BoerTijger Geplaatst: 11 december 2011 Rapport Geplaatst: 11 december 2011 Hey, Ik vroeg me eigenlijk is af hoe jullie het vinden dat er veel jongeren hard beginnen te schelden. Zowel op het internet als reallife. Wat gaat bij jouw over de grens? Discussieer hier over het schelden. Zelf vind ik dat er te hard word gescholden tegenwoordig. Het gaat steeds meer verder dan het woordje 'shit' of 'klote'. Zelfs komen er ziektes aan bod om mee te schelden. Hoe vinden jullie dit? Tell me! Reageren
Jarno91 Geplaatst: 11 december 2011 Rapport Geplaatst: 11 december 2011 (bewerkt) Wat is er zo erg aan shit of klote? Als je maar niet met ziektes scheld of er andere mensen mee kwetst Bewerkt: 11 december 2011 door Jarno91 Reageren
Djmaddox Geplaatst: 11 december 2011 Rapport Geplaatst: 11 december 2011 Kan dit niet net zo goed hierbij? http://www.gtaforum.nl/topic/111550-waarom-schelden-nederlanders-met-ziektes/ Reageren
SpacyColours Geplaatst: 11 december 2011 Rapport Geplaatst: 11 december 2011 Ik vind het niet erg als mensen schelden, het gaat erom of je het op een volwassen manier doet. Je mag best af een toe een scheldwoord (geen ziekte) gebruiken om je expressie te uiten. Maar mensen die ziektes als scheldwoord gebruiken dalen pijlsnel in mijn respectlijst. Ik kom uit MAVO, waar je zo'n 100 keer per les het woord 'Kanker' wel gebruikt hoort worden, dus ik ben het wel gewend, maar het blijft gewoon nep. Vooral als je het tegen andere mensen gebruikt, zelfs al meen je het niet zo. Reageren
MostWantedKid Geplaatst: 11 december 2011 Rapport Geplaatst: 11 december 2011 Ik vind het ook niet erg als je scheld, maar bij mij is er wel duidelijk een grens. Oke, ik scheld ook best vaak, maar niet met ziektes of iets dergelijks. Mijn oma is aan kanker overleden en daarom scheld ik er niet mee. Vrienden van mij doen dit wel en dat vind ik ook niet echt super-erg ofzo, maar er moet wel een grens zitten. Als je het nou een keer zegt als je echt hartstikke boos bent kan ik wel begrijpen. Nee eigenlijk niet, maargoed, je moet niet als je je ergens aan irriteert overal 'kanker' voor of achter zetten want dan kun je me echt boos maken. Zeker als je dit extra tegen mij doet en dan kan je ook wat klappen krijgen. Maar ik scheld wel, als je het echt schelden kunt noemen, met 'godverdomme' of 'tyfus'. Reageren
Phoenyxar Geplaatst: 11 december 2011 Rapport Geplaatst: 11 december 2011 (bewerkt) Tyfus is ook een ziekte hoor, net als tering en dergelijke... Zelf scheld ik eigelijk belachelijk veel, maar dan onbewust als versterkende factor in mijn zin. Ach ja, natuurlijk wil ik niet bewust mensen gaan kwetsen door met ziektes te schelden maar ik doe het wel. Maar... Wat is er toch zo erg aan schelden met ziektes? Is onze maatschappij zo zachtgevoelig geworden dat we steeds meer afstevenen op een taboe-maatschappij? Ik dacht dat het de bedoeling was om openbaar te kunnen praten over alles, dat is toch wat de overheid probeert de bereiken via acties in verband met aids, kanker, condooms, seks en alle andere 'taboe-onderwerpen'. Als we ons dan gaan druk maken over het schelden met ziektes vind ik dat zéér bekrompen van de mensen. Natuurlijk kan hetzelfde gezegt worden voor de tegenstanders, maar ja... Even verder dan toch. Wat is er zo speciaal aan ziektes dat ze niet mogen gebruikt worden en scheldwoorden als 'Homo', 'Flikker' en 'Slet' wel? In mijn mening zijn de laatste meer kwetsend en ook directer treffent bij de persoon. Wat ik dus probeer te zeggen: Waarom zou schelden met ziektes zo een struikelpunt kunnen zijn in onze toch zó vrije en vrijdenkende maatschappij. Laat mensen vrij in wat ze doen, laat ze schelden wat ze willen, het is maar in jouw verantwoordelijkheid als je daadwerkelijk alls wat ze zeggen letterlijk wilt opnemen. Als ze schelden met ziekts, laat ze toch... Einde van dit kleine pleidooi >:3 Bewerkt: 11 december 2011 door Phoenyxar Reageren
SpacyColours Geplaatst: 11 december 2011 Rapport Geplaatst: 11 december 2011 'Kanker' en 'homo' zijn gewoon van die kinderachtige scheldwoorden, die helaas al zo vaak gebruikt worden dat ze als normaal beschouwd worden. Waarom zou je die woorden überhaubt gebruiken? Alleen maar omdat het zogenaamd cool is. Reageren
GreyFox-Smurf Geplaatst: 11 december 2011 Rapport Geplaatst: 11 december 2011 Ik scheld over het algeheel best veel maar dan vooral op de sarcastische manier bijvoorbeeld als ik een verhaaltje vertel : "Ja dat ging fucking snel" of iets dergelijks ofzo, maar echt veel schelden nee niet echt. ik deed het wel heel veel, heb ook veel met kanker gescholden maar dat wil ik niet meer juist omdat een heel dierbaar persoon ermee temaken kreeg ( maar daar gaat het goed mee met dat persoon ) Ik probeer het in ieder geval echt in te houden nu, maarja als ik gewoon totaal uitflip dan er nogwelleens wat uitvliegen. Ik vind het schelden met ziektes, ja, echt onrespectvol maar aan de andere kant : Wie help je ermee als je het niet meer zegt? Gaan er dan ineens minder mensen aan dood? of worden er minder mensen ziek??? Weinig kans... Ik meen wel wat ik zei dat ik me er in ieder geval flink op ga verbeteren. Reageren
flippie13 Geplaatst: 11 december 2011 Rapport Geplaatst: 11 december 2011 (bewerkt) Vaak nemen mensen scheldwoorden, die door de maatschappij als 'errûûgh joh!' bestempelt zijn, te letterlijk op. Wanneer je tegen een vriend 'Fack jou' zegt, meen je dat toch niet letterlijk? In doorgaans alle gevallen 'fack' je die vriend toch niet. Hetzelfde geld met kanker, zie het woord als een versterkende factor, als uiting van frustratie. Wanneer je, als voorbeeld en dus niet welgemeend, tegen iemand het woord kanker gebruikt, zeg 'kanker kneus', dan bedoel je toch niet gelijk dat die, in dit geval, kneus kanker moet krijgen? Je gebruikt het als versterkende factor, om te laten zien op welk 'niveau' kneus hij zit. Waar de grens pas echt ligt, in mijn geval, is wanneer je met doodsbedreigingen gaat schelden. 'krijg kanker', moet je dus niet associëren met 'kanker kneus', in het eerst genoemde voorbeeld wens je diegene echt de ziekte zelf toe. Deze voorbeelden neem ik alleen met het woord 'kanker' overigens, omdat die op een niet verklaarbare reden het meest gehate scheldwoord is. Men wilt, kan of gaat niet beseffen dat tyfus en/of tering ook beide ziektes zijn geweest waar vele, maar dan ook vele vele mensen aan overleden zijn. Wanneer je 'kanker' zegt ben je gelijk over de streep, maar tering of tyfus valt nog wel mooi in het kader. Excuses voor de bovenstaande tekst die misschien als grof genoemd mag worden, maar ik zie niet echt een andere manier om het beter te verwoorden. Bewerkt: 11 december 2011 door flippie13 Reageren
Phoenyxar Geplaatst: 12 december 2011 Rapport Geplaatst: 12 december 2011 (bewerkt) 'Kanker' en 'homo' zijn gewoon van die kinderachtige scheldwoorden, die helaas al zo vaak gebruikt worden dat ze als normaal beschouwd worden. Waarom zou je die woorden überhaubt gebruiken? Alleen maar omdat het zogenaamd cool is. En als je het eens van de andere kant bekijkt: Waarom zou je ze niet gebruiken? Ze liggen snel in de mond, want dat zijn scheldwoorden nu éénmaal en ze zijn er enkel om een frustratie mee duidelijk te maken en af te wenden van onszelf. Met alle respect voor de mensen die dat wel doen, maar ik vind persoonlijks niks erg aan mensen die met ziektes schelden. Wat doen zijn voor schade? Toch niks denk ik... Zoals ik al voorheen zij, het grote probleem ligt meer bij de ontvanger(s) dan bij de maker, als we het hebben over gradaties van schelden en het dan wel of niet erg vinden. Van mij mag iedereen schelden wat ze willen, wie ben ik om ze tegen te houden? PS. Dit is geen persoonlijke aanval =3 Bewerkt: 12 december 2011 door Phoenyxar Reageren
Sjaakswabber Geplaatst: 12 december 2011 Rapport Geplaatst: 12 december 2011 Ik was laatst Call of Duty Modern Warfare 3 aan doen, 2 jongetjes hadden ruzie met elkaar. Gekanker om het maar effe duidelijker te zeggen, ik zei even of het wat minder kon. Toen kreeg ik gelijk een volle laag kankerfamilie leden over me heen die ik moest neuken volgens hen. Ik scheld alleen als ik mij zelf pijnig, nooit over familieleden enz tegen andere mensen. En zeker niet met ziektes. Sowieso kun je er beter met elkaar uit komen, wat zinvoller lijk mij. Reageren
SpacyColours Geplaatst: 12 december 2011 Rapport Geplaatst: 12 december 2011 'Kanker' en 'homo' zijn gewoon van die kinderachtige scheldwoorden, die helaas al zo vaak gebruikt worden dat ze als normaal beschouwd worden. Waarom zou je die woorden überhaubt gebruiken? Alleen maar omdat het zogenaamd cool is. En als je het eens van de andere kant bekijkt: Waarom zou je ze niet gebruiken? Ze liggen snel in de mond, want dat zijn scheldwoorden nu éénmaal en ze zijn er enkel om een frustratie mee duidelijk te maken en af te wenden van onszelf. Met alle respect voor de mensen die dat wel doen, maar ik vind persoonlijks niks erg aan mensen die met ziektes schelden. Wat doen zijn voor schade? Toch niks denk ik... Zoals ik al voorheen zij, het grote probleem ligt meer bij de ontvanger(s) dan bij de maker, als we het hebben over gradaties van schelden en het dan wel of niet erg vinden. Van mij mag iedereen schelden wat ze willen, wie ben ik om ze tegen te houden? PS. Dit is geen persoonlijke aanval =3 Ik snap je punt helemaal met dat woorden als 'kanker' gewoon voelt als een uitlaatklep van frustratie, maar ik vind het gewoon weinig respectvol om te zeggen bij andere mensen. Kijk, er is ook een verschil: als jij heel soms ziektes als scheldwoorden gebruikt als je echt reden hebt om te schelden, dan vind ik dat meestal niet zo erg. Maar heel veel mensen die ik ken die gebruiken het woord 'kanker' in zo'n beetje elke zin, en dan klinkt het meer als stoerdoenerij dan als uiting van frustratie. Reageren
Phoenyxar Geplaatst: 12 december 2011 Rapport Geplaatst: 12 december 2011 Maar heel veel mensen die ik ken die gebruiken het woord 'kanker' in zo'n beetje elke zin, en dan klinkt het meer als stoerdoenerij dan als uiting van frustratie. Ik heb zelf ook een hekel aan mensen die dit doen (zoals Sjaakswabber ook even meldt) Als ik op TeamSpeak zit en ik hoor iemand aan de andere kant non-stop 'kankeren', gewoon omdat die dat zó lollig vindt, begin ik me er ook aan te irriteren hoor. Op woordgebruik bij schelden in een manier van uitlaatklep is in mijn mening 'alles' toegelaten, maar gewoon een woord een hele tijd gebruiken omdat het 'cool' is, nee dat niet. Nu moet ik wel zeggen dat ik tamelijk vaak het woord Fuck/Fucking vrij vaak en onbeperkt als versterker in mijn zinnen gebruik. Maar ik doe dit eigelijk niet bewust, mijn zinnen gaan een beetje vervormt klinken als ik er bewust op ga letten. Dus ja, ik gebruik sommige wel als versterker, maar ja... Ik kan er eigelijk niet veel aan doen, met haters als gevolg neem ik aan =3 Reageren
Davedavy Geplaatst: 12 december 2011 Rapport Geplaatst: 12 december 2011 (bewerkt) Ik heb een Amerikaan,Fransman,Brit,Duitser of welk land dan ook nog nooit zien schelden met ziekte's, volgens mij is dit vooral in Nederland. @ Hierboven, Als je er dan wat van zegt lachen ze uit, maar ondertussen staan ze met de mond vol tanden . Bewerkt: 12 december 2011 door Davedavy Reageren
Phoenyxar Geplaatst: 12 december 2011 Rapport Geplaatst: 12 december 2011 Ach ja, het Nederlands heeft dna ook wel ziektes die 'lekker' in de mond liggen, kijk maar naar Tyfus en Tering. Dat zijn korte en toch krachtige woorden. Wij schelden met ziektes, in onze buurlanden met excrementen, iedereen zijn ding. Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.