thebig Geplaatst: 19 januari 2013 Rapport Geplaatst: 19 januari 2013 Ik citeer uit de ondertitel van het forum 'Beeld en Geluid' Alles over muziek, film, TV en theater. Muziek: check Film: check TV: check Theater:... Zelfs na 'Theater' als zoekopdracht in te geven, kwam ik niet bij een of ander topic uit dat door de jaren heen in de vergetelheid was geraakt. Dit kon natuurlijk niet door de beugel. Natuurlijk had ik met een simpel bericht aan de crew kunnen verzoeken de ondertitel aan te passen, maar dit zou natuurlijk een administratieve rompslomp met zich meebrengen en bijgevolg zou de titel vast nog niet aangepast zijn tegen de volgende keer dat men beweert dat de wereld gaat vergaan. Bovendien liep ik een risico dat men mij van mierenneukerij zou kunnen beschuldigen. Dan is het zoveel makkelijk om gewoon zelf een topic aan te maken over Theater en dit gat te dichten. Zelf volg ik toneel- en voordrachtlessen en ben ik verplicht enkele theaterstukken per jaar te bekijken. Ik vind het zeer amusant en raad iedereen aan om het ook regelmatig te doen. Met een paar vrienden kan je een leuke avond beleven en heb je ook nog een heleboel gespreksstof. Het is trouwens ook vele malen echter dan wat je in een bioscoop voorgeschoteld krijgt. Dus discussieer er hier op los over theater: Ben je al eens naar een theaterstuk gaan kijken? Doe je het regelmatig? Heb je al eens meegedaan in een echt stuk? Vind je theater leuk? Ben je voor de traditionele stukken of liggen de moderne je ook wel? Welk stuk heb je recent gezien? Wat waren je ervaringen ermee? Reageren
TalkingPear Geplaatst: 19 januari 2013 Rapport Geplaatst: 19 januari 2013 (bewerkt) Op school heb ik meerdere theater voorstellingen gezien, al is dat natuurlijk heel anders dan een theatervoorstelling met echte professionele acteurs. Voor de rest ben ik eerlijk gezegd nooit naar een echte theatervoorstelling geweest, zelfde geld voor musicals. Misschien wel leuk om een keertje naar een theater voorstelling te gaan, al lijkt een musical me helemaal niks... Bewerkt: 19 januari 2013 door TalkingPear Reageren
thebig Geplaatst: 19 januari 2013 Auteur Rapport Geplaatst: 19 januari 2013 Naar musicals ga ik zelf ook niet die dingen vind ik teveel geld voor wat het is. Er wordt ook altijd veel tralala rond gemaakt. Reageren
thebig Geplaatst: 15 maart 2013 Auteur Rapport Geplaatst: 15 maart 2013 *poging tot wat meer interessante reacties te krijgen* Ben vanavond gaan kijken naar 'CCC, de vette jaren zijn voorbij'. Het stuk was niet zomaar bedacht, maar gebaseerd op waargebeurde feiten. In de jaren '80 had de CCC, een communistische groepering, enkele aanslagen gepleegd. Het doel was hun ideologie te promoten zonder slachtoffers te maken, maar het is wat fout gelopen. Twee brandweermannen zijn gestorven en de leden zijn veroordeeld tot een levenslange celstraf. Maar Le Jeune is iedere crimineel zijn vriend, dat werd dus 15 jaar (voor één 17). Een diepere boodschap dan de strijd tussen het kapitalisme en het communisme, en dat je idealen nastreven het mooiste is wat je in je leven kunt doen, ongeacht de gevolgen, heb ik niet opgevangen. Ik moest ook denken aan 'Misdaad & Straf' van Dostojewski, dat ik onlangs gelezen heb. Soortgelijke motieven kwamen terug. Verder heb ik ook nog een kleine rol gespeeld in mijn 100-dagen show, bij sommigen bekend onder de naam chrysostomos. Voor de mensen die dat niet zouden kennen: het is het vieren van de laatste 100 dagen dat je in het middelbaar zit. We hebben de show 4x mogen opvoeren en ik kreeg een microfoontje, dus dat was wel eens leuk. Reageren
NandroDavids Geplaatst: 15 maart 2013 Rapport Geplaatst: 15 maart 2013 *poging tot wat meer interessante reacties te krijgen* Ik ga extreem weinig naar het theater, heb er het geld niet zo voor over eigenlijk. Maar volgende week ga ik voor 't eerst in lange tijd weer eens ergens naar toe. Niet naar een toneelstuk, maar cabaret: Lebbis. Nog nooit bij een show van 'm geweest, maar het lijkt me erg tof om 's bij te zijn Verder heb ik ook nog een kleine rol gespeeld in mijn 100-dagen show, bij sommigen bekend onder de naam chrysostomos. Voor de mensen die dat niet zouden kennen: het is het vieren van de laatste 100 dagen dat je in het middelbaar zit. We hebben de show 4x mogen opvoeren en ik kreeg een microfoontje, dus dat was wel eens leuk. Waar ging het over? Welke rol had je? Reageren
thebig Geplaatst: 15 maart 2013 Auteur Rapport Geplaatst: 15 maart 2013 Cabaret is zeker tof. Ik volg repertoirestudie, dus moet ik per jaar een bepaald aantal toneelstukken gezien hebben. Aangezien we via groep korting krijgen, probeer ik wel zoveel mogelijk mee te pikken. Sinds september heb ik zo'n 7-tal stukken gezien denk ik, dus ga ik wel regelmatig naar theater. Vind het veel leuker dan cinema. Je kan ook nooit weten of het goed gaat zijn, je moet je gewoon laten verrassen. Het verhaal van mijn 100 dagen show was dat de school met een tekort aan leerlingen zat, wat zou te wijten zijn aan de nieuwe directrice. De adjunct-directeur wil 'de school haar oude glorie teruggeven' en besluit een televisiezender op te starten. Alleen neemt de regisseur zijn job niet zo serieus en trekt alles in het belachelijke. Uiteindelijk komt de directrice in actie om haar school te redden. Ik was de adjunct-directeur, ik had 4 scenes. In de eerste twee legde ik het concept rond de televisiezender uit, in de andere liet ik mij bewusteloos slaan door de regisseur (tijdens de 2e show had mijn tegenspeler me per ongeluk echt geslagen) en dan ook nog een scene waarin ik mijn eeuwige liefde aan de directrice verklaar. Dat laatste gebeurt elk jaar, dus hebben we het maar laten terugkeren. Reageren
Faenty. Geplaatst: 15 maart 2013 Rapport Geplaatst: 15 maart 2013 Ik ben 2 keer naar We Will Rock you in Londen geweest, ben wel een paar keer naar een voorstelling geweest. Drama was daarbuiten ook een van mijn favoriete vakken op school. Reageren
NandroDavids Geplaatst: 15 maart 2013 Rapport Geplaatst: 15 maart 2013 Het verhaal van mijn 100 dagen show was dat de school met een tekort aan leerlingen zat, wat zou te wijten zijn aan de nieuwe directrice. De adjunct-directeur wil 'de school haar oude glorie teruggeven' en besluit een televisiezender op te starten. Alleen neemt de regisseur zijn job niet zo serieus en trekt alles in het belachelijke. Uiteindelijk komt de directrice in actie om haar school te redden. Klinkt leuk. Ook een kern van waarheid, op een of andere manier? Beetje satire bij zoiets is altijd leuk namelijk Ik was de adjunct-directeur, ik had 4 scenes. Het aantal scènes zegt me niets, maar een hoofdrol dus? Of de hoofdrol zelfs? Bij ons op de middelbare school had je jaarlijks een Grote Avond met theater, muziek en dergelijke, maar had nooit echt de ballen om mee te doen eigenlijk Uiteindelijk op m'n diploma-uitreiking toch nog een soort cabaret (solo) gedaan. Ik had immers niets meer te verliezen, zou al die mensen toch nooit meer zien, dus de drempel was een klein stukje lager. Zeker nooit spijt van gehad, want het was unaniem een groot succes, om met Ivo Niehe te spreken Reageren
thebig Geplaatst: 15 maart 2013 Auteur Rapport Geplaatst: 15 maart 2013 Wel, voor onze show was het toch wel een van de belangrijkste rollen. Ik vond het zelf niet zoveel qua tekst, dus vind ik hoofdrol een groot woord, maar anderen mensen zeggen het wel meteen zo. Eerlijk gezegd zou ik niet weten of het aantal leerlingen daadwerkelijk is gedaald in de 4 jaar dat de nieuwe directrice er is, ik denk dat er toch een verschil is. Reageren
NandroDavids Geplaatst: 24 maart 2013 Rapport Geplaatst: 24 maart 2013 Ik ga extreem weinig naar het theater, heb er het geld niet zo voor over eigenlijk. Maar volgende week ga ik voor 't eerst in lange tijd weer eens ergens naar toe. Niet naar een toneelstuk, maar cabaret: Lebbis. Nog nooit bij een show van 'm geweest, maar het lijkt me erg tof om 's bij te zijn En 't was zeer zeker tof om eens bij te zijn. Bij Lebbis krijg je echt gewoon waar voor je geld: je weet wat je zo ongeveer kunt verwachten qua stijl en vorm, en hij brengt het ook gewoon. Verrassende wendingen in verhalen, goede grappen (toegegeven: af en toe een paar te makkelijke grappen), maar bovenal: als hij op dreef is, verbaal agressief is, dat is écht genieten. Dan gaat-ie zo hard los, in een heerlijk tempo, stemverheffingen, en pats, pats, pats, de ene grap over de andere. Echt heerlijk Reageren
thebig Geplaatst: 9 mei 2013 Auteur Rapport Geplaatst: 9 mei 2013 (bewerkt) Om dit nog eens naar boven te rakelen: Ik ben een weekje geleden gaan kijken naar De Idioot, weer een stuk dat verband houdt met het Russisch en geschreven door de auteur van het boek Misdaad en Straf dat ik eerder heb gelezen: Fjodor Dostojevski. De acteurs begonnen met gewoon op een lijn te staan en naar voren te spelen, stilaan begonnen ze meer de scene te gebruiken. De namen waren zeer verwarrend, maar uiteindelijk valt het wel te volgen. Het was zeer goed gespeeld, met enkele bekende Vlaamse acteurs, maar er zijn toch elementen in het verhaal die ik niet volledig begreep. Ik denk dat ik het boek dus maar eens ga lezen. Ben nu trouwens bezig met alle stukjes die ik dit jaar heb gezien samen te vatten voor mijn examen Repertoirestudie (dat zijn dus de lessen waar we mee naar toneel gaan kijken en alles bespreken). Bewerkt: 9 mei 2013 door thebig Reageren
-MessiaX- Geplaatst: 20 mei 2013 Rapport Geplaatst: 20 mei 2013 Ik ben net naar een voorstelling van Jochem Meyer geweest in Carré. Het was een top voorstelling, met leuke humor Helaas is 2014 nu al (!) volgeboekt, dus volgend jaar er niet naar toe Reageren
Silverbyte Geplaatst: 21 mei 2013 Rapport Geplaatst: 21 mei 2013 Ik kom al mijn hele leven in de Goudse Schouwburg. Heel goede ervaringen mee, een tijd terug nog verkozen tot Theater Van Het Jaar. Vroeger ging ik met mijn ouders naar jeugdmusicals, zoals Nijntje en Puk van de Petteflet. Tegenwoordig zie ik veel cabaretiers, ik denk toch al gauw een stuk of zes, zeven per seizoen. Vorige week Van der Laan & Woe gezien, straks naar Roué Verveer. Eerst bewaarde ik de kaartjes altijd, maar op een gegeven moment ontbraken er zoveel, dat ik er maar mee ben opgehouden. Reageren
NicolaB Geplaatst: 26 november 2013 Rapport Geplaatst: 26 november 2013 (bewerkt) Ik ga heel vaak naar theater. Van cabaret en kluchten, tot musicals en gewoon verhalend theater. Volgende week ga ik naar een concert van het stedelijk orkest Bewerkt: 26 november 2013 door NicolaB Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.