Jump to content

Laptop zoemt


DENNUSZ

Recommended Posts

Sinds een paar weken viel het op maar nu word het wel irritant..

mijn laptop zoemt aan de rechtste onderkant.. (teminste dat denk ik, want als ik m'n hand er bij hou, dan houd het op, en als ik het eraf haal zoemt die vrolijk verder) dit is alleen als ik hem op mijn schoot heb, maar op de tafel of bureau ofzo doet die dat weer niet.. maar ik kan ook aan de onderkant niks merken want alles zit gewoon op slot en vast enzo, dus ik weet niet wat het is.. weet iemand hier het? :D

Sorry als het toevallig in het verkeerde topic is geplaatst.

EDIT: moet ik ook mn specificaties posten? niet dat dat iets uitmaakt lijkt me maar het zou kunnen. :puh:

Bewerkt: door DENNUSZ
Link to comment
Delen op andere websites

Beste DENNUSZ,

Ik zou de brandweer verwittigen, voor je het weet zit je met een heus wespennest in je laptop. Ik maak geen geintje, dit is haast 0,001% het geval van alle "zoemende laptops". Wespen zijn nuttige dieren want ze eten schadelijke insecten. Laat ze dus bij geen direct gevaar zoveel mogelijk met rust. Helaas kunnen wespen zeer hinderlijk zijn, en voor sommige mensen zelfs levensgevaarlijk. Een wespennest in of vlakbij uw laptop kan voor veel overlast zorgen. Normaal zullen de wespen tegen de winter tijd vanzelf sterven. Wilt u daar niet op wachten dan kunt u het nest eventueel (laten) weghalen.

Maak nooit de opening van het wespennest dicht! De wespen komen er gewoon op een andere plek in het wespennest weer uit. En kunnen daar door zeer agressief worden. U kunt een wespennest zelf verwijderen door gebruik te maken van goede bestrijdingsmiddelen. Leest altijd goed de beschrijving die met het bestrijdings middel wordt mee geleverd. Een wespennest bevind zich vaak op een moeilijk bereikbare plaats. Denk allereerst om uw eigen veiligheid.

De volgende maatregelen kunnen u iets helpen bij het voorkomen van contact met wespen:

  • Verwijder rond liggend afval en sluit uw vuilniszakken goed af.
  • Vermijd vuilnisbakken en afvalemmers.
  • Zorg voor een schone omgeving.
  • Dek etenswaren af of ruim ze op.
  • Pas op voor wespen als u blootsvoets in het gras loopt, veel wespen leven namelijk in de grond.
  • Als u gaat zonnen kunt u het best op een handoek gaan liggen.
  • Wespen worden aangetrokken door zweet en de zoete luchtjes van zonnecrèmes en parfum. Vermijd deze geurtjes daarom zoveel mogelijk!
  • Vermijd dus vooral het gebruik van parfum, haarspray, sterk geparfumeerde zeep, zonnebrandcrème, aftershave of lichaamsverzorgende sprays.
  • Controleer of er geen wespen in uw auto zitten voordat u wegrijdt.
  • Pas extra op tijdens een boswandeling, wespen verblijven graag in holle boomstammen of tussen houtstapels.
  • Drink nooit direct uit een pak of blikje1, een wespensteek in de tong kan u een ritje naar het ziekenhuis bezorgen of erger.
  • Pas daarom ook op met eten van fruit of vruchten als u buiten bent. Controleer uw eten voordat u toe hapt.
  • Kom niet in de buurt van een wespennest als daar geen reden voor is.
  • Kom bij voorkeur niet in de buurt van bloeiende bloemen of overrijp (afgevallen) fruit en wees voorzichtig bij het plukken van fruit of bloemen.
  • Vermijd plaatsen in de vrije natuur waar dieren worden gevoerd, aangezien rondslingerende voedselresten bijen en wespen aantrekken.
  • Voorzichtigheid is geboden bij het werken in de tuin en tijdens het fietsen! Bedek uw lichaam tijdens werkzaamheden in de tuin zoveel mogelijk bijvoorbeeld door middel van handschoenen, lange mouwen en lange broek.
  • Houd de ramen van uw slaapkamer overdag goed gesloten of breng een hor aan.
  • Laat insectennesten verwijderen door een beroepsverdelger

.


Eventjes serieus nu, het zou best kunnen dat het gezoem afkomstig is van je ventilatie, door het stof dat zich geleidelijk aan verzamelt in je laptop. Dit is onoverkoombaar tenzij je vacuüm leeft en is best een probleempje. Neem om het jaar eens je laptop mee naar de locale computerboer en laat hem deskundig afstoffen. Desnoods laat je nu ook je ventilator vervangen. Dat dingetje draait zich vaak ellendig bij uren lang gebruik en is een doorn in het oor als je constant luistert naar dat gezoem. Je computer is vast ook al niet meer van de jongste.

Een logische redenering is dat je laptop begint te zoemen als hij wil afkoelen. Als je hem dus op je schoot hebt, sluit je alle ventilatie onderaan af. Dit soort gebruik is ten strengste afgeraden bij lang gebruik omdat je laptop kans maakt op oververhitting. Als je de temperaturen gaat checken als je hem op je schoot hebt, zal je zien dat ze sterk gaan stijgen. Dat voel je daadwerkelijk ook. Erg ongezond voor je laptop.

Je kan dus best een alternatief zoeken als je hem op je schoot neemt, zoals een coolingpad of helemaal niet op schoot nemen.

Ik werk namelijk ook met laptops dag in dag uit, en ik heb mijn macbookje netjes op een Griffin statief staan zodat er voldoende circulatie van lucht is. Op mijn bureau wel is waar, maar dat is een goede oplossing.

Even samenvatten:

Je koelingselementen zijn vervuild of dicht verstopt. Loop eens langs bij de computer boer en laat hem netjes uitkuisen. Hiervoor zal je vast niet veel betalen. Haal hem dan ook niet zelf uit elkaar. Kijk er gerust snel voor want als je laptop gaat overhitten maak je kans dat de interne onderdelen kapot zullen gaan van de warmte. Erg mee opletten dus.

Bewerkt: door Ice Banana
Link to comment
Delen op andere websites

Beste DENNUSZ,

(...)

Even samenvatten:

Je koelingselementen zijn vervuild of dicht verstopt. Loop eens langs bij de computer boer en laat hem netjes uitkuisen. Hiervoor zal je vast niet veel betalen. Haal hem dan ook niet zelf uit elkaar. Kijk er gerust snel voor want als je laptop gaat overhitten maak je kans dat de interne onderdelen kapot zullen gaan van de warmte. Erg mee opletten dus.

Nou m'n laptop is niet echt eenvan de jongste nee, hij is nu 2 jaar ofzo, maar die ventilatie zit aan de achterkant, en op de onderkant in het midden (foto)

nou komt het gezoem denk ik van de hardeschijf vandaan ofzo, want in die richting hoor ik het, en als ik mn vinger daarop plaatst word het ook zachter..

ck3it.jpg

dat kleine dingetje in het midden dat je ziet, is gewoon de bass speaker, dus daar hoef je niet op te letten, die 2 grote zijn denk ik lucht dingetjes.

Link to comment
Delen op andere websites

Bedankt voor de foto, zoals je ziet , of ik toch, zie je toch al wat stofvorming in de koeling. Dit blaast namelijk stof doorheen heel je laptop, eventjes laten naar kijken en vragen of er nog genoeg koelpasta aanwezig is en desnoods ook laten aanbrengen. Ik ben er 90% zeker van dat dat het geluid veroorzaakt. Meet doormiddel van Speedfan ( klik) e warmte van je toestelletje. Ik dacht dat het standaard iets van 55 graden mocht hebben, en als je al tegen de 60-70 graden zit dat je toch eventjes mag overwegen dat ding binnen te brengen

Als het je Hard Drive is, kan dit echter voor veel meer problemen zorgen. Je HD is lichtjes aan aan het sterven. Dat terzijde, als je HD een schurend en niet normaal geluid maakt is dat de oorzaak van het zoemen. De schrijfkop schrijft constant data weg op je HD en veroorzaakt soms ook een zomend geluid. Defragmenteer ook eens voor de zekerheid. Ook een issue dat belangrijk is. Laat een schijfcontrole uitvoeren.

En, doordat je je vinger erop legt duw je de componenten dichter bij elkaar en daardoor stopt het geluid. Probeer dit te vermijden.

Goed, je kan dus nu twee dingen al controleren, zo kunnen we stap voor stap gezamenlijk denken wat er verkeerd aan is.

Tot nu toe, laat je computer vanbinnen grondig kuisen en stof verwijderen (vraag naar de kwaliteit van de ventilator en gooi ook eens het woordje "koelingspasta' op) , elke ventilator moet nagekeken worden want dat zijn de enige elementen die het zoemend geluid kunnen veroorzaken. Het zit hem vaak ook in de kleine dingen zoals een ventilatortje op je moederbord (als je dat kreng moet vervangen kost het een hele duit, hopelijk is het dat niet).

Vervolgens hebben we nog de harde schijf. Een controle op doen en zeker van zijn dat je schijf nog goed werkt, diagnostische info van gaan vragen doormiddel van een schijfhulp programma bijvoorbeeld. Krijg je een waarschuwing , back-ups nemen van alles en kijken voor een nieuwe HD of de laptop op controle brengen bij je computerboer :).

Link to comment
Delen op andere websites

Of je harde schijf is gewoon aan het draaien, bij mijn oude laptop (Asus K73) was het duidelijk hoorbaar dat deze harde schijven aan het draaien waren of niet. Eigenlijk was die laptop vlak na zijn aankoop al dood aan het gaan, maar het geluid leek me vrij normaal.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...