Jump to content

Te weinig schijfruimte

Recommended Posts

Geplaatst:

Goeiemorgen,

Ik had even een vraagje omtrend harde schijven.

Ik heb een harde schijf met 250GB waar alle muziek en bestanden op staan.

En ik heb nog een harde schijf met maar 10Gb waar windows op staat. Echter heb ik met deze altyd het probleem dat ik te weinig vrije schijfruimte heb, dus vraag ik paar dingen af:

- Maakt het uit qua moederbord wat voor harde schijf je steekt of past elke?

- Hoe zie je welke schijf ik moet vervangen?

- Moet ik dan ook een sterkere voeding nemen?

Hebben jullie btw men specs nodig?

Alvast bedankt.

Geplaatst:

Een 3.5 inch HDD is voor desktops bedoeld, een 2.5 inch is voor notebooks bedoeld. Een nieuwe voeding is niet nodig, je breidt gewoon je opslagcapaciteit uit. Het aantal HDD-sloten op je moederbord is echter wel beperkt.

Even voor de duidelijheid: Je hebt 2 FYSIEKE harde schijven van respectievelijk 250 GB en 10 GB, juist? De schijf van 10 GB wil je vervangen, juist? Als dat zo is, dan moet je deze wel overzetten naar je nieuwe HDD(anders heb je geen opstartschijf). Het enige wat ik niet weet, is of je aansluiting IDE of Serial ATA is. Flitskikker Info Tool geeft bij mij niet weer welke het nou is, maar omdat mijn laptop een redelijk nieuw model is, is het bij mij Serial ATA. Het kan natuurlijk ook zijn dat je moederbord IDE én Serial ATA aansluitingen heeft. Gegevens over je moederbord zouden handig zijn. ;)

(Virtuele HDD's is een fysieke HDD die je in 2 of meer partities splitst.)

Geplaatst:

De 2.5" en 3.5" moeten normaal beiden makkelijk in een desktop gemonteerd kunnen worden. Een SSD is ook 2.5" en die kan makkelijk in desktop. Het enige waar je dus nog op moet letten is de aansluitingen. Als je je kast openmaakt kan je het direct zien: Een zeer brede kabel duidt op een oude IDE, een dunnere kabel (meestal blauw of rood) duidt op SATA.

Geplaatst:

3.5 inch is wel goedkoper dan 2.5 inch, dus een laptop HDD kopen om in een desktop te stoppen zou nogal dom zijn, niet? ;)

Geplaatst: (bewerkt)

Maar een SSD (meestal 2.5") is veel sneller dan een traditionele HDD...

Maar natuurlijk duurder. clown.gif

Bewerkt: door woody268
Geplaatst:

Maar een SSD (meestal 2.5") is veel sneller dan een traditionele HDD...

Maar natuurlijk duurder. clown.gif

We spreken hier wel over gewone HDD's hé, maar je hebt gelijk. ;)

Hmm denk dat ik hem maar binnen steek in de pc winkel :7.

Snap gewoon niet waar al men schijfruimte naartoe is.

Tijdje terug had ik 1,5Gb vrij. Daarna 1.3Gb. Toen 1.1Gb en nu nog maar 999Mb. :duh:

Ik heb overigens al CCleaner, tune up utilities 2011, Ncleaner, glary utilities en ATF cleaner geprobeerd. Maar die krijgen ook niet heel veel meer weg.

Bewerkt: door moechy
Geplaatst:

1GB is sowieso wel heel weinig hoor (ok, ik heb 2x 2TB in mijn PC dus kijk niet zo op een Gigabyte meer of minder). 10GB windows schijf is of een hele oude schijf of een vreemde partitie.. Vraag me af of je niet gewoon een oude computer hebt met een IDE schijf..

Geplaatst:

1GB is sowieso wel heel weinig hoor (ok, ik heb 2x 2TB in mijn PC dus kijk niet zo op een Gigabyte meer of minder). 10GB windows schijf is of een hele oude schijf of een vreemde partitie.. Vraag me af of je niet gewoon een oude computer hebt met een IDE schijf..

Computer is 4/5 jaar oud. Was een hele dure. Snap alleen niet waarom ze er maar 10Gb windowsschijf in gestopt hebben. Men andere schijf is d8 ik 300Gb.

Waarschijnlijk heb je gewoon een schijf en is die gesplitst met twee partities en dan kun je hem vergroten(wat ten kosten gaat van je andere partitie) met een partition manager of dergelijke.

Dus gewoon effe kijken voor een programma die zoiets kan doen en dan is je probleem al snel opgelost, en gratis.

Ohja, mocht je dit doen, backup wel eerst, altijd mogelijk dat je gegevens verliest namelijk ;)

Bewerkt: door GolfG60
Geplaatst:

Waarschijnlijk heb je gewoon een schijf en is die gesplitst met twee partities en dan kun je hem vergroten(wat ten kosten gaat van je andere partitie) met een partition manager of dergelijke.

Dus gewoon effe kijken voor een programma die zoiets kan doen en dan is je probleem al snel opgelost, en gratis.

Ohja, mocht je dit doen, backup wel eerst, altijd mogelijk dat je gegevens verliest namelijk ;)

Nee hoor ik heb 2 schijven. Dat weet ik wel :puh:.

Geplaatst:

Weet je het heel zeker?

10GB schijven heb ik amper gezien, en wat op google gezocht en het lijkt erop dat het +/-2003 technologie is.

Lijkt me dan stug dat zoiets in een PC van 2007/2008 wordt gebruikt, vind het daarom frapant.

Hoe weet je zeker dat je er twee in hebt?

Geplaatst:

Weet je het heel zeker?

10GB schijven heb ik amper gezien, en wat op google gezocht en het lijkt erop dat het +/-2003 technologie is.

Lijkt me dan stug dat zoiets in een PC van 2007/2008 wordt gebruikt, vind het daarom frapant.

Hoe weet je zeker dat je er twee in hebt?

Omdat ik ze zie zitten :puh:.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...