Jump to content

Wi-Fi probleem (traag verbinding)


SWYV

Recommended Posts

Hoi, na een paar maanden probleemloos WiFi in heel huis, is die sinds kort super verslechterd, vroeger kon ik tot 10m ver (2muren ertussen) probleemloos wifi internetten op gsm (Samsung galaxy S2) maar nu op 1m of minder van het modem is die nog trager dan 3G (zelfs internetten op 3G terwijl in auto zitten gaat dubbel sneller dan wifi thuis nu ...

hoe kan ik fixen? nieuw modem kopen of?

Link to comment
Delen op andere websites

Zou ook nog aan het wifi kanaal in je router kunnen liggen. Als je bijvoorbeeld op kanaal 1 zit, en je buren ook, kost het jullie allemaal signaalsterkte.

Je provider zou je moeten kunnen vertellen hoe je dit kanaal kan veranderen in de router. Bij de meesten is het een kwestie van via een webbrowser je router in (d.m.v. IP) en daar even in de instellingen zoeken naar Wifi kanaal. Let op als je dit wil proberen; kanalen zijn standaard in een range van 1 tot en met 13. Echter, alle apparaten ondersteunen WiFi kanalen 1 tot en met 11, kanaal 12 en 13 kan je dus beter niet proberen.

Link to comment
Delen op andere websites

SWYV _O_

Probeer hem eens opnieuw op te starten, of anders een ander modem te proberen.

Dat op te starten, misschien dat het aan de IP ligt ivm telefooninbelverbinding? dus stekker van telefoon uitdoen en paar secondjes wachten en opnieuw aansluiten en daarna het modem aanzetten?

edit: enne Flitskikker _O_:D

Zou ook nog aan het wifi kanaal in je router kunnen liggen. Als je bijvoorbeeld op kanaal 1 zit, en je buren ook, kost het jullie allemaal signaalsterkte.

Je provider zou je moeten kunnen vertellen hoe je dit kanaal kan veranderen in de router. Bij de meesten is het een kwestie van via een webbrowser je router in (d.m.v. IP) en daar even in de instellingen zoeken naar Wifi kanaal. Let op als je dit wil proberen; kanalen zijn standaard in een range van 1 tot en met 13. Echter, alle apparaten ondersteunen WiFi kanalen 1 tot en met 11, kanaal 12 en 13 kan je dus beter niet proberen.

Uhm, uhm kanalen? :puh: maar ik woon in een alleenstaand huis en dichtliggend buur ligt op ene kleine 100m naast :puh: dus denk ik dat niet veel uitmaakt (denk ik toch) maar ik wist niet dat er meerdere kanalen zijn, meer uitleg erover is welkom :)

Bewerkt: door SWYV
Link to comment
Delen op andere websites

Voor WiFi bestaan dertien frequenties waarop het WiFi signaal vanaf je modem/router naar je apparaten wordt gebracht en de draadloze verbinding tot stand komt. Dit kanaal is doorgaans op één standaard ingesteld, bijvoorbeeld kanaal 5. Zoals je weet zijn er diverse zaken die signalen in de lucht kunnen verstoren. Dus ook wanneer het niet direct een buurman kan zijn, kan het zijn dat er iets anders op dezelfde frequentie zit of het signaal verstoort. ;)

Sommige modems / routers hebben hiervoor een automatische kanaal-keuze en kiezen zelf bij het contact leggen het kanaal met de beste signaalsterkte.

Weet je hoe je in je firmware kan komen? Zo niet, dit kan je opzoeken op www.portforward.com aan de hand van merk en type.

EDIT @ -Matthijs- hieronder: Die tool kende ik nog niet, nice.. :sigaar:

Link to comment
Delen op andere websites

Met inSSIDer kun je even bekijken welke apparaten er in jouw omgeving gebruik maken van welke kanalen. Kies voor het kanaal met de minste overlapping.

Om het kanaal van je router aan te kunnen passen, moet je even inloggen op de router zelf.

  1. Ga naar start > uitvoeren > cmd
  2. Typ ipconfig en druk op enter
  3. Noteer je standaard gateway (192.168.x.x)
  4. Voer je standaard gateway in in je browser
  5. Log in op je router (de inloggegevens staan op een sticker onder je router, tenzij je deze ooit zelf aangepast hebt)

Eenmaal in de router moet je naar je wireless settings. In die richting zul je ook de optie standard channel, channel, kanaal of iets in die trant tegen moeten komen, alwaar je het kanaal met een simpele muisklik aan kunt passen.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb voor op mijn manier gekozen: modem uit, stekker van telefoonverbinding uit voor 1min en dan weer aankoppelen, daarna het modem aan doen en naar het schijnt is het opgelost want heb sinds donderdag geen last meer van gehad

maar is dit wel goeie manier of niet?

Link to comment
Delen op andere websites

Als je verbinding nu goed blijft, dan wel. Als je deze handeling straks één keer per week moet gaan doen, is er toch wellicht iets anders aan de hand.

De manier die je nu hebt gehanteerd reset als het ware je modem. Dit betekent o.a. dat het cache van het ding is geleegd.. Dit zou ook een reden kunnen zijn dat de verbinding verslechterd, al lijkt dit me stug gezien de symptomen van je klacht.

Ik zou zeggen, hou ons de komende tijd nog even op de hoogte. ;)

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...