Rockstar Games is op het moment druk bezig met de laatste, vele, aanpassingen en verbeteringen in details om GTA V tot een unieke ervaring te maken. Dan Houser, scenarioschrijver bij Rockstar Games en adjunct-directeur op creatief gebied, sprak met New York Times over wat hij en Rockstar Games willen bereiken met Grand Theft Auto V.
“We willen onze gamers alles bieden op het gebied van entertainment en vermaak. Boeken vertellen je iets, films laten je wat zien en games laten je iets doen. Games met een open wereld zoals GTA laten je dingen doen zoals vliegen, de held uithangen of juist de andere kant, wat je maar wil. En waar een regisseur in een film bepaalde keuzes al voor je invult, kun je keuzes in een game zelf maken. We hebben een visie over wat we denken dat interactieve entertainment kan worden, en elke keer komen we dichter bij het realiseren van onze ambities.”
Die visie is volgens Houser het tot leven brengen van een wereld waarin je in staat bent om te ontdekken, op onderzoek uit te gaan. In een wereld die aan de ene kant echt bestaat, maar aan de andere kant ook weer niet. “Nu met GTA V hebben we een soort Los Angeles gemaakt, maar niet een exacte replica.”
Het belangrijkste en grootste deel in het proces van een game als GTA V maken, is het creëren van de wereld, aldus Houser Daar zijn ze dan ook mee begonnen: zo snel mogelijk de wereld opbouwen, en van daaruit komen de personages en de verhaallijn vanzelf tevoorschijn.
In de conceptuele fase van het proces in het maken van GTA V was het idee om drie aparte verhalen te maken, die je in één en dezelfde game kunt spelen. Dan Houser: “De volgende stap was om die verhalen af en toe in elkaar over te laten lopen, wat uiteindelijk leidde om ze volledig in elkaar te verweven. Dat zien we als de kracht van dit verhaal: je kunt de protagonist en de antagonist in hetzelfde verhaal spelen.”
Houser en Rockstar Games halen hun inspiratie voor de games deels uit andere spellen en films. “Iedere maker van 3D-games die zegt dat hij nog nooit iets heeft geleend van de oude Mario’s en Zelda’s, die liegt”, zegt Houser. “Maar verder ontwijk ik juist films en series die over criminaliteit gaan. Breaking Bad heb ik bijvoorbeeld niet gezien. Als het dicht bij ons verhaal zit, en zich in dezelfde tijd afspeelt, kijk ik er om professionele redenen niet naar.”
In het interview vertelt Houser ook wat er nog moet gebeuren voordat GTA V echt klaar is: de details. “Zie het als een boek die je geschreven hebt, maar waar je nog miljoenen spelfoutjes uit moet halen. En dat dan één voor één, met de hand, in een taal die je niet kent. Maar als het eenmaal werkt, kun je achterover zitten en de wereld zich voor je ogen laten afspelen. Dat is een magisch gevoel, wat je nergens anders van krijgt. Die wereld en dat leven zijn dan wel nep, maar het is het dichtste dat we nu bij een levend kunstwerk kunnen komen. Dat is denk ik wat deze games zo aantrekkelijk maakt.”
Rockstar Games is op het moment druk bezig met de laatste, vele, aanpassingen en verbeteringen in details om GTA V tot een unieke ervaring te maken. Dan Houser, scenarioschrijver bij Rockstar Games en adjunct-directeur op creatief gebied, sprak met New York Times over wat hij en Rockstar Games willen bereiken met Grand Theft Auto V.
“We willen onze gamers alles bieden op het gebied van entertainment en vermaak. Boeken vertellen je iets, films laten je wat zien en games laten je iets doen. Games met een open wereld zoals GTA laten je dingen doen zoals vliegen, de held uithangen of juist de andere kant, wat je maar wil. En waar een regisseur in een film bepaalde keuzes al voor je invult, kun je keuzes in een game zelf maken. We hebben een visie over wat we denken dat interactieve entertainment kan worden, en elke keer komen we dichter bij het realiseren van onze ambities.”
Die visie is volgens Houser het tot leven brengen van een wereld waarin je in staat bent om te ontdekken, op onderzoek uit te gaan. In een wereld die aan de ene kant echt bestaat, maar aan de andere kant ook weer niet. “Nu met GTA V hebben we een soort Los Angeles gemaakt, maar niet een exacte replica.”
Het belangrijkste en grootste deel in het proces van een game als GTA V maken, is het creëren van de wereld, aldus Houser Daar zijn ze dan ook mee begonnen: zo snel mogelijk de wereld opbouwen, en van daaruit komen de personages en de verhaallijn vanzelf tevoorschijn.
In de conceptuele fase van het proces in het maken van GTA V was het idee om drie aparte verhalen te maken, die je in één en dezelfde game kunt spelen. Dan Houser: “De volgende stap was om die verhalen af en toe in elkaar over te laten lopen, wat uiteindelijk leidde om ze volledig in elkaar te verweven. Dat zien we als de kracht van dit verhaal: je kunt de protagonist en de antagonist in hetzelfde verhaal spelen.”
Houser en Rockstar Games halen hun inspiratie voor de games deels uit andere spellen en films. “Iedere maker van 3D-games die zegt dat hij nog nooit iets heeft geleend van de oude Mario’s en Zelda’s, die liegt”, zegt Houser. “Maar verder ontwijk ik juist films en series die over criminaliteit gaan. Breaking Bad heb ik bijvoorbeeld niet gezien. Als het dicht bij ons verhaal zit, en zich in dezelfde tijd afspeelt, kijk ik er om professionele redenen niet naar.”
In het interview vertelt Houser ook wat er nog moet gebeuren voordat GTA V echt klaar is: de details. “Zie het als een boek die je geschreven hebt, maar waar je nog miljoenen spelfoutjes uit moet halen. En dat dan één voor één, met de hand, in een taal die je niet kent. Maar als het eenmaal werkt, kun je achterover zitten en de wereld zich voor je ogen laten afspelen. Dat is een magisch gevoel, wat je nergens anders van krijgt. Die wereld en dat leven zijn dan wel nep, maar het is het dichtste dat we nu bij een levend kunstwerk kunnen komen. Dat is denk ik wat deze games zo aantrekkelijk maakt.”
Bron: New York Times
Dit bericht delen
Link naar bericht
Delen op andere websites