Jump to content

DMA afkorting!

Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)

Ik was zomaar wat aan het rondneuzen op het internet (onder het genot van een kom uiensoep), ik klikte dit artikeltje aan en las daar het volgende:

There weren't any local developers to hire on with, so Jones founded one to facilitate his "hobby" while finishing up a computer science degree. DMA Design (for Direct Mind Access) delivered Menace in 1987 and won praise for its polished gameplay. After a second successful shooter, Blood Money, hobby shifted to career. DMA started hiring.

Dat terwijl ik altijd dacht dat DMA nergens voor stond, behalve voor ''Doesn't Mean Anything'' dan.. Na een snelle search zag ik dezelfde informatie op Wikipedia staan.

DMA Design was founded in 1988 by David Jones, Russell Kay, Steve Hammond and Mike Dailly in Dundee, Scotland.[2] The name DMA was taken from theAmiga programming manuals (where it stood for Direct Memory Access) and the initials were later 'retrofitted' so that they briefly stood for Direct Mind Access (DMA was also jokingly referred to as "Doesn't Mean Anything" by a company founder).

Wat denken jullie hier van? Klopt dit? Weet iemand hier meer van?

Bewerkt: door Dotz
Geplaatst:
Direct Memory Access (DMA) maakt het mogelijk om data over te brengen van een niveau in de geheugenhiërarchie met een minimale tussenkomst van de centrale verwerkingseenheid (processor, CPU). Aangezien dit parallel gebeurt met de bewerkingen die op dat moment op de CPU lopen, vormt DMA een essentieel onderdeel in de aanspreking van de hardware en de basis van efficiënte en performante drivers en applicaties.

In veel toepassingen staat DMA tegenover cache-operaties. Simpel gezegd laat DMA toe efficiënter te werken dan de cache controller kan toelaten, maar vereist een duidelijk inzicht van de programmeur in het algoritme of code.

Sommige processoren zoals Digital Signal Processors bezitten bovendien ook geen cache controller (of cache) of wordt de cache-operatie afgezet voor expliciete prestatiedoeleinden; cache-operaties zijn namelijk altijd onderhevig aan een inschatting van de cache controller over welke data nodig zal zijn in een volgende stap.

Gaat hier niet om de ontwikkelaar, denk ik dan.

Geplaatst:

Ik raad je aan om de website DMADesign.org door te lezen. Daar staat de begingeschiedenis van DMA Design.

DMA kan natuurlijk ook altijd nog voor direct memory access staan. Al blijft het natuurlijk gissen want er zijn meerdere verhalen waar de naam vandaan komt.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...