Jump to content

Hoe zit het met Vray?

Recommended Posts

Geplaatst:

Hallo forumleden!

Ik ben laatste tijd bezig geweest met mijn straat in 3d modelleren het begint er al aardig uit te zien.

Alles is in Vray gerenderd en alle materials zijn dus ook Vray materials. Er is geen mogelijkheid om

dit Real Time gerenderd te krijgen aangezien het per render ongeveer 15 min. duurt. (Mijn PC is wel traag, maar

dit is natuurlijk nooit Real Time te krijgen). Is er een manier waarmee ik dit kan optimizen zodat het wel

ingame gezet kan worden. En is het al mogelijk om map mods in GTA IV te zetten?

De screens die ik heb geatached zijn op verschillende momenten gemaakt. Vandaar dat op somige screens minder

geometetry staat dan op de andere screens.

Greetzz,,

Jordi

post-80527-132847060778.jpg

post-80527-132847097838.jpg

post-80527-1328471213.jpg

Geplaatst:

Ziet er allemaal wel mooi uit maar, vray zo realtime mogelijk maken en dan ingame zetten? Zover ik weet is vray alleen om renders te maken en ondersteund het geen game grapichs :puh: dus je zult alleen RAGE's standaard grapichs hebben (tenzij je enb of icehancer hebt)

En ja het is al mogelijk om models in IV te zetten maar alleen ik heb er geen ervaring mee op gtaforums en dit forum staan misschien wel hier en daar een paar tutorials ;)

Geplaatst: (bewerkt)

'T schijnt wel degelijk mogelijk te zijn om Vray in real time te doen. 'T is nogal moeilijk om concrete info te vinden, of een video van goede kwaliteit waarin real time Vray te zien is, maar als je simpelweg 'real time Vray' in typt op Google krijg je genoeg links naar sites waar hierover gesproken wordt, en ook enkele videos(die verschrikkelijk lage kwaliteit hebben overigens, zijn zelfs videos uit 2007). Punt is wel dat computers die dat soort dingen aankunnen wel zo monsterlijk duur zijn dat vrijwel niemand ze heeft, zeg maar het klassieke voorbeeld van 'Nasa called, they want their computer back'... Even een voorbeeld van zo`n videootje:

Of 't mogelijk is zo`n scene als dit ingame te zetten... Ik denk van wel. Vraag is of het er dan ook nog nice uit ziet aangezien de IV engine soms wel te wensen overlaat in lighting(ook al ziet IV er van zichzelf mooi uit!). Er zijn scripts om mapmodels te exporteren, aangezien er ook een aantal TC-mods hier een topic hebben die de Vice City en San Andreas map in GTA IV gooien. Om deze te vinden zou je eens naar WTD en WFT exporters moeten zoeken(dat zijn de bestandsformaten van GTA IV auto's in ieder geval, zal met mapmodels wel hetzelfde zijn).

Ik weet niet hoeveel polygons je scene heeft, maar ik neem aan zoiets van 100k?(daar zat ik al bijna aan met een architectuur project, en dat had minder detail maar groter terrein). Op zich denk ik dat dat makkelijk moet kunnen. Auto's in GTA IV zijn wel 10k per stuk en hoger denk ik, ga maar na dat je makkelijk 10 auto's on-screen kan hebben zonder lag+environment+peds, dan ben je de 100k allang voorbij. Misschien praat ik nu complete onzin, maar ik denk dat dat betekend dat je een enkele scene van 100k(zonder de originele map van IV erbij) er best in kan gooien.

On a side-note, op school werken we zelfs aan een real time path tracer game, daar hebben we ook een monster pc voor(wel vorige generatie) van meer dan 2000 euro als ik me niet vergis. En zelfs daarop draait die game niet perfect smooth en zeker niet zonder noise... Ik gok zo dat Vray iets minder eist dan pathtracing, maar je zal er nog steeds een redelijk monster voor nodig hebben.

(Btw, voor als je wil weten hoe die game waar wij aan werken er uit ziet op die pc, zie spoiler)

Bewerkt: door Mythbuster
Geplaatst:

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb al wat dingen opgezocht over het plaatsen van objecten in GTA IV. Dat is opzich wel te doen denk ik. En het idee om V-Ray Real Time te krijgen in GTA gaat denk ik niet meer lukken. Alleen heeft mijn scene waarschijnlijk nog wel te veel detail. Ik zit nu op 400k polygons. Maar ik denk dat ik daar wel 200k van kan maken aangezien ik soms onnodige geometry heb gemaakt.

Maar als ik mijn model eenmaal ingame heb, dan neem ik niet aan dat de materials gelijk goed (met het GTA: IV graphics system) te zien zijn. Is er een makkelijke manier om al mijn Vray materials te transformeren naar GTA IV materials (of wat voor materials RAGE ook gebruikt).

Ik hoor van jullie :),,

PS: @Mythbuster - Gaaf project trouwens man, dat van dat real time path tracing!,, ziet er al best smooth uit :D

Geplaatst: (bewerkt)

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij pakken de meeste game engines maar amper shading networks als materials, San Andreas deed dat in ieder geval niet, en volgens mij moet je in RAGE ook gewoon een afbeelding als colormap, bump/normalmap en specularmap instellen. Je kunt volgens mij niet zo maar bijvoorbeeld een procedural(zeg maar gegenereerd patroon als texture) gewoon in IV gooien, dat zou gewoon een witte material worden.

Nou weet ik niet of je zulke shading networks zonder afbeelding als color/bump/normal/specularmap gebruikt, maar if so: er bestaat in Autodesk Maya volgens mij gewoon een functie om dat soort maps om te zetten naar een afbeelding. Aangezien 3DSMax ook van Autodesk is en redelijk hetzelfde werkt denk ik dat je in de material editor ook ergens zo`n functie kunt vinden. Dan maak je daarmee je materials opnieuw, en die zet je dan op je model. In principe zou dat er hetzelfde uit moeten kunnen zien als je 'm rendert. Als je de scene op die manier dan exporteerd naar het goede formaat(met die scripts die ik noemde) worden je materials zelf gewoon automatisch omgezet naar materials die RAGE kan lezen.

IV gebruikt geloof ik de WTD files als texturefiles(volgens mij is WFT het model-formaat, en WTD textures), die kun je openen met een WTD editor(Spark IV heeft volgens mij zo`n editor ingebouwd, anders even Googlen...). Dan maak je dus een nieuw WTD bestand, laad je daar al je textures in(namen moeten hetzelfde zijn als de namen van de afbeeldingen die in je WFT bestand gebruikt worden), en dan gooi je die met SparkIV in GTA. Dat laatste process, daar weet ik niet precies van hoe dat in z`n werk gaat. Ik neem aan dat je met een mapcleaner gewoon alle originele bestanden eerst 'uit moet zetten' en dan je model ergens in de speelwereld moet plaatsenn via databestandjes/map editor(als die bestaan)... Van dat soort dingen heb ik ook geen verstand aangezien ik IV nog nooit echt handmatig gemod heb, dus dat laat ik even aan de pro's over hier...

Vray in real time in IV gaat overigens bijna sowieso niet lukken, volgens mij moet een engine gewoon vanaf het begin af aan voor zoiets gebouwd zijn, zoiets zet je niet zo maar in een bestaande engine die zo complex is als RAGE, lijkt mij althans. RAGE crasht volgens mij sowieso nogal snel als je er in gaat klooien met mods. Ook mapmods geven nogal snel bugs, hoor van meerdere mensen dat je models van mapmods als Laguna Sega ineens unsolid worden, waardoor je er zo maar doorheen zakt! Nee, Vray in een RAGE inbouwen lijkt me onbegonnen werk, maar misschien heb ik het fout en is het wel mogelijk hoor!

Bewerkt: door Mythbuster

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...