NandroDavids Geplaatst: 11 januari 2013 Rapport Geplaatst: 11 januari 2013 Omdat het dartstopic best aardig loopt lijkt het me goed om het ook nog 's met schaatsen te proberen. De grote toernooien van dit seizoen komen er nu aan, dus een mooi moment om daar (weer) eens een centraal topic voor te maken Vandaag begint het EK Allround in Thialf, Heerenveen. Titelverdedigers zijn bij de mannen -uiteraard- Sven Kramer en bij de vrouwen Martina Sáblíková, die vorig jaar in Boedapest de besten waren. Concurrentie voor Kramer komt vooral van ploeggenoot Jan Blokhuijsen, die steeds een stapje dichter bij het niveau van Kramer lijkt te komen. Op het NK kortgeleden in Thialf was het verschil uiteindelijk op de 10 kilometer slechts 5 seconden. Lukt het Blokhuijsen om dat verschil nu al te overbruggen, of 'pas' straks op het WK Allround, of nog later in een volgend seizoen? Of helemaal niet? We gaan het zien. Verder is het natuurlijk altijd interessant om te zien wat de 'outsiders' Bøkko en Skobrev kunnen, én of mannen als de Let Silovs en de Belg Bart Swings in de buurt van het podium kunnen komen. Bij de vrouwen zou Sáblíková normaal gesproken de favoriete zijn, maar de Tsjechische heeft wat rugproblemen. Daarmee lijken de Nederlandse dames flink kans te hebben op de titel, met meervoudig wereldkampioene Ireen Wüst natuurlijk als voornaamste kandidate. Kersvers Nederlands kampioene Jorien ter Mors geeft de voorkeur aan het EK Shorttrack, wat haar originele discipline is. Goed, aan het eind van de middag begint het. 17.50 uur, Nederland 1. Vandaag komen enkel nog de mannen in actie, morgen beginnen ook de vrouwen. Wie verwacht jij als kampioenen? Ik ga voor de veilige keus: Sven Kramer bij de mannen, Ireen Wüst bij de vrouwen. En ik tip, en hoop, Bart Swings op het podium. Reageren
NandroDavids Geplaatst: 12 januari 2013 Auteur Rapport Geplaatst: 12 januari 2013 Is er, behalve ikzelf dan, serieus he-le-maal niemand die gisteren en/of vandaag naar het schaatsen heeft gekeken? Niemand die Kramer oppermachtig de 5 kilometer heeft zien winnen? Niemand die Antoinette de Jong schitterend zag debuteren? Niemand die de Polen zag heersen op de 1500 meter? Niemand die Wüst een 3 kilometer heeft zien schaatsen die ze in tijden niet heeft geschaatst? Jammer Reageren
Guardian1980 Geplaatst: 13 januari 2013 Rapport Geplaatst: 13 januari 2013 Ik heb wel wat gezien, maar niet zoveel, want ik moest werken. Maar echt te bizar dat van de zes podiumplaatsen er vijf oranje waren; waren de Nederlanders nou zo goed, of viel de rest tegen? Reageren
Jimmiefitz Geplaatst: 13 januari 2013 Rapport Geplaatst: 13 januari 2013 Heb bijna alle wedstrijden gekeken maar dit topic was me totaal ontschoten... Fantastisch resultaat van de Nederlanders, Kramer al weer voor de zesde keer Europees Kampioen, Blokhuijsen knap tweede. Bij de vrouwen was het eigenlijk nog specialer, met het debuut van De Jong en alle drie (!) de podiumplaatsen voor Nederland. Het werd op het laatst nog spannend voor De Vries, Wüst was eigenlijk al beslist, tenzij ze zou vallen, gediskwalificeerd worden of iets dergelijks. Leuk dat ze weer eens een EK heeft gewonnen en dat nog wel in januari. Reageren
NandroDavids Geplaatst: 13 januari 2013 Auteur Rapport Geplaatst: 13 januari 2013 Ik heb wel wat gezien, maar niet zoveel, want ik moest werken. Maar echt te bizar dat van de zes podiumplaatsen er vijf oranje waren; waren de Nederlanders nou zo goed, of viel de rest tegen? Bij de mannen was Kramer inderdaad zo goed, Blokhuijsen had nog wat moeite om het zilver te pakken. De rest van de Nederlandse mannen viel tegen, dus op zich was het mannentoernooi wel van een normaal niveau. Bij de vrouwen waren de Nederlandsen best aardig, Wüst erg goed. Sábliková had last van haar rug en haalde haar normale niveau niet, en Duitsland heeft echt een probleem om een nieuwe generatie op de been te brengen. Als het al niet was ingezet, dan was dit wel het begin van het einde van het allrounden. Het is nu meer een veredeld NK geworden, en dat kan gewoon niet. Dan kan Wüst wel oproepen om het olympisch te maken in plaats van de massastart, maar dat is ijdele hoop. De massastart is spectaculairder, trekt dus meer kijkers, én is internationaal interessanter. Ik hoop nu echt op een goede Nesbitt bij het WK, anders kunnen we het net zo goed ieder jaar bij een NK houden... Oh, pluim voor Bart Swings. Die komt er wel. Reageren
thebig Geplaatst: 14 januari 2013 Rapport Geplaatst: 14 januari 2013 Ik heb gewoon de uitslag gezien in de krant. De Belgen doen het inderdaad goed met Bart Swings. Hij maakt echt met sprongen vorderingen Reageren
NandroDavids Geplaatst: 26 januari 2013 Auteur Rapport Geplaatst: 26 januari 2013 Nog maar een poging dan, in de hoop dat de snelle mannen en vrouwen van de sprint meer kijkers weten te trekken. Dit weekend is namelijk het WK Sprint op de razendsnelle baan van Salt Lake City. Vanavond en morgenavond vanaf 21.00 uur op Nederland 3 te zien, dus ook nog eens ideale tv-tijden. Zowel bij de mannen als de vrouwen lijkt er een flinke rij met kanshebbers te zijn, met eigenlijk alleen bij de vrouwen een uitgesproken favoriet. Ik verwacht dat zij het wereldrecord punten ook uit de boeken gaat rijdden, want als dat ergens kan is het wel in Salt Lake City. Wie dat is? Daar doe ik nog geen uitspraken over... ...want er kan ook nog steeds ingezonden worden voor Sportkenners: *KLIK*. Wees er op tijd bij! Maar zijn er leden die net als ik gaan kijken naar dit spannende toernooi? Reageren
Guardian1980 Geplaatst: 26 januari 2013 Rapport Geplaatst: 26 januari 2013 Het voordeel van het sprinten ten opzichte van het allrounden vind ik dat het sprinten niet zo lang duurt, het kijkt lekker weg. Bovendien vind ik het sprinten stukken spannender, omdat de verschillen vele malen kleiner zijn; een enkele misslag kan je toernooi verpesten. Of ik alles ga kijken, dat denk ik niet, aangezien ik morgen vroeg op moet. Bovendien zijn er nog andere programma's op tv die ook het kijken waard zijn. Ik ben wel benieuwd of de Nederlandse mannen hun vorm van de laatste tijd kunnen behouden en of de Nederlandse dames potten kunnen breken, het zal in ieder geval spannend worden. Reageren
Jimmiefitz Geplaatst: 26 januari 2013 Rapport Geplaatst: 26 januari 2013 Nog maar een poging dan, in de hoop dat de snelle mannen en vrouwen van de sprint meer kijkers weten te trekken. Dit weekend is namelijk het WK Sprint op de razendsnelle baan van Salt Lake City. Vanavond en morgenavond vanaf 21.00 uur op Nederland 3 te zien, dus ook nog eens ideale tv-tijden. Zowel bij de mannen als de vrouwen lijkt er een flinke rij met kanshebbers te zijn, met eigenlijk alleen bij de vrouwen een uitgesproken favoriet. Ik verwacht dat zij het wereldrecord punten ook uit de boeken gaat rijdden, want als dat ergens kan is het wel in Salt Lake City. Wie dat is? Daar doe ik nog geen uitspraken over... ...want er kan ook nog steeds ingezonden worden voor Sportkenners: *KLIK*. Wees er op tijd bij! Maar zijn er leden die net als ik gaan kijken naar dit spannende toernooi? Richardson is inderdaad de uitgesproken favoriet en die wint het wel. De eerste 500m van haar ging prima en op de 1000m gaat ze waarschijnlijk nog beter rijden. De sprint van Jing Yu ging erg goed, leuk dat ze eigenlijk de beste van de 500m, Lee Shang-hwa, verslaat. En Oenema heeft natuurlijk prima gereden, een Nederlands record is natuurlijk altijd tof. En Boer staat er ook goed voor, kan nog in de top-5 eindigen. Reageren
NandroDavids Geplaatst: 27 januari 2013 Auteur Rapport Geplaatst: 27 januari 2013 Oei, en toen haakte ik zelf even af wat betreft kijken: de afstanden van gisteren heb ik vanmiddag in samenvatting gezien, en ik was vanavond net op tijd thuis voor de 1000 meters van de vrouwen en mannen Richardson is inderdaad de uitgesproken favoriet en die wint het wel. Het werd toch nog spannender dan ik had verwacht, maar ze heeft 'm binnen inderdaad En Oenema heeft natuurlijk prima gereden, een Nederlands record is natuurlijk altijd tof. En vandaag nog weer 3 tiende eraf! Helaas niet gezien, maar dat is echt een ongekende tijd natuurlijk Nu de laatste afstand voor mannen. Ik vrees dat Michel Mulder gaat choken... Edit Onterechte vrees, gelukkig: hij heeft het keurig afgemaakt. Reageren
Jimmiefitz Geplaatst: 28 januari 2013 Rapport Geplaatst: 28 januari 2013 Mulder heeft het inderdaad prima afgemaakt, Gregg leek bij de laatste bocht nog dicht bij te komen, maar Mulder zette nog even aan. Ook tof dat Oenema weer een NR reedt, had niet verwacht dat ze zo goed zou rijden. Ik had Boer iets hoger ingeschat, maar zij liep ver achter op Oenema, ze liet het vooral op de 1000m liggen. Wat me steeds blijft verbazen bij het WK: Sprint en schaatsen in het algemeen is de entourage. Het is zo leeg, het lijkt alsof er een jeugdtoernooi ergens in Noord-Finland gereden wordt. Er kunnen ook maar 3000 toeschouwers in de hal, maar ik schat dat er maar 2000 komen kijken, wellicht zelfs minder. Is toch wel jammer, zal niet komen door de prijs van de kaartjes. Er is gewoonweg niet genoeg aandacht voor de sport. We hebben het overigens nog niet eens over de val en afhaking van Tuitert gehad. Het is wel heel zuur als je in je eerste sprint meteen valt, geblesseerd raakt en bij de tweede sprint na 30 meter al moet afhaken. Het is 'maar' een spierverrekking, dus hij zal wel spoedig herstellen. Reageren
Guardian1980 Geplaatst: 28 januari 2013 Rapport Geplaatst: 28 januari 2013 Als je het dan over vallen wilt hebben, ik ben wel benieuwd of de val van Oenema d'r tegenstander op de 1000 enig invloed heeft gehad. Ik ga er van uit dat wanneer iemand vlak voor je ten onder gaat dat toch een schrikreactie en dus concentratieverlies bezorgt. Desalniettemin een knap toernooi en een verdiende vierde plek. Reageren
NandroDavids Geplaatst: 28 januari 2013 Auteur Rapport Geplaatst: 28 januari 2013 Wat me steeds blijft verbazen bij het WK: Sprint en schaatsen in het algemeen is de entourage. Het is zo leeg, het lijkt alsof er een jeugdtoernooi ergens in Noord-Finland gereden wordt. Er kunnen ook maar 3000 toeschouwers in de hal, maar ik schat dat er maar 2000 komen kijken, wellicht zelfs minder. Is toch wel jammer, zal niet komen door de prijs van de kaartjes. Er is gewoonweg niet genoeg aandacht voor de sport. Zonde inderdaad, want dit leek wel een lege hal. Het is nu eenmaal geen grote sport en eigenlijk zijn enkel in Nederland de stadions vol met schaatsfans. Maar toch, een WK Sprint is misschien wel hét toernooi om naartoe te gaan in het schaatsen. Als je dan in Salt Lake City of in de buurt woont, zou je daar toch 's heengaan lijkt me. Als je het dan over vallen wilt hebben, ik ben wel benieuwd of de val van Oenema d'r tegenstander op de 1000 enig invloed heeft gehad. Ik ga er van uit dat wanneer iemand vlak voor je ten onder gaat dat toch een schrikreactie en dus concentratieverlies bezorgt. Desalniettemin een knap toernooi en een verdiende vierde plek. Ik denk dat dat zeker van invloed is, al is het maar een tiende van een seconde die daarmee verloren gaat. In het sprinten telt ieder detail, iedere tiende, iedere honderdste zelfs, dus het was absoluut vervelend voor Oenema dat die Japanse (Kodaira dacht ik) voor haar neus onderuit ging. Of Oenema anders het podium gehaald had durf ik niet te zeggen, die verschillen zijn net twijfelachtig Reageren
Guardian1980 Geplaatst: 28 januari 2013 Rapport Geplaatst: 28 januari 2013 Wat ze in Azieë en Amerika vaak doen om de schaatshallen op te vullen, is schoolklassen op de banken te zetten. Die kids maken vaak ook meer lawaai dan "volwassen" supporters, wat toch wel positief is voor de sfeer. De achterstand van Oenema op de derde plek in het eindklassement was 0.105, wat neerkomt op een verschil van 21 honderdsten op de 1000 meter. En dat is natuurlijk maar een fractie... Reageren
NandroDavids Geplaatst: 15 februari 2013 Auteur Rapport Geplaatst: 15 februari 2013 Morgen om 14.00 uur gaat het WK Allround van start op de schaatsbaan van Hamar. Europees kampioenen Sven Kramer en Ireen Wüst zijn ook hier de favoriet. Met het ontbreken van Martina Sábliková lijkt het grootste gevaar voor Wüst van Nesbitt te moeten komen. Gaan jullie kijken? En wie verwachten jullie in de top? Inzenden voor de Sportkenners-ronde van het WK Allround kan ook nog: *KLIK*. Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.