Jump to content
Jacky-2007

GTA V map en afbeelding nooit gelekt

Onlangs werd het GTA V forum opgeschrikt door geruchten op internet dat de map van het volgende deel in de Grand Theft Auto-serie zou zijn gelekt. Leden verzamelden zich in de diverse topics die met dit onderwerp te maken hadden, en al gauw werd er heftig gediscussieerd over de herkomst en inhoud. De conclusie was, al bleef het bij goed onderbouwde theorieën, dat de map eerder niet dan wel echt zou zijn.

gallery_89338_48_104103.jpg

Afbeelding 1 | Error Level Analyse van de zogenaamd gelekte GTA V map

Dit is inmiddels bevestigd door middel van een techniek waarmee gekeken wordt in hoeverre een afbeelding is bewerkt of niet. De techniek heet Error Level Analysis, en is gewoon te vinden op internet. Wat de techniek doet, is kijken in hoeverre een afbeelding vanaf het origineel is bewerkt in een programma zoals bijvoorbeeld Photoshop. Hoe feller de kleuren, hoe meer het deel van de afbeelding is bewerkt. Zoals hier te zien op de afbeelding is het menu op de foto waarschijnlijk om de kaart heen geplakt, en daarna aangevuld met nieuwe informatie. De oranje tekst, welke insinueert in het menu de map als geselecteerd aan te duiden, is in de analyse fel roze en dus zo bewerkt als wat. Ter vergelijking hieronder eenzelfde analyse van een originele screencap uit de galerij.

gallery_89338_48_20788.jpg

Afbeelding 2 | Error Level Analyse van een screencap uit de galerij op gtagames.nl

Zoals te zien is zijn er hier in een originele afbeelding veel minder fel roze delen. Deze afbeelding is wel bewerkt, maar minimaal. Alleen het gtagames.nl logo is toegevoegd, verder helemaal origineel. Uiteraard pakt de analyse wel wat delen van de afbeelding als bewerkt, aangezien het uit een tot in de puntjes bijgeschaafde video komt. Maar het verschil is kraakhelder; Een fanatieke graficus heeft ons de map geleverd, en niet een insider bij Rockstar Games. Tot zover over de map. Naast dit gerucht waaide er ook stof op omdat een twitteraar beweerde een ingame afbeelding te hebben van de game. Hierover ontstond ook al gauw argwaan, en de locatie waar de afbeelding is gemaakt in Grand Theft Auto IV werd al vrij snel gevonden. Ook hier weer een knap staaltje grafisch werk wat ons op het verkeerde been bracht, diverse gebouwen rechts staan namelijk niet op de originele plaats, maar wel elders in het Liberty City van GTA IV. Daarnaast een stuk van het linker gebouw in de achtergrond afgeknipt, en vervangen door een wolkenpartij.

gallery_89338_48_90858.jpg

Afbeelding 3 | Zogenaamde ingame afbeelding uit GTA V en de locatie waar de afbeelding in werkelijkheid is gemaakt in GTA IV

We wachten in spanning af tot het volgende nieuws wat we gaan ontvangen van Rockstar Games. Dit soort geruchten zijn een leuke bezigheid, maar blijken vaak niet meer dan een gemaakt gerucht. Uiteraard is echt materiaal van de originele makers vele malen mooier om te bekijken en over te speculeren. Gtagames.nl houdt het nieuws nauwgezet voor je in de gaten.

Geschreven met behulp van de error level analysis website

Tags: #GTAV #Map #Screenshot

Dit bericht delen

Link naar bericht
Delen op andere websites

Recommended Posts

Bevestigd? Er is helemaal niets door Rockstar bevestigd. Zowel niet ontkend als bekend.

Ik hoop dat je niet express een naïeve idioot speelt? Natuurlijk is er niks bevestigt door R*, maar dit is toch maar even een mooie reden om aan te tonen dat die 'maps' fake zijn.

Je moet niet dingen gaan uitsluiten voordat je het zeker weet. Misschien was de screen zelf ook wel van slechte kwaliteit.

Een week voor de release van trailer 1 is de volgende screen gelekt. Volgens de 'Error Level Analysis' was deze nep, maar uiteindelijk blijkt deze screen helemaal niet zo 'nep' te zijn.

035fda7c.jpg

ba47a163.jpg

misschien omdat deze foto niet nep is maar is gemaakt met een mod in gta iv

Dit bericht delen

Link naar bericht
Delen op andere websites

Deze test is redelijk betrouwbaar, alleen 't punt is dat oranje en rood sowieso doorkomen als roze tot zelfs wit als je ze door de test voert, vandaar dat op de foto van het busje b.v. de pakken door deze test heen komen alsof ze bewerkt zijn. Op de foto met de bergen is ook te zien dat de backpack als wit doorkomt, terwijl dat niets zegt over in hoeverre dat deel bewerkt is. Sowieso zijn screencaps uit een filmpje al gesaved in een lagere kwaliteit(aangezien een filmpje nooit even scherp is).

@Bierbuikje vorige pagina: Jouw screen die 'helemaal niet zo nep blijkt te zijn' is dus juist wél nep, omdat b.v. de palmbomen héél erg licht doorkomen, en inderdaad: die screen is gemaakt in GTA 4, vlakbij de Steinway Beergarden, en de palmbomen zijn er dus later ingeplakt. De screencap uit de trailer, tja dat weet ik niet, ik denk dat dat komt omdat het een screencap van een video is, ipv een echte screenshot. Daarbij zit er een redelijke hoeveelheid rood in...

Beetje jammer dat Jacky nergens in de post heeft gezet dat rood sowieso al door de test komt alsof er aan gesleuteld is, terwijl dat zelfs op de website van deze test staat...

Dit bericht delen

Link naar bericht
Delen op andere websites

deze map is zeker niet groter dan liberty city uit gta4

en als ie net zo groot zou zijn dat had je alleen maar broker en dukes en de rest leegte. niet echt aantrekkelijk

De map is groter dan die van GTA IV. Je moet niet alleen naar de grote van de kaart ten opzichte van de hele screenshot kijken, maar juist naar hoe groot het kleinste huizenblok is en hoeveel huizenblokken er zijn. Er zijn op deze map in alleen al Los Santos even veel of zelfs meer huizenblokken dan in heel Liberty City, en dan komen er hier de kleine stadjes(Die elk maar net wat kleiner lijken te zijn dan Bohan) en dan komt er nog al de wildernis omheen bij... Als deze kaart niet groter zou zijn dan Liberty city, dan zouden sommige huizenblokken uit ongeveer één of 2 huizen bestaan, wat natuurlijk veel te onrealistisch zou zijn in een stad als LA.

Desalniettemin is de kaart gewoon nep, maar ik denk dat de echte kaart hier wel wat van weg gaat hebben, qua verhouding wildernis-stad...

Dit bericht delen

Link naar bericht
Delen op andere websites

@ Myth: Ik snap je gedachtengang, want rood en oranje zijn enigszins aan elkaar verwant, maar aangezien er op de afbeelding met de map geen enkel rood te vinden is, leek dit me niet noemenswaardig. Daarbij, zoals je hebt gedaan, wie zich verder wil verdiepen in de techniek kan via de bronvermelding terecht op de website.

Ik hoop persoonlijk dat het wat de grenzen van de map betreft, deze map klopt; Op deze map is men namelijk uitgegaan van het IV principe, met overal water er omheen. Ik had er zelf nog niet bij stilgestaan dat de bergketen gewoon ook in het midden kan liggen, zoals hier gedaan is. Dat zou zeker wel mijn voorkeur hebben.

Dit bericht delen

Link naar bericht
Delen op andere websites

Ik hoop persoonlijk dat het wat de grenzen van de map betreft, deze map klopt; Op deze map is men namelijk uitgegaan van het IV principe, met overal water er omheen. Ik had er zelf nog niet bij stilgestaan dat de bergketen gewoon ook in het midden kan liggen, zoals hier gedaan is. Dat zou zeker wel mijn voorkeur hebben.

Ik begin die eilandjes eigelijk wel beu te worden, ze mogen het nog altijd gebruiken hoor, maar ik denk dat ik bij deze map liever een bergketen als grens heb... :3

Dit bericht delen

Link naar bericht
Delen op andere websites

juist niet bij een eiland weet je dat er niks achter is en bij een berg keten kun je niet zien wat er achter licht of dat je plotseling niet verder kan zoals bij fallout 3 dat zuigt

Bewerkt: door aeroxthm

Dit bericht delen

Link naar bericht
Delen op andere websites

Dus als ik goed kijk naar dit gesprek.. Wordt GTA V gwn een grote fake en nageaapt van GTA IV??!!

Als dat waar is staat niemand te kijken van GTA V en meer Call Of Duty speelt.. ( En ik maar dan denken dat GTA V een knaller wordt )

Ik ben nog steeds benieuwd..

Dit bericht delen

Link naar bericht
Delen op andere websites

Jij hebt gewoon de laatste 2 posts gelezen hè...? Doe eens wat moeite en lees heel het topic.

Daarbij gaat er echt niet meer man CoD meer spelen hoor, het wordt steeds méér en méér en méér een compleet uitgemolken reeks en die gaat gewoon doodbloeden.

Dit bericht delen

Link naar bericht
Delen op andere websites

Jij hebt gewoon de laatste 2 posts gelezen hè...? Doe eens wat moeite en lees heel het topic.

Daarbij gaat er echt niet meer man CoD meer spelen hoor, het wordt steeds méér en méér en méér een compleet uitgemolken reeks en die gaat gewoon doodbloeden.

Heb je het over mij? :{

Dit bericht delen

Link naar bericht
Delen op andere websites

Ja ik had het tegen jou.

Hoe kun jij nu zeggen dat V een grote na-aap wordt van IV? Dat slaagt toch nergens op? Dat is als zeggen dat SA een na-aap is van VC...

Volgens mij heb je gewoon het fotootje snel bekeken zonder de titel en de tekst goed te lezen en heb je een -te snelle- conclusie getrokken, want zo lijkt dat wel in je post ;/

Dit bericht delen

Link naar bericht
Delen op andere websites

Ja ik had het tegen jou.

Hoe kun jij nu zeggen dat V een grote na-aap wordt van IV? Dat slaagt toch nergens op? Dat is als zeggen dat SA een na-aap is van VC...

Volgens mij heb je gewoon het fotootje snel bekeken zonder de titel en de tekst goed te lezen en heb je een -te snelle- conclusie getrokken, want zo lijkt dat wel in je post ;/

Ze laten het toch zien dat ze wat van GTA IV hebben gepakt er staat toch bij dat sommige dingen geknipt zijn, en een beetje verandert.. niemand weet zkr of dit allemaal echt is dat word toch gezegd.

Bewerkt: door MisterDM

Dit bericht delen

Link naar bericht
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...