Jump to content

Muziek invloed op gedrag?


Visser23

Recommended Posts

Wat je zegt (@topicstarter) is wel waar. Als ik mij bijvoorbeeld belabberd voel, en ik luister dan muziek luider dan anders, dan geeft me dat vaak wel de kracht om weer verder te gaan zegmaar. Maar ook in het algemeen, van muziek (en zeker als het luider staat, in mijn geval dan) kan je gewoon even alles rond je vergeten en je gewoon weer goed voelen. En ja, zoals Spacycolours kan ik me soms ook wel eens 'verliezen' in de muziek, maar ja. Ook daar wordt je uiteindelijk alleen maar sterker van.

Welke muziek het is hangt zegmaar van de stemming af, maar het helpt zeker wel.

Bewerkt: door vice
Link to comment
Delen op andere websites

Meestal als ik me neerslachtig voel, draai ik ook meer neerslachtige muziek, waardoor ik me nog beroerder ga voelen. Met andere woorden; mijn muziek versterkt vaak mijn gevoel. Als ik blij ben en ik draai een happy muziekje, word ik al helemaal blij. Inmiddels draai ik soms doelbewust vrolijke muziek als niet helemaal lekker in mijn vel zit, om zo mijn stemming op te krikken. En dat helpt best wel. Zo was ik paar dagen terug beetje neerslachtig omdat het vroeger donker is buiten, regen, etc, een klein najaarsdipje (ook i.v.m. drukte met studie). Toen draaide ik kerstmuziek. Kerstmuziek? Nu al? Ja nu al! Want toen voelde ik me een stuk minder erg, omdat de gedachte aan donkerte in combinatie met kerstmuziek juist leuk is... Dus bij mij kan muziek zeker wel mijn stemming beïnvloeden. Overigens kan ik ook verdrietig worden van sommige liedjes, maar dat is meestal een lied met een emotionele waarde, die ik associeer met een negatieve gebeurtenis.

Link to comment
Delen op andere websites

Bij mij is het van toepassing, dat muziek invloed heeft op mijn humeur.

Als ik bijvoorbeeld een hardstyle nummer hoor, voel ik me inderdaad losser.

Op het moment dat ik een rustig verdrietig nummer hoor kan mijn stemming daarom omslaan.

Ik denk wel dat muziek voor iedereen andere soort invloeden kan hebben.

Zij het positief zij het negatief.

Daarnaast (zoals Dutchy zegt) kunnen bepaalde nummers ook een emotionele waarde hebben, dus als je een verdrietige gebeurtenis koppelt aan een nummer, denk ik best dat je van dat nummer verdrietig,bang,boos kan worden.

Dus om direct op de stelling in te gaan.

Ja! muziek kan mijn stemming beïnvloeden.

Bewerkt: door xoex23
Link to comment
Delen op andere websites

Muziek luisteren heeft voor de meeste mensen betekenis, zo ik ook. Het zet je aan het denken, bijvoorbeeld bij een 'gevoelig' nummer. Of bij een lekker nummer, kan je ook eens lekker los komen, meestal hoe harder het staat hoe meer je los komt. Maar harde muziek heeft natuurlijk ook slechte gevolgen en is voor de medemens niet altijd leuk, je kan vaak niet met elkaar communiceren. Bij mij komt het meestal voor bij pop-muziek.

Link to comment
Delen op andere websites

Mooi topic! Muziek heeft wel degelijk invloed op mijn stemming. Emotionele rockmuziek heeft meestal mijn voorkeur, met het resultaat dat ik mijn stemming een beetje neerhaal. Ik heb alleen het probleem dat ik geen plezier kan halen uit vrolijke muziek, geen idee waarom. Vrolijke muziek binnen mijn genre zien te vinden is ook best lastig. :puh: De meeste nummers die ik luister gaan over emotionele onderwerpen (de dood, liefdesverdriet, etc.), dingen die zich de laatste tijd ook in mijn leven af hebben gespeeld. En aangezien ik me in de lyrics kan vinden, maakt dit me emotioneel.

Het is ook net een beetje hoe je staat in het leven. Voel je je prima, zit je lekker in je vel, dan ga je voor de gezellige muziek. Zit je een beetje in de knoop met jezelf, dan ga je voor de muziek die met jouw situatie te maken heeft, zoals ik aangaf: liefdesverdriet, de dood, en ga zo maar door. Ik denk dat het eigenlijk heel simpel is: als je je goed voelt luister je je muziek die je stemming alleen maar beter maakt, als je je niet goed voelt ga je voor de muziek die ervoor zorgt dat je je alleen maar slechter voelt. Tenminste, in mijn geval.

Link to comment
Delen op andere websites

Denken jullie dat muziek invloed heeft op gedrag, emoties en gedachten? Is dit bij jullie ook het geval?

Ja, zeker en vast.

Bij welk genre vertoon jij bepaald gedrag?

Hoe is dit met jullie?

Sowieso werkt Dance wel erg "verlossent", je gaat je minder druk maken om je omgeving en je waant je een klein beetje op je eigen, als een eiland.

Zelf geniet ik uitermate van Trance (in verschillende mate), dat werkt nu éénmaal emotie-versterkend. Je kan je in eender welke emotie bevinden, maar het slaagt er toch in om je wat meer te "dragen" en ja, besef van omgeving en realiteit verdwijnt dan wel lichtjes.

Link to comment
Delen op andere websites

@Bodemloos: Bedankt voor je antwoord!

Hangt af van je stemming.

Uitleg?

Heeft volgens mij te maken met de ritme in de muziek. Slome muziek zal je eerder opzetten bij treurige gebeurtenissen met instrumenten met lange uithalen dan bijv. hardcore, hardstyle enz. Je wilt dan gewoon even rustig je gevoelens kunnen uiten en verwerken.

Link to comment
Delen op andere websites

Bij mij roept muziek gedachten en gevoelens van vroeger op. Drie jaar geleden ging ik zonnen in de tuin met John Frusciante aan. Als ik nu een JF album luister krijg ik meteen het gevoel van zon en blijheid. Dat een artiest of een album gevoelens bij mij opwekt heb ik dus de hele tijd. Mijn ouders luisterden vroeger veel naar Radio Veronica. Als ik nu bepaalde 80's/90's nummers hoor (van bijvoorbeeld U2) denk ik aan mijn basisschool tijd.

Ik heb wel 1 bepaald nummer dat ik opzet als ik echt keihard zit te stressen en er allerlei gedachten door mijn hoofd gaan: Under The Bridge - RHCP. Dit geeft mij dan zo'n rustig, heerlijk gevoel.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 years later...

Ik denk niet dat muziek je gedrag beïnvloed, maar juist je stemming. Als ik een heel rustig nummer en relaxed nummer luister wordt ik zelf erg rustig en relaxed. Als ik metal opzet, bijvoorbeeld metallica, dan krijg ik enorm veel energie. Als ik dan naar school fiets en ik luister naar metal, fiets ik twee keer zo snel en heb ik meer energie als dat ik normaal zonder muziek fiets. :tu:

Link to comment
Delen op andere websites

Bij mij is het juist andersom, ik luister graag naar muziek die bij m'n stemming past, of bij de omstandigheid. Tijdens het sporten luister ik bijvoorbeeld graag up-tempo, omdat dat mij motiveert door te gaan. En zo heeft elk moment wel iets passends.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik denk niet dat muziek je gedrag beïnvloed, maar juist je stemming. Als ik een heel rustig nummer en relaxed nummer luister wordt ik zelf erg rustig en relaxed. Als ik metal opzet, bijvoorbeeld metallica, dan krijg ik enorm veel energie.

Wat natuurlijk weer direct invloed heeft op je gedrag..

Als ik dan naar school fiets en ik luister naar metal, fiets ik twee keer zo snel en heb ik meer energie als dat ik normaal zonder muziek fiets. :tu:

..zoals je hier illustreert.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...