Jump to content

Mailto-links

Grand Theft Auto TOM

Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)

Voor ICT op school zijn we bezig met het maken van een site met HTML. Niks moeilijks aan, ik begrijp het tot nu toe. Maar ik heb een contactformulier gemaakt die ik natuurlijk wil kunnen laten doorsturen naar mijn mailadres. Wat ik er tot nu toe wel van weet, is dat het om het volgende stukje gaat:

<form method="post" action="mailto:<e-mailadres>">

Iemand die me precies het hele gebeuren van dit verzendformulier kan uitleggen? Want er moet volgens mij nog van alles bij, niet? Ik zou hulp erg op prijs stellen. :)

Bewerkt: door Grand Theft Auto TOM
Geplaatst:

Als eerste moet je bepalen wat je wilt verzenden, vervolgens kun je het formulier opstellen.

Voor de basis hiervan kun je hier kijken. Meer soorten van invoer kun je hier vinden.

Belangrijk is is dat je in elke openings tag een 'name' meegeeft. Je mail die je ontvangt zal er vervolgens zou uit komen te zien:

[waarde die je meegeeft aan de eerste invoer]=[invoer van degene die het heeft ingevoerd]&[waarde die je meegeeft aan de tweede invoer]=[invoer van degene die het heeft ingevoerd].

En zo dan verder. Hopelijk is het een beetje duidelijk.

Om een wat mooier formulier in je postvak te krijgen, kun je het PHP gebruiken. Iets beters dan dit krijg je niet met enkel HTML.

Die tekstinvoer-regels ken ik allemaal. Die hoeven dan ook niet meer gedaan te worden. Het is meerr de vraag hoe ik ervoor kan zorgen dat ik de formuliertjes in mijn postvak kan krijgen als iemand het verstuurt.

Ik heb namelijk al van alles geprobeerd, maar telkens krijg ik een foutmelding van de server van de school. Kan het daar door komen? Of moet het ook gewoon mogelijk zijn om een formulier direct naar Hotmail te sturen?

Let op dat het trouwens geen 'echte' site wordt met een host. Het is slechts om te kijken hoe goed we zijn in het zoeken van informatie over het maken van een HTML-site, en die dan uit kunnen werken.

Geplaatst:

Je hebt neem ik aan gewoon onderstaande regel onderaan je formulier geplaatst?

<input type="submit" value="Verzenden">

Anders moet je even je code posten, dan zal ik even kijken waar het mis gaat.

Die staat er sowieso bij. Heb het vandaag nog tijdens de lessen gecontroleerd.

Geplaatst:

Misschien moet je even wat duidelijker zijn door je code te posten en/of je foutmelding. Dan weten we tenminste wat er aan de hand is.

Geplaatst:

Ik heb de .txt-bestandjes niet hier, maar ik zal ze donderdag posten (heb dan ICT). Maar ik kan alvast vertellen dat die melding van Novell Groupwise komt. Daar is zo'n mailserver van voor de docenten.

Dan zit daar de fout. Je moet geen .txt bestandjes hebben, je moet ze opslaan als .html.

Een voorbeeld van een juist formulier heb ik hier:

<form method="post" action="mailto:je@mail.com">
<p><font size="5"><b>Persoonsgegevens:</b></font></p>
<table>
	<tr><td><b>Naam:</b></td><td><input type="text" name="naam" size="30" maxlength="20" /></td></tr>
	<tr><td><b>Adres:</b></td><td><input type="text" name="adres" size="30" maxlength="30" /></td><td><b>Huisnummer:</b></td><td><input type="text" name="Naam" size="30" maxlength="5" /></td></tr>
	<tr><td><b>Plaatsnaam:</b></td><td><input type="text" name="plaatsnaam" size="30" maxlength="30" /></td><td><b>Postcode:</b></td><td><input type="text" name="Naam" size="30" maxlength="5" /></td></tr>
</table>
<input type="submit" value="Verzenden" /> <input type="reset" value="Opnieuw" />
</form>

Bewerkt: door Kloep
Geplaatst:

Weet ik, maar Kai zegt dat ik de code moet laten zien om te kijken wat er aan de hand is. :puh: Ik ben heus niet zo dom dat ik geen .html ervan maak. :7

Geplaatst:

Dan nog, je zegt dat je de .txt-bestandjes gaat laten zien. Die heb je helemaal niet nodig als je een html document maakt.

Geplaatst:

Maar dat is toch omslachtig? Want de .txt bestandjes zeggen meer dan de .html bestanden. Ook al kun je die wel gewoon uitlezen. :7

Maar goed, in dat geval laat ik donderdag wel de .html-bestanden zien. :puh:

Geplaatst:

Alles staat er gewoon, maar ik bedoel dat je in de .txt-bestanden direct kunt zien wat je hebt gedaan. Als je de .html-bestanden bekijkt, zie je slechts de uitwerking ervan. Wie weet werkt het wel op mijn laptop. Dat weet ik dus niet. :7

Geplaatst:

Weet ik. :puh: Maar ik was vergeten mijn USB-stick mee te nemen, dus kon het niet erop zetten om het dan uit te testen ofzo. Maar aan de ene kant, ik heb het al een keer geprobeerd met een simpeler formuliertje (slechts 'naam' en 'opmerking'). En dit werkte ook voor geen meter op mijn laptop. :puh:

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...