Jump to content

gta V racegame besturing


GTAKevin023

Recommended Posts

Klopt Haruhi_Suzumiya, dat is zeker waar, denk ook aan GTA III era games in RenderWare. Tot en met GTA SA was de besturing nog stukken meer arcade stijl. Echter, GTA IV is zeker niet zo realistisch als bijvoorbeeld Forza, waar BoerDave het over had. Ik verwacht dus wel enigszins realistische besturing/physics, maar geen simulatie zoals Forza of Gran Turismo.

Bewerkt: door satinesmith
Link to comment
Delen op andere websites

Ik verwacht dus wel enigszins realistische besturing/physics, maar geen simulatie zoals Forza of Gran Turismo.

Nou op dat vlak doet IV nog altijd beter als het aankomt op een simulator zijn dan Gran Turismo, want het heeft een schademodel. Gran Turismo is een arcade racegame met een realistische besturing.

Tot GTA 2 kun je de serie nog best vrij arcade noemen, maar dat laat het toch wel al wat gaan vanaf GTA III. De arcade-elementen zijn zeker nog steeds aanwezig, maar je ziet ze met de GTA verdwijnen. GTA IV is meer een simulator en met GTA V worden de RPG-elementen er ook wat meer doorgeduwt zodat ik dat woordje simulator nog met een grotere zekerheid op de game kan duwen. Een realistische besturing past daar nu éénmaal perfect bij.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik denk dat de definitie van simulator hier mogelijk wat discutabel is. Sowieso als je de games in het algemeen pakt, of enkel op (in dit geval) de race-elementen inzoomt. Zorgt voor een gezonde discussie ;)

Nou op dat vlak doet IV nog altijd beter als het aankomt op een simulator zijn dan Gran Turismo, want het heeft een schademodel. Gran Turismo is een arcade racegame met een realistische besturing.

Ik refereer met realistische besturing/physics naar het gedrag van het voertuig en dan met name het onderstel en de banden. Dit zorgt namelijk voor het gevoel van de voertuigen op de diverse oppervlakken. GTA is voor het oog inderdaad realistischer als je kijkt naar schademodellen. Dit wil echter niet zeggen dat GTA een simulator is en Gran Turismo niet. We vergelijken het rijden/racen van GTA met een racegame waarbij het racen de enige focus is. GT staat bekend om zeer realistisch gedrag op de weg, hierdoor is deze game zeker meer een 'race-simulator' als GTA IV. Daarbij komt dat bij de mooie (lees: geniale) GTA games het 'reckless driving' gedeelte erg aangemoedigd wordt terwijl dit bij GT juist niet gewaardeerd wordt. Als men bij GT een botsing maakt, zie je dit mogelijk niet door middel van schade aan je auto (GT5 heeft helaas maar bij bepaalde auto's een schademodel) maar reageert que tractie, g-force etc. zoals dat in het echt ook zou zijn.

Tot GTA 2 kun je de serie nog best vrij arcade noemen, maar dat laat het toch wel al wat gaan vanaf GTA III. De arcade-elementen zijn zeker nog steeds aanwezig, maar je ziet ze met de GTA verdwijnen. GTA IV is meer een simulator en met GTA V worden de RPG-elementen er ook wat meer doorgeduwt zodat ik dat woordje simulator nog met een grotere zekerheid op de game kan duwen. Een realistische besturing past daar nu éénmaal perfect bij.

De oude GTA games zijn zeker arcade, maar ook t/m GTA SA is er redelijk sprake van een arcade game. Je ziet niet snel een rampage in een simulatie. Ik ben het er met je eens dat de serie per GTA realistischer is geworden. GTA IV was voor mij dan ook een verademing als men kijkt naar de besturing/physics. Ik was even bang dat IV ging lijken op Saints Row, die rond de zelfde tijd is uitgebracht.

Wat je zegt over RPG-elementen en dat een realistische besturing ben ik het met je eens. Als je de serie in het algemeen pakt, dan is het zeker steeds meer een simulator. En daar zijn wij (bijna) allen blij mee ;)

Link to comment
Delen op andere websites

Dat zou geen slechte bijkomst zijn Dave. Al denk ik niet dat dit het geval is. Het moet natuurlijk wel een beetje leuk/arcade actie blijven.. ;)

Ondanks de Forza realistisch is, is die besturing echt goed te doen hoor. Veel makkelijker en fijner te besturen dan de auto's in IV bijvoorbeeld. Denk dat de meeste mensen wel tevreden zullen zijn als er iets in die richting wordt toegepast. Ik denk dus dat dit zeker wel het geval zal zijn.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 3 weken later...

Hey allemaal.

Dit is een interessante discussie. Ik zit meestal op GTAforums en er was een thread over een nieuwe preview van GTA V. De previewer zegt dat de besturing wat van MCLA weg heeft. Ik wist toen nog een quote van de Game Informer te herinneren van vorig jaar waarin Dan Houser het over 'High-level' racing games had. Ik ben het eens gaan zoeken op google en kreeg vrij weinig, behalve deze discussie dus. Helemaal goed! :)

Het is absoluut iets waar ik mij een klein beetje zorgen om maak. Zelf vond ik de besturing van auto's subliem in IV, zelfs al voelde de auto's inderdaad soms wat als 'boten op de weg' aan, ik vond het gewoon heerlijk om ze te gebruiken. Beter in welke andere sandbox game dan ook en dat de auto wat heen en weer schudde vond ik persoonlijk juist erg gaaf. Maar om nou te beweren dat ik super goed was in het besturen van auto's met gestoorde snelheden....nee niet bepaald. Uiteindelijk kwam The Ballad of Gay Tony uit en naar mijn mening hebben ze daar gewoon bijna perfecte besturing gevonden. Bekijk dit filmpje eens bijvoorbeeld:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=N9AoGkneQwo

Die auto rijdt echt heerlijk en schud ook minder overdreven dan auto's in IV.

Bekijk dan dit:

Sorry, leuke game hoor...maar big fucking MEH om dit in GTA V te krijgen. Er zit totaal geen gevoel van gewicht tijdens het autorijden, ze zitten echt werkelijk geklampt aan de weg en je kunt er inderdaad niet goed langzaam mee rijden. Dit alles kon uitstekend in GTA IV. Ook dat die auto's zo mooi door de veren gaan in IV, waar is dat in MCLA? Heel lichtjes..maar amper. Nee sorry aub R* North, stop geen R* San Diego dingen erin, dus MCLA dingen. Afgezien van de car customization dan, dat zie ik heel erg graag terug in V. Helaas moeten we nog iets meer dan drie maanden wachten om het zelf te kunnen ervaren...maar beter heeft deze previewer gewoon ongelijk. Houser had het over high-level racing games, geen idee wtf het is, maar MCLA was arcade. Ook zoals al hier eerder is gezegd had Edge het over vriendelijkere besturing, maar totaal niet 'dumbed down' . Allemaal prachtig....geef me gewoon auto's met gewicht in GTA V, laat ze nog wat heen een weer schudden en laat het allemaal niet teveel op MCLA lijken.

Hier dan de link waar ik het allemaal vandaan heb:

http://www.gtaforums.com/index.php?showtopic=558344&view=findpost&p=1062570798

Iemand op Reddit hield een soort 'Ask me anything' en uiteindelijk kregen we dat antwoord over de besturing. Maar ja...hij zei ook in eerste instantie van de gore uit GTA IV was en toen iemand hem op de Franklin trailer wees, waar je dus kogelgaten en shit ziet, toen zei hij dat hij GTA IV's gore eigenlijk niet voor zich kon halen meer. Maar het week in elk geval niet af van de trailer...dus tja.

Link to comment
Delen op andere websites

hahaha zou echt gaaf zijn als ze Forza horizon race bestuuring erin stopte, met zelf van gear wisselen enzo, lijkt me echt gaaf, trouwens nu we het toch over de bestuuring hebben bedacht ik me net, komt er ook politie in Gta V die je aanhoud als je te hard rijdt ( een beetje zoals mafia 2)

:D

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

Ik hoop ook dat ze de oude vertrouwde besturing gebruiken. Besturingstijl zoals ze gebruiken in MCLA is mij te nep, veel te direct en zeer irritant. De besturing die ze gebruiken in TBOGT speelt zeer lekker weg. Maar dat is wel afhankelijk of je deze op de PC speelt of op een console.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 1 maand later...

Ik ben het helemaal eens met MosquitoSmasher en GekkieJ01 en ik hoop daarom echt niet dat de besturing net zoals Midnight Club Los Angeles is. Eigenlijk hoop ik dat de besturing helemaal niet op een bestaand race spel lijkt. In GTA lijkt me dat erg nep overkomen. Maar helaas in de trailer ziet het er niet veelbelovend uit, de auto's glijden van links naar rechts, wat erg aan MCLA doet denken...

Op youtube is trouwens ook een discussie gaande hierover;

https://www.youtube.com/watch?v=Ta6P0nJNEqc

Link to comment
Delen op andere websites

Ik verwacht dat Rockstar meer doelt op gedrag van auto's dan dat we echt een speciale knoppenset tot onze beschikking hebben zoals in racegames gebruikelijk is met bijvoorbeeld schakelen en het in- of uitschakelen van ABD en dergelijke.

Ik denk dat we qua besturing zoiets kunnen verwachten als in Test Drive Unlimited II, waarbij je functies als raampjes naar beneden en omhoog, kap erop kap eraf enzo tot onze beschikking hebben. Wellicht ook veel gehoopte dingen als het bedienen van richtingaanwijzers en het kunnen openen van portieren, achterbak, motorklep en dergelijke. Op gebied van bediening tijdens het rijden lijkt het me niet dat er veel verandert.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik hoop vooral dat de handrem word aangepast want vond deze in GTA IV wat overdreven en nogal moeilijk voor te driften. Of dat de sterkte hiervan aanpaspaar zal zijn bij het aanpassen van je auto in de shop.

Bewerkt: door ZeroJens
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...