Jump to content

Alcohol volledig naar 18+?


Wesley

Recommended Posts

Laat ik dan ook even mijn zegje doen, als iemand die 1 maand 'legaal' alcohol heeft mogen kopen.

Voor mijn regio gaat dit hele verbod niets uithalen. Hierboven wordt al gezegd dat er waarschijnlijk gecontroleerd wordt in steden, en weinig op het platteland. Dat kan ik bevestigen. Tuurlijk kun je niet zomaar een krat bier kopen bij de supermarkt, maar bij de kroeg kun je die als 16 jarige nog gewoon halen. Uitgaansgelegenheden zijn veel te duur en verdwijnen, hier zit het grootste deel van de alcoholdrinkende jeugd in keten. En daar is natuurlijk geen controle op. Ik ben eigenlijk bang dat juist nu helemaal de controle op het drankgebruik wegvalt, want het gebeurt nu niet meer in de kroeg, maar thuis of in keten.

En als je er 16/18 uitziet kun je nog zo bier halen. Een vriend van mij kon op zijn 14e gewoon bier halen zonder legitimatie, hij was toen al 1.95m lang. En dan geloven ze het wel, je krijgt het gewoon mee.

Oftewel: ga eerst maar eens strenger controleren, voordat je je beleid aanscherpt. Lijkt mij meer gebakken lucht nu, als ik zo naar mijn eigen omgeving kijk.

Bewerkt: door _Night-Men_
Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 36
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • NicolaB

    7

  • _Night-Men_

    3

  • Guardian1980

    3

  • thebig

    3

Oftewel: ga eerst maar eens strenger controleren, voordat je je beleid aanscherpt. Lijkt mij meer gebakken lucht nu, als ik zo naar mijn eigen omgeving kijk.

Ook een ander handhavingsbeleid valt onder dit nieuwe beleid :puh:

Wat stel je dan voor als strengere controle/handhavingsbeleid?

Een beveiliger in iedere winkel die er op toeziet? Een dubbel aantal inspecteurs?

Waar halen we dat geld vandaan? Heeft het ook nadelige effecten? Wilt iedereen wel een strenger handhavingsbeleid voor die kosten?

Bewerkt: door NicolaB
Link to comment
Delen op andere websites

Wat betreft de kroeg: dat is gewoon een gewoonte die zit ingebakken, het gaat tijd vergen voor die eruit is, maar het is zeker wel mogelijk. Als je bijvoorbeeld kijkt naar landen als Engeland, daar mag je er zelfs niet aan denken een voet in een kroeg binnen te zetten voor je 21 bent. Natuurlijk is een ingangsverbod en een alcoholverbod heel verschillend en vind ik dat eerste wel wat ver gaan, maar ik weet zeker dat met verloop van jaren dit steeds beter moet gaan.

Het lijkt me sterk dat de controle op alcohol zou wegvallen, want als je net een wet instelt die een verstrenging van iets inhoudt, dan moet je de controle ook opdrijven. Als je dat niet doet, kan je het evengoed zo laten. Ik ken niet de hele situatie in Nederland, maar het lijkt me dat er maatregelen zijn getroffen of in de toekomst getroffen gaan worden die de controle gaan opdrijven.

Die controle zou ervoor moeten zorgen dat verkooppunten van alcoholische dranken er strenger op toezien dat er geen alcohol aan minderjarigen wordt verkocht. Geen lakse controle zoals 'Die ziet er groot uit, die is vast meerderjarig', maar dat bij de aankoop van alcoholische dranken steevast een identiteitskaart getoond moet worden, zelfs al wordt de alcohol gekocht door iemand die overduidelijk meerderjarig is. Dat is een maatregel die weinig moeite kost om in te voeren en ook helemaal gratis is, het is gewoon een gewoonte die je als verkoper moet aannemen.

Thuis is er dan nog altijd controle door de ouders. Als je kijkt naar de jeugd die nu drinkt, zal het merendeel van hun ouders dat wel gedogen. Maar als je kijkt naar de jongeren die zich lam drinken, dan kan ik niet geloven dat het merendeel van hun ouders dat zomaar toelaat. Het is thuis nu eenmaal onmogelijk te controleren, daarvoor moet men vertrouwen op de ouders.

Bewerkt: door thebig
Link to comment
Delen op andere websites

@NicolaB: Een beveiliger in elke winkel gaat wel heel ver. Maar een keer extra controleren op een zaterdagavond moet geen kwaad kunnen. En dat hoeft echt niet meer geld te kosten ;) Je hoeft niet elke week bij zo'n zaak langs, ze lopen dan vanzelf tegen de lamp.

Ik ben benieuwd of dat 'strengere' handhavingsbeleid hier gaat helpen.

Bewerkt: door _Night-Men_
Link to comment
Delen op andere websites

@NicolaB: Een beveiliger in elke winkel gaat wel heel ver. Maar een keer extra controleren op een zaterdagavond moet geen kwaad kunnen. En dat hoeft echt niet meer geld te kosten ;) Je hoeft niet elke week bij zo'n zaak langs, ze lopen dan vanzelf tegen de lamp.

Ik ben benieuwd of dat 'strengere' handhavingsbeleid hier gaat helpen.

Wie moeten dan een keer extra controleren op de zaterdagavond? Handhavingsteams (die normaal wat anders doen)? Zo ja, wie dekt die andere taken dan in? :puh: Of bedoel je meer inspecteurs?

Waar ik ook stiekempjes op doel:

Het is heel makkelijk te zeggen: Dit moet beter! Maar het zelf verbeteren is andere koek. Je komt er dan vaak achter, dat je in iets moet snijden of iets beschikbaar moet stellen en je budget (temporeel) vergroten om je (verbeterde) doel te behalen.

Het lucht overigens wel op om erkenning te krijgen in "Dit moet beter! Omdat blablabla..." te roepen, maar veranderen doe je het niet, tenzij je de beleidsmakers ermee kan overtuigen (bijv. door het te roepen in de media).

En ook daarin is nog nooit een kok gevonden, die koken kon naar alle monden. :eten:

Link to comment
Delen op andere websites

Wie moeten dan een keer extra controleren op de zaterdagavond? Handhavingsteams (die normaal wat anders doen)? Zo ja, wie dekt die andere taken dan in? :puh: Of bedoel je meer inspecteurs?

De mensen die normaal die inspecties ook doen. Er is bijna altijd wel een manier waarop iets efficiënter geregeld kan worden. Ze zullen heus niet propvol zitten met hun taken, er is altijd wel een moment dat er even langsgewipt kan worden. Zoals ik al zei, het hoeft ook niet elke week, 1-3 keer per jaar is voldoende ;)

Als de politie een verkenningsrondje doet, kunnen ze ook zo even een kijkje nemen, lijkt mij. De wijkagent kent in plattelandsgebieden als waar ik woon de inwoners vaak ook wel, want een hele grote gemeenschap is het niet. En daarnaast zijn de jongeren die hier in de kroeg hangen, ook de jongeren die bekend zijn bij de politie, dus het kan nooit zo moeilijk zijn ze eruit te pikken. *roept Guardian*

En ook daarin is nog nooit een kok gevonden, die koken kon naar alle monden. :eten:

Die hangt hier ook op de wc :D Maar aangezien het hun werk is, zullen zij er ook wel het meeste verstand er van hebben ;) En als de rest van de mensen dan af en toe wat zeikt, weten zij ook weer wat goed en fout gaat.

Link to comment
Delen op andere websites

Misschien moet er een soort van paspoort komen voor Alcohol voor de jeugd dat je maar een test moet nemen, met voorlichting en dat je weet wat de voordelen en nadelen zijn van Alcohol. Mensen die geen behoefte aan die test hebben mogen dan ook geen Alcohol nemen en dan zou de leeftijd nog steeds op 16+ kunnen wezen. Alhoewel heeft de regering het al aangenomen en is dit eigenlijk niet meer mogelijk, maar het had in mijn ogen best wel kunnen wezen.

Link to comment
Delen op andere websites

Wie moeten dan een keer extra controleren op de zaterdagavond? Handhavingsteams (die normaal wat anders doen)? Zo ja, wie dekt die andere taken dan in? :puh: Of bedoel je meer inspecteurs?

De mensen die normaal die inspecties ook doen. Er is bijna altijd wel een manier waarop iets efficiënter geregeld kan worden. Ze zullen heus niet propvol zitten met hun taken, er is altijd wel een moment dat er even langsgewipt kan worden. Zoals ik al zei, het hoeft ook niet elke week, 1-3 keer per jaar is voldoende ;)

Als de politie een verkenningsrondje doet, kunnen ze ook zo even een kijkje nemen, lijkt mij. De wijkagent kent in plattelandsgebieden als waar ik woon de inwoners vaak ook wel, want een hele grote gemeenschap is het niet. En daarnaast zijn de jongeren die hier in de kroeg hangen, ook de jongeren die bekend zijn bij de politie, dus het kan nooit zo moeilijk zijn ze eruit te pikken. *roept Guardian*

...

Ik denk wel inderdaad, dat er wel meer (undercover) inspecties moeten komen (vooral voor de kroegbazen). Daar zit dan wel een verhoogd prijskaartje aan. Maar goed, dat heb ik er voor over.

Maar zal een kijkje nemen het echt oplossen? Je kan ook weer juist ruzies uitlokken, als je om ID's gaat vragen als politieagent in een propvolle kroeg.

Goed voorbeeldje trouwens is koninginnennacht, daar kunnen zelfs kinderen van 13 alcohol bestellen omdat de politie en de kroegbazen het veel te druk hebben met andere dingen.

Aan de andere kant, is het soms erg lastig te handhaven. Denk bijvoorbeeld al aan de overheid zelf. Als men daar een jaarlijkse borrel heeft, dan wordt daar niet gecontroleerd op leeftijd. Toch kan je bij de overheid werken als je minderjarig bent en daar ook gewoon alcohol nuttigen.

...

En ook daarin is nog nooit een kok gevonden, die koken kon naar alle monden. :eten:

Die hangt hier ook op de wc :D Maar aangezien het hun werk is, zullen zij er ook wel het meeste verstand er van hebben ;) En als de rest van de mensen dan af en toe wat zeikt, weten zij ook weer wat goed en fout gaat.

Die hing bij mijn oma in de keuken. Zeker als verdediging, omdat ze zo slecht kookte :D Bewerkt: door NicolaB
Link to comment
Delen op andere websites

De politiek en al die shit schenkt er gewoon simpelweg te veel aandacht aan. Het gezeik is ontstaan door die pubertjes die op hun 12e al willen zuipen en eindigen in coma. 16 is een prima leeftijd en moet gewoon zo blijven. De ouders spelen een grotere rol vind ik, die blijven het meest verandertwoordelijk.

En als die kindjes van 12 eindigen in een coma en ze er weer uit komen hebben ze het denk ik wel door dat het toch niet zo slim was.

Link to comment
Delen op andere websites

...

Ik denk dat het een combinatie van is. Alcoholcriminaliteit en dat er meer comazuipers zijn van 16 en 17, dan 18 en 19. Het enige wat er voor kinderen van 12 nu door dit beleid veranderd, is dat kinderen van 12 minder vrienden hebben (met alcohol) van 18 dan van 16. Dus daarom ook minder alcohol drinken.

Link to comment
Delen op andere websites

Als de politie een verkenningsrondje doet, kunnen ze ook zo even een kijkje nemen, lijkt mij. De wijkagent kent in plattelandsgebieden als waar ik woon de inwoners vaak ook wel, want een hele grote gemeenschap is het niet. En daarnaast zijn de jongeren die hier in de kroeg hangen, ook de jongeren die bekend zijn bij de politie, dus het kan nooit zo moeilijk zijn ze eruit te pikken. *roept Guardian*

U riep?

Het is de verkoper die de leeftijd moet controleren. De Voedsel- en Warenautoriteit controleert er dan weer op of zij dat ook doen, soms door overduidelijk aanwezig te zijn, maar ook door de inzet van een mystery-guest. Bedrijven kunnen flinke boetes krijgen of zelfs hun vergunning kwijt raken wanneer zij controles niet op de juiste manier uitvoeren en/of niet werken zoals is voorgeschreven. De enige keer dat er politie aanwezig is bij dergelijke controles is wanneer een inspecteur dit aanvraagt, bijvoorbeeld wanneer ze naar een gelegenheid gaan waar (bijvoorbeeld) agressief gedrag wordt verwacht.

Link to comment
Delen op andere websites

Als je niet drinkt dan hoor je er niet bij en word je scheef bekeken. Die hele mentaliteit moet gewoon veranderen. Dat "leren drinken" is ook gewoon onzin. Je lichaam stoot het af omdat het weet dat het vergif is, maar toch forceer je het naar binnen. Ik kan met niet voorstellen dat iemand zijn eerste biertje echt lekker vond. Waarom doorgaan? Groepsdruk? Als er minder alcohol geconsumeerd zou worden dan zouden zulke wetten ook niet nodig zijn. En dan heb ik het nu specifiek over bier, waar dit toch vooral om draait.

Link to comment
Delen op andere websites

Zal nooit veranderen. Alcohol zit er bij ons gewoon ingebakken, zelfde met wiet. Ik ben het opzich eens met de leeftijdsverhoging, maar veel nut gaat het toch niet hebben. Kiddies (met bontkraagjes) zullen toch wel aan hun bieries komen.

Link to comment
Delen op andere websites

Zal nooit veranderen. Alcohol zit er bij ons gewoon ingebakken, zelfde met wiet. Ik ben het opzich eens met de leeftijdsverhoging, maar veel nut gaat het toch niet hebben. Kiddies (met bontkraagjes) zullen toch wel aan hun bieries komen.

Ach, christelijk geloof en hetrosexualiteit zat 50 jaar geleden ook nog zo "ingebakken" als "ingebakken" kan zijn. En dat is nu ook wat minder vanzelfsprekend. Ik denk dat het wel mogelijk is, om het te verminderen. :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Zal nooit veranderen. Alcohol zit er bij ons gewoon ingebakken, zelfde met wiet.

Ik vind het in het algemeen zo hypocriet. De reden dat alcohol hier is toegestaan is omdat een gedeelte van onze economie er op leunt. Mochten we ook een gezonde wiet-economie en andere softdrugs verbouwen op legale wijzen dan zou het ook zonder problemen worden goedgekeurd. Dat is op een manier wat kort door de bocht, maar het is zeker een groot aandeel in de reden waarom we een harddrug als alcohol nog steeds toelaten. Je kunt opperen wat je wilt, maar het blijft eigenlijk een schande dat het zo sociaal geaccepteerd is en bijgevolg toegankelijk voor iedereen.

Uiteraard heeft iedereen zelf de verantwoordelijkheid om iets te gebruiken of niet (en daarom vind ik ook dat om consistent te zijn in je beleid men softdrugs zou moeten toelaten), maar sommige verslavende middelen (en alcohol is er eentje van) zouden gewoon niet verkocht mogen worden.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...