Jump to content

CPU fan stoffig.

Recommended Posts

Geplaatst:

Hallo GTAforum,

Het viel me laatst op, toen we mijn kamer gingen verbouwen, dat er veel stof in de CPU fan van mijn PC zit.

Als CPU heb ik de Phenom II X4 955.

Is er een mogelijkheid om de fan stofvrij te maken?

MVG,

kelwin.

Geplaatst:

Stofzuiger (op laagste zuigkracht), perslucht (verkrijgbaar in spuitbussen) en een schoon kwastje.

Blijf weg met de stofzuiger van transistoren enzo om te voorkomen dat je ze loszuigt en raak met het kwastje ook geen kwetsbare onderdelen aan (alleen dus fan er mee kwasten).

Hierna is je PC weer lekker schoon en zul je merken dat hij kouder en stiller is.

Geplaatst: (bewerkt)

Stofzuiger (op laagste zuigkracht), perslucht (verkrijgbaar in spuitbussen) en een schoon kwastje.

Blijf weg met de stofzuiger van transistoren enzo om te voorkomen dat je ze loszuigt en raak met het kwastje ook geen kwetsbare onderdelen aan (alleen dus fan er mee kwasten).

Hierna is je PC weer lekker schoon en zul je merken dat hij kouder en stiller is.

Moet er ook een kwastje bij als ik dat met de stofzuiger wil doen? Het is trouwens een 1600 Watt stofzuiger.

En dat mijn PC stiller kan worden, heeft toch geen zin, met een Case fan van 2200 RPMclown.gif

Ik ben vooral bang, dat mijn CPU doorbrandt, mijn neefje heeft zijn videokaart verbrandt, omdat er te veel stof in zat.nosmile.gif

edit: moet ik de CPU fan loshalen van het moederbord?

Bewerkt: door kelwin

Moet er ook een kwastje bij als ik dat met de stofzuiger wil doen? Het is trouwens een 1600 Watt stofzuiger.

En dat mijn PC stiller kan worden, heeft toch geen zin, met een Case fan van 2200 RPMclown.gif

Ik ben vooral bang, dat mijn CPU doorbrandt, mijn neefje heeft zijn videokaart verbrandt, omdat er te veel stof in zat.nosmile.gif

edit: moet ik de CPU fan loshalen van het moederbord?

Ok, nu echt een probleempje: ik heb mijn CPU fan eraf gehaald, maar hij nam de CPU zelf ook mee dus nu zit de CPU aan de onderkand van de CPU Fan gekleeft. Hoe kan ik hem er veilig en goed opzetten?

Edit 2: door het probleempje, is een van de pins van de CPU verbogen, ook te fixen of niet?

Volgensmij heb je nu je CPU vernielt...

Als het goed is niet, ik heb op Google en YouTube zitten kijken, je kan die pinnetjes met een bankpas/ID of nog beter: een pen. rechtmaken in zo min mogelijk aantal bewegingen.

Het tweede probleem: Mijn CPU fan zit vast aan de CPU zelf. Is dit ook te fixen? Ik heb al iets gezien dat je dat kan doen met een haardroger

Geplaatst:

Ik haal nooit mijn cpu(koeler) los. Dan moet je eigenlijk alle koelpasta weghalen en dan nieuwe koelpasta netjes opnieuw aanbrengen om te voorkomen dat er luchtbelletjes tussen zitten die de hitteoverdracht benadelen.

Snap niet waarom je de CPU hebt losgehaald. Er valt daar namelijk niets schoon te maken. Van dit soort dingen kan je dus beter afblijven.

Qua kwastje bedoel ik dat je over het metaal/koper/aluminium wat aan de fan zit (koelblok) en het plastic van de fan zelf heen gaat. Zodat de lucht goed door het koelblok heen gaat en dat de fan niet in onbalans draait.

Dit kan je het beste doen met een kleine zachte schone (en nieuwe) verfkwastje.

Nooit dus over elektronica heen kwasten! Alleen maar over dingen als koeling en hoekjes van de kast waar je bijvoorbeeld lastig bij komt met stofzuiger.

Zelf gebruik ik vaak perslucht om dingen schoon te blazen. i.p.v. een kwast.

De stofzuiger, zeker als je de zuigkracht niet kan regelen, nooit direct bij elektronica houden. De stofzuiger gebruik je dus vooral om de kast aan de binnen en buitenkant, inclusief alle luchtgaten schoon te maken.

Zet een opzetborstel op de zuigmond van je stofzuiger zodat je geen krassen op de kast maakt.

Belangrijkste tip: Maak je computer enkel schoon als deze uit staat en alle stroomkabels er zijn afgehaald. Laat eerst je computer afkoelen voordat je daadwerkelijk begint en kom dus nooit in direct contact met elektronica.

Voorkom schade aan elektronica! Ontlaad jezelf aan ongeverfd deel van de verwarming/kraan of werk geaard met draad aan je arm naar verwarming. Werk niet met onweer of als er onweer op komst is (statisch wolken/weer)

Geplaatst:

Ik haal nooit mijn cpu(koeler) los. Dan moet je eigenlijk alle koelpasta weghalen en dan nieuwe koelpasta netjes opnieuw aanbrengen om te voorkomen dat er luchtbelletjes tussen zitten die de hitteoverdracht benadelen.

Snap niet waarom je de CPU hebt losgehaald. Er valt daar namelijk niets schoon te maken. Van dit soort dingen kan je dus beter afblijven.

Qua kwastje bedoel ik dat je over het metaal/koper/aluminium wat aan de fan zit (koelblok) en het plastic van de fan zelf heen gaat. Zodat de lucht goed door het koelblok heen gaat en dat de fan niet in onbalans draait.

Dit kan je het beste doen met een kleine zachte schone (en nieuwe) verfkwastje.

Nooit dus over elektronica heen kwasten! Alleen maar over dingen als koeling en hoekjes van de kast waar je bijvoorbeeld lastig bij komt met stofzuiger.

Zelf gebruik ik vaak perslucht om dingen schoon te blazen. i.p.v. een kwast.

De stofzuiger, zeker als je de zuigkracht niet kan regelen, nooit direct bij elektronica houden. De stofzuiger gebruik je dus vooral om de kast aan de binnen en buitenkant, inclusief alle luchtgaten schoon te maken.

Zet een opzetborstel op de zuigmond van je stofzuiger zodat je geen krassen op de kast maakt.

Belangrijkste tip: Maak je computer enkel schoon als deze uit staat en alle stroomkabels er zijn afgehaald. Laat eerst je computer afkoelen voordat je daadwerkelijk begint en kom dus nooit in direct contact met elektronica.

Voorkom schade aan elektronica! Ontlaad jezelf aan ongeverfd deel van de verwarming/kraan of werk geaard met draad aan je arm naar verwarming. Werk niet met onweer of als er onweer op komst is (statisch wolken/weer)

Ok, mij lijkt het ook wel logisch dat je alle kabels losmaakt voor schoonmaak etc.

Geplaatst:

Nooit met een stofzuiger in een PC gebruiken, vooral met een kwast mond erop!

Deze zorgt namelijk door de snel bewegende lucht dat het (nog) statisch(er) wordt, en daarmee kun je dus je moederbord dergelijke slopen.

Sowieso bij gebruik van perslucht (en voor eigenwijze mensen met een stofzuiger) je fan tegenhouden, als deze een te hoge toerental gaat draaien kan het zijn dat je lager schade krijgt en je fan gaat janken.

Ik raad aan gewoon met een kwastje schoon maken en eventueel stoffilters plaatsen, en je kast dicht maken qua zijkappen, scheelt veel.

Pinnetjes kun je terug buigen, maar niet teveel wrikken want als ze afbreken heb je pech, tenzij dat pinnetje niet gebruikt wordt.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...