HvR Geplaatst: 16 januari 2013 Rapport Geplaatst: 16 januari 2013 Beste mensen, Ik sta een beetje voor een raadsel. Ik heb een, in mijn ogen, erg goede gamecomputer samengesteld: Processor: AMD FX-4100 Quad Core 3,6ghz Videokaart: MSI Geforce GTX 650 Ti Power Edition 1gb Hardeschijf: Samsung 840 pro SSD v128gb, WD Elements 1tb (later ingebouwd) RAM: 8gb (2x4) Kingston KVR1333D3N9/4G (valueram) Dit alles op een Asus M5A78L-M LE moederbord aangesloten Cooler Master Extreme Power Plus 500W. Maar nu lagt elk spel bij mij, GTA IV, Mafia 2, maar ook simpele spellen zoals Midtown Madness 2, Euro truck simulator... Ik heb geen idee hoe dit zou kunnen komen. Alle drivers zijn up-to-date. De spellen staan op de ssd, waarvan de firmware nog niet geupdated is. Ik heb ook de BIOS geupdatet, dit in verband met betere ondersteuning van de processor. Ook hierna geen verschil. Zelfs niet als ik alle games op low/medium settings zet. Ik heb ook al geprobeerd of het aan mijn monitor ligt, een aantal jaar oude Acer AL1916, maar dat bleek niet zo te zijn: ik had met nieuwere,. betere beeldschermen hetzelfde (ik moet er wel bij zeggen dat hier bij alle monitoren ofwel een adapter dvi-vga ofwel mini-hdmi/hdmi tussen moest. De door mij gesteste schermen hadden allen een reactietijd van 5ms, volgens mij de Acer AL1916 nog iets meer). Ik ben erg benieuwd wat de oorzaak van het laggen kan zijn. Mischien heeft iemand hier een idee van? HvR Reageren
Hanneswasco Geplaatst: 16 januari 2013 Rapport Geplaatst: 16 januari 2013 Ik heb je bericht even afgesplitst en in een nieuw topic gezet, aangezien je zelf ook wel weet dat je PC meer dan goed genoeg is om GTA IV af te spelen, dus daar kan het niet aan liggen. Je kan eens proberen om deze fix te proberen, maar vermoed dat dit niet veel zal helpen aangezien je het probleem ook bij andere games hebt. Misschien is het ook handig om eens een benchmark te doen (pauzemenu -> Graphics -> Benchmark) en de resultaten hier te posten. Daar zie je hoe zwaar je processor, grafische kaart en werkgeheugen belast worden en misschien zien we daar of het probleem bij de hardware ligt. Reageren
HvR Geplaatst: 16 januari 2013 Auteur Rapport Geplaatst: 16 januari 2013 (bewerkt) Benchmark: Statistics Average FPS: 64.12 Duration: 37.13 sec CPU Usage: 68% System memory usage: 42% Video memory usage: 90% Graphics Settings Video Mode: 1280 x 1024 (60 Hz) Texture Quality: High Shadow Quality: Medium Reflection Resolution: High Water Quality: High Texture Filter Quality: Anisotropic x4 Night Shadows: Off View Distance: 25 Detail Distance: 31 Hardware Microsoft Windows 7 Home Premium Service Pack 1 Video Adapter: NVIDIA GeForce GTX 650 Ti Video Driver version: 310.70 Audio Adapter: Digitale audio (S/PDIF) (High Definition Audio-apparaat) AMD FX™-4100 Quad-Core Processor Videokaartdriver inmiddels geupdatet naar 310.90 Bewerkt: 16 januari 2013 door HvR Reageren
Hanneswasco Geplaatst: 16 januari 2013 Rapport Geplaatst: 16 januari 2013 En zag je lag tijdens de benchmark? Want een gemiddelde FPS van 65 is redelijk goed. Reageren
HvR Geplaatst: 16 januari 2013 Auteur Rapport Geplaatst: 16 januari 2013 Nee, dat maakt het zo apart. Ik moet zeggen dat ik er meer last van heb als de beelden elkaar snel opvolgen (bijvoorbeeld in een auto rijdend). Reageren
Hanneswasco Geplaatst: 16 januari 2013 Rapport Geplaatst: 16 januari 2013 En dat gebeurt ook als je instellingen op Low staan (en dan voornamelijk de Texture Quality)? Nu is je videokaart 90% in gebruik, dus het is dan inderdaad misschien veiliger om je grafische instellingen wat lager zet. Reageren
HvR Geplaatst: 16 januari 2013 Auteur Rapport Geplaatst: 16 januari 2013 Ja, zelfs dan heb ik er last van. Reageren
Woody268 Geplaatst: 19 januari 2013 Rapport Geplaatst: 19 januari 2013 Is je Gta IV gepatcht? http://www.rockstargames.com/downloads#/?collection=9 Reageren
HvR Geplaatst: 25 januari 2013 Auteur Rapport Geplaatst: 25 januari 2013 (bewerkt) Ja, tot en met de laatste patch. Ik ben er inmiddels achter dat het niet aan mijn videokaart ligt. Ik heb namelijk de drivers gedeinstalleerd, en oude drivers erop gezet (schijnt wel eens te willen helpen) maar... geen verschil. Dus nu zitten de recentste drivers er weer op. Op low settings lagt GTA IV ook, maar hij geeft wel 60-64 FPS, dus dat is dan wel weer apart. (Ik ervaar ook minimale lag bij andere games). Ik heb op meerdere fora gelezen dat mijn cpu (amd fx-4100 3.6 ghz) zwakke prestaties levert voor gaming. Dat zou het dus ook kunnen zijn. En ik heb problemen met m'n psu (Cooler Master Extreme Power Plus 500w), deze is niet echt stabiel: als ik m'n pc op z'n zij leg (ik sleutel er nog wel eens wat aan) en weer rechtop zet, start-ie niet. Na een paar keer proberen weer wel. Gisteren startte de pc ook opnieuw op tijdens het gamen. Helaas kan ik zelf niet zien wat nu de zwakke schakel in het systeem is. Bewerkt: 25 januari 2013 door HvR Reageren
Woody268 Geplaatst: 25 januari 2013 Rapport Geplaatst: 25 januari 2013 Zitten alle connectoren goed vast? Reageren
HvR Geplaatst: 25 januari 2013 Auteur Rapport Geplaatst: 25 januari 2013 Ja, ik heb ze allemaal nagelopen. Reageren
Woody268 Geplaatst: 25 januari 2013 Rapport Geplaatst: 25 januari 2013 Welligt is er intern in je voeding iets verkeerd, heb je nog garantie? Terug brengen anders. Reageren
HvR Geplaatst: 25 januari 2013 Auteur Rapport Geplaatst: 25 januari 2013 Zeker, er zit nog garantie op. Ik heb pas een maand. Ik las (achteraf, leuk is dat...) dat de Cooler Master Extreme Power Plus kwalitatief geen goede voeding is. Reageren
Woody268 Geplaatst: 25 januari 2013 Rapport Geplaatst: 25 januari 2013 Dan koop je beter ineens een nieuwe, en eventueel een nieuwe processor die op je socket past (wanneer je budget dit toelaat). Reageren
HvR Geplaatst: 25 januari 2013 Auteur Rapport Geplaatst: 25 januari 2013 Dat was ik al van plan, een Corsair CX430 heb ik op het ook. Zoals de naam al aangeeft 430 watt. Dit is een goede, degelijke voeding als zoals ik op diverse fora lees. Qua processor zit ik aan een AMD Phenom II X6 1045t 2.7ghz 6-core (+/- €100) te denken. Deze schijnt veel beter te presteren dan de fx-4100. Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.