Jump to content
Joriz

Onderzoek naar Gaming [advertorial]


gallery_1_5_2233.gifgallery_1_5_2491.gif

Beste bezoeker,

Momenteel doet het IVO, in samenwerking met de Erasmus Universiteit Rotterdam, onderzoek naar gaming. In dit onderzoek zijn wij op zoek naar verschillen in hersenactiviteit tussen mensen die veel gamen en die weinig gamen. Voor dit onderzoek hebben wij nog deelnemers nodig, en daarom hierbij de vraag of jullie mee willen doen.

Waarom dit onderzoek?

In de maatschappij, de wetenschappelijke literatuur en de gezondheidszorg is een discussie gaande over gamen. Er wordt gezegd dat gamen overeenkomsten heeft met verslaving, terwijl anderen denken dat gamen makkelijk te controleren is en ook positieve effecten kan hebben. Wij staan zelf neutraal in deze discussie en willen met antwoorden komen door een kijkje te nemen in het brein van gamers.

Wat houdt meedoen aan het onderzoek in?

Als je meedoet aan het onderzoek, dan kom je voor een éénmalig bezoek naar het Erasmus MC (Rotterdam). Dit bezoek duurt ongeveer 2 uur. Daarvan lig je ongeveer één uur in een fMRI-scanner waarin je een aantal taakjes doet. De overige tijd is bestemd voor uitleg, vragen en het maken van vragenlijsten.

Voor deelname krijg je €25,- euro (contant). Daarnaast krijg je een 3D-plaatje van je brein. Reiskosten worden uiteraard vergoed.

Wie kunnen er mee doen?

Wij zijn op zoek naar mannen tussen de 18 en 30 jaar. Wij zijn op zoek naar deelnemers die frequent gamen en deelnemers die weinig gamen omdat wij twee groepen willen vergelijken.

Hoe kan je meedoen?

Via deze link kan je een korte online vragenlijst invullen (5min). Hiermee bepalen wij ook of je geschikt bent voor het onderzoek. Als dat zo is dan nemen wij contact met jou op om meer uitleg te geven en een afspraak te maken als het je leuk lijkt om mee te doen.

Meer informatie over dit onderzoek en over meedoen vind je hier:

Informatiefolder

Beknopte oproep (je kunt dit ook doorsturen naar vrienden)

Vragen?

Mocht je vooraf vragen hebben, neem dan contact op met gallery_1_5_497.gif. Wij vinden het tevens interessant om jouw mening te horen dus schroom niet een reactie te plaatsen.

Deze advertorial is geplaatst door IVO - wetenschappelijk bureau voor onderzoek naar leefwijzen & verslaving

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites


Recommended Posts

Hallo allen,

ik zal namens het IVO van tijd tot tijd reageren op vragen en opmerkingen.

Namens Dolle Mina noem ik dit flauw, maar zouden ze me geloven als ik die 3D-foto aan zou nemen en claimde "de inkt was blijkbaar op"?

Zo flauw is die grap niet eens puh2.gif Het is (helaas) wel een digitaal 3D plaatje dus jouw excuus zal niet werken. Voor wie niet weet wat dit is: met gratis te downloaden software kan je door je eigen brein heen scrollen in 3D.

is dit onderzoek gelimiteerd tot Nederlanders?

Zover ik had begrepen worden Belgen niet uitgesloten voor het onderzoek. Dit geldt ook voor mensen uit de rest van Nederland.

Namens Dolle Mina noem ik dit flauw

Geen idee waarom enkel in het onderzoek naar mannen is gekozen. Blijkbaar denken er nog veel mensen dat vrouwen niet gamen en als ze al een spelletje doen dat ze dat op Facebook doen.

Veel informatie op vragen staan trouwens in de Informatiefolder en de Beknopte oproep.

Mocht je nog verdere vragen hebben dan kan je natuurlijk het e-mailadres uit het nieuwsbericht mailen.

Wat de reiskostenvergoeding betreft is het geen enkel probleem als deelnemers uit België of zelfs Duitsland komen. Het is wel zo dat de groepen worden gematched op opleidingsniveau. Ik zal hier binnenkort op terugkomen als ik meer weet over de opleidingsniveaus in Vlaanderen en Duitsland en daarover met collega’s heb overlegd.

Wij zijn er van op de hoogte dat er onder vrouwen ook gamers zitten. Wij hebben echter gekozen om alleen mannen te testen vanwege de beperkte opzet van het onderzoek. Het is namelijk niet goedkoop om een fMRI-scanner te gebruiken en het brein te analyseren. De hersenen van mannen en vrouwen verschillen nogal, dus in geval we beide geslachten tot het onderzoek zouden toelaten, dan zouden we veel meer deelnemers nodig hebben om betrouwbare analyses te kunnen doen. Dit zou teveel geld innemen. Uiteraard blijft het wel een belangrijke beperking van het onderzoek.

Waarom mannen? het aantal gamers onder de mannen is toch (nog) steeds groter dan onder de vrouwen. De echt fanatieke gamers (kijk bijvoorbeeld naar LAN- parties, zomerkampen) zijn voornamelijk mannen. Daarnaast is gebleken dat het selecteren van mannelijke respondenten wat pragmatische voordelen kent.

Ik vraag me eigenlijk af wat nu het doel is van dit onderzoek. Waar worden de resultaten voor gebruikt? En hoe gaat men om met de privacy van de deelnemers?

Ik kan zelf niet deelnemen overigens. Ik val net buiten de leeftijdscategorie; zit er boven.

Het staat al enigszins beschreven in de oproep. Maar ik kan er wel iets verder over uitweiden.

Er worden steeds meer jongeren (voornamelijk mannen overigens) behandeld voor een gameverslaving in klinieken. Wij zetten echter een vraagteken of een gameverslaving wel echt bestaat. In de wetenschappelijke literatuur is hier ook veel discussie over: bestaat het? en als het al bestaat hoe kunnen we het vaststellen wanneer iemand gameverslaafd is?

Dit vraagstuk kan niet met één enkel onderzoek beantwoord worden. Wel kunnen we een bijdrage leveren door te onderzoeken of er bepaalde hersengebieden andere activiteit vertonen naarmate men meer gamet. In combinatie met resultaten van andere studies kan er uiteindelijk wel een antwoord op worden gegeven.

Wat de privacy van deelnemers betreft. De gegevens van de online vragenlijst kan alleen door de betrokken onderzoekers ingezien worden. Dit is nog niet anoniem: het moet namelijk mogelijk zijn om de personen die geschikt zijn te benaderen.

De informatie van mensen die niet geschikt zijn of op een later tijdstip toch afzien van deelname wordt uiteraard weer verwijderd. De informatie van de wel-deelnemers wordt wel voor langere tijd anoniem bewaard. Dit heeft ermee te maken dat het mogelijk moet zijn dat andere onderzoekers onze resultaten kunnen controleren (dit wordt gedaan zodat D. Stapel praktijken worden voorkomen). Gegevens kunnen uiteraard niet meer terug geleid worden naar de persoon.

Ik hoop jullie vragen beantwoord te hebben. Uiteraard kom ik er nog op terug of het ook mogelijk is voor Belgen en Nederlanders die woonachtig in België en Duitsland zijn om mee te doen.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Wij zijn er van op de hoogte dat er onder vrouwen ook gamers zitten. Wij hebben echter gekozen om alleen mannen te testen vanwege de beperkte opzet van het onderzoek. Het is namelijk niet goedkoop om een fMRI-scanner te gebruiken en het brein te analyseren. De hersenen van mannen en vrouwen verschillen nogal, dus in geval we beide geslachten tot het onderzoek zouden toelaten, dan zouden we veel meer deelnemers nodig hebben om betrouwbare analyses te kunnen doen. Dit zou teveel geld innemen. Uiteraard blijft het wel een belangrijke beperking van het onderzoek.

Dat verklaard. Misschien dan een vervolgonderzoek of het gamegedrag bij vrouwen anders is. Maar ik vind het zeker interresant om te horen dat er vraagteken zijn bij gameverslaving. Ik denk dat gameverslaving eerder een uiting is van een andere 'stoornissen' die mensen hebben.

Ik denk trouwens dat het verband tussen slecht weer en gamen makkelijker is aan te tonen. smile3.gif

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Wij zijn er van op de hoogte dat er onder vrouwen ook gamers zitten. Wij hebben echter gekozen om alleen mannen te testen vanwege de beperkte opzet van het onderzoek. Het is namelijk niet goedkoop om een fMRI-scanner te gebruiken en het brein te analyseren. De hersenen van mannen en vrouwen verschillen nogal, dus in geval we beide geslachten tot het onderzoek zouden toelaten, dan zouden we veel meer deelnemers nodig hebben om betrouwbare analyses te kunnen doen. Dit zou teveel geld innemen. Uiteraard blijft het wel een belangrijke beperking van het onderzoek.

Dat verklaard. Misschien dan een vervolgonderzoek of het gamegedrag bij vrouwen anders is. Maar ik vind het zeker interresant om te horen dat er vraagteken zijn bij gameverslaving. Ik denk dat gameverslaving eerder een uiting is van een andere 'stoornissen' die mensen hebben.

Ik denk trouwens dat het verband tussen slecht weer en gamen makkelijker is aan te tonen. smile3.gif

Wellicht dat er uit de resultaten ook een aanleiding volgt om vervolgonderzoek naar het gamegedrag voor vrouwen te doen.

Het is overigens zeer correct dat onder de groep die als 'gameverslaafden' aangeduid zouden worden, vaker last hebben van andere problemen. Maar dat zou analoog zijn aan mensen met een drankverslaving: veel mensen met een drankverslaving zijn aan drank verslaafd geraakt vanwege andere problemen (depressie, enzovoort).

Toch zijn er ook jongeren die wel problematisch veel gamen, bijvoorbeeld in de zin dat zij geen tijd voor huiswerk hebben, of tijd voor omgang met familie en vrienden. Een aantal van hen zijn behandeld onder de noemer van gameverslaving en hebben daarbij positieve resultaten. Zij gamen minder vaak dan voorheen en hebben daardoor wel tijd voor huiswerk en familie (even als voorbeeld). Het zou dus ook kunnen zijn dat gamen net iets is als een avond stappen: te veel is leuk maar niet gezond.

Verder, ik heb overleg gehad met mijn collega's wat betreft de toelating van Belgen. Alle (Nederlands sprekende, mannelijke 18-30) Belgen zijn van harte welkom! Uiteraard moet nog wel blijken dat je geschikt bent om mee te doen.

De reiskosten worden vergoed (auto en trein, geen taxi en vliegtuig helaas). Het is geen probleem als je een dagje Nederland ervan wil maken, maar houd er rekening mee dat we geen toertochten vergoeden smile3.gif

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Verder, ik heb overleg gehad met mijn collega's wat betreft de toelating van Belgen. Alle (Nederlands sprekende, mannelijke 18-30) Belgen zijn van harte welkom! Uiteraard moet nog wel blijken dat je geschikt bent om mee te doen.

De reiskosten worden vergoed (auto en trein, geen taxi en vliegtuig helaas). Het is geen probleem als je een dagje Nederland ervan wil maken, maar houd er rekening mee dat we geen toertochten vergoeden smile3.gif

Kunnen er trouwens meerdere mensen tegelijk behandeld worden? Ik zou bijvoorbeeld enkel naar Nederland willen komen als ik dit met een vriend kan doen, en dan wil ik niet 2 uur op hem wachten nadat hij 2 uur op mij gewacht heeft, want dan hebben we niet veel meer aan onze dag. :puh:

Als er meerdere mensen tegelijk kunnen behandelen, kan er dan ook iets geregeld worden dat wij daadwerkelijk op hetzelfde moment een afspraak hebben?

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Verder, ik heb overleg gehad met mijn collega's wat betreft de toelating van Belgen. Alle (Nederlands sprekende, mannelijke 18-30) Belgen zijn van harte welkom! Uiteraard moet nog wel blijken dat je geschikt bent om mee te doen.

De reiskosten worden vergoed (auto en trein, geen taxi en vliegtuig helaas). Het is geen probleem als je een dagje Nederland ervan wil maken, maar houd er rekening mee dat we geen toertochten vergoeden smile3.gif

Kunnen er trouwens meerdere mensen tegelijk behandeld worden? Ik zou bijvoorbeeld enkel naar Nederland willen komen als ik dit met een vriend kan doen, en dan wil ik niet 2 uur op hem wachten nadat hij 2 uur op mij gewacht heeft, want dan hebben we niet veel meer aan onze dag. puh2.gif

Als er meerdere mensen tegelijk kunnen behandelen, kan er dan ook iets geregeld worden dat wij daadwerkelijk op hetzelfde moment een afspraak hebben?

Helaas hebben wij maar één fMRI scanner tot de beschikking en tevens maar één laborant (degene die de scanner bedient) voor ons onderzoek. Naast andere redenen lukt het gewoon niet om twee mensen tegelijk te testen. Wat wij wel doen bij een marathon (Meerdere mensen achter elkaar) is zorgen dat deelnemer 2, één uur en één kwartier na deelnemer 1 kan beginnen. Dit kan nog wel aangezien er tijd voor instructies en vragenlijsten maken bijzit.

Betekent helaas wel nog steeds meer dan één uur wachten als jullie samen willen komen en samen willen weggaan.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Misschien wil ik wel mee doen, immers kan ik er gratis naar toe reizen, dus de reiskostenvergoeding is niet eens nodig. Tot wanneer kan ik me opgeven? Ik neem namelijk aan dat je een ID kaart nodig hebt, deze ben ik op dit moment kwijt.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Misschien wil ik wel mee doen, immers kan ik er gratis naar toe reizen, dus de reiskostenvergoeding is niet eens nodig. Tot wanneer kan ik me opgeven? Ik neem namelijk aan dat je een ID kaart nodig hebt, deze ben ik op dit moment kwijt.

Voor dit onderzoek is het niet nodig om een geldig ID kaart bij je te hebben. Bij voorkeur zo snel mogelijk opgeven. Inplannen van een afspraak kan altijd tot +- 1 maand nog, dus als je momenteel niet kunt is het niet erg.

Verder proberen we wel uiteindelijk de groepen die we vergelijken op een aantal factoren gelijk te houden, wat zal betekenen dat er bij de laatste deelnemers meer strikt wordt geselecteerd. Daarom heb je een iets grotere kans als jij je eerder opgeeft (klinkt erg flauw, maar het is wel zo)

Leuk om te horen. Mag je vertellen wat je hebt gedaan of mag dat pas nadat bet onderzoek is afgelopen om geen andere deelnemers te beïnvloeden?

Heb je al een 'foto' van je brein?

Ik weet niet of het wel of niet mag. Zelf doe ik het nog niet, omdat sommige mensen idd beinvloed kunnen worden japuh2.gif . M'n brein heb ik wel gezien jasmile3.gif

Liever niet teveel inhoudelijk vertellen (wat voor taken het zijn, en waar naar er gevraagd wordt bij de vragenlijsten). Niet dat de verwachting is dat deelnemers zich actief gaan voorbereiden (en zelfs voorbereiding zou waarschijnlijk weinig uitmaken), maar toch het zekere voor het onzekere nemen om te voorkomen dat het een vertekend beeld oplevert.

Voel je wel vrij om je ervaring te delen (raad je het anderen aan/af).

Jammer, maar logisch, dat er geen vrouwen mee mogen doen. Wel een zeer interessant onderzoek. Worden de resultaten ook hier gepubliceerd?

Het zal nog een tijd duren voordat de resultaten worden gepubliceerd (testen van deelnemers zal rond januari stoppen, gaat ook nog wat tijd aan analyse overheen). Ik wil hier best een pdf publiceren. De kans is echter groot dat dit topic allang uit zicht verdwenen is. Ik zal tegen die tijd even kijken of ik namens IVO hier een nieuw topic mag openen en een pdf online mag zetten. Alle deelnemers stuur ik wel een pdf op (naar laatst bekende e-mailadres althans).

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...