Jump to content

TV Kiezen


Mevin

Recommended Posts

Hallo,

Ik ben van plan om een nieuwe TV te kopen, ik wil hem voornamelijk gebruiken voornamelijk voor Games,

en dan ook nog voor TV en films. Mijn budget ligt tot de 500 euro. Omdat ik er ongeveer 2 tot 3 meter vanaf zit

had een vriend mij aangeraden om richting de 37-42 inch te gaan. Ik had al een beetje op tweakers gekeken,

en wat er voor mij het best uitkwam was de Panasonic Viera TX-P42S30, voornamelijk vanwege de groote,

reactietijd (alhoewel dat waarschijnlijk heel weinig uitmaakt), aantal Hertz en contrastverhouding.

En ik wil eigenlijk weten, maak ik hier de beste keus? Is er voor mij niet een betere TV? En hopelijk kunnen

jullie mij hierbij helpen.

Mvg. Melvin

Link to comment
Delen op andere websites

Plasma werd altijd afgeraden voor games, i.v.m het inbranden van stilstaande beelden op het scherm. Denk daarbij aan de hud in games.

Of dat voor de huidige generatie plasma schermen nog geld weet ik niet. Verder lijkt 42" me een beetje groot als je er maar werkelijk 2 meter vanaf zit.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik zou dan kijken naar 37" voor die afstand. Maar als ik jou was zou ik eens naar de MediaMarkt ofzo gaan, en eens gaan kijken en vergelijken.

Beeld is net als geluid vooral een kwestie van persoonlijke smaak. Misschien vind je het beeld van een Phillips wel mooier als van Panasonic. Kun je gelijk de verschillende grootte's vergelijken.

En laat je vooral niet verleiden door verkopers, dure praatjes en honderdduizendmiljoen herzen.

Link to comment
Delen op andere websites

In aanvulling op Sentasi ("laat je vooral niet verleiden door verkopers, dure praatjes en honderdduizendmiljoen herzen"), het aantal Herz geeft het vernieuwen van beeldjes aan. Dit heeft dus invloed op hoe vloeiend je als kijker het beeld ervaart. Je eigen ogen hebben een versnelling van ongeveer 70 tot 75 Herz. Bij het aanschaffen van een TV zal je dus het verschil tussen 50 of 100 Herz heel goed merken, maar het verschil tussen 100 of 200 Herz zie je bijna niet, alleen de ervaren videofoob zal dat kunnen zien. Een TV van 100 Herz is dus wat dat betreft meer dan voldoende, ongeacht of je hem gebruikt voor films, games of wat dan ook. (de Jip&Janneke-uitleg)

Wat het inbranden van plasma's betreft, het is inderdaad zo dat bij nieuwere toestellen inbranden minder snel voor zal komen. Maar dan nog is dat bij een game tv funest, inderdaad zoals Sentasi aandraagt vanwege de HUD. In iedere game zit wel een stukje beeld wat continue hetzelfde is. Als jij dus bijvoorbeeld een nieuwe shooter hebt gekocht, en die ben je de eerste twee weken na aanschaf helemaal plat aan het spelen, dan heb je dus wél urenlang hetzelfde scherm op je plasma staan. Al is het maar één klein randje rechts onderin beeld, als die "blijft hangen" als het ware, dan ga je je daar enorm aan ergeren.

Als je dus moet gaan kiezen kan ik je de volgende tips meegeven:

  1. Vergeet plasma en kijk rond naar LED of LCD
  2. Een TV met 100 Herz is zat, en tegenover 200 Herz kan je hiermee dus al wat eurie besparen

Link to comment
Delen op andere websites

Dus als ik op een plasma tv een game voor 2 weken 5 uur per dag speel, dat die sneller zal inbranden? Want ik dacht dat het alleen is als het

continu op hetzelfde beeld staat? Of maakt het niet uit dat er pauzes van bijvoorbeeld 1 uur inzitten?

En wat vinden jullie verder van deze TV: Philips 42PFL4606H?

Link to comment
Delen op andere websites

Ik krijg een beetje het idee dat je perse 42 inch wilt?

Beetje overbodig als je er maar 3 meter vanaf zit ;)

Sowieso is het prijs verschil tussen 40 en 42 inch behoorlijk groot, terwijl het maar 5 cm scheelt

Voor die 500 euro heb je tegenwoordig ook al een 40 inch LED scherm, ik zou als ik jou was toch daar maar eens naar kijken :Y

En nog even een aanvulling op het Hertz verhaal van Jacky..

Hoger dan 100 hertz is inderdaad een beetje overbodig, vooral als je nagaat dat bijvoorbeeld een game console ook maar maximaal 100 hertz speelt ;)

Link to comment
Delen op andere websites

Waarom wil je graag een plasma?

Ik zou zelf overigens niet voor LCD gaan, maar voor LED. Mooier en helderder beeld, en een stukje energie zuiniger.

Ik heb zelf een 46" LED TV van Phillips, en ben er erg over te spreken. Mooi helder beeld, levendige kleuren, en een leuk design.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik hoef niet speciaal 42 Inch. 40 Inch vind ik ook goed. Alleen ik kan daar voor niets vinden, jij wel dan?

En ik heb geen speciale voorkeur naar Plasma, LCD of LED. De laatste TV is toch een LCD, niet?

En dankje Jacky, en nog een vraagje, de beeldhelderheid. Maakt dat uit of dat hoog of lager is?

Is het trouwens waard om extra garantie/verzekering te kopen voor 5 jaar voor 40 euro?

Bewerkt: door Mevin
Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 maanden later...

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...