Jump to content

Overklokken?


Ottoman 47

Recommended Posts

Hey,

Ik heb op het internet gelezen over overklokken. Na het lezen kan ik er nog steeds geen zak van begrijpen, omdat de meeste uitleggers dure hardware woorden gebruiken, zoals BIOS, FSB, PCI etc. (niet in de lach schieten, want ik weet niet wat het allemaal inhoud :puh: ).

Dus mijn vraag:

  • Wat is overklokken?
  • Hoe doe je het?
  • Is het gevaarlijk, zoals kan er bij één foute stap mijn PC permanent handicap raken.
  • Belangrijkste: kan ik mijn PC overklokken als noob? (met stap-voor-stap uitleg, alsjeblieft).

Mijn PC:

Rapport van prive's computer

Uitgevoerd op 29-10-2012, 18:10:35

Computer

¯¯¯¯¯¯¯¯

- Fabrikant: Compaq Presario 061

- Computermodel: ES065AA-ABH SR1769NL NL610

- Computernaam: XXXYYY-6D30693D

- Systeemtype: x86 (32-bits) systeem

Moederbord

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

- Fabrikant: Hewleet-Packard

- Model: Asterope

- BIOS Fabrikant: American Megatrends Inc.

- BIOS Model: BIOS Date: 01/27/2006 Ver: 08.00.12, versie 3.07

- Aansluitingen: PCI-E (Gebruikt), PCI1 (Vrij), PCI2 (Vrij), PCI3 (Vrij)

- Poorten: J1A1 (Muis), J1A1 (Toetsenbord), J2A2 (USB), J2A2 (USB), J4A1 (Parallel), J2A1 (Serieel), J6A1 (Audio), J6A1 (Audio), J6B1 - AUX IN (Audio), J6B2 - CDIN (Audio), J6J2 - PRI IDE (Geen), J6J1 - SEC IDE (Geen), J4J1 - FLOPPY (Geen), J9H1 - FRONT PNL (Geen), J1B1 - CHASSIS REAR FAN (Geen), J2F1 - CPU FAN (Geen), J8B4 - FRONT FAN (Geen), J9G2 - FNT USB (Geen), J6C3 - FP AUD (Geen), J9G1 - CONFIG (Geen), J8C1 - SCSI LED (Geen), J9J2 - INTRUDER (Geen), J9G4 - ITP (Geen), J2H1 - MAIN POWER (Geen)

Processor

¯¯¯¯¯¯¯¯¯

- Model: Intel® Pentium® 4 CPU 3.00GHz (Dual Core)

- Kloksnelheid: 2999MHz

- Socket & Cache(s): CPU 1

Geheugen

¯¯¯¯¯¯¯¯

- Grootte: 1023MB RAM

- Type(s): 512MB RAM (Onbekend, DIMM), 512MB RAM (Onbekend, DIMM)

Hardeschijf

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

- Bestandstype(s): NTFS (C:), NTFS (D:)

- Grootte: 143,05GB (45,40GB (C:) + 97,65GB (D:) )

- Vrije ruimte: 25,28GB (12,80GB (C:) + 12,48GB (D:) )

Stations

¯¯¯¯¯¯¯¯

- Type(s): C: Lokale vaste schijf, D: Lokale vaste schijf, E: Verwisselbare schijf, F: Verwisselbare schijf, G: Verwisselbare schijf, H: Verwisselbare schijf, I: CD- of DVD-ROM station

- Model(len): C: ST3160023AS IDE, D: Generic USB SD Reader USB Device USB, E: Onbekend, F: Onbekend, G: Onbekend, H: Onbekend, I: HL-DT-ST DVD-RAM GH22NP20

Geluidskaart

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

- Fabrikant: Philips

- Model: Philips ToUcam Pro-camera; Audio (microfoon)

Videokaart

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

- Model: NVIDIA GeForce 6200 TurboCache™

- Beeldprocessor: GeForce 6200 TurboCache™ (0x0161)

- Geheugengrootte: 512MB VRAM

- Stuurprogramma: nv4_disp.dll, versie 6.14.11.9745

Beeldscherm

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

- Fabrikant: (Standaardbeeldschermtypen)

- Model: Plug en Play-monitor

- Schermresolutie: 1280x1024 (Normaal 5:4 SXGA)

- Kleurdiepte: 32-bits

- Frequentie: 60Hz

Muis

¯¯¯¯

- Fabrikant: Microsoft

- Model: HID-compliant muis

- Aantal knoppen: 5

- Aansluiting: USB

Toetsenbord

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

- Model: Standaardtoetsenbord (101/102 toetsen) of Microsoft Natural PS/2-toetsenbord

- Type: Uitgebreid (101 of 102 toetsen)

- Functietoetsen: 12

Netwerkkaart

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

- Model(len): Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC (Ethernet 802.3), 1394-netwerkkaart (Ethernet 802.3), Gigaset USB Adapter 108 (Ethernet 802.3)

- Adressen: IP: 192.168.2.1, MAC: 00:01:E3:D5:BB:C4, DHCP: 255.255.255.255 & IP: 0.0.0.0, MAC: 00:16:EC:0D:FE:5C, DHCP: 192.168.2.254

DirectX

¯¯¯¯¯¯¯

- Versie: 9.0c

Besturingssysteem

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

- Naam: Microsoft Windows XP Professional

- Versie: 5.1.2600

- Service Pack: Service Pack 3

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Gegenereerd doorFlitskikker InfoTool (Versie 3.1.0.136)

http://flitskikker.f...ftware/infotool

EDIT: Alles wat ik in dit topic heb gezegd meen ik serieus, dus géén gelul als "Koop een nieuwe PC".

Bewerkt: door Ottoman 47
Link to comment
Delen op andere websites

Vooraf: je hebt een merk-pc en die is waarschijnlijk niet te overclocken omdat de BIOS waarschijnlijk gelockt is. Daarnaast is het verstanden om eerst zelf eens uit te zoeken hoe een computer nu eigenlijk werkt (wikipedia geeft behoorlijk wat informatie) en dan op het niveau van BIOS, FSB etc. (de termen waar je zelf al mee slingert)

Nou, de antwoorden op je vragen:

  • Wat is overclocken?

Overclocken is simpelweg het verhogen van een klok in de computer, waardoor de computer sneller zal werken. De computer heeft een aantal klokken waarmee hardware wordt aangestuurd. Zo is er bijvoorbeeld een klok voor het geheugen, een klok voor de CPU enzovoort. Vaak zijn deze klokken gelinkt. In nieuwere computers met een QPI (quickpath interface) in plaats van een FSB (front side bus) is er bijvoorbeeld een base-clock aanwezig die met behulp van multipliers (vermenigvuldigers: een multiplier van 20 vermenigvuldigd de snelheid van de baseklok met 20X) de andere kloksnelheden bepaald. Wat doet nu eigenlijk een klok: een klok is een device dat pulsjes geeft waarop hardware dingen kunnen doen. Het geheugen kan bijvoorbeeld in een bepaald aantal kloktikken een geheugenadres laden en naar de CPU doorschuiven. Een processor kan bijvoorbeeld een instructie uitvoeren. Zie het als een soort wiel van een draaiorgel: als je sneller draait, speelt de muziek sneller. Draai je langzamer, dan worden de noten langzamer gespeeld.

  • Hoe doe je het?

Dit is afhankelijk van het type moederbord. Het principe is voor bijna alle moederborden hetzelfde: in de BIOS (meestal in te komen door tijdens het opstarten, wanneer je de POST(Power On Self-Test, scherm met hardwarestatus) ziet, op <DEL> te drukken) kan een getalletje, de frequentie, van de klok, of een multiplier van een bepaald onderdeel van je computer aan te passen waardoor een bepaalde klok uiteindelijk sneller loopt. Naast overclocken is overvolten vaak benodigd: om een processor sneller te laten werken, is meer spanning nodig. Ook dit is in de BIOS aan te passen. In veiligheid kom ik hier op terug. Op diverse internetfora (bijv. hardware.info) zijn veel tutorials over hoe je nou het best kunt overclocken.

  • Is het gevaarlijk?

Vooral als je niet weet waar je mee bezig bent: ja. Het overclocken zelf is niet zozeer gevaarlijk, het ergste dat kan gebeuren is dat je computer uitvalt omdat je processor te weinig spanning heeft. Wanneer dit niet vaak gebeurt zal dit niet echt schadelijk zijn. Wat wél schadelijk is, is het teveel ophogen van de spanning van hardwareonderdelen, wat soms benodigd is om een onderdeel op de hogere kloksnelheid te laten werken. Door de spanningen te verhogen, zal namelijk ook het vermogen (energie per tijdseenheid) toenemen. Deze energie wordt vooral omgezet in warmte. Wanneer de spanningen te hoog worden zal je hardware warmer worden en uiteindelijk, als het te warm wordt, zullen er onderdelen kapot kunnen gaan.

  • Hoe kan ik mijn PC overklokken als noob?

Mijn advies: niet! Zorg eerst 'dat je geen noob meer bent' en dat je precies weet waar je mee bezig bent. Stap voor stap uitleg is waardeloos, elke computer is anders en bij stap-voor-stap uitleg loop je snel vast als er niet exact gebeurt wat er in je uitleg beschreven staat.

Goed, eindantwoord: zoek eerst goed uit hoe alles in elkaar zit, hoe overclocken werkt en ga dán pas echt aan het overclocken. Weet je niet waar je mee bezig bent dan is er de kans dat je je computer onherstelbaar beschadigd.

Bewerkt: door RoL0
Link to comment
Delen op andere websites

Dit geeft een korte uitleg over overklokken: http://www.gtaforum.nl/blog/41-overclocking-20/

Of he gevaarlijk is? Ja en neen, als je het voorzichtig in kleine stapjes doet kan er niet heel veel mis gaan, maar als het niet goed hebt gedaan zal er wellicht iets kapot gaan.

Zelfs ben ik geen pro in overklokken maar ik zou het niet doen, want je hebt een pentium 4 en die worden sowieso heel warm (zonder overklokken). Ram kan je de timings van veranderen maar op het een super groot snelheidsverschil is denk ik niet. De videokaart kan je overklokken maar het verschil zal ook miniem zijn.

De snelheidsverschillen die jij zou halen bij het overklokken is miniem, zoals ik al heb gezegt je koopt beter een nieuwe computer. ;)

Link to comment
Delen op andere websites

Vooraf: je hebt een merk-pc en die is waarschijnlijk niet te overclocken omdat de BIOS waarschijnlijk gelockt is.

<oeps, al gepost.. ik ben nog aan het schrijven..>

Kan iemand met zekerheid zeggen of mijn PC overklokbaar is?

Bewerkt: door Ottoman 47
Link to comment
Delen op andere websites

Probeer tijdens het opstarten eens op <del> te drukken en kijk of je in menus die iets met CPU clock ofzo weergeven. Verder zou ik er, als je deze vraag stelt, (nog) niet aan beginnen.

Bewerkt: door RoL0
Link to comment
Delen op andere websites

Ik snap sowieso niet waarom je zou willen overclocken, want in Windows zelf zal je er bagger weinig van merken.

En games zul je geen serieuze resultaten kunnen verwachten want het is voor de meeste games al een redelijk traag beestje.

Videokaart is ook niks, je hebt weinig geheugen, processor is in vergelijking van de rest best goed(Dual core Pentium 4) maar de rest is langzaam.

Dus om alles kort te sluiten, overclocken zal 0,01% boost geven, wat in Windows 0,0001% merkbaar zal zijn.

Tevens is het goed mogelijk dat je cpu geen beveiliging heeft en als je die over zijn toeren jaagt zul je hem doorbranden, en koeling zal voor een merk pc al bagger zijn en P4's houden van warmte.

Kortom, als je je pc want sneller wilt maken, dan moet je geld uit gaan geven, want dit wordt niet echt een succes.

Link to comment
Delen op andere websites

Je kunt je nog zo goed laten informeren, maar kijk eerst eens even naar de gemiddelde temperatuur van je CPU, voornamelijk tijdens het gamen. Dit kun je o.a. doen met het programma Core Temp. Als deze al boven de 40,50,60 graden zit, dan kun je er beter niet mee beginnen. Dan zul je eerst een fatsoenlijke CPU-koeler moeten aanschaffen.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...