Jump to content

Harde schijf verdwenen, programma's werken nog

Recommended Posts

Geplaatst:

Halli,

Ik zit momenteel achter m'n laptop, gelukkig startte hij vanmorgen wel op, na een zevental mislukte pogingen. Hij draait nu, en programma's vanaf de interne harde schijf (C: en D: partities) lijken ook nog te werken wanneer ik ze via een snelkoppeling open, maar als ik Windows Verkenner / Deze Computer open, dan krijg ik m'n schijven niet te zien en loopt Windows Verkenner vast.. Ik heb echt even de computerkenners nodig om me te helpen met het identificeren van het probleem voordat ik verder ga zoeken naar een oplossing. Ik durf 'm nu niet meer af te sluiten, bang dat 't ding het helemaal opgeeft.. :puh:

Als ik de schijven probeer te benaderen via een webbrowser kan ik ze wel gewoon zien. Het is dus niet zo dat de schijfletters pleite zijn.. Heel vaag. :7

Geplaatst: (bewerkt)

Kan je nog bij het Configuratiescherm komen?

Bewerkt: door Sammie_GTA
Geplaatst:

waarschijnlijk zijn een paar .dll bestanden in je system32 corrupted/baschadigt,

je zou kunnen proberen om een recovery cd te gebruiken en windows opnieuw installeren maar dan raak je wel alles kwijt wat op de harde schijf stond

Geplaatst:

Niet bij een normale herinstallatie, je files worden namelijk standaard overgeplaatst naar een map genaamd "Windows.old".

Geplaatst:

Dit is een vrij lastige situatie, er is op dit moment niet 1 2 3 vast te stellen of het probleem softwarematig of hardwarematig is (ik zou softwarematig gokken). Een uitdaging dus. Als je laptop een CDrom speler heeft: download even een Live CD van een nieuwere Linux distro (Mint, Debian, CentOS) en kijk wat deze van je harde schijf vind. Als je via deze live CD probleemloos je harde schijven kna bekekijken en bestanden erop keurig kan aanpassen ligt het aan de windows software. Dan zou ik een backup maken via de linux live CD van alle bestanden die je niet kwijt wilt en Windows er opnieuw opzetten. Stel dat de live CD ook problemen heeft met je harde schijf.. Dan heb ik ook geen fatsoenlijke oplossing om je bestanden te bewaren.

Geplaatst:

Killerzero zit er waarschijnlijk dicht bij met z'n softwarematige theorie. Gister nog even via FB met @LXZ-76 gereduceerd wat 't kon zijn, en hij kwam op een softwarematig probleem uit. Ik kreeg ook van een msn-contact te horen dat er, sinds het gesprek met mij openstond, er allerlei vage "download zus en download zo" meldingen verschenen, dus de conclusie mag wel zijn dat 'ie stevig geïnfecteerd is, maar waardoor..

Heb 'm inmiddels op goed geluk opnieuw laten opstarten, m'n schijven zijn nu weer terug. Non stop scans draaien nu, maar nog geen resultaat... Ideeën en suggesties zijn dus nog steeds welkom!

Geplaatst:

Heb Avira al laten draaien, SAS (oude versie), nu Windows Defender op de achtergrond staan, Norton staat ook nog wel ergens, die moet ik nog laten lopen.. HijackThis kreeg ik aangeraden maar nog niet binnengehaald omdat ik 'm niet kon opslaan.

Geplaatst: (bewerkt)

Je post een onvolledig verhaal waar wij weinig mee kunnen doen. De suggesties van de bovengenoemde personen vind ik overigens ook een beetje raar en gehaast, maar vooruit.

Ten eerste; waarom start je pc niet fatsoenlijk op?

Ten tweede; download Malwarebytes' Anti-Malware en laat die (in de Safe Mode van je pc) een volledige scan doen. Als dat niet helpt, downloadt dan SUPERAntiSpyware Free Edition en laat die (eveneens in de veilige modus van je pc) een volledige scan doen.

Dat gebazel over veilige modus brengt mij trouwens op een volgend punt; werkt je pc wel in de veilige modus? (na het BIOS scherm van je pc (waarbij je meestal een scherm te zien krijgt van de fabrikant van je pc of de fabrikant van je moederbord) herhaaldelijk op F8 drukken, dan voor Safe Mode/Veilige Modus (zonder netwerkinstellingen of weet ik het wat)) Zo nee, hoe ver kom je dan wel bij het opstarten van je pc?

Oeh, nog iets. In je fipo heb je het over je "interne vaste schijf". Werkt een externe wel dan?

Bewerkt: door Hayte
Geplaatst:

Klinkt zeker en vast als een dwaas in elkaar gezet virus, dus helemaal geen hardwareprobleem. Als je schijf nog draait en de programma's erop ook, dan ligt 't echt daar niet aan hoor. Het feit dat je er via verkenner niet op geraakt zegt genoeg. De virusscanners die je noemde zijn niet de beste, Malwarebytes is, zoals Hayte al aanraadde en naar mijn eigen mening, de beste scanner. Vindt alles en kan het ook verwijderen zonder problemen.

Geplaatst:

Slechts 1 realtime scanner laten draaien, dus niet AVG/Norton en dergeljike door elkaar laten draaien, dat levert alleen maar problemen op. ;)

Geplaatst:

Je post een onvolledig verhaal waar wij weinig mee kunnen doen. De suggesties van de bovengenoemde personen vind ik overigens ook een beetje raar en gehaast, maar vooruit.

Ten eerste; waarom start je pc niet fatsoenlijk op?

Doordat 'ie Windows Vista niet kon traceren. Een Acer laptop gaat dan blijkbaar zelf naar een AcerRecovery modus, deze kon echter het probleem niet oplossen en gaf de melding dat 'ie de laptop ging afsluiten omdat 'ie Windows niet kon booten.

Ten tweede; download Malwarebytes' Anti-Malware en laat die (in de Safe Mode van je pc) een volledige scan doen. Als dat niet helpt, downloadt dan SUPERAntiSpyware Free Edition en laat die (eveneens in de veilige modus van je pc) een volledige scan doen.

SAS heb ik gedraaid, Malwarebytes kende ik nog niet, ga ik zo gelijk even binnenhalen en laten draaien, thanks voor de tip!

Dat gebazel over veilige modus brengt mij trouwens op een volgend punt; werkt je pc wel in de veilige modus? (na het BIOS scherm van je pc (waarbij je meestal een scherm te zien krijgt van de fabrikant van je pc of de fabrikant van je moederbord) herhaaldelijk op F8 drukken, dan voor Safe Mode/Veilige Modus (zonder netwerkinstellingen of weet ik het wat)) Zo nee, hoe ver kom je dan wel bij het opstarten van je pc?

Ik kwam niet tot aan de BIOS, daarvoor pakte AcerRecovery de controle al over. Na herhaaldelijk uitzetten en opnieuw opstarten pakte hij Windows Vista (en dus de harde schijf) wel weer op, en draaide weer. Op dat moment waren echter dus wel de C: en D: partitie weg.

Oeh, nog iets. In je fipo heb je het over je "interne vaste schijf". Werkt een externe wel dan?

Ja, de H: liet hij wel zien in eerste instantie toen de C: en D: niet meer in Windows Verkenner stonden. Inmiddels na nogmaals opnieuw opstarten zie ik ze allemaal weer in Verkenner, en zien m'n programma's ze ook weer, dus kan er inmiddels gescand worden. Uitschakelen durf ik echter nog niet aan, bang dat 'ie 't niet meer gaat doen. :puh:

Klinkt zeker en vast als een dwaas in elkaar gezet virus, dus helemaal geen hardwareprobleem. Als je schijf nog draait en de programma's erop ook, dan ligt 't echt daar niet aan hoor. Het feit dat je er via verkenner niet op geraakt zegt genoeg. De virusscanners die je noemde zijn niet de beste, Malwarebytes is, zoals Hayte al aanraadde en naar mijn eigen mening, de beste scanner. Vindt alles en kan het ook verwijderen zonder problemen.

Ik ga Malwarebytes zoals gezegd even opzoeken en aan het werk zetten.

Slechts 1 realtime scanner laten draaien, dus niet AVG/Norton en dergeljike door elkaar laten draaien, dat levert alleen maar problemen op. ;)

Nee, zo snugger was ik al wel. ;)
Geplaatst:

Hij kwam niet eens tot aan het BIOS scherm...? Dat is wel heel erg interessant. Dus je start je laptop op, en het eerste wat je ziet is METEEN een Acer recovery blah blah gebazel? Dus helemaal NIKS daarvoor? Als je meteen de Acer Recovery zooi ziet voor je BIOS is opgestart (wat mij eigenlijk vrij onlogisch lijkt, maar vooruit, alles kan), dan is het denk ik waarschijnlijk een hardware probleem... Valt de laptop nog onder de garantie? (welke volgens de Europese richtlijnen 3 jaar is waar Nederland nog een ander aparte richtlijn bijzet, die voor mij compleet onduidelijk is)

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...