Naar aanleiding van de tiende verjaardag van GTA III en de bijbehorende release van de game voor iOS- en Android-toestellen bood Rockstar Games haar fans de gelegenheid vragen te stellen over GTA III. Uit de antwoorden blijkt onder meer dat Darkel niet uit het spel is verwijderd wegens de aanslagen van 9/11 en dat Ghost Town nooit ontdekt had moeten worden.
Op de vraag wie Darkel was en of hij een opdrachtgever was, gaf Rockstar het volgende antwoord: “Darkel was een aparte kerel die je een paar opvallende missies zou geven. Die zijn verwijderd omdat ze niet zo goed waren als de rest van het spel, en omdat de missies wat vreemd waren. De verwijdering had niets met 9/11 te maken. In het begin had Darkel vijf missies en één voor één werden ze eruit geknipt. Toen er nog maar twee over waren, hebben we Darkel helemaal verwijderd, ook omdat hij niet goed paste bij de andere personages in het spel.”
Ook over de protagonist in GTA III, Claude, is een stuk meer duidelijk. Zo besloot Rockstar om Claude niet te kunnen laten praten, omdat dat niet belangrijk genoeg was om veel tijd in te stoppen. In 2001 was het namelijk niet zo vanzelfsprekend als nu dat men in games kon praten, en zeker niet in een spel met een open wereld zoals GTA III. Rockstar vond dat de niet-speelbare personages wel moesten kunnen praten, en besloot daar wel tijd in te stoppen. Ze moesten namelijk zelf uitvinden hoe dat kon, omdat zoiets nog nooit op zulk grote schaal was gedaan.
De graphics van het spel waren in het begin, bij de eerste screenshots, in een cartoony stijl. Rockstar zegt dat ze toen verschillende stijlen hebben geprobeerd, waaronder een cartoony uiterlijk. Ook Claude ging van cartoony naar de stijl zoals we die van het spel kennen.
Links: GTA III in een vroeg stadium van ontwikkeling. Rechts: GTA III zoals we het kennen.
Darkel is dus niet uit het spel gehaald wegens 9/11. Sterker nog, er is maar heel weinig veranderd wegens de aanslagen in New York: slechts zo’n 1%. Er is maar 1 missie verwijderd die verwees naar terroristen en er zijn wat details aangepast zoals auto’s, een paar opmerkingen van voetgangers en wat radiofragmenten. De grootste verandering is het doosje van het spel in Amerika. Die werd gewijzigd omdat die, volgens Rockstar, niet echt meer kon na 9/11.
Verder gaf Rockstar antwoord op wat kleinere vragen, maar die zijn minstens zo interessant voor de echte GTA III-fans. Zo dacht Rockstar dat Ghost Town nooit ontdekt zou worden. Wel vinden ze het mooi dat er nu zelfs een modification bestaat met een brug die daar naartoe leidt. Ook de fanatiekelingen die de Dodo aan het vliegen kregen oogsten bewondering van Rockstar.
De man in Ammu-Nation lijkt verdacht veel op Dan Houser en hij klinkt ook nog eens als hem. Maar volgens Rockstar is die gelijkenis toeval. Op een enkele vraag gaf Rockstar geen duidelijk antwoord: of Maria aan het eind van GTA III vermoord wordt door Claude weten we nu nog steeds niet.
Illustratief voor de verandering in de game-wereld en het verschil tussen GTA III en GTA IV is het script. Een fan vroeg hoe groot het script van GTA III was, en Rockstar liet daarop een foto zien van de scripts van GTA III en GTA IV naast elkaar. Een wereld van verschil.
Links het script van GTA III en rechts dat van GTA IV.
Naar aanleiding van de tiende verjaardag van GTA III en de bijbehorende release van de game voor iOS- en Android-toestellen bood Rockstar Games haar fans de gelegenheid vragen te stellen over GTA III. Uit de antwoorden blijkt onder meer dat Darkel niet uit het spel is verwijderd wegens de aanslagen van 9/11 en dat Ghost Town nooit ontdekt had moeten worden.
Op de vraag wie Darkel was en of hij een opdrachtgever was, gaf Rockstar het volgende antwoord: “Darkel was een aparte kerel die je een paar opvallende missies zou geven. Die zijn verwijderd omdat ze niet zo goed waren als de rest van het spel, en omdat de missies wat vreemd waren. De verwijdering had niets met 9/11 te maken. In het begin had Darkel vijf missies en één voor één werden ze eruit geknipt. Toen er nog maar twee over waren, hebben we Darkel helemaal verwijderd, ook omdat hij niet goed paste bij de andere personages in het spel.”
Ook over de protagonist in GTA III, Claude, is een stuk meer duidelijk. Zo besloot Rockstar om Claude niet te kunnen laten praten, omdat dat niet belangrijk genoeg was om veel tijd in te stoppen. In 2001 was het namelijk niet zo vanzelfsprekend als nu dat men in games kon praten, en zeker niet in een spel met een open wereld zoals GTA III. Rockstar vond dat de niet-speelbare personages wel moesten kunnen praten, en besloot daar wel tijd in te stoppen. Ze moesten namelijk zelf uitvinden hoe dat kon, omdat zoiets nog nooit op zulk grote schaal was gedaan.
De graphics van het spel waren in het begin, bij de eerste screenshots, in een cartoony stijl. Rockstar zegt dat ze toen verschillende stijlen hebben geprobeerd, waaronder een cartoony uiterlijk. Ook Claude ging van cartoony naar de stijl zoals we die van het spel kennen.
Links: GTA III in een vroeg stadium van ontwikkeling. Rechts: GTA III zoals we het kennen.
Darkel is dus niet uit het spel gehaald wegens 9/11. Sterker nog, er is maar heel weinig veranderd wegens de aanslagen in New York: slechts zo’n 1%. Er is maar 1 missie verwijderd die verwees naar terroristen en er zijn wat details aangepast zoals auto’s, een paar opmerkingen van voetgangers en wat radiofragmenten. De grootste verandering is het doosje van het spel in Amerika. Die werd gewijzigd omdat die, volgens Rockstar, niet echt meer kon na 9/11.
Verder gaf Rockstar antwoord op wat kleinere vragen, maar die zijn minstens zo interessant voor de echte GTA III-fans. Zo dacht Rockstar dat Ghost Town nooit ontdekt zou worden. Wel vinden ze het mooi dat er nu zelfs een modification bestaat met een brug die daar naartoe leidt. Ook de fanatiekelingen die de Dodo aan het vliegen kregen oogsten bewondering van Rockstar.
De man in Ammu-Nation lijkt verdacht veel op Dan Houser en hij klinkt ook nog eens als hem. Maar volgens Rockstar is die gelijkenis toeval. Op een enkele vraag gaf Rockstar geen duidelijk antwoord: of Maria aan het eind van GTA III vermoord wordt door Claude weten we nu nog steeds niet.
Illustratief voor de verandering in de game-wereld en het verschil tussen GTA III en GTA IV is het script. Een fan vroeg hoe groot het script van GTA III was, en Rockstar liet daarop een foto zien van de scripts van GTA III en GTA IV naast elkaar. Een wereld van verschil.
Links het script van GTA III en rechts dat van GTA IV.
Bron: Rockstar Games, GTA III Part One en Part Two
Dit bericht delen
Link naar bericht
Delen op andere websites