Jump to content

Desktop PC


Davedavy

Recommended Posts

Hey, ik wil graag een desktop PC voor erbij en voor gebruik als server, dat betekend dat die dus vaak 24/7 aan zal staan, en dus moet die een beetje energiezuinig zijn en zo min mogelijk geluid. Op internet kwam ik dit tegen, lijkt me erg goedkoop, maar de Processor staat me niet echt aan. Kan iemand me vertellen of het te mooi om waard te zijn is? (En dan doel ik op het geluid en zuinigheid). Mocht dit niets zijn, ik wil hem ook best zelf in elkaar zetten!

Budget: 200 á 300

Doel: Vooral als server.

Desktop of laptop: Desktop

Merk pc of samengesteld: Maakt niet uit.

Benodigde randapparatuur: NVT

Besturingssysteem: Linux

Onderdelen die je nog wilt hergebruiken: NVT

Zelf in elkaar zetten of door bedrijf zoals Azerty of Alternate: Maakt niet uit

Extra koeling (voor overklokken)?: Ja, hij staat vaak 24/7 aan.

Hij moet dus stil zijn, een beetje energiezuinig, en beschikken over genoeg RAM, de harde schijf maakt niet zoveel uit, 300 GB is al genoeg. Het besturingssysteem is Linux dus op de processor kan ook een beetje bezuinigd worden. Verder moet er wel een HDMI aansluiting aanzitten, maar is de videokaart niet erg belangrijk, het liefst dus een onboard videokaart om kosten te besparen. Mocht het niet uitkomen met het budget, wil ik het maximaal verhogen naar 400,-.

Link to comment
Delen op andere websites

Je zou met dit beperkte budget naar deze kunnen kijken en dan eventueel in plaats van de Intel Pentium G860 een Intel Core i5 3330 kopen voor 100 euro extra (alleen als je extra power nodig hebt en het budget er voor hebt).

Dan zit je qua budget ongeveer tussen de 200 en 300 euro. Houd er rekening mee dat er geen videokaart in zit, ga er dan niet vanuit dat je er op zal kunnen gamen (zeg ik alleen omdat je 'm ook wil gebruiken als desktop).

Bewerkt: door ZaroX
Link to comment
Delen op andere websites

Wil je duur uitpakken voor opslag, maar wel extreme snelheden halen dan moet je voor een SSD gaan. Maar aangezien je budget vrij beperkt is en je de geluid- en energieproductie zo laag mogelijk wilt houden kan je kijken naar 2,5 inch hardeschijven in plaats van de 3,5 inch hardeschijven.

Dit is een 2,5 inch hardeschijf met nog een redelijke hoeveelheid opslag en RPM.

Link to comment
Delen op andere websites

Wil je duur uitpakken voor opslag, maar wel extreme snelheden halen dan moet je voor een SSD gaan.

Een SSD zal je bijna nooit in een server configuratie tegen komen, zeker niet als daar I/O intensieve servers op draaien (SQL DB's e.a.). Een SSD kan maar maximum X aantal keer beschreven worden voor hij eigenlijk al stuk is.

Vraag is eigenlijk meer waarvoor je het ding wil gaan gebruiken. Wat moet er op draaien?

Link to comment
Delen op andere websites

Ik zou eerder voor dit gaan: http://www.alternate...?sc=-1708226304

Sluit ik met die configuratie Windows uit?

@Hierboven, ik wil eigenlijk een Linux home server creëren, maar daarnaast zou een webpagina of een gameserver ook wel leuk zijn als dat erbij kon. En natuurlijk om hem eens even snel te kunnen gebruiken om iets te Googelen zonder me laptop weer aan te hoeven zetten.

Bewerkt: door Davedavy
Link to comment
Delen op andere websites

Wil je duur uitpakken voor opslag, maar wel extreme snelheden halen dan moet je voor een SSD gaan.

Een SSD zal je bijna nooit in een server configuratie tegen komen, zeker niet als daar I/O intensieve servers op draaien (SQL DB's e.a.). Een SSD kan maar maximum X aantal keer beschreven worden voor hij eigenlijk al stuk is.

Hij zei dat hij de computer ook als desktop gaat gebruiken, ik gaf hem daarom de keuze om een SSD te overwegen. :)

Ik zou eerder voor dit gaan: http://www.alternate...?sc=-1708226304

Mag ik vragen waarom er twee 1TB 3,5 inch hardeschijven in een server moeten die enkel games zal hosten en wat webpagina's? Dat is ten eerste zonde van de opslag (en dus het geld) en ten tweede zonde van het energieverbruik + lawaai.

Bewerkt: door ZaroX
Link to comment
Delen op andere websites

De harde schijf is niets voor niets een 'green edition', hij kan altijd een 500 GB versie nemen als hij dat wil. De 'green edition' draait op ene lage rotatiesnelheid en verbruikt dus minder en maakt minder lawaai. ;)

Link to comment
Delen op andere websites

De harde schijf is niets voor niets een 'green edition', hij kan altijd een 500 GB versie nemen als hij dat wil. De 'green edition' draait op ene lage rotatiesnelheid en verbruikt dus minder en maakt minder lawaai. ;)

Ik ben het niet met je eens en ben even mijn eigen onderzoekje gestart:

[table=header]Hitachi Travelstar Z7K320

Lezen/schrijven | 1.8 Watt

Inactief | 1.0 Watt

Stand-by | 0.2 Watt

Slaap | 0.1 Watt

Load/Unload Cycles | 600000

RPM | 7.200[/table]

[table=header]Western Digital WD10EZRX

Lezen/schrijven | 3.6 Watt

Inactief | 2.1 Watt

Stand-by | 0.4 Watt

Slaap | 0.4 Watt

Load/Unload Cycles | 300000

RPM | 5.400[/table]

Zoals je kan zien is de 2,5 inch hardeschijf sneller en lager in energieverbruik maar ook goedkoper. Mocht je mijn bronnen willen nalezen:

Oftewel: een leuk marketing trucje, die 'green' edition.

[offtopic]Damnit, ik moet leren voor mijn tentamens morgen![/offtopic]

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...