SpacyColours Geplaatst: 26 maart 2013 Rapport Geplaatst: 26 maart 2013 (bewerkt) De populariteit van Rock onder de hedendaagse jeugd is inderdaad sterk gedaald, en logischerwijs daalt het aantal rocknummers op de radio dan mee. Het is jammer, maar het is nu eenmaal zo. Dat betekent langs de andere kant helemaal niet dat rock uitsterft. Er zijn nog zat groepen die al tientallen jaren actief zijn en nog recent albums uitbrachten/brengen (Payable on Death, The Offspring, Blink 182 en hun spinoffs als Angels & Airwaves, Billy Talent, Linkin Park om maar een aantal groepen te noemen waar ik naar luister). Zo zijn er ook zat groepen die in opmars zijn en ook heel goede nummers uitbrengen, ze zijn alleen niet meer via de radio te ontdekken. Mooi gezegd! Hetzelfde geldt voor hiphop. Muziek verandert nou eenmaal, en vaak blijf je verknocht aan de muziek waar je mee bent opgegroeid, waardoor muziek wat hedendaags populair is niet aan je is besteed. Dat wil niet zeggen dat artiesten van nu niet goed zijn of de muziek niet goed is, want blijkbaar luisteren heel veel mensen er wel naar. Geldt voor alles eigenlijk wel. Ik ben opgegroeid met de eerste seizoenen van Spongebob en Pokémon. Mijn broertje is ook opgegroeid met Spongebob, maar dan met nieuwere afleveringen. Aangezien ik nu ouder ben en minder om die grappen kan lachen, associeer ik die nieuwe afleveringen meteen met 'mindere humor', terwijl dat helemaal niet zo is. Mijn broertje vindt afleveringen uit de eerste seizoenen (die hij bijna nooit heeft gezien) weer minder interessant. We hebben ons allemaal wel eens geërgerd aan kinderprogramma's waar ons jongere broertje of zusje intens van geniet maar waar wij de haren van uit onze kop zouden trekken. "Hoe kunnen ze nou om die voorspelbare grap lachen?" Op eenzelfde manier kan ik me niet voorstellen hoe men tegenwoordig van Train, Ke$ha en Afrojack geniet. Misschien sta ik er gewoon niet meer voor open, dat kan ook. Let wel: naarmate je ouder wordt begin je steeds meer je eigen muzieksmaak te ontwikkelen en wordt je dus ook steeds kritischer. Bewerkt: 26 maart 2013 door SpacyColours Reageren
Bierbuikje Geplaatst: 26 maart 2013 Rapport Geplaatst: 26 maart 2013 My Chemical Romance heeft wel de status van 'legende' verworven volgens jou? Op dit moment niet, maar je kan ze wel beschouwen als één van de grootste rockbands van de afgelopen periode 1995-nu. Daarom denk ik wel dat er vele rockfans van dit moment zullen zijn die in 2020 hun muziek horen en denken: jesus, dat was nog eens een band. Natuurlijk zijn er altijd mensen die geen fan van ze zijn. The Beatles hebben 'haters', The Rolling Stones hebben 'haters', Michael Jackson heeft 'haters', maar het zijn wel bands en een persoon die je als legendes kan beschouwen. Edit: Om maar een voorbeeldje te geven: The Beatles hadden tientallen miljoenen fans, maar ook miljoenen die er helemaal niets aan vonden. Toch worden ze bestempeld als legendes, en daarom denk ik dat een band als My Chemical Romance (met tientallen miljoenen fans en miljoenen mensen die er niets aan vinden) later kan worden bestempeld als een legendarische band. Met die definitie kan ik voor het heden alleen Justin Bieber bedenken die in de buurt komt van legendarisch. Reageren
Cabyon Geplaatst: 26 maart 2013 Rapport Geplaatst: 26 maart 2013 (bewerkt) De rock is niet dood aan het gaan, het is slechts een periodiek verschijnsel wat zich nu openbaart. Het is helaas zo dat nu de singer-songwriter-achtige muziek nou eenmaal mainstream is en daarbij, zoals Teh_Ninja aangaf, dance in andere landen ook zo langzamerhand op zijn hoogtepunt zit. Maar we moeten niet vrezen, dance is nieuwe stroming van muziek en hij zal geleidelijk aan wel wat minder worden, terwijl pop en rock zich al jarelang handhaven en dat zullen blijven doen. Eigenlijk denk ik dat er nog wel genoeg goede rockmuziek gemaakt wordt, maar dat dat een beetje overstemd wordt door de andere muziekstromingen. Bewerkt: 26 maart 2013 door Cabyon Reageren
Puma Geplaatst: 26 maart 2013 Rapport Geplaatst: 26 maart 2013 (bewerkt) Ahem. Wikipedia heeft een mooi lijstje van hoeveel soorten rock er zijn. http://en.wikipedia.org/wiki/Rock_music Slechts om even te illustreren hoe enorm breed 'rockmuziek' wel niet is. De bands die jij noemt zijn werkelijk een speldenprik in de gigantische hooiberg van rockmuziek, zowel qua stijl als qua tijdsperk. Muziek evolueert en zal altijd blijven evolueren, simpelweg omdat de techniek ook evolueert. Door de techniek zijn steeds meer dingen mogelijk: toen de elektrische gitaar werd uitgevonden ontstond de rock'n'roll, surf- en rockmuziek en tegenwoordig is er qua elektronica zoveel mogelijk dat de puur elektronische muziek zijn intrede heeft gedaan, zoals hardstyle, dubstep. Je zult dus ook geen artiesten vinden die 'klinken' zoals muziek van decennia terug, simpelweg omdat men die muziek niet meer op die manier kan maken. Nu vinden mensen het jammer dat er geen 70's rock meer wordt gemaakt, in de 70's vond men het jammer dat er geen muziek werd gemaakt zoals in de jaren 30 enzovoort. Tegenwoordig is er zo ongelooflijk veel muziek beschikbaar, dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Er zijn genoeg nieuwe rockbands (Muse, Artic Monkeys, bijvoorbeeld) die volop geïnspireerd zijn door rockbands van decennia geleden en dat geldt voor heel veel bands of artiesten. Het probleem is alleen dat er zo ongelooflijk veel muziek is tegenwoordig, dat die gewoon heel lastig te vinden zijn, en dus zul je maar gewoon heel veel moeten zoeken en luisteren en onthouden wat je vet vindt. Bewerkt: 26 maart 2013 door Puma Reageren
Die Hard Geplaatst: 26 maart 2013 Auteur Rapport Geplaatst: 26 maart 2013 Het leuke aan het discussiëren met anderen en het lezen van jullie meningen is dat je soms ook een stapje terug moet doen en toegeven dat de term 'Rock is dying' te overdreven is. Ik denk niet dat rock stervende is of dat het ooit uit zal sterven, maar ik vind wel dat rock de afgelopen vijf jaar in een depressie zit. Blijkbaar zijn de Arctic Monkeys en Radiohead bij jullie populaire rockbands terwijl ik eerlijk gezegd nog nooit van deze bands heb gehoord en mijn vrienden ze ook niet zullen kennen. De rock is niet aan het doodgaan en dit zal ook niet gebeuren, maar bepaalde rockgenres zijn in populariteit aan het afnemen, vooral omdat er geen goede rockbands meer opstaan. De meeste van jullie vinden het een kutlijstje: bijvoorbeeld bands als My Chemical Romance, Rise Against, Three Days Grace, Breaking Benjamin en Avenged Sevenfold (ik weet niet welk genre ze allemaal spelen dus ik zal me daar ook niet als een kenner over uitlaten) zijn zo'n tien jaar geleden opgericht en hebben met enkele nummers tientallen miljoenen fans achter zich gekregen. Tot mijn eigen spijt zou ik nu geen enkele band kunnen noemen die de afgelopen vijf jaar is opgestaan, zulke (hardere) rock speelt en het in zich heeft om een fanbase van tientallen miljoenen te vergaren. Met betrekking tot de rockgenres van die bands ben ik gewoon bang dat er geen nieuwe bands meer opstaan en bewijzen dat zij net zulke lekkere rock kunnen spelen als hen, zoals de afgelopen vijf jaar hebben uitgewezen. Reageren
Dotz Geplaatst: 26 maart 2013 Rapport Geplaatst: 26 maart 2013 (bewerkt) Ik moet wel zeggen dat ik zelf vind dat ik in de verkeerde tijd ben geboren, als ik ergens tussen het eind van de jaren '50 of eind jaren '80 was geboren was ik tevredener geweest.. Nu hebben wel alleen maar dubstep, commerciële pop, ongezonde sigaretten en ga zo maar door. Ik wou dat ik op Woodstock was geweest edit: Na mijn post nog eens gelezen te hebben zie ik dat hij een beetje offtopic is, wat ik probeerde te zeggen; het gaat tegenwoordig in het algmeeen gewoon kut, niet alleen met de rockmuziek. Bovendien zijn de enige genres waar het wel commercieel wel goed mee gaat slechte pop, dance en dubstep (die laatste twee zijn per definitie slecht).. Reggea hoor ik bijv. ook nooit meer Bewerkt: 26 maart 2013 door Dotz Reageren
_Night-Men_ Geplaatst: 26 maart 2013 Rapport Geplaatst: 26 maart 2013 (bewerkt) Ik denk dat rock nooit uit zal sterven. Kijk maar naar muziek van bv. Mozart. Miljoenen mensen luisteren het nog, en dat zal met rock denk ik ook zo blijven. Jammer dat er in Nederland niet echt goede rockzenders zijn, Arrow Classis Rock heeft wel mooie muziek, maar daar zit zo weinig 'aankleding' aan. Beetje plaatjes draaien en meer niet. Radio Veronica heb je ook nog, alleen die draaien altijd hetzelfde. Altijd die (in mijn ogen) neprock, zoals Bon Jovi en Lenny Kravitz. Ik vond dat eerder nog wel te pruimen, maar het hangt me nu echt de strot uit. Geef mij maar Deep Purple of Led Zeppelin Heerlijk om naar te luisteren. Bewerkt: 26 maart 2013 door _Night-Men_ Reageren
Die Hard Geplaatst: 26 maart 2013 Auteur Rapport Geplaatst: 26 maart 2013 (...) Altijd die (in mijn ogen) neprock, zoals Bon Jovi en Lenny Kravitz. Ik vond dat eerder nog wel te pruimen, maar het hangt me nu echt de strot uit. (...) Oei, en dat zeg je in het topic van iemand die naar Londen afreist voor een Bon Jovi concert... Nee, ik begrijp wel dat je dat vindt, haha. Ieder zijn mening. Reageren
MegaPilot Geplaatst: 27 maart 2013 Rapport Geplaatst: 27 maart 2013 (bewerkt) Ik erger me persoonlijk verschrikkelijk aan de veralgemening van mainstream. Bij hardstyle zit men te janken als een nummer bekend is(lees: mainstream). Seriously, letterlijk iemand horen zeggen over een hardstyle nummer: "Goed nummer, alleen jammer dat het zo bekend is." Okééé, een nummer wordt dus slechter omdat het bekend is? Sorry, die logica volg ik totaal niet. En die lijn mag je gerust doortrekken naar alle genres, mainstream krijgt de vaak de synoniem van slecht, terwijl er toch serieus wat goede nummers tussen zitten. Zelfde met pop, we zijn blijkbaar al vergeten dat Madonna de queen of pop genoemd wordt, en eerlijk gezegd vind ik Madonna 10 x meer memorabel dan een band als Three Days Grace of MCR. Nummers als Bruno Mars - Locked Out Of Heaven Emili Sande - Clown Rihanna - Diamonds Adele - Skyfall James Arthur - Impossible(cover) Rihanna - Stay vallen in mijn ogen echt niet slecht te noemen, terwijl ze toch echt wel popmuziek zijn. Dat rock niet meer zo populair is tegenwoordig komt ook door de grote verscheidenheid aan genres. Elektronische muziek alleen al heeft tientallen genres. Ik zie geen reden om rock te overbelichten, want in elektronische muziek kruipt echt wel tijd. Daarom ook even dit plaatje, want er denken velen dat elektronische muziek er zo aan toe gaat. Ik ben blij met de huidige verscheidenheid aan genres in de top 50, als een rockband goed genoeg is, zal hij het echt wel maken. Rock sterft niet met het wegvallen van een band als MCR naar mijn mening, en het genre rock heeft het echt wel aan zichzelf te danken dat het niet meer zo populair is. Als ik naar rock luister is het altijd naar rock van 5 tot soms zelfs 20/30 jaar oud. De bands van tegenwoordig maken gewoonweg geen memorabele muziek meer naar mijn mening(of ze deden het vroeger wel en maken nu alleen maar songs onder dat niveau). Rock is dying? Deels akkoord. Ligt het aan het publiek? Naar mijn mening niet.. PS: Rock is een subgenre van popmuziek... Bewerkt: 27 maart 2013 door MegaPilot Reageren
Die Hard Geplaatst: 28 maart 2013 Auteur Rapport Geplaatst: 28 maart 2013 Ik ben blij met de huidige verscheidenheid aan genres in de top 50, als een rockband goed genoeg is, zal hij het echt wel maken. Rock sterft niet met het wegvallen van een band als MCR naar mijn mening, en het genre rock heeft het echt wel aan zichzelf te danken dat het niet meer zo populair is. Als ik naar rock luister is het altijd naar rock van 5 tot soms zelfs 20/30 jaar oud. De bands van tegenwoordig maken gewoonweg geen memorabele muziek meer naar mijn mening(of ze deden het vroeger wel en maken nu alleen maar songs onder dat niveau). Rock is dying? Deels akkoord. Ligt het aan het publiek? Naar mijn mening niet.. PS: Rock is een subgenre van popmuziek... Tenzij er echte poprock wordt gemaakt denk ik niet dat een rockband het zal maken als hij goed genoeg is. Vanwege de weinige aandacht van de radiostations kunnen nieuwe rockbands alleen ontdekt worden via het internet en daar komt je volgende punt bij kijken: "de bands van tegenwoordig maken gewoonweg geen memorabele muziek meer." Ik kan niet anders dan het daar mee eens zijn. Zoals ik eerder in dit topic heb aangegeven zijn rockbands op het hedendaagse toneel zijn al een jaar of tien actief, maar komen ook niet meer met de geweldige, herkenbare en memorabele nummers waar ze mee beroemd zijn geworden. Daarnaast zijn er de laatste paar jaren ook gewoon geen rockbands meer bijgekomen. Waar dat aan ligt is een raadsel, maar waarschijnlijk gaat de weinige aandacht van radiostations ze toch parten spelen of het niveau van de rock ligt gewoon veel te laag. Reageren
Foreigner97 Geplaatst: 30 maart 2013 Rapport Geplaatst: 30 maart 2013 (bewerkt) (Ik heb de rest van het topic niet in detail gelezen) Wat mij opvalt, is dat de wat oudere bands/artiesten tegenwoordig een nieuw (comback)album uitbrengen. Nu zullen deze artiesten niet precies in iedereen z'n smaak passen, maar toch is het het waard om het even te noemen. Neem Aerosmith, die bracht eind vorig jaar 'Music from another Dimension!' uit. Het vorige album was al een tijdje geleden, dus er was enigszins sprake van een comback. Sterker nog, ik heb gehoord dat dit album ergens is benoemd tot de beste comback van 2012. Dit was dus slechts een voorbeeld, er zijn nog steeds rockbands van vroeger levend, hetzij met albums of tours. Bon Jovi heeft bijvoorbeeld net een album uitgebracht, ik heb ergens gehoord dat Metallica weer de studio in is gedoken/gaat duiken, the Golden Earring bestaat na dik 50(!) jaar nog steeds, en dan zijn er nog wel meer bands te noemen die vroeger erg groot/groot/bekend/eendagsvliegen waren, en de afgelopen jaren weer een album hebben uitgebracht, zoals Mr. Big en Foreigner. Oftewel: rock heeft geleefd, zal leven, maar nog belangrijker: rock leeft! Tuurlijk, bands komen en gaan, maar hun muziek zal blijven bestaan. En er zijn vast nog tal onbekende bands die jou vast ook nog erg interesseren. Ik raad je aan om je aan te melden bij Last.FM of Spotify om bands te vinden die jou interesseren. Op die manier heb ik ook veel toffe bands leren kennen. Oh ja, om even op de openingspost terug te komen: Jammer van MCR. Ik heb het vroeger ook veel geluisterd, en ik vind het nog steeds erg leuk. Tipje: ga het eerste album beluisteren. Het is totaal onbekend, en ik heb het idee dat My Chemical Romance na het succes van Three Cheers en The Black Parade dat album hebben genegeerd. Jammer, van ondanks de minder goede kwaliteit van opnemen (niet van de muziek zelf) is het zeker de moeite waard om het te beluisteren. Bewerkt: 30 maart 2013 door Foreigner97 Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.