Jump to content

Laptop valt uit


MegaPilot

Recommended Posts

Heya,

ik heb nu al vaak meegemaakt dat m'n laptop uitvalt tijdens het spelen van COD: Black Ops(meestal als een match afgelopen is en de nieuwe moet laden). Nu is mijn laptop een Toshiba en die krengen worden nogal vlug warm. Met een video in de achtergrond is het al snel 55 graden bij m'n processor. Dit terwijl er een notebookkoeler onder staat(Antec Notebook Cooler 200).

Ik gok erop dat mijn laptop zich afsluit doordat ie dreigt oververhit te raken, maar hoe weet ik dit nu zeker? Ik ga niet zomaar 50 euro uitgeven bij een pcboer om 'm te laten schoonmaken.

Note: Bij COD: Black Ops begint het nu soms ook te stotteren terwijl het het spel op de huidige settings heel goed kan draaien.

Alvast bedankt voor uw zicht op de zaak. ^^

Mvg,

MP

Link to comment
Delen op andere websites

Je laptop zit verstopt met stof. Met zon cooler stel je het meestal alleen maar uit.

Idle draait mn laptop op 34 graden als ik heb schoongemaakt, omdat ik vaak in omgevingen zit met veel stof (kamer / werkvloer) raakt deze ook weer snel verstopt en haalt hij makkelijk idle de 50 graden.

Je videokaart gaat gewoon de clocks omlaag halen om niet de maxium temperatuur te halen.

Link to comment
Delen op andere websites

55 Graden is een normale tempratuur, bij oververhitting moet je richting de 100 graden denken ;). Is het alleen tijdens CoD? Start je laptop opnieuw op? Of is het echt Plof uit?

Bij gamen haalt ie makkelijk 70/80. Het is inderdaad plof uit, géén herstart. Het is inderdaad alleen bij COD, maar dat is atm de enige game die ik op m'n pc heb staan en speel(lees: de enige game die m'n laptop stresst).

Je laptop zit verstopt met stof. Met zon cooler stel je het meestal alleen maar uit.

Met zo'n koeler verleng je de levensduur van de laptop en hou je hem koeler dan anders.

Idle draait mn laptop op 34 graden als ik heb schoongemaakt, omdat ik vaak in omgevingen zit met veel stof (kamer / werkvloer) raakt deze ook weer snel verstopt en haalt hij makkelijk idle de 50 graden.

Je videokaart gaat gewoon de clocks omlaag halen om niet de maxium temperatuur te halen.

Ik neem aan dat jij je laptop zelf kan schoonmaken? Hier zal het me snel 50 euro kosten. :(

Net even met de stofzuiger m'n ventilatieopening(luchtuitvoer) en de luchtinvoer(onderaan de laptop) uitgezogen, heb de indruk dat het toch een klein beetje gebeterd is met de temperatuur.

HAMVRAAG ATM: Met welk programma kan ik weten welke temperatuur m'n laptop heeft TIJDENS het gamen? Speedfan werkt niet op 64 bits, Core temp en al de andere meuk slaat niks op en vertelt je alleen maar wat over de huidige temperatuur.

Editz: Real Temp slaat de maximum temperatuur op tijdens het gamen, voor Core 1 was dit 81 graden en Core 2 83 graden. Dit nadat mijn luchtgaten zijn uitgezogen, dus ik gok erop dat ik hierdoor de temperatuur heb doen zakken, maar dat deze dus hiervoor over de 83 graden was waardoor m'n laptop zich afsloot.

Conclusie: Mijn laptop is een stofnest, moet uitgezogen worden en liefst ook de koelpasta vervangen?

Bewerkt: door MegaPilot
Link to comment
Delen op andere websites

Koop dan een perslucht busje?

Op internet raadt men juist aan om dat niet te gebruiken.

Naja, het is beslist, ik stop 'm binnen bij een pcboer. Gamen lukt al helemaal niet meer, eerst stottert ie en daarna sluit ie zich af..

Link to comment
Delen op andere websites

Oh zucht.

Wat een faal zeg..M'n laptopkoeler zat vol stof en blies dus redelijk wat stof in de luchtinvoer van m'n laptop. Heb deze uit elkaar gehaald en al het stof eruit geblazen/geveegd, deze draait nu weer als nieuw(de koeler draaide al een tijdje met een ander geluid snap je).

De luchtgaten van m'n laptop zijn nog eens afgezogen, ik ga eens testen of ik kan gamen. Maar ik besef maar al te goed dat een bezoekje aan de pcboer vroeg of laat zal moeten.

Bedankt voor de hulp jongens!

EDIT: De notebookkoeler stofvrij maken heeft geholpen, een COD match uithouden kan ie nog. Maar ik neem nu het zekere voor het onzekere en ga 'm eens laten ontstoffen. :)

EDIT 2: Op vele sites zegt men perslucht, op een enkele site adviseerde men een fietspomp. Met die fietspomp heb ik eens goed de uitvoer en invoer van lucht in m'n laptop schoongemaakt. Ik heb tevens het RAM klepje van m'n laptop opengemaakt en daar zoveel mogelijk stof weggeblazen. Dit alles heeft geresulteerd in een temperatuursdaling van maar liefst 7 graden(gemiddeld). Ziet ernaar uit dat ik toch niet meteen naar de pcboer moet lopen gezien het feit de huidige temperaturen best normaal zijn(ik had ze ongeveer 6 maand geleden ook).

Bewerkt: door MegaPilot
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...