Jump to content

Laptop schoonmaken van stof

Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)

Vandaag was ik rustig wat powerpoints aan het doorlezen, downloaden en een beetje chatten tot opeens mijn beeld raar begon te doen.

Ongeveer twee keer viel mijn beeld weg en werdt het weer opnieuw opgebouwd. Daarna kreeg ik opeens overal rare pixels op mijn scherm en viel daarna mijn beeld compleet weg en gaf windows een melding dat mijn video stuurprogramma was uitgevallen. Nu merkte ik op dat de laptop al standaard 50 graden werdt terwijl ik helemaal niets uitvoerde, dus ben ik gaan zoeken op het internet.

Nu kwam ik dus dit artikel tegen:

http://forums.whirlpool.net.au/archive/1812228

Nu heb als tijdelijke oplossing de laptop doorgeblazen met een compressor zodat ik hem tenminste morgen kan gebruiken bij mijn tentamen. Helaas heb ik zon gevoel dat deze oplossing zeker niet permanent is aangezien ik nu de fan hoor ratelen (door stukjes stof ofzo) en er op sommige plekken wel stof te vinden is. De laptop is nu wel rond de 38 graden idle, en geeft mij dus aardig wat geruststelling.

Mijn vraag is dus, hoe ik eigenlijk mijn laptop moet gaan schoonmaken? en waar kan ik zon perslucht busje op de kop tikken? of mag ik gewoon de compressor gebruiken (die trouwens wel heel erg hard kan blazen). Ik heb wel ervaring met het los schroeven van desktop's en eventueel iets vervangen, maar heb toch een gevoel dat dit bij een laptop wat meer risico geeft..

Ik heb deze laptop trouwens ongeveer net één jaar.

Bewerkt: door Maikle
Geplaatst:

Perslucht kan je denk ik wel vinden bij de bouwmarkt. En met compressor Hoef je niet helemaal inte drukken on lucht eruit te krijgen. Dus dat gaat ook wel denk ik.

Geplaatst:

Heb je de G73SW waar je naar verwijst? Ik heb een G74SX (die overigens bij normaal gebruik meestal net geen 50 graden wordt), maar die had een probleem met een functie van de videokaart die "Nvidia PowerMizer" heet. Dat zorgt ervoor dat je videokaart in idle minder voltage/clocks krijgt dan wanneer je gamet, wat het algemeen verbruik zou moeten verbeteren. Maar op sommige momenten heb je in idle state ook net wat meer voltage nodig dan wat PowerMizer doorgeeft aan je videokaart (zoals Flash Video's bekijken enzovoort), en dat zorgt ervoor dat de drivers crashen en recoveren als beveiliging. Bij mij kwam dat elke dag wel een paar keer voor (heb 'm daarvoor zelfs naar RMA gestuurd maar ze wisten niet waar het probleem lag tot ik het zelf vond).

De oplossing was bij mij "Powermizer Switch", een tooltje waarmee je Powermizer af kan zetten. Nooit meer last gehad van "Display driver stopped responding and has recovered."

Ik heb geen verstand van laptops....wel maak ik pc's schoon,

Als ik jouw was zou ik maar een busje perslucht gebruiken....

Een compressor is iets te krachtig...denk niet dat je wil dat er onderdelen losraken,

Persluchtblikje : ICIDU Air Duster Pro 350 ml kost 12€

Bewerkt: door J-Fun_P

Ik had laatst hetzelfde probleem, alleen dan al op een langere termijn. Omdat ik er genoeg van had, besloot ik hem uit elkaar te halen.

Dit is dus eigenlijk wel aan te raden. Het brengt inderdaad wel risico's met zich mee (want bij mij was het gevolg dat de antennekabel per ongeluk kapotgetrokken werd en het lampje voor de power-knop en de WiFi-aan/uit-knop werkt pas bij het hard aanduwen van het toetsenbord). Maar als je gewoon secuur werkt, zou het probleemloos moeten zijn. Je moet ook zorgen dat je een handleiding gebruikt. Op internet vind je meestal wel een handleiding voor het losschroeven van een laptop naar merk + type (was bij mij ook het geval).

De reden dat de antennekabel kapotging, was dat hij enorm strak zat. Ik heb 'm met een pin voorzichtig los proberen te halen, maar dit lukte helaas niet zonder problemen. :puh:

Maar hij werkt nu wel vele malen sneller en maakt aanzienlijk minder lawaai, hoor. :)

Oh, en wat het schoonmaken betreft: ik heb zelf ook een compressor gebruikt. Perslucht werkt opzich ook wel goed, maar als je echt alles goed schoon wilt hebben, is een compressor de beste manier. ;)

Bewerkt: door Grand Theft Auto TOM
Geplaatst:

Ik had laatst hetzelfde probleem, alleen dan al op een langere termijn. Omdat ik er genoeg van had, besloot ik hem uit elkaar te halen.

Dit is dus eigenlijk wel aan te raden. Het brengt inderdaad wel risico's met zich mee (want bij mij was het gevolg dat de antennekabel per ongeluk kapotgetrokken werd en het lampje voor de power-knop en de WiFi-aan/uit-knop werkt pas bij het hard aanduwen van het toetsenbord). Maar als je gewoon secuur werkt, zou het probleemloos moeten zijn. Je moet ook zorgen dat je een handleiding gebruikt. Op internet vind je meestal wel een handleiding voor het losschroeven van een laptop naar merk + type (was bij mij ook het geval).

De reden dat de antennekabel kapotging, was dat hij enorm strak zat. Ik heb 'm met een pin voorzichtig los proberen te halen, maar dit lukte helaas niet zonder problemen. :puh:

Maar hij werkt nu wel vele malen sneller en maakt aanzienlijk minder lawaai, hoor. :)

Oh, en wat het schoonmaken betreft: ik heb zelf ook een compressor gebruikt. Perslucht werkt opzich ook wel goed, maar als je echt alles goed schoon wilt hebben, is een compressor de beste manier. ;)

Lol toch wel...

Geplaatst:

Ik heb deze gids proberen te volgen:

Helaas bleef ik hangen bij het toetsenbord, die is gewoon onmogelijk om in één geheel eruit te halen. Ik heb de case ook al deels gebroken door proberen los te maken van het toetsenbord. Eerlijk gezegd durf ik niet meer aan de laptop te zitten omdat dit onderdeel me zeer fragiel lijkt.

Ik heb nog maar eens doorgeblazen (nog wat grondiger), maar zo te zien is er nog wel stof aanwezig. Deze zit dan gelukkig wel niet meer voor de fan.

Ik heb de Asus G73SW, zonder ieritante tools. Hij clockt via het moederbord naar onder of naar boven. Hij is nu Idle 35-45 graden en tijdens het gamen rond de 70-80 graden. Ik denk niet dat ik er onderuit kan komen door niet het toetsenbord te verwijderen :cry: wat ik dus liever niet meer ga doen aangezien ik de laptop dagelijks nodig heb..

Toevallig ging het eruithalen van het toetsenbord ook heel lastig bij mij. Ik kon dit uiteindelijk voor elkaar krijgen door in de smalle gleuven (boven, links, onder, rechts) met een pin de aansluitingen aan te duwen. Dat zijn van die bevestigingen (of hoe je het ook wilt noemen).

En als ik die video zo zie, zou ik dus inderdaad gewoon doen zoals daar wordt weergegeven en zoals ik hierboven al zei. Het is gewoon even goed doordrukken. Dat zou simpelweg moeten helpen. :)

Geplaatst:

Toevallig ging het eruithalen van het toetsenbord ook heel lastig bij mij. Ik kon dit uiteindelijk voor elkaar krijgen door in de smalle gleuven (boven, links, onder, rechts) met een pin de aansluitingen aan te duwen. Dat zijn van die bevestigingen (of hoe je het ook wilt noemen).

En als ik die video zo zie, zou ik dus inderdaad gewoon doen zoals daar wordt weergegeven en zoals ik hierboven al zei. Het is gewoon even goed doordrukken. Dat zou simpelweg moeten helpen. :)

Ik heb echt geprobeerd hem goed los te drukken, maar het lijkt me gewoon onmogelijk.. Nog tips? Ik snap ook niet echt wat ik met de schroevendraaier in moet drukken.

De standaard temperatuur van mn laptop is al weer naar de 45-50 graden gestegen wat betekent dat er nu alweer stof voor de fan zit..

Als je diep in de gleuven / zijkanten van je toetsenbordcase kijkt, zie je van die pinnen. Ik weet niet hoe ik het precies moet uitleggen, maar het zijn in ieder geval van die dingen die ervoor zorgen dat de case strak vast blijft zitten. Je moet gewoon met een pin (of schroevendraaier, zoals jij zegt) iedere pin indrukken, maar ook tegelijk doorschuiven. Dus niet een pin indrukken, dan de schroevendraaier eruit halen en naar de volgende pin enz. Nee, je moet het meer zien als een zoals je een envelop open zou snijden (even een ruw voorbeeld). Je 'snijdt' dan ook in één keer door.

Ik ben niet echt goed in uitleggen, maar ik heb gewoon hard gedrukt. Kan me best voorstellen dat je het risicovol vindt, maar uiteindelijk zou de case er probleemloos vanaf gehaald moeten kunnen worden. Je zou desnoods op YouTube kunnen zoeken naar videos waarbij ook van die cases van laptops worden gehaald. Want bij de meeste laptops is dit ongeveer hetzelfde. Ik heb dan wel een ander soort toetsenbord dan die uit de video die jij gebruikt hebt, maar bij die zat ook zo'n case omheen, wat bij mij ook zo is. :puh:

Geplaatst:

Wat wel? :puh:

Haha dat van die compressor :puh: (maar je kan ind instellen voor de hoeveelheid luchtdruk wat er uit moet komen toch?)

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...