-Matthijs- Geplaatst: 13 december 2012 Rapport Geplaatst: 13 december 2012 Laatst had ik met Gta Ripper een gesprek over graphics tablets. Hij was van plan om er een aan te schaffen en ik werd er eigenlijk ook wel enthousiast van. Een tijdje terug heb ik al al eens overwogen om een tablet te halen, met name omdat je er toch een breed scala een mogelijkheden bij hebt en je meer je eigen stempel kunt drukken op je designs. Met name de mogelijkheden op het gebied van vector staan me erg aan, aangezien ik dat mooi kan combineren met het onder de knie krijgen van Illustrator. Mijn tekenkunsten laten helaas nog te wensen over, maar ook die hoop ik een boost te geven met een van de vele beschikbare tutorials op internet. Uiteraard kun je heel wat kanten op met een tablet (net waar je interesse ligt). Probleem is echter nog wel het kiezen van een geschikte tablet, aangezien die er in alle soorten, maten en prijscategorieën zijn. Maar voor e60-100 heb je al een leuke basic tablet, waarmee je rustig kunt beginnen. Zijn er meer mensen die overwegen een tablet te halen of er misschien al een hebben? Zo ja, hoe bevalt het? Reageren
Kloep Geplaatst: 13 december 2012 Rapport Geplaatst: 13 december 2012 Ik heb een simpele van Wacom. De Bamboo Pen CTL-470. Is het simpelste model wat ik kon vinden, gewoon om het uit te proberen. Gebruik hem regelmatig en dat bevalt prima. Ik houd me niet veel bezig met Vectors, maar wel met de pen tool en dan het ontwerpen van teksten. Daar is dit ding ideaal voor. Reageren
.Senne Geplaatst: 14 december 2012 Rapport Geplaatst: 14 december 2012 (bewerkt) Heb ook een Wacom omdat ik industriëel productontwerpen studeer en af en toe in Sketchbook/PS/Illustrator tekeningen moet digitaliseren. Bevalt me prima. Het volgende heb ik ermee ingekleurd een jaartje geleden: Was overigens voor een presentatiepaneel waarbij je zowel PS als Illu moest gebruiken. De 3DS rechts heb ik gemaakt in illustrator, al moet ik zeggen dat ik illustrator makkelijker vind werken met een muis. Bewerkt: 14 december 2012 door .Senne Reageren
-Matthijs- Geplaatst: 14 december 2012 Auteur Rapport Geplaatst: 14 december 2012 Wow, dat ziet er erg gaaf uit, .Senne! De tekenkant spreekt me iets minder aan, met name omdat ik daar op papier ook weinig van bak. Maar ik neem aan dat je met een tablet jezelf wel het een en ander kunt aanleren wat dat betreft. Ik wil een tablet vooral gebruiken voor large arts. Denk aan vector(izen), teksten en rare funky dingen die je niet makkelijk met je muis in PS/Illustrator kunt maken. Is het in die zin lonend om een tablet aan te schaffen? Reageren
Kloep Geplaatst: 14 december 2012 Rapport Geplaatst: 14 december 2012 Moeilijk om te zeggen, aangezien je zelf aangeeft niet goed te kunnen tekenen. Naar mijn idee lijkt het daar namelijk wel erg op. Je hebt een pennetje in je hand en 'tekent' daarmee, wat je ook maakt. Ik denk echter wel dat je het jezelf kunt aanleren en dan loont het wel degelijk. Het grote voordeel ten opzichte van op papier tekenen is de functie Ctrl+Z, die heb je natuurlijk niet als je op papier werkt. Of natuurlijk het gummetje. Daarnaast kun je ook met de pentool werken ipv alles uit de losse pols maken. Reageren
Dutchy3010 Geplaatst: 15 december 2012 Rapport Geplaatst: 15 december 2012 Heb ook zo'n Bamboo ding, maar dat was met name om formules en andere dingen die je niet kunt typen uit te kunnen werken op mijn computer. Vind het niet altijd even handig werken, maar ik denk dat het wennen is. Vond het vooral erg lastig om niet te zien wat je schrijft, dus je kunt niet én naar je hand én naar het beeldscherm kijken. Er zijn wel verschillende versies -ook verschillende prijzen- van die Bamboo pen. Ik heb de meest basische, wilde er toch niet echt mee tekenen (mijn poppetje bestaat nog steeds uit een paar rechte lijnen). Kijk anders even op Youtube voor wat filmpjes over die pen, zoals: (bij suggesties zie je er natuurlijk nog veel meer staan) Reageren
-Matthijs- Geplaatst: 16 december 2012 Auteur Rapport Geplaatst: 16 december 2012 Moeilijk om te zeggen, aangezien je zelf aangeeft niet goed te kunnen tekenen. Naar mijn idee lijkt het daar namelijk wel erg op. Je hebt een pennetje in je hand en 'tekent' daarmee, wat je ook maakt. Ik denk echter wel dat je het jezelf kunt aanleren en dan loont het wel degelijk. Precies, dat is ook mijn gedachte. Simpel beginnen met dingetjes inkleuren en vervolgens beetje bij beetje uitbouwen. Er gaat natuurlijk een heel leerproces aan vooraf, net zoals bij werken met Photoshop. Heb ook zo'n Bamboo ding, maar dat was met name om formules en andere dingen die je niet kunt typen uit te kunnen werken op mijn computer. Vind het niet altijd even handig werken, maar ik denk dat het wennen is. Vond het vooral erg lastig om niet te zien wat je schrijft, dus je kunt niet én naar je hand én naar het beeldscherm kijken. Er zijn wel verschillende versies -ook verschillende prijzen- van die Bamboo pen. Ik heb de meest basische, wilde er toch niet echt mee tekenen (mijn poppetje bestaat nog steeds uit een paar rechte lijnen). Kijk anders even op Youtube voor wat filmpjes over die pen, zoals: (bij suggesties zie je er natuurlijk nog veel meer staan) Werken op een tablet lijkt me ook erg onwennig, maar die horde neem ik graag. Zeker als ik in het achterhoofd houd wat er allemaal mogelijk is op zo'n ding. Ik heb ook al even op Youtube gekeken en wat reviews gelezen, maar het aanbod blijft zo enorm groot. Al de dingen waar je rekening mee kunt (of moet) houden: het merk, de grootte, druk van de pen en ga zo maar door. Ik vrees dat het nog een hele uitdaging worden om de juiste tablet te zoeken. Reageren
.Senne Geplaatst: 17 december 2012 Rapport Geplaatst: 17 december 2012 Wacom heeft sowieso de betere tablets en zijn overal ter wereld verkrijgbaar, dus het merk weet je daarmee al denk ik. Ze hebben modellen in zowat elke pricerange, van minder dan 50 euro tot 500 euro. Ik zou gewoon kijken wat het best in je budget past, misschien eens ergens eentje uitproberen en dan de beslissing maken. Reageren
-Matthijs- Geplaatst: 17 december 2012 Auteur Rapport Geplaatst: 17 december 2012 Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar de Wacom Bamboo Fun S. Maar door het enorme aanbod ben ik vooral bang een kat in de zak te kopen. Dat achteraf bijvoorbeeld blijkt dat mijn aankoop zich niet goed leent voor wat ik er allemaal mee van plan ben. Reageren
.Senne Geplaatst: 17 december 2012 Rapport Geplaatst: 17 december 2012 http://fox-orian.dev...-quot-218666600 Deze link helpt misschien wel wat. Wat in de intro staat, is zeker waar. Uiteindelijk doen alle tablets hetzelfde en wordt hoe goed ze werken vooral bepaald door de gebruiker. Het is vooral een kwestie van een tablet kopen en ermee oefenen tot je bereikt wat je wou bereiken. Teveel mensen kopen een tablet, proberen wat en geven het direct weer op omdat "het toch niet zo goed werkt als ze hadden verwacht". Ik was ook zo een aantal jaar terug: er lag een Wacom Bamboo in promotie bij de Aldi (ja, de Aldi) voor 50 euro, dus ik heb 'm gekocht voor m'n kerstmis toen ik 16 was. Heb 'm toen wat geprobeerd en laten schimmelen in de kast tot ik dat ding voor school nodig had en oud genoeg was geworden om niet direct op te geven. Ik ben er nog steeds lang geen pro in en gebruik het uiteindelijk ook niet zoveel, maar ik kan wel al bereiken wat ik vroeger hoopte te kunnen (bijvoorbeeld dat boomventje hierboven). De enige twee redenen waarom de ene tablet duurder is dan de andere, zijn vooral nauwkeurigheid en ergonomie. Duurdere tablets werken wel wat fijner en zijn groter of hebben meer extra knoppen rondom het werkoppervlak, een betere stylus enzovoort. Maar uiteindelijk kan iemand die pro is met een Intuos-serie Wacom net hetzelfde bereiken met een Bamboo. De pro verkiest gewoon een Intuos omdat hij weet dat hij zijn tablet veel zal gebruiken en extra geld over heeft voor de ergonomie. Gezien de artworks die jij maakt en de hoeveelheid dat je ermee bezig bent, ben ik er zeker van dat het voor jou sowieso geen verloren aankoop gaat zijn. Je moet gewoon eens een maand lang al je grafisch ontwerp doen met een tablet, en ik ben er zeker van dat je na die maand niet meer terug wil naar een muis. De enige vraag is natuurlijk wat je er op dit moment voor over hebt, maar zo een Bamboo Fun S volstaat dus zeker. Reageren
Gta Ripper Geplaatst: 19 december 2012 Rapport Geplaatst: 19 december 2012 Ik krijg voor kerst de 'Wacom Bamboo Pen'. Ik ben heel erg benieuwd hoe de leercurve van een tablet is, en kijk er ook heel erg naar uit om er mee te werken. Ik heb een hoop gave designs gezien die met een tekentablet zijn gemaakt. Met zo'n tablet kan ik bijvoorbeeld de ''Pen Pressure'' van mijn smudge tool optimaal benutten, wat opzich voor leuke resultaten zorgt met smudgen. Reageren
-Matthijs- Geplaatst: 23 december 2012 Auteur Rapport Geplaatst: 23 december 2012 [..] Bedankt voor de informatie Senne! Het profiel van fox-orian direct maar even in mijn favorieten opgeslagen. Daar ga ik nog heel wat aan hebben. Wat betreft het tablet zelf ben ik er wel uit: ik leg voor mezelf een Bamboo Fun S onder de boom. Ik krijg voor kerst de 'Wacom Bamboo Pen'. Ik ben heel erg benieuwd hoe de leercurve van een tablet is, en kijk er ook heel erg naar uit om er mee te werken. Ik heb een hoop gave designs gezien die met een tekentablet zijn gemaakt. Met zo'n tablet kan ik bijvoorbeeld de ''Pen Pressure'' van mijn smudge tool optimaal benutten, wat opzich voor leuke resultaten zorgt met smudgen. Ik zie je tablet creaties graag in de showroom tegemoet! Reageren
Marshmallows Geplaatst: 24 maart 2013 Rapport Geplaatst: 24 maart 2013 Dit topic lijkt een beetje leeg, maar toch wilde ik graag vragen of iemand een graphic tablet weet die een klein beetje betaalbaar is ( en die niet al uit elkaar valt als je hem uit de doos haalt )? ^.^ Reageren
3L1077 Geplaatst: 24 maart 2013 Rapport Geplaatst: 24 maart 2013 Bamboos zijn van goede kwaliteit. Reageren
.Senne Geplaatst: 24 maart 2013 Rapport Geplaatst: 24 maart 2013 Goedkope Wacoms kan je inderdaad weinig mis mee doen, en dan kom je al gauw uit bij de Bamboo serie. voor +-50 euro heb je al 'n mooie. Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.