Die Hard Geplaatst: 25 maart 2013 Rapport Geplaatst: 25 maart 2013 Beste forumleden, Vanochtend las ik dat My Chemical Romance uit elkaar ging, één van de rockbands waar ik de afgelopen vijf jaar mee ben opgegroeid. Oh, wat had ik ze graag nog een keer live gezien en nu ik eindelijk de leeftijd heb bereikt om dat te doen, hangen ze de gitaren aan de wilgen. Hetzelfde geldt voor de populaire rockband Three Days Grace. Alhoewel ze doorgaan met touren is hun leadzanger er al te lang geleden mee gestopt. En wat is een rockband zonder hun o zo herkenbare leadzanger. De afgelopen dag heb ik met diverse vrienden (en mede-fans van My Chemical Romance en Three Days Grace) zitten sippen en discussiëren. Eigenlijk is het al geruime tijd ter sprake geweest dat de popindustrie het langzaamaan wint van de rockindustrie en alhoewel diverse rockartiesten nog altijd "Rock-'n-roll will never die!" schreeuwen, moeten we jammer genoeg reëel blijven. Natuurlijk zijn er de afgelopen tien jaar geweldige rockbands actief (geweest). My Chemical Romance, Rise Against, Avenged Sevenfold, Three Days Grace, Breaking Benjamin, Linkin Park... (natuurlijk zijn er vele andere geweldige rockbands en zullen sommige rock-fans het niet eens zijn met dit lijstje, maar het zijn de rockbands waar ik zelf veel naar luister). Maar, deze bands zijn ook alweer een aantal jaar actief, bijna allemaal eind jaren '90 en begin 2000 ontstaan. Voortbordurend op deze oprichtingsjaren bedacht ik mezelf opeens: waarom zijn er de afgelopen (vijf a zes) jaren geen rockbands opgestaan die zich tussen dat lijstje mogen scharen? Mijn lijstje geweldige rockbands die nog altijd actief zijn neemt langzaam af. Het is ook wel weer logisch. Waar rockbands vroeger nog diverse hits scoorden op de beroemde radiostations zijn ze nu absoluut nergens meer te bekennen (poprock zoals Muse, 30 Seconds to Mars en dat soort rock niet meegerekend) omdat tegenwoordig alleen nog pop en dance door de radiostations gewaardeerd wordt.. Je kan je nu toch niet meer voorstellen dat een nummer als Welcome To The Black Parade van My Chemical Romance (zie hieronder) op 1 staat in de top 40, zoals in Groot-Brittannië en de VS wel het geval was? Niet dat zulke nummers nog gemaakt worden. Ik zal altijd een rockfan blijven en m'n best doen om nooit toe te geven aan die cheesy pop songs van tegenwoordig. Maar ik kan niet anders dan onder ogen zien dat het aantal goede rockbands in een dalende lijn zit, en dat de rockmuziek misschien wel is begonnen aan zijn retour. Sorry voor het lange verhaal. Waar het dus om draait: ik vraag me af hoe jullie erover denken. Groetjes, Die Hard Reageren
Dotz Geplaatst: 25 maart 2013 Rapport Geplaatst: 25 maart 2013 (bewerkt) Rock sterft niet, het is nog altijd een van de populairste en meest beluisterde genres ter wereld.. Ieder genre heeft zijn dipje, en rock legt het momenteel gewoon af tegen die commerciële pop, op economisch vlak dan. Rock is commercieel gewoon niet zo interessant meer omdat er een flink stel kutpubers zijn die de muziek niet meer waarderen. Enkele jaren geleden was ik nog zo'n kutpuber, maar al voor dat ik een puber was hield ik van rock! Mooi nummer trouwens! Ik vroeg me wel eens af hoe dat ook alweer heette! Bewerkt: 25 maart 2013 door Dotz Reageren
Silverbyte Geplaatst: 25 maart 2013 Rapport Geplaatst: 25 maart 2013 De bands die je opnoemt vind ik persoonlijk stuk voor stuk kut, maar het kan nog vele malen erger. Rock zit op dit moment misschien in een dal ten opzichte van de jaren '90, maar zoals de geschiedenis heeft uitgewezen ontstaat er van tijd tot tijd een zogenaamde 'rock revival'. En ook nu gaan veel bands gewoon door. Arctic Monkeys, The Gaslight Anthem, Black Rebel Motorcycle Club, Airbourne, Nada Surf, Kasabian, The Strokes, The Killers, Bloc Party, etc. etc. Niet allemaal compleet nieuwe namen en ook zeker niet allemaal favoriet bij mij, maar ze zijn er allemaal nog steeds. Reageren
Die Hard Geplaatst: 25 maart 2013 Auteur Rapport Geplaatst: 25 maart 2013 Rock sterft niet, het is nog altijd een van de populairste en meest beluisterde genres ter wereld.. Ieder genre heeft zijn dipje, en rock legt het momenteel gewoon af tegen die commerciële pop, op economisch vlak dan. Rock is commercieel gewoon niet zo interessant meer omdat er een flink stel kutpubers zijn die de muziek niet meer waarderen. Enkele jaren geleden was ik nog zo'n kutpuber, maar al voor dat ik een puber was hield ik van rock! Mooi nummer trouwens! Ik vroeg me wel eens af hoe dat ook alweer heette! Er wordt wel heel veel naar geluisterd, maar er staan de afgelopen vijf jaar geen bands op die de rock verder moeten dragen wanneer de oude vertrouwde rockbands ermee ophouden. Dat is nou juist het probleem wat ik probeer te schetsen. Wel mooi om te horen dat je van 'zo'n kutpuber' bent veranderd in een rockliefhebber. De bands die je opnoemt vind ik persoonlijk stuk voor stuk kut, maar het kan nog vele malen erger. Rock zit op dit moment misschien in een dal ten opzichte van de jaren '90, maar zoals de geschiedenis heeft uitgewezen ontstaat er van tijd tot tijd een zogenaamde 'rock revival'. En ook nu gaan veel bands gewoon door. Arctic Monkeys, The Gaslight Anthem, Black Rebel Motorcycle Club, Airbourne, Nada Surf, Kasabian, The Strokes, The Killers, Bloc Party, etc. etc. Niet allemaal compleet nieuwe namen en ook zeker niet allemaal favoriet bij mij, maar ze zijn er allemaal nog steeds. Ik verwachtte al dat niet iedereen het eens ging zijn met dat lijstje dat ik postte, haha. Ben het ook niet helemaal eens met jouw lijstje, vind niet dat de meeste van die bands kunnen worden gerangschikt onder het wat hardere rockgenre waar ik op doelde. Prima muziek, dat wel, maar naar mijn mening geen bands die uit gaan groeien tot legendes (met uitzondering van The Killers). Maar goed, dat is dan ook mijn mening. Wat dacht je van de Stones? De Stones zijn al 50 jaar actief. Respect natuurlijk, maar zoals ik al zei: ik doel meer op rockbands die de afgelopen vijf jaar zijn opgestaan met potentie om de nieuwe Stones te worden. Reageren
.Senne Geplaatst: 25 maart 2013 Rapport Geplaatst: 25 maart 2013 De populariteit van Rock onder de hedendaagse jeugd is inderdaad sterk gedaald, en logischerwijs daalt het aantal rocknummers op de radio dan mee. Het is jammer, maar het is nu eenmaal zo. Dat betekent langs de andere kant helemaal niet dat rock uitsterft. Er zijn nog zat groepen die al tientallen jaren actief zijn en nog recent albums uitbrachten/brengen (Payable on Death, The Offspring, Blink 182 en hun spinoffs als Angels & Airwaves, Billy Talent, Linkin Park om maar een aantal groepen te noemen waar ik naar luister). Zo zijn er ook zat groepen die in opmars zijn en ook heel goede nummers uitbrengen, ze zijn alleen niet meer via de radio te ontdekken. Reageren
Dotz Geplaatst: 25 maart 2013 Rapport Geplaatst: 25 maart 2013 (bewerkt) Rock sterft niet, het is nog altijd een van de populairste en meest beluisterde genres ter wereld.. Ieder genre heeft zijn dipje, en rock legt het momenteel gewoon af tegen die commerciële pop, op economisch vlak dan. Rock is commercieel gewoon niet zo interessant meer omdat er een flink stel kutpubers zijn die de muziek niet meer waarderen. Enkele jaren geleden was ik nog zo'n kutpuber, maar al voor dat ik een puber was hield ik van rock! Mooi nummer trouwens! Ik vroeg me wel eens af hoe dat ook alweer heette! Er wordt wel heel veel naar geluisterd, maar er staan de afgelopen vijf jaar geen bands op die de rock verder moeten dragen wanneer de oude vertrouwde rockbands ermee ophouden. Dat is nou juist het probleem wat ik probeer te schetsen. Wel mooi om te horen dat je van 'zo'n kutpuber' bent veranderd in een rockliefhebber. Oeps, daar gaat de miscommunicatie al.. Ik was wel een kutpuber, maar van rock heb ik altijd gehouden! Die commerciële pop en dance hebben mij nooit aangetrokken, rock, country en reggea daarentegen wel! De bands die je opnoemt vind ik persoonlijk stuk voor stuk kut, maar het kan nog vele malen erger. Rock zit op dit moment misschien in een dal ten opzichte van de jaren '90, maar zoals de geschiedenis heeft uitgewezen ontstaat er van tijd tot tijd een zogenaamde 'rock revival'. En ook nu gaan veel bands gewoon door. Arctic Monkeys, The Gaslight Anthem, Black Rebel Motorcycle Club, Airbourne, Nada Surf, Kasabian, The Strokes, The Killers, Bloc Party, etc. etc. Niet allemaal compleet nieuwe namen en ook zeker niet allemaal favoriet bij mij, maar ze zijn er allemaal nog steeds. Ik verwachtte al dat niet iedereen het eens ging zijn met dat lijstje dat ik postte, haha. Ben het ook niet helemaal eens met jouw lijstje, vind niet dat de meeste van die bands kunnen worden gerangschikt onder het wat hardere rockgenre waar ik op doelde. Prima muziek, dat wel, maar naar mijn mening geen bands die uit gaan groeien tot legendes (met uitzondering van The Killers). Maar goed, dat is dan ook mijn mening. Ik denk niet dat er nog nieuwe ''legendes'' zullen ontstaan, men zal altijd met het verleden blijven vergelijken. Dan word er niet vergeleken met de slechtste nummers van die bands destijds, maar met de beste nummers van de beste bands uit hun beste dagen.. Dan kun je je afvragen of dat wel een eerlijke vergelijking is, maar zo wordt er meestal wel vergeleken.. Wat dacht je van de Stones? De Stones zijn al 50 jaar actief. Respect natuurlijk, maar zoals ik al zei: ik doel meer op rockbands die de afgelopen vijf jaar zijn opgestaan met potentie om de nieuwe Stones te worden. Maar welke band wil er tegenwoordig nog voor €15,- optreden zoals de Stones laatst hadden gedaan..? Edit: Overigens ben ik ook van mening dat de pop die vandaag de dag gemaakt wordt niet kan tippen aan de pop van weleer! Bewerkt: 25 maart 2013 door Dotz Reageren
ArticLight Geplaatst: 25 maart 2013 Rapport Geplaatst: 25 maart 2013 My Chemical Romance vind ik maar stom emo gedoe. Er is nog genoeg goeie rock op het moment. Ga maar eens naar Graveyard luisteren bijvoorbeeld Reageren
Die Hard Geplaatst: 25 maart 2013 Auteur Rapport Geplaatst: 25 maart 2013 Ik denk niet dat er nog nieuwe ''legendes'' zullen ontstaan, men zal altijd met het verleden blijven vergelijken. Dan word er niet vergeleken met de slechtste nummers van die bands destijds, maar met de beste nummers van de beste bands uit hun beste dagen.. Dan kun je je afvragen of dat wel een eerlijke vergelijking is, maar zo wordt er meestal wel vergeleken.. Ik ben van mening dat er best nog legendes zullen ontstaan. Ondanks dat My Chemical Romance - ook hier - heel veel mensen hebben die ze niets vinden, ik denk dat ze best zullen worden herinnerd over een jaar of tien/vijftien en de boeken in zullen gaan als een rockband die met een nieuwere sound miljoenen fans heeft vergaard. De populariteit van Rock onder de hedendaagse jeugd is inderdaad sterk gedaald, en logischerwijs daalt het aantal rocknummers op de radio dan mee. Het is jammer, maar het is nu eenmaal zo. Dat betekent langs de andere kant helemaal niet dat rock uitsterft. Er zijn nog zat groepen die al tientallen jaren actief zijn en nog recent albums uitbrachten/brengen (Payable on Death, The Offspring, Blink 182 en hun spinoffs als Angels & Airwaves, Billy Talent, Linkin Park om maar een aantal groepen te noemen waar ik naar luister). Zo zijn er ook zat groepen die in opmars zijn en ook heel goede nummers uitbrengen, ze zijn alleen niet meer via de radio te ontdekken. Maar ook de bands die nu geweldige rock maken zullen hun rock n roll gehalte gedeeltelijk verliezen naar mate ze ouder worden, en wie staan daar dan om ze te vervangen? Er is gewoon geen enkele rockband in de afgelopen vijf jaar opgestaan die nu miljoenen fans heeft (2 miljoen views op YouTube geldt natuurlijk niet ). Alle wereldberoemde rockbands van dit moment zijn opgericht aan het eind van de jaren '90/2000-2005, sindsdien geen band meer te bekennen. My Chemical Romance vind ik maar stom emo gedoe. Er is nog genoeg goeie rock op het moment. Ga maar eens naar Graveyard luisteren bijvoorbeeld My Chemical Romance heeft altijd aangegeven dat ze niet wilden worden beschreven als een emo band (not like you give a fuck ), en ze hadden wel mooi tientallen miljoenen fans. Toch veel voor stom emo gedoe. En Graveyard, ja... Goede rock, maar natuurlijk niet in staat om uit te groeien tot een legende. Reageren
Silverbyte Geplaatst: 25 maart 2013 Rapport Geplaatst: 25 maart 2013 My Chemical Romance heeft wel de status van 'legende' verworven volgens jou? Reageren
ArticLight Geplaatst: 25 maart 2013 Rapport Geplaatst: 25 maart 2013 (bewerkt) (not like you give a fuck ) Inderdaad en ze hadden wel mooi tientallen miljoenen fans. Toch veel voor stom emo gedoe. Wat heeft de grootte van de fanbase nou met emo zijn te maken? En Graveyard, ja... Goede rock, maar natuurlijk niet in staat om uit te groeien tot een legende. Ik volg je redenering niet helemaal. Waarom zou een band een legende moeten worden? Als het toch goed is is dat toch prima. Ik vind het juist veel vetter als bands wat minder bekend zijn en de conertzalen kleiner dan een stadiumrockconcert (hipstermodus). En alsof MCR legendes zijn... -_- Bewerkt: 25 maart 2013 door ArticLight Reageren
Die Hard Geplaatst: 25 maart 2013 Auteur Rapport Geplaatst: 25 maart 2013 (bewerkt) My Chemical Romance heeft wel de status van 'legende' verworven volgens jou? Op dit moment niet, maar je kan ze wel beschouwen als één van de grootste rockbands van de afgelopen periode 1995-nu. Daarom denk ik wel dat er vele rockfans van dit moment zullen zijn die in 2020 hun muziek horen en denken: jesus, dat was nog eens een band. Natuurlijk zijn er altijd mensen die geen fan van ze zijn. The Beatles hebben 'haters', The Rolling Stones hebben 'haters', Michael Jackson heeft 'haters', maar het zijn wel bands en een persoon die je als legendes kan beschouwen. Edit: Om maar een voorbeeldje te geven: The Beatles hadden tientallen miljoenen fans, maar ook miljoenen die er helemaal niets aan vonden. Toch worden ze bestempeld als legendes, en daarom denk ik dat een band als My Chemical Romance (met tientallen miljoenen fans en miljoenen mensen die er niets aan vinden) later kan worden bestempeld als een legendarische band. Bewerkt: 25 maart 2013 door Die Hard Reageren
ArticLight Geplaatst: 25 maart 2013 Rapport Geplaatst: 25 maart 2013 Op dit moment niet, maar je kan ze wel beschouwen als één van de grootste rockbands van de afgelopen periode 1995-nu. Daarom denk ik wel dat er vele rockfans van dit moment zullen zijn die in 2020 hun muziek horen en denken: jesus, dat was nog eens een band. Nee. Nee, niet echt Reageren
Die Hard Geplaatst: 25 maart 2013 Auteur Rapport Geplaatst: 25 maart 2013 Op dit moment niet, maar je kan ze wel beschouwen als één van de grootste rockbands van de afgelopen periode 1995-nu. Daarom denk ik wel dat er vele rockfans van dit moment zullen zijn die in 2020 hun muziek horen en denken: jesus, dat was nog eens een band. Nee. Nee, niet echt Jouw mening en daarmee zal je vele mensen achter je hebben staan. Maar zoals ik zei: vele rockfans zullen het ook wel vinden. Net zoals bij The Beatles en The Rolling Stones het geval was. Reageren
Silverbyte Geplaatst: 25 maart 2013 Rapport Geplaatst: 25 maart 2013 Ik denk dat om een legende te zijn je naamsbekendheid goed moet zijn. De Beatles, de Stones, Elvis, Michael Jackson, namen waar vrijwel elke levende ziel van gehoord heeft. Maar als ik in mijn familie een rondgang maak en vraag naar My Chemical Romance, zal op mijn neef na niemand weten over welke band ik het heb. Nu is het natuurlijk deels de generatiekloof, en is het vrij logisch dat mijn grootouders MCR niet van huis uit hebben meegekregen, maar ik betwijfel ten zeerste of MCR wél een legende was geworden als ze -pak 'm beet- dertig jaar eerder bestaan hadden. Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.