-Matthijs- Geplaatst: 13 december 2012 Rapport Geplaatst: 13 december 2012 Basic Gears of War signature In deze tutorial gaan we een grungy signature maken. De signature is vrij basic en ik wil graag laten zien hoe simpel een signature in elkaar kan zitten. De uitkomst verschilt wel iets van het origineel. Dat komt omdat ik nog enkele technieken heb gebruikt in het origineel die ik niet meer heb kunnen achterhalen (aangezien ik als een sloddervos werk en niet meer exact weet wat ik allemaal gedaan heb). Dat heeft gelukkig niet heel erg veel invloed op de uitkomst, aangezien de signatures in grote lijnen met elkaar overeen komen.Originele signature:PSD: http://www.4shared.com/photo/laJVi77c/gowsignatureorigineel.htmlTutorial uitkomst:PSD: http://www.4shared.com/photo/aoR3l4Tt/gowsignaturetutorial.htmlAlternatieve uitkomst: Stap 1 We beginnen natuurlijk met het zoeken van een geschikte stock/render. Ik heb voor Gears of War gekozen, omdat mijn laatste signature (de alternatieve uitkomst) ook van Gears of War was en ik die nog steeds erg tof vind. Beide signatures zijn op dezelfde manier opgebouwd en hebben vergelijkbare renders. Uiteraard kun je er ook voor kiezen om iets totaal anders te nemen, dat is helemaal aan jou. Mijn gebruikte render kun je hier vinden. Stap 2 Nu we een geschikte render hebben is het tijd om een nieuw bestand in photoshop te maken waarin we de render gaan plakken. Ga naar File > New en neem de onderstaande maten over: Mocht je graag je andere maten willen gebruiken, dan kan dat ook. Stap 3 Tijd om de render in de signature te plaatsen. Ga naar File > Open en browse naar de plek waar je de render hebt opgeslagen. Als je een afbeelding opent in Photoshop zit de layer op slot, wat betekent dat je 'm niet kunt verplaatsen of kopiëren. Dubbelklik op de layer en klik vervolgens op OK in het volgende scherm. Je kunt je afbeelding nu gebruiken. Ga naar Select > All om je afbeelding te selecteren. Ga daarna naar Edit > Copy om je afbeelding te kopiëren. Ga terug naar je signature en ga naar Edit > Paste, zodat de render in je signature verschijnt. Stap 4 De render is natuurlijk nog te groot om te gebruiken, dus we gaan deze verkleinen zodat deze in de signature past. Gebruik de Move Tool om je render door de signature te slepen. Plaats de afbeelding ongeveer in het midden van je signature. Omdat het zo'n grote afbeelding is, moeten we uitzoomen om 'm goed te kunnen verkleinen. Selecteer de Zoom Tool en selecteer vervolgens bovenin het scherm Zoom Out . Zoom twee of drie keer uit, tot ongeveer 50%. We hebben nu een goed overzicht als we de render gaan verkleinen. Selecteer de layer van de render en ga naar Edit > Free Transform. Er verschijnt nu een selectie om de render, met vierkantjes waarmee je de afbeelding kunt verkleinen. Klik op het vierhoekje linksboven en houd deze vast. Houd daarnaast de Shifttoets ingedrukt en sleep je muis naar binnen toe. Zoals je kunt zien wordt de afbeelding verkleint. Verklein de render verder naar een geschikte grootte. Je kunt in het midden klikken om de render weer terug naar het midden te slepen. Mijn resultaat: Stap 5 De render staat nu goed, maar de achtergrond is niet nodig. Hoewel je prima kunt werken op een zwarte achtergrond, werk ik het liefst op een achtergrond en render die los van elkaar staan. Het uitknippen van een render kost tijd, zeker als je dat niet vaak doet, dus we kiezen in dit geval voor een simpele manier om ons te ontdoen van de zwarte achtergrond. Selecteer de Magic Wand Tool . Bovenin kun je de tolerance aanpassen. Hoe hoger de tolerance, hoe meer gelijkwaardige kleuren geselecteerd worden. Aangezien het een zwarte achtergrond op een donkere render is, zetten we de tolerance op 1. Selecteer de layer van de render en klik met de Magic Wand Tool op de achtergrond van de render. Zoals je kunt zien selecteert Photoshop de zwarte achtergrond om de render heen. Druk op delete en het geselecteerde stuk wordt verwijderd. Doe hetzelfde voor de rest van de achtergrond en als het goed is blijft enkel de render over. Stap 6 De render is nu uitgeknipt, maar is om de randen wel erg kartelig. Dat komt omdat de Magic Wand Tool eigenlijk niet helemaal geschikt is om te knippen. Maar aangezien we op een donkere achtergrond gaan werken (en de kartelranden dus wegvallen), komen we er deze keer mee weg. Selecteer de Paint Bucket Tool . We gaan nu de achtergrond vullen met een donkere kleur. Klik op je kleurenpalet in de toolbox: Je kunt nu een geschikte kleur pikken voor de achtergrond. We gaan voor donkergrijs, kleurcode #181818. Maak een nieuwe layer, dit kun je doen door onderin je layer-palet op het volgende icoontje te klikken: Vul deze layer vervolgens met de grijze kleur door in je signature te klikken. Zoals je ziet, vult de hele signature zich. Sleep, als dat nog niet het geval is, de layer van de render boven de layer van de achtergrond. Het resultaat: Stap 7 We gaan verder werken op de achtergrond. Open de render nogmaals via File > Open en kopieer en plak deze weer naar je signature, zoals we al eerder gedaan hebben. Ga naar Edit > Free Transform en klik vervolgens met je rechtermuisknop binnen de selectie en kies voor Flip Horizontal. De render staat nu in tegenovergestelde richting. We gaan het bovenste deel van het vest dat het personage draagt achter de render zetten, zodat er een kleine flow ontstaat. Sleep de layer van de afbeelding eerst onder de layer van de render. Gebruik dan de Move Tool om de afbeelding te verplaatsen, tot je ongeveer dit resultaat hebt: Stap 8 We gaan nog een kleine wijziging aan de achtergrond doorvoeren. Download deze brushes. Hoe je brushes kunt installeren, kun je hier lezen. Selecteer de Brush Tool en maak een nieuwe layer boven alle andere layers. Kies een brush uit de brushpack die je net geïnstalleerd hebt, dat mag in principe elke zijn. Brush vervolgens op de donkergrijze kleur #181818 van net aan de linker- en rechterzijde van de render (met name om het deel van de mond linksboven). Ik heb in het rood aangegeven waar ik gebrusht heb: Mijn resultaat: Stap 9 De basis voor de achtergrond staat. Het is tijd om enkele effecten toe te gaan voegen. Download deze splatter brushes. Selecteer de Clone Stamp Tool en kies een geschikte splatter brush. Selecteer nu de layer van of de render of de achtergrond. Wat we gaan doen is stukjes 'kopiëren' en op andere plek neerzetten. Aangezien de render en achtergrond van dezelfde afbeelding zijn, maakt het niet heel veel uit welke je neemt. Ik wil bepaalde stukken uit de render gebruiken, dus ik selecteer de layer van de render. Houd, met de Clone Stamp Tool geselecteerd, de ALT-toets ingedrukt. Je ziet nu een klein vizier verschijnen. Richt met het vizier op een stuk van de render of achtergrond dat je mooi vindt en klik een keer. Maak nu een nieuwe layer boven de render. Het stuk dat je geselecteerd hebt zie je nu doorzichtig als je met je muis beweegt. Zoek een geschikte plek voor de splatter en pas het effect toe door een keer met je muis te klikken. Ik heb met rood aangegeven op welke plekken ik dit effect toegepast heb: Ik maak voor elke splatter een nieuwe layer, zodat ik deze kan verplaatsen als ik dat wil zonder dat het effect heeft op de rest. Maar in principe kun je het ook allemaal op een layer doen. Mijn resultaat: Stap 10 Tijd om eens te kijken naar dingetjes die wat minder goed bevallen. Links valt direct een stuk van de arm op die niet in de flow past. Daar gaan we iets aan doen. Selecteer weer een grunge brush en maak een nieuwe layer. Brush een paar keer met donkergrijs op de arm, totdat deze wat vervaagt en grunge oogt. Ook de linker bovenzijde is nog wat kaal, dus we voegen deze C4D render toe. Open de C4D render op dezelfde manier als dat we dat eerder met de render hebben gedaan. Let op: Sla de render eerst op en open 'm in Photoshop, omdat je anders een zwarte achtergrond hebt. Plaats de render op een geschikte plek. Eventueel kun je de render ook op meerdere plekken plaatsen als je dat mooi vindt, maar ik heb er voor gekozen om er enkel de linkerkant mee op te vullen. Het is belangrijk dat er wel enkele oranje bollen te zien zijn. Mijn resultaat: De render match momenteel nog helemaal niet met de signature, dat gaan we later met adjustments verbeteren. Voeg daarnaast nog enkele splatters toe met de Clone Stamp Tool techniek, zoals we eerder gedaan hebben. Vergeet hiervoor niet een nieuwe layer te maken. Ik heb met name delen van de huid gebruikt, zodat het wat donkerbruine tinten krijgt. Mijn resultaat: Stap 11 We gaan nog een laatste effect toevoegen. Download dit fractal pakket. We gaan render 3-10 gebruiken, het blauwe clouds effect: Open deze in Photoshop en kopieer hem naar je signature. Zorg dat de afbeelding boven alle andere layers staat. Zet de blendmode (op je layer-palet) vervolgens op screen. Selecteer de Eraser Tool . Selecteer bovenin vervolgens een standaard ronde brush van 100px. Zet de hardness op 0%, zodat je een soft brush krijgt. Hoe lager de hardness, hoe minder sterk de randen zijn bij het gummen. Gum vervolgens in de lijn van de render, zodat het blauwe effect verdwijnt van het personage. Dit moet niet heel strikt, aan de linker- en rechterkant kun je wat laten staan zodat het een beetje over de render loopt. Mijn resultaat: Blauw is natuurlijk niet de kleur die we willen, dus dat gaan we met een filter veranderen. Klik onderaan je layer-palet op het zwart-witte rondje en een schermpje met adjustments rolt open. We gaan een Photo Filter toevoegen. We kunnen kiezen tussen kant-en-klare filters en een kleur die we zelf kunnen bepalen. We gaan voor een geel/oranje-achige tint. Klik op het gekleurde vierkantje naast Color en voer kleurcode #ec8a00 in. Druk op OK en zet de density op 100%. Hoe hoger de density, hoe sterker de tint wordt. Pas de Photo Filter toe. Mijn resultaat: Zoals je ziet, beslaat de filter de hele signature. Dat willen we niet, we willen de kleur beperken tot de blauwe effecten. Zorg dat het blauwe effect direct onder de Photo Filter staat. Dat zou als het goed is al het geval moeten zijn. Klik vervolgens met je rechtermuisknop op de layer van de Photo Filter en klik op Create Clipping Mask. Als het goed is, zie je nu een pijltje bij de Photo Filter dat wijst naar de layer met daarop het blauwe effect. De filter is nu uitsluitend toegepast op het effect, precies wat we willen. Mijn resultaat: Stap 12 We gaan nogmaals een Photo Filter toevoegen om de zijkanten wat kleur te geven. Voeg weer een Photo Filter toe met de kleur #ec8a00 en zet de density op 65%. De filter beslaat opnieuw de gehele signature, maar deze keer gummen we de delen weg die we deze tint niet mee willen geven. Selecteer een soft brush van 100px met een hardness van 0%. Het grijze vest dat we als deel van de achtergrond gebruiken fungeert in deze als scheiding. Gum alles wat daar buiten valt weg. Ik heb met een rode kleur aangegeven waar gegumt moet worden: Mijn resultaat: Stap 13 We gaan een lightning source toevoegen. Dat geeft de signature vaak een kleine opkikker en geeft de render wat extra belichting. Je kunt dat heel strikt doen door te kijken naar de belichting en de schaduw op de render. In ons geval zou het licht dus van links en rechts moeten komen, maar ik kies ervoor om de source boven de render te zetten. Voor een signature vind ik het niet echt belangrijk om dit correct te doen, bij een large art is dat een ander verhaal natuurlijk. Selecteer een witte ronde brush van 330px met een hardness van 0% en maak een nieuwe layer. Ga nu met je brush boven de signature staan en zorg dat een klein deel van de onderkant nog binnen de signature valt, zoals in het voorbeeld: Nadat ik de brush toegepast heb, is dit mijn resultaat: Stap 14 De signature is nog vrij flets, dus we gaan we meer adjustments toevoegen. Te beginnen met een Gradient Map. Deze kun je in hetzelfde schermpje vinden als een Photo Filter, via het zwart-witte rondje onderaan je layer-palet. Kies voor Gradient Map. We gaan voor een standaard gradient (een van mijn favorieten), namelijk die van violet naar oranje. Deze zit standaard in Photoshop. Pas de Gradient Map toe en zet vervolgens de blendmode op Soft Light en de opacity op 40%. Dit kun je doen bovenin je layer-palet. Gum hierbij opnieuw de buitenkanten weg met een soft brush. Aangeven met rood: Mijn resultaat: Stap 15 Voeg een nieuwe Gradient Map toe, deze keer van zwart naar wit. Ook deze is standaard in Photoshop te vinden. Zet de blendmode op Soft Light en de opacity op 30%. Mijn resultaat: Stap 16 Voeg weer een Photo Filter toe. Neem voor de kleur #003cff en zet de density op 30%. Zet daarna de opacity op 70%. Het resultaat: Stap 17 We gaan nog een Color Balance toevoegen. Deze kun je toevoegen via het inmiddels bekende zwart-witte rondje onderaan je layer-palet. Binnen Color Balance kunnen we drie dingen bewerken, namelijk shadow, midtones en highlights. Neem de volgende instellingen voor elk over: Mijn resultaat: Stap 18 We voegen nog een laatste Photo Filter toe. Gebruik kleur #0024ff en zet de density op 25%. Zet de opacity op 80%. Gum vervolgens met een soft brush op het vest dat we als deel van de achtergrond gebruiken. Ik heb in het rood aangegeven waar ik gegumt heb. Mijn resultaat: Stap 19 De signature is bijna af! Hoogste tijd om wat tekst toe te voegen. Deze is optioneel. Het kan een leuke toevoeging zijn, maar tekst die niet past bij de signature doet afbreuk aan het geheel. Mocht je dus geen geschikte tekst vinden of lukt het niet de tekst qua effecten passend te krijgen bij de signature, laat deze dan achterwege. Ik heb dit font gebruikt. Hoe je fonts kunt installeren, lees je hier. Selecteer de Text Tool en selecteer het font Gears of Peace. Type op grootte 14 Gears. Type op grootte 8 Of en plaats deze onder de G en E van Gears. Type tot slot War op grootte 20 en plaats deze naast Of. Resultaat: Klik met je rechtermuisknop op een van de text layers en ga naar Blending Options. Met de blending options kunnen we, in dit geval, onze tekst allerei effectjes meegeven, zoals schaduw, een gloed, een andere kleur, een gradient en noem het maar op. Neem de onderstaande instellingen over: Kleurcode: #a69292 Pas deze instellingen ook toe op de overige text layers. Het resultaat: Stap 20 Wat nog rest is de signature iets scherper maken, zodat alles er wat meer uitspringt. Maak een nieuwe layer boven alle andere layers en ga naar Image > Apply Image. Alle layers die zich onder de 'apply image layer' bevinden worden samengevoegd tot een geheel. Ga naar Filter > Sharpen > Sharpen en zet de opacity op 30%. Mochten er te scherpe stukken zijn, dan kun je deze weggummen met een soft brush. Het resultaat: That's it! Je hebt een signature gemaakt om mee te pronken in de showroom! Mocht je nog vragen hebben of wil je graag meer uitleg bij bepaalde stappen, dan kun je daar uiteraard in dit topic voor terecht! Reageren
Bodemloos Geplaatst: 14 december 2012 Rapport Geplaatst: 14 december 2012 Mooie tut! mijn complimenten als ik een keer genoeg tijd heb zal ik 'm proberen Reageren
-Matthijs- Geplaatst: 14 december 2012 Auteur Rapport Geplaatst: 14 december 2012 Mooie tut! mijn complimenten als ik een keer genoeg tijd heb zal ik 'm proberen Thanks! Ik heb beide PSD's ook nog even toegevoegd, zodat het helemaal volledig is. De PSD van de alternatieve signature heb ik helaas niet meer, aangezien die alweer drie jaar oud is. Reageren
xoex23 Geplaatst: 15 december 2012 Rapport Geplaatst: 15 december 2012 Ik wil PS gaan leren, en deze TUT gaat voor zeker een tipje van de sluier oplichten, good work! Reageren
Forumrunner Geplaatst: 30 december 2012 Rapport Geplaatst: 30 december 2012 Dit is mijn outcome: Ik vind hem zelf een beetje onoverzichtelijk, en dat komt grotendeels doordat ik een slechte render heb gekozen. In mijn render zat eigenlijk maar 1 kleur, en daarom lijken de splatters en de achtergrond heel erg chaotisch. Bedankt voor deze tutorial, ik ga nu zelf denk ik ook meer gebruik maken van de 'Clone Stamp Tool' en de 'Photo Filters/Gradient maps'. Reageren
-Matthijs- Geplaatst: 30 december 2012 Auteur Rapport Geplaatst: 30 december 2012 De render is perfect hoor! Een paar tips: Probeer de splatter op een klein(er) oppervlak te houden. Het wordt namelijk heel snel too much. Kies bij voorkeur een kleine splatter (in mijn gebruikte brush ongeveer 250px) en clone stamp vooral rond de render. Het beste effect krijg je als je de stukken kiest met de meeste structuur. In jouw geval zijn dat met name de zwarte stukken van de render. Waarschijnlijk heb je de instellingen van de Photo Filter voor de zijkanten letterlijk overnemen. Op zich geen probleem, die rode tint staat zeker niet slecht, maar ik zou toch proberen om de render en background meer gelijk te trekken. Het grijs en zwart dat je momenteel hebt (van de render) is een hele goede combinatie, dus daar zou ik op voortbouwen. Reageren
Forumrunner Geplaatst: 30 december 2012 Rapport Geplaatst: 30 december 2012 Bedankt voor de tips. Ik denk dat ik morgen de tutorial dan weer opnieuw ga doen, en dan inderdaad iets minder de splatterbrushes gebruiken, voor de clonestamp stukken met meer structuur gebruiken, en voor de Photo Filters gebruik ik iets meer mijn eigen intuïtie. Reageren
Forumrunner Geplaatst: 31 december 2012 Rapport Geplaatst: 31 december 2012 Ik heb hem opnieuw gedaan, maar ik kan niet echt zeggen dat hij er beter op is geworden. Ik heb geprobeerd om hem iets grijzer en zwarter te maken, maar dan komt de signature niet zo goed uit de verf als ik eigenlijk zou willen. En de zijkanten zijn meer blauw dan grijs geworden, want de blauwe gloed van die texture (3-10) was moeilijk weg te werken met zwart en grijs. Ik ben wel tevreden met de hoeveelheid van de splatters. Reageren
-Matthijs- Geplaatst: 31 december 2012 Auteur Rapport Geplaatst: 31 december 2012 Heb je wel de (color)settings aangepast naar je eigen signature? Want de instellingen in de tutorial zijn echt afgestemd op mijn render en background. Misschien een idee om de tutorial letterlijk te volgen, dus met de Gears of War render, zodat je weet waarom ik bepaalde dingen toegepast heb. Dan kun je dat vervolgens later weer toepassen op je eigen signature. Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.