Jump to content

RAID 1 toepassen op een Oude Mini-tower


Sublime

Recommended Posts

Zoals misschien opgevallen heb ik 4x een Mini Tower van dell gekocht voor appel en ei. Deze computers hebben allemaal een Pentium 4, met een HDD van ~60GB en wat DDR1 RAM.

Nu heb ik één computer nodig voor het verwerken van belangrijke informatie. Deze informatie wil ik niet verliezen dus daarom zat ik te denken aan een RAID 1 configuratie. Alleen ben ik niet zon pro met desktops omdat ik vooral met laptops heb gewerkt.

Nu heb ik dus de vraag of ik "zomaar" een RAID opstelling kan maken, met twee schijven. Moeten deze schijven dan ook van hetzelfde type/grootte zijn? Enige suggesties voor (goedkope) harde schijven die ik kan in tweevoud kan kopen. Ik heb ook gehoord dat het mogelijk is om een RAID card te kopen ofzo? Hoe zit dit dan in elkaar? De desktop is een HP Compaq D330 series.

Hiernaast moet ik dus ook nog wat DDR1 RAM geheugen kopen, zijn hier ook nog verschillen in? En als laatste punt, misschien heb ik nog een GPU nodig voor het desktopgebruik. De interne chip is nogal traag, dus suggesties? xD

Link to comment
Delen op andere websites

Met Raid-0 heb ik wel ervaring, van daaruit kan ik zeggen dat je wss wel dezelfde hdd's moet hebben voor het veilige van je data.

Weet niet meer hoeveel ik exact daarmee ik haalde, maar met twee schijven dacht ik 180mb schrijven of lezen.

Een derde erbij zou ik theoretisch op 270mb moeten komen maar in de praktijk bracht het maar 220mb.

Omdat je naar twee schijven gaat schrijven, lijkt mij dat je pc langzamer wordt omdat een schijf langzamer schrijft en lijkt mij dat je PC daarop aanpast.

Zelfde met mengen van geheugen latjes, rest past zich aan de langzaamste.

Link to comment
Delen op andere websites

Ja, ten zeerste aan te raden is dat je dezelfde schijven hebt. Daarnaast is ook aan te raden dat je geen tragere eco of green versie neemt aangezien die meestal niet met met RAID overweg kunnen. Je kan dus beter een black/highend hardeschijf nemen. Nog beter zijn de Western Digital Raid Edition hardeschijven, die gebruik ik al jaren zonder problemen oa. op de server waar dit forum op draait al kan ik begrijpen dat dit niet helemaal binnen je budget valt.

Ik raad aan minimaal RAID te doen vanaf een moederbord die dit zelf hardwarematig afhandelt. Zo ben je niet afhankelijk van de werking van je besturingsysteem, zoals bij software RAID, zodat je altijd nog makkelijk je data kan lezen, ook al is je OS stuk.

Misschien kan je tweedehands een leuke professionele RAID controller op de kop tikken. Die dingen gaan namelijk nooit stuk. Hardeschijven moet je trouwens nooit tweedehands kopen. Je weet namelijk niet wat er mee is gebeurd in hun vorige leven en hoe snel ze stuk gaan.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...