Jump to content

SATA


GT-Aap

Recommended Posts

Ik heb sinds enige tijd een andere computer (gebruikt maar in goede staat), een big tower.

Het is een moederbord met zowel IDE als SATA. Ik gebruik een 80 gb IDE schijf als systeemschijf voor Windows. Ik had nog een 1.5 TB SATA schijf uit mijn iMac die ik ging gebruiken voor alle data. Dit ging een hele tijd goed, tot zich al vrij lang een probleem begon voor te doen.

Af en toe stopt de SATA schijf er gewoon mee. Als ik dan bijvoorbeeld mijn muziek map wil open krijg ik de melding dat de locatie niet toegankelijk is. Ook in de BIOS is dan geen spoor van een aangesloten SATA schijf te vinden. Het allervreemdste is nog wel dat hij het eerst gewoon wel doet en na een tijdje problemen gaat geven. Aan de schijf kan het niet liggen, want ik heb in de tussentijd toen ik geen tijd had om naar een oplossing te zoeken de SATA schijf in een extern usb 2 kastje geplaatst en dat dus als schijf gebruikt. Alles werkte dus wel, alleen natuurlijk een stuk trager.

Ik wil dit probleem oplossen. Ik heb een gevoel dat het aan de voeding ligt misschien. De schijf maakt tijdens het gebruik (toen ik hem deze ochtend voor het eerst sinds tijden weer IN de pc deed) geluidjes van een tik en dan gewoon het geluid van een startende schijf. Alsof hij steeds aan en uit gaat.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb geen idee wat ik moet doen.

Alvast bedankt! :tu:

Link to comment
Delen op andere websites

Je hebt het over een tik? Dan is de kans groot dat de schrijfkop op je harde schijf zit. Hem eruit halen en nakijken is dus de boodschap!

Dat is toch raar als hij het nu in een extern kastje wel gewoon doet? Zou het misschien iets me de voeding te maken kunnen hebben?

Link to comment
Delen op andere websites

Je hebt het over een tik? Dan is de kans groot dat de schrijfkop op je harde schijf zit. Hem eruit halen en nakijken is dus de boodschap!

Dat is toch raar als hij het nu in een extern kastje wel gewoon doet? Zou het misschien iets me de voeding te maken kunnen hebben?

Heeft iemand alstjeblieft een idee?

Link to comment
Delen op andere websites

Probeer andere aansluitingen op je moederbord en probeer andere SATA kabels. Als dit niet werkt ligt het waarschijnlijk aan de harde schijf.

Alle 4 de aansluitingen hebben hetzelfde, het kabeltje is bijna nooit gebruikt. Aan de harde schijf ligt het echt niet. Maar heeft iemand enige feedback op het idee van mij dat het aan de voeding kan liggen?

Link to comment
Delen op andere websites

Een hardeschijf kan zo de geest geven

En nooit schijven uit imac in een windows pc gebruiken die schijven heb een mac indeling en als je die formateert dan zal het wel werken

Gebruik gewoon geen schijven uit een mac of so ik heb er ook een uit de kpn tvkastje

maar toont kuren en zo

Voeding kan

Maar dan zou de rest van het systeem ook gek moeten doen

Bewerkt: door Msigamer08
Link to comment
Delen op andere websites

Probeer andere aansluitingen op je moederbord en probeer andere SATA kabels. Als dit niet werkt ligt het waarschijnlijk aan de harde schijf.

Alle 4 de aansluitingen hebben hetzelfde, het kabeltje is bijna nooit gebruikt. Aan de harde schijf ligt het echt niet. Maar heeft iemand enige feedback op het idee van mij dat het aan de voeding kan liggen?

Nou ik heb net mijn moeder mijn oude computer gegeven. Die deed het perfect. Toen wilde ik haar harde schijf erin zetten. Computer deed dus helemaal niks meer.

Bleek ook dat de voeding het gewoon niet trok dus het zou best kunnen

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

Een hardeschijf kan zo de geest geven

En nooit schijven uit imac in een windows pc gebruiken die schijven heb een mac indeling en als je die formateert dan zal het wel werken

Gebruik gewoon geen schijven uit een mac of so ik heb er ook een uit de kpn tvkastje

maar toont kuren en zo

Voeding kan

Maar dan zou de rest van het systeem ook gek moeten doen

Dit is geen oplossing, natuurlijk heb ik hem geformatteerd! Dat heeft ook met de schijf niets te maken. Ik ben niet achterlijk...

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...