Jump to content

Serious Request 2012


NandroDavids

Recommended Posts

Vanavond gaat het weer beginnen: Serieus Request. Dit jaar zitten Giel Beelen, Gerard Ekdom, en Michiel Veenstra een week in het glazen huis om geld in te zamelen voor een 'stille ramp'. Het huis staat dit jaar in Enschede.

3FM Serious Request 2012 vraagt dit jaar aandacht voor de allerkleinsten: Miljoenen baby's die hulp nodig hebben om te kunnen blijven leven. Een stille ramp die wereldwijd elk jaar 5,5 miljoen slachtoffertjes maakt en het gevolg is van gebrek aan medische zorg, voorlichting en begeleiding. Hierdoor sterft iedere 6 seconden ergens ter wereld een baby voor, tijdens of vlak na de geboorte. Babysterfte is met name in Afrika en Zuidoost Azië een ramp van formaat.

Het Rode Kruis wilt hier verandering in brengen. Denk aan begeleiding van de aanstaande moeders, vaccinaties, goede medische zorg tijdens en na de zwangerschap, en de opleiding van verloskundigen en vroedvrouwen. Ook willen ze de medische voorzieningen in afgelegen gebieden beter bereikbaar maken. Het motto van 2012 is: Let's hear it for the baby's!

Ga jij kijken/luisteren/doneren? Of vind je het misschien meer een mediaspektakel dan een actie voor een goed doel? Laat het hier weten! :)

Link to comment
Delen op andere websites

Precies wat jij zegt: een mediaspektakel. Als ik geld wil doneren, gaat het wel gewoon naar het rode kruis. Daar heb ik dat SR niet voor nodig. Maar goed, het is wel een leuk evenement. Als mensen op die manier wel met geld over de balk komen, vind ik het prima. Al vraag ik me -zoals gebruikelijk bij goede doelen- af hoeveel er werkelijk terecht komt bij die aanstaande moeders...

Link to comment
Delen op andere websites

In België zijn ze gestopt met presentatoren op te sluiten in glazen kooien, dat heeft afgedaan. De actie van dit jaar snap ik nog niet helemaal goed, maar het gaat rond dementie en als je een soort badge draagt, krijg je de hele week gratis dingen. Ik geloof niet dat ze er geld mee ophalen, maar gewoon het taboe rond de ziekte willen doorbreken en het in de kijker zetten.

Het is dan wel een mediaspektakel, maar het is wel leuk. Natuurlijk moet het wel dicht in de buurt zijn (Ik heb het 2 jaar na elkaar op zo'n 5 km van mijn huis gehad, dus dan kon ik altijd eens gaan kijken als ik wou.)

Link to comment
Delen op andere websites

Hmmm, interessant topic.

Het is vooral een mediaspektakel natuurlijk. Veel mensen luisteren er naar en alle media is er naar gericht. Ondertussen brengt het ook wel weer een bepaalde sfeer/samenkomst tussen mensen. Veel mensen praten hier over, luisteren hierover wat ik in tijden zoals nu dan ook altijd weer fijn vind.

Ondanks het een mediaspektakel is word het uiteindelijke geld uiteindelijk wel naar een goed doel gedoneerd welke elk jaar steeds wat anders is. Misschien juist vanwege dat mediaspektakel zijn die hulpgroepen er weer juist goed mee.

Zelf doe ik er echter niet aan, ik ben iemand die liever doneert wanneer ik dat wil en dan ineens rechtstreeks naar een hulpgroep zoals het rode kruis, UNICEF, voedselbanken en ga zo maar door. In België word het inderdaad niet meer gedaan, maar ik geloof dat het in Nederland nog altijd wel een groot succes is.

Bewerkt: door TheGuardian
Link to comment
Delen op andere websites

Het mediaspektakel is uiteraard mooi, en het brengt wel wat teweeg.

Daarnaast sluit ik mij aan bij de mensen hierboven, want ik ga niet omdat er een mediaspektakel is opeens geld doneren, nee, dat doe ik liever zelf vanachter de pc aan een doel als Unicef of het rode kruis.

Link to comment
Delen op andere websites

Precies wat jij zegt: een mediaspektakel. Als ik geld wil doneren, gaat het wel gewoon naar het rode kruis. Daar heb ik dat SR niet voor nodig. Maar goed, het is wel een leuk evenement.

Mee eens, het is gewoon een erg leuk evenement en ik vind het ook helemaal niet erg dat de tv er ook zoveel ruimte voor reserveert. Mediaspektakel, prima wat mij betreft. Doneren doe ik niet, maar ik geef eigenlijk helemaal nooit aan goede doelen :$

Het mooiste aan Serious Request vind ik uurtjes zoals nu. Op tv, waardoor je er beelden bij hebt en als ik het goed heb neemt Gerard Ekdom zo om 2.00 uur de microfoon over van Michiel Veenstra voor zijn shift, dus dan wordt 't helemaal leuk. Hopen dat ik er niet naast zit wat betreft het rooster :puh: Maar volgens mij klopt het wel: shifts van 4 uur en van 6 tot 10 uur 's ochtends zit Giel er sowieso voor z'n ochtendshow, in uiteraard iets andere vorm dan normaal.

Link to comment
Delen op andere websites

Precies wat jij zegt: een mediaspektakel. Als ik geld wil doneren, gaat het wel gewoon naar het rode kruis. Daar heb ik dat SR niet voor nodig. Maar goed, het is wel een leuk evenement.

Mee eens, het is gewoon een erg leuk evenement en ik vind het ook helemaal niet erg dat de tv er ook zoveel ruimte voor reserveert. Mediaspektakel, prima wat mij betreft. Doneren doe ik niet, maar ik geef eigenlijk helemaal nooit aan goede doelen :$

Het mooiste aan Serious Request vind ik uurtjes zoals nu. Op tv, waardoor je er beelden bij hebt en als ik het goed heb neemt Gerard Ekdom zo om 2.00 uur de microfoon over van Michiel Veenstra voor zijn shift, dus dan wordt 't helemaal leuk. Hopen dat ik er niet naast zit wat betreft het rooster :puh: Maar volgens mij klopt het wel: shifts van 4 uur en van 6 tot 10 uur 's ochtends zit Giel er sowieso voor z'n ochtendshow, in uiteraard iets andere vorm dan normaal.

rooster_zps985f42a5.png

Dit is het rooster volgens de site. Ik ga vooral naar Gerard luisteren. Die man is echt geniaal. :puh:

Bewerkt: door Bierbuikje
Link to comment
Delen op andere websites

Altijd leuk dat ze dit doen, luister zelf eigenlijk niet echt naar radio maar ik kijk het soms wel even een paar minuten op tv. Zelf doneer ik eigenlijk nooit aan goede doelen, je hoort vaak dat al héél veel geld naar alleen al de oprichters van die goede doelen gaat en daar hoe ik dus niet van. Ik geef dan liever een broodje aan een zwerver.

Link to comment
Delen op andere websites

Gerard Ekdom is een lopende encyclopedie van muziek, kent alle nummers en zingt ze allemaal mee. Heb zelf niks met Giel maar wel met Veenstra Veenstra. :) Luister altijd naar Ekstra Weekend(van Ekdom en Veenstra) en hun eigen shows, dus luister ik ook weer naar SR.

Link to comment
Delen op andere websites

Precies wat jij zegt: een mediaspektakel. Als ik geld wil doneren, gaat het wel gewoon naar het rode kruis. Daar heb ik dat SR niet voor nodig. Maar goed, het is wel een leuk evenement. Als mensen op die manier wel met geld over de balk komen, vind ik het prima. Al vraag ik me -zoals gebruikelijk bij goede doelen- af hoeveel er werkelijk terecht komt bij die aanstaande moeders...

Volledig mee akkoord, na de omhaling hoor je er vaak niks meer van..

Link to comment
Delen op andere websites

Zojuist is de tweede tussenstand bekendgemaakt. Het bedrag wat de 3 DJ's tot nu toe hebben ingezameld is maar liefst € 1.752.907! Dat is 1,1 miljoen euro meer dan vorig jaar op dit moment, maar da's ook eigenlijk wel te verklaren: ze beginnen steeds vroeger met grootse acties. Neemt niet weg dat 't mooi is dat ze zo veel geld ophalen natuurlijk :)

Vannacht weer Ekdom...daar gaat m'n nachtrust.

Link to comment
Delen op andere websites

Natuurlijk is het een groot mediaspektakel, maar dat weerhoudt mij er niet van om te luisteren wanneer dat kan. Ik heb het Glazen Huis gisteren eens met eigen ogen bekeken. Toch wel leuk om er eens naast te staan in plaats van het alleen op tv te zien. De DJ's maken er een mooi feestje van en er hangt ook een prachtige sfeer om dat huis heen. :Y

Link to comment
Delen op andere websites

Dit inmiddels al legendarische filmpje mag hier natuurlijk niet ontbreken:

Ik schiet iedere keer weer in de lach bij "Boodschap!" :schater:

Oh, en de nieuwe tussenstand: € 2.958.873! Vorig jaar rond deze tijd zaten ze op 1,2 miljoen, dus het gaat nog steeds erg hard.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...