Jump to content

Vertrouwen Nederlanders aan de staat hun DNA Toe?

Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)

Hallo iedereen,

Voor school moet ik een onderzoek doen om te kijken of mensen hun DNA aan de staat vertrouwen, daarom vraag ik jullie om deze korte enquête in te vullen. Het duurt niet langer dan een minuutje, en er hoeft alleen ja/nee beantwoord te worden

Eerst wat informatie:

DNA opslaan kan heel nuttig zijn bij oplossen van misdaden. Er is een voorstel gedaan door de korpschef van Rotterdam om alle Nederlanders hun DNA te laten afstaan zodat dit opgeslagen kan worden. Dit voorstel is afgewezen, hoewel uit onderzoek bleek dat een aanzienlijk deel van de Nederlanders bereid is om zijn/haar DNA af te staan, omdat het ten koste gaat van de privacy van de burgers.

Het risico bij het opslaan van DNA is ook dat deze gegevens kunnen lekken naar bijv. het buitenland of private bedrijven. Ook zou het kunnen gebeuren dat er een onverwachte machtswisseling plaatsvindt, denk hierbij aan zoiets als gebeurde in WO2 met Adolf Hitler. Als dit zou gebeuren zou men kunnen kijken naar genetische kenmerken en op basis hiervan kunnen "zuiveren".

Ik ben zeer benieuwd wat jullie ervan vinden.

De enquête duurt niet langer dan een minuut, en is hier te vinden:

http://www.thesistools.com/web/?id=248684

Hartelijk dank! Elke invulling wordt ontzettend gewaardeerd.

Laurens

Bewerkt: door yvea0
Geplaatst:

Ook even ingevuld, vind wel dat de staat het DNA van mensen mag hebben. Maakt niet zo veel uit of het gebruikt word bij grote of kleine misdrijven.

Geplaatst:

DIE KAT! ^_^ Oh en ik heb hem ook ingevuld :)

Ik ben er op tegen. Zoals bij veel dingen, denk ik niet dat onze DNA dan alleen bij de staat aanwezig is, wie weet geven ze het gewoon af. Moet je voorstellen dat je over 10 jaar je tong ergens in moet steken om in te loggen op Google. Want hoeveel zou Google voor onze DNA over hebben ?

Geplaatst:

Ik heb het ook maar even ingevuld ;) Ik weet zelf niet echt of ik er nu voor of tegen ben. Het komt er te minste op neer dat je dan moet kiezen tussen rechtshandhaving of rechtsbescherming. Dit is altijd al een dilemma geweest in onze rechtsstaat.

Geplaatst:

Gestemd.. ben trouwens volledig voor :Y

En als de staat een grote moord onderzoekt, gebruik maakt van de DNA databank en per ongeluk jouw potje DNA verwisselt met die van een top crimineel. Ben je dan nog voor?

Geplaatst:

En als de staat een grote moord onderzoekt, gebruik maakt van de DNA databank en per ongeluk jouw potje DNA verwisselt met die van een top crimineel. Ben je dan nog voor?

Dan zal er voor de zekerheid vast nog wel een tweede monster afgenomen worden.

Geplaatst:

De staat kan niet eens die miljoenennota veilig houden..

Ik zit nog te twijfelen omdat ik het verder niet erg vind en er nuttige dingen mee gedaan kunnen worden!

Geplaatst:

Ik heb de enquête ook maar even ingevuld. Ik ben volledig voor het gebruik van DNA bij elk misdrijf, en ik ben er ook voor dat van elke inwoner van Nederland DNA wordt opgeslagen. Wel vind ik dat deze databank vervolgens enkel door politie en justitie gebruikt mag worden bij het oplossen van misdrijven en bijvoorbeeld bij het identificeren van personen die slachtoffer zijn van een misdrijf.

Bij elk misdrijf wordt tegenwoordig wel DNA veilig gesteld. Een databank met het DNA van alle inwoners van Nederland zou zo'n misdrijf heel snel kunnen oplossen. DNA is trouwens vaak geen bewijsmiddel hè, maar wel een wijsvinger richting een mogelijke verdachte. Stel dat mijn DNA wordt aangetroffen op de jas van iemand die vermoord is. Het kan dan zijn dat ik die persoon daadwerkelijk vermoord heb, maar ik kan ook tegen hem aan gebotst zijn, of misschien heb ik die jas in een winkel gepast voordat het slachtoffer hem kocht.

Geplaatst:

Bij elk misdrijf wordt tegenwoordig wel DNA veilig gesteld. Een databank met het DNA van alle inwoners van Nederland zou zo'n misdrijf heel snel kunnen oplossen. DNA is trouwens vaak geen bewijsmiddel hè, maar wel een wijsvinger richting een mogelijke verdachte. Stel dat mijn DNA wordt aangetroffen op de jas van iemand die vermoord is. Het kan dan zijn dat ik die persoon daadwerkelijk vermoord heb, maar ik kan ook tegen hem aan gebotst zijn, of misschien heb ik die jas in een winkel gepast voordat het slachtoffer hem kocht.

inderdaad, en als je DNA is opgeslagen, dan wordt je toch met de zaak in verband gebracht ( terwijl je er misschien wel helemaal niets mee te maken hebt ). :sigaar:

Ik vind dat DNA, wel mag worden opgeslagen, bij een PD als corpus delicti. De Politie mag, als er meerdere bewijzen op wijzen, een verdachte ongevraagd DNA afnemen voor het onderzoek. Opslaan zonder toestemming mag dan alleen na geldige matching en tot dat het strafblad is gecreëerd.

Ik vind verder dat er DNA mag worden opgeslagen bij mensen met een strafblad. En ik vind dat bij mensen zonder strafblad, het niet mag worden opgeslagen.

Tevens vind ik ook dat als een strafblad verjaard is, dat het opgeslagen DNA materiaal verwijderd moet worden ( / ook verjaren ).

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...