Jump to content

Ervaringen met BAHA (Bone Anchored Hearing Aid)?

Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)

Ik heb m'n hele leven lang altijd gehoortoestellen gebruikt, maar omdat ik nogal veel last van looporen heb, kreeg ik van een audioloog als tip eens te kijken naar een BAHA (Bone Anchored Hearing Aid). Mijn KNO-arts raadde me zelfs aan dit te doen. Ik zal er verder niet op ingaan, omdat ik dan afwijk van mijn vraag: zijn er op dit forum toevallig mensen met een BAHA? Zo ja, wat is je ervaring met het apparaatje? Want voor mij zal zoiets heel nieuw zijn. Zelfs met m'n normale hoortoestellen moet ik vaak om herhaling vragen, wat bij een BAHA volgens veel mensen eerder het omgekeerde is. Ik ben dus benieuwd naar hoe dat met eventuele forumgebruikers is die zoiets hebben.

Ik heb eind deze maand de operatie voor de opbouw, maar dan duurt het nog 5 á 6 weken voor het toestel kan worden geplaatst. Echter, als het zo is zoals mijn audioloog en KNO-arts zeggen, zal ik het wel een heel stuk beter horen. Tenzij er dus iemand is die dit kan tegenspreken? :puh:

Zie graag een reactie. :)

Bewerkt: door Grand Theft Auto TOM
Geplaatst:

Ik denk dat de kans zeer klein dat je hier iemand vind die ervaringen heeft met BAHA. Het beste kun je zoeken op het internet. Misschien dat je hier of hier iets aan hebt. :)

Geplaatst:

Ik weet dat de kans klein is dat iemand hier een BAHA heeft, maar ik had toch wel gehoopt dat er iemand zou zijn. :puh:

• 1 maand later...
Geplaatst:

Ik heb mijn schroef en opbouw sinds 28 januari en sinds twee weken draag ik de BAHA. Het is was voor mij echt een wereld van verschil omdat ik ervoor ongeveer een drietal jaar een bijna doof linkeroor had. Vooral heel veel geluiden die ik niet meer hoorde en andere geluiden die nu veel zuiverder klinken. k hoor nu iemand tegen me praten als die achter me staat en ook op de bus kan ik nu gemakkelijk gesprekken voeren; Ook voor mijn huisgenoten is het een groot verschil. Ik moet niet vaak meer vragen om te herhalen,of om de televisie luider te zetten. Tenzij op feestjes of het bedrijfsrestaurant waar veel volk samen is, daar heb ik soms wel nog wat moeite met goed verstaan maar dat valt goed mee in vergelijking met ervoor. Ik heb voorlopig dus enkel positieve ervaringen tot nu aan.

Ik heb de BAHA wel vooraf kunnen uittesten met een soort van testbeugel om te kijken of het een goede oplossing zou zijn voor mij. Misschien kan je dit eens nagaan bij de audioloog, dan krijg je al een idee hoe het zal zijn (de BAHA klinkt wel iets sterker op de definitieve schroef dan de testbeugel maar het geeft een idee).

En verder heb ik ook het internet afgeschuimd voor verhalen en ervaringen om een zo breed mogelijk beeld te hebben.

Hopelijk ben je er wat mee.

groeten

Geplaatst:

Ik heb mijn schroef en opbouw sinds 28 januari en sinds twee weken draag ik de BAHA. Het is was voor mij echt een wereld van verschil omdat ik ervoor ongeveer een drietal jaar een bijna doof linkeroor had. Vooral heel veel geluiden die ik niet meer hoorde en andere geluiden die nu veel zuiverder klinken. k hoor nu iemand tegen me praten als die achter me staat en ook op de bus kan ik nu gemakkelijk gesprekken voeren; Ook voor mijn huisgenoten is het een groot verschil. Ik moet niet vaak meer vragen om te herhalen,of om de televisie luider te zetten. Tenzij op feestjes of het bedrijfsrestaurant waar veel volk samen is, daar heb ik soms wel nog wat moeite met goed verstaan maar dat valt goed mee in vergelijking met ervoor. Ik heb voorlopig dus enkel positieve ervaringen tot nu aan.

Ik heb de BAHA wel vooraf kunnen uittesten met een soort van testbeugel om te kijken of het een goede oplossing zou zijn voor mij. Misschien kan je dit eens nagaan bij de audioloog, dan krijg je al een idee hoe het zal zijn (de BAHA klinkt wel iets sterker op de definitieve schroef dan de testbeugel maar het geeft een idee).

En verder heb ik ook het internet afgeschuimd voor verhalen en ervaringen om een zo breed mogelijk beeld te hebben.

Hopelijk ben je er wat mee.

groeten

Allereerst fijn dat er toch iemand reageert en zijn/haar ervaringen deelt!

Toevallig heb ik ook een weekje zo'n testband (softband) mogen gebruiken, maar dat beviel niet zo. Dat lag echter niet aan de BAHA, want die werkte fantastisch. Vooral als ik hem op zo'n teststaafje deed en tegen m'n voorhoofd hield.

Ik heb enkele weken geleden (28 februari) de schroef + abutment laten zetten en het verband is er inmiddels af, evenals alle hechtingen (donderdag gingen er nog twee hechtingen uit, omdat het daar in eerste instantie een week geleden nog niet goed genezen was).

Foto van inmiddels al ruim een week oud, ofwel het ziet er nu wat beter uit dan op de foto (spoiler i.v.m.feit dat het er voor sommigen heel eng uit kan zien):

69229_542390209139198_1066737279_n.jpg

Volgens de KNO-arts ziet het er nu goed uit en moet ik het in ieder geval nu laten 'luchten'. Dus het moet nu gewoon zelf gaan genezen. Over zo'n acht weken nogmaals terug (net als over twee weken voor een controle) en dan zal er ook een afspraak met de audioloog worden gemaakt om de BAHA te installeren. :)

Ik heb trouwens al wel gemerkt dat als ik op het abutment tik, het geluid dan heel duidelijk hoorbaar is, maar dat komt door de versterking van het bot. :puh:

Geplaatst:

Baha? :7

Baha, ja. Ik weet waar je aan denkt en ik wil het niet horen. :7

Geplaatst:

:7

Maar kan je even uitleggen wat het is? Aangezien je dit hebt verdomd in je openingspost. :@

Maar kan je even uitleggen wat het is? Aangezien je dit hebt verdomd in je openingspost. :@

BAHA staat voor Bone Anchored Hearing Aid, wat in het Nederlands botverankerd hoortoestel is. Het werkt simpel: mensen die een probleem met hun buiten- en/of middenoor hebben (looporen bijv.) hebben vrijwel niets aan normale hoortoestellen. Zit constant vol met oorsmeer, waardoor het ook vaak gebreken toont. De BAHA leidt het geluid via een schroefje achter de schedel naar het slakkenhuis. Dus het werkt in principe hetzelfde als een normaal hoortoestel, maar dan zonder dat het geluid door het oor gaat. BAHA bestaat uit drie dingen: het implantaat (een schroefje), het abutment (de opbouw die je aan de buitenkant ziet) en de geluidsprocessor (die Baha heet, zonder hoofdletters, van de fabrikant Cochlear of Oticon. Alleen krijg ik er eentje van Cochlear).

Tekeningen van internet ter verduidelijking:

BAHA.h4.jpg

bahasystem.jpg

Als je meer wilt weten, vraag me gerust. :)

Bewerkt: door Grand Theft Auto TOM
Geplaatst:

Kan je ermee bellen?

No, you can't. Alhoewel, er is wel een accessoire dat verbinding via bluetooth mogelijk maakt. :7

Kan je ermee bellen?

Maar het is wel een top apparaat voor slechthorende dan. :)

Bewerkt: door FireFighter
  • 1 maand later...
Geplaatst:

Hallo, ik begin nu toch wat benieuwd te worden. Heb je ondertussen je BAHA al ontvangen? En hoe zijn je ervaringen ermee tot nu toe?

Geplaatst:

Ik krijg m'n Baha de maandag na de meivakantie, 13 mei dus. Er wordt dan gekeken welke Baha nou echt het beste is voor mij (zal waarschijnlijk keuze tussen Cochlear Baha BP100 en 110 zijn) en dan krijg ik een testmodel mee. Want dan wordt de Baha voor mij besteld en kan ik deze hopelijk nog dezelfde week ophalen. :)

Duurt dus nog eventjes, maar zodra ik het testmodel heb, laat ik zo snel mogelijk weten wat mijn eerste ervaringen zijn. ;)

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...