Jump to content
NandroDavids

Interview Dan Houser in NY Times


Rockstar Games is op het moment druk bezig met de laatste, vele, aanpassingen en verbeteringen in details om GTA V tot een unieke ervaring te maken. Dan Houser, scenarioschrijver bij Rockstar Games en adjunct-directeur op creatief gebied, sprak met New York Times over wat hij en Rockstar Games willen bereiken met Grand Theft Auto V.

med_gallery_1_151_627666.jpg

“We willen onze gamers alles bieden op het gebied van entertainment en vermaak. Boeken vertellen je iets, films laten je wat zien en games laten je iets doen. Games met een open wereld zoals GTA laten je dingen doen zoals vliegen, de held uithangen of juist de andere kant, wat je maar wil. En waar een regisseur in een film bepaalde keuzes al voor je invult, kun je keuzes in een game zelf maken. We hebben een visie over wat we denken dat interactieve entertainment kan worden, en elke keer komen we dichter bij het realiseren van onze ambities.”

Die visie is volgens Houser het tot leven brengen van een wereld waarin je in staat bent om te ontdekken, op onderzoek uit te gaan. In een wereld die aan de ene kant echt bestaat, maar aan de andere kant ook weer niet. “Nu met GTA V hebben we een soort Los Angeles gemaakt, maar niet een exacte replica.”

Het belangrijkste en grootste deel in het proces van een game als GTA V maken, is het creëren van de wereld, aldus Houser Daar zijn ze dan ook mee begonnen: zo snel mogelijk de wereld opbouwen, en van daaruit komen de personages en de verhaallijn vanzelf tevoorschijn.

In de conceptuele fase van het proces in het maken van GTA V was het idee om drie aparte verhalen te maken, die je in één en dezelfde game kunt spelen. Dan Houser: “De volgende stap was om die verhalen af en toe in elkaar over te laten lopen, wat uiteindelijk leidde om ze volledig in elkaar te verweven. Dat zien we als de kracht van dit verhaal: je kunt de protagonist en de antagonist in hetzelfde verhaal spelen.”

Houser en Rockstar Games halen hun inspiratie voor de games deels uit andere spellen en films. “Iedere maker van 3D-games die zegt dat hij nog nooit iets heeft geleend van de oude Mario’s en Zelda’s, die liegt”, zegt Houser. “Maar verder ontwijk ik juist films en series die over criminaliteit gaan. Breaking Bad heb ik bijvoorbeeld niet gezien. Als het dicht bij ons verhaal zit, en zich in dezelfde tijd afspeelt, kijk ik er om professionele redenen niet naar.”

In het interview vertelt Houser ook wat er nog moet gebeuren voordat GTA V echt klaar is: de details. “Zie het als een boek die je geschreven hebt, maar waar je nog miljoenen spelfoutjes uit moet halen. En dat dan één voor één, met de hand, in een taal die je niet kent. Maar als het eenmaal werkt, kun je achterover zitten en de wereld zich voor je ogen laten afspelen. Dat is een magisch gevoel, wat je nergens anders van krijgt. Die wereld en dat leven zijn dan wel nep, maar het is het dichtste dat we nu bij een levend kunstwerk kunnen komen. Dat is denk ik wat deze games zo aantrekkelijk maakt.”

Bron: New York Times

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites


Recommended Posts

OMG ga ik meteen doorlezen!!

Update: Gedaan. Leuke informatie over het tot stand komen van de Gand Theft Auto serie. Verder helaas niet zo veel nieuws over het spel zelf. Wel ben ik blij met de laatste vraag/antwoord: de details.

We are editing, fixing, removing, replacing, adding, avidly.

Bewerkt: door p-p

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Altijd leuk om een interview te lezen met Dan Houser. Hij verwoordt de dingen vrij goed en voelt gewoon als de geschikte (mede-)directeur van Rockstar Games.

Het interview vertelt ons in feite niet meer dan dat we al reeds weten, maar het blijft toch leuk leesmateriaal.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Altijd leuk om een interview te lezen met Dan Houser. Hij verwoordt de dingen vrij goed en voelt gewoon als de geschikte (mede-)directeur van Rockstar Games. Het interview vertelt ons in feite niet meer dan dat we al reeds weten, maar het blijft toch leuk leesmateriaal.

Dat is het mooie van dit soort interviews ook, naar mijn mening. Bij 't artikel van GameInformer heb ik ook echt genoten van 't stuk waarin ze in- en uitzoomden op Los Santos :puh:

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

"je kunt de protagonist en de antagonist in hetzelfde verhaal spelen.”

Dat betekent dus dat de protagonisten op een bepaald punt vijanden van elkaar worden toch? Vet :puh:

Het wordt al maar leuker en leuker. Met elke nieuwe informatie die binnenkomt, krijg ik steeds meer zin om straks GTA V te kopen.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

"je kunt de protagonist en de antagonist in hetzelfde verhaal spelen.”

Dat betekent dus dat de protagonisten op een bepaald punt vijanden van elkaar worden toch? Vet :puh:

Niet per se, volgens mij. Hij zegt meer dat zoiets met een concept als dit mogelijk is.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Dat betekent dus dat de protagonisten op een bepaald punt vijanden van elkaar worden toch? Vet :puh:

Een protagonist en een antagonist hoeven niet per se vijanden van elkaar te zijn.

Inderdaad, een antagonist zet de protagonist gewoon in beweging. Dus bv. een vriend vraagt aan je een bank te overvallen. Dan zet hij je in beweging om dat te doen. Hij zou dus de antagonist zijn.

Bewerkt: door thebig

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

We dwalen volgens mij een beetje af :puh:

Mijn boek van Nederlands zegt het volgende: De protagonist en antagonist zijn vaak tegenstanders van elkaar, maar dat hoeft niet altijd. De antagonist kan ook de aangever zijn, of het luisterend oor.

Er wordt daarvoor overigens louter gepraat over het feit dat het een tegenpool/tegenspeler is van de protagonist, dus dat zal wel het meest gebruikelijke zijn.

Bewerkt: door Foreigner97

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Antagonist is een Grieks woord en in het toneel betekende het tegenspeler. Die term hebben wij nu overgenomen voor verhalen en daar is de betekenis hetzelfde gebleven. De antagonist heeft dus een grote invloed op de gebeurtenissen waarmee de protagonist te kampen krijgt. Dat kan dus positief zijn (bv. hij geeft een miljoen euro aan iemand) of negatief (bv. hij schiet in zijn been).

Maar goed, even onafhankelijk van wat de antagonist nu betekent: het zou interessant zijn naar het einde van het verhaal toe twee van de personages elkaar niet kunnen uitstaan. Misschien door een mislukte bankoverval. Uiteindelijk moet je dan beslissen wie wie doodt.

Denk dat het in het algemeen wel leuk zou zijn mochten personages echt dood kunnen gaan, maar dat zal nog niet voor deze GTA zijn, geloof ik.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...