Jump to content

Nieuwe pc of laptop

Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)

-voldoende gegevens opgezocht en kan het allemaal zelf doen-

Bewerkt: door Blue_V
  • Reacties 31
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

• SilverRST

16

• Hanneswasco

11

• Limbolander

4

• MegaPilot

1

Top Posters In This Topic

Geplaatst:

Ik heb zelf maar een basiskennis qua hardware dus kan geen antwoord geven op al je vragen.

Als je je PC tot het uiterste wilt benutten is het inderdaad best om een betere koeling te kiezen voor je CPU. Verder kies je best een kwalitatieve, grote, behuizing waarin je cablemanagement kan doen zodat de airflow er goed zit en alle warme lucht weg kan. Een extra koeling voor in de case kan ook nooit kwaad. Een aparte koeling voor je videokaart bestaat volgens mij wel, maar wordt volgens mij niet veel gedaan, goede videokaarten komen ook vaak met goede, ingebouwde, fans.

Zo'n dure computer kopen raad ik je niet aan, het is beter om 1000 euro minder te besteden en na een paar jaar een upgradesetje te kopen. Dat is ook het voordeel van één videokaart: je kan er na een paar jaar dezelfde kaart bijzetten, die dan zeer goedkoop geworden is, en dan zit je terug goed. :) Een videokaart bijsteken is trouwens een kinderklusje, dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Als je 2500 euro wilt besteden moet je overpriced dingen kopen en dan heb je geen waar voor je geld.

Oke. Dan is het max budget 1500 wel prima denk ik. Ja, heb weinig verstand van pc's, dus ja :puh:

Eenmaal gezien waar de videokaart erin moet, kan ik de volgende keer wel zelf doen mocht ik een nieuwe en betere videokaart willen.

En de CPU? Dat moet vast wel met een fan vastgemaakt worden? Of is dat veranderd door de jaren heen?

De extra koeling en betere airflow kan beter door iemand aangeraden worden. Anders leg ik het beter zo bloot neer op de tafel :clown:

De zomers zijn de laatste jaren echt steeds warmer geworden en zit ik liever binnen.

Bedankt voor de uitleg iig :)

Geplaatst:

Bedoel je dat je je PC zelf wilt samenstellen? Het is erg belangrijk dat de koeling aan de CPU goed geplaatst wordt en dat de koelpasta goed verspreid wordt, anders is je CPU zo verbrand. In principe is het niet zo moeilijk en YouTube staat vol met instructiefilmpjes, maar het is belangrijk dat je hier geen fouten bij maakt.Verder kan je moederbord vast maken een irritant prutswerkje zijn. Videokaart en geheugen is poepsimpel, je voeding is ook gewoon wat vijzjes indraaien en juiste kabels verbinden (met wat cablemanagement als het kan: in goede kasten zit er een plaat in het midden met gaten in waar je de kabels achter kan stoppen, zodat de kabels niet in de weg zitten). Je harde schijf en optische drive is ook gewoon in je kast schuiven, vastvijzen en kabeltje insteken. En bij de koeling moet je rekening houden dat de fans mooi in één richting draaien zodat de lucht in één 'stroom' kan waaien. Voor meer info moet je maar eens naar instructiefilmpjes op YouTube zoeken.

En wat bedoel je met de extra koeling die moet 'aangeraden worden'?

Geplaatst:

Ik laat het samenstelling liever eerst door een bedrag in elkaar zetten. Kijk ik dan later hoe het gedaan moet worden.

De Youtube instructies snap ik er de ballen van want er zijn talloze samenstellingen.

Je vraag over de extra koeling dat 'aangeraden' worden. De i5-3570K bijvoorbeeld heeft een eigen fan, maar wil een betere fan hebben, vandaar.

Geplaatst:

Ahzo, daar kan je eigenlijk niet zo veel verkeerd mee doen, enkel erop letten dat die op je moederbord past (zelfde socket als je moederbord kiezen dus). De standaard fan die bij de processor zit is inderdaad niet geweldig, dus koop je er best nog ééntje bij. Ik heb persoonlijk de Scythe Mugen 3 gekocht en die liet m'n processor niet hoger komen dan 60 graden als die langer dan een uur op 100% liep. Ook met je fans kan je niet veel misdoen, gewoon niet de goedkoopste kopen. ^^

Geplaatst:

Inderdaad niet de goedkoopste rotzooi nemen^^

Kijk toch sowieso automatisch naar de dure versies. En wat ik dacht is inderdaad toch waar dat de fan dat erbij zit toch niet geweldig is.

Dat lees ik ook veel bij de reviews op de site van Alternate.

Als ik eenmaal game zal dat vast langer dan een uur zijn, dus toch echt een betere koeling voor in de zomers :)

En de RAM geheugen? Niet elke type kan op een bepaalde moederbord geplaatst worden, toch?

Geplaatst:

Bij RAM geheugen moet je gewoon DDR3 nemen (en bij je moederbord ook dan, maar dat zal je sowieso nemen bij ene i5 of i7). ^^ En bij RAM moet je een hoge snelheid zoeken, dat is het belangrijkste. Met 8 GB kom je zeker toe, 16GB is overbodig. Als je 2 x 4GB neemt kan je er later nog eens 2 x 4 GB kopen en dan heb je 16 GB in een tijd waar je die ook kan benutten. ^^

Ja, klopt. Dat heb ik ondertussen even wat bij anderen stiekem gelezen^^

Er zijn genoeg snelle DDR3 RAM zoals 1866 of zo. Moet alleen weten welke erin kunnen passen.

Het lijkt mij niet dat je echt elke RAM repen erin kunt plaatsen, althans, dat is bij laptops niet zo.

EDIT

Had net een heel goeie rig samengesteld maar wil het wel in elkaar laten zeten

en plotseling meer dan 2900 euro? Hoe komt dit?

Met alles kom ik uit op 1752 euro.

Geplaatst:

Het ligt inderdaad aan het moederbord tot hoe hoge snelheden aan RAM geheugen je kan gebruiken, maar superhoge en dus dure RAM's halen geeft je verder geen prestatiesnelheid als de bussnelheid van je processor/moederbord veel lager liggen. zo gooi je dus geld weg.

Je kunt het zien als een supergrote snelweg waar maar een strook auto's op rijden, de rest wordt dus ongebruikt en is weggegooid geld.

Als je hier meer over wilt weten dan zou ik eens wat gaan googlen over bussnelheden tussen proc/moederbord/ram, bij veel overclocking guides wordt dit uitgebreid uitgelegd.

Bij de socket 775 generatie was dit bijvoorbeeld standaard een bussnelheid van 333mhz op een E8400 processor.

In die tijd gebruikte je DDR2(getal 2 staat voor de multiplier) geheugen dus 333mhz x2 = 666 ( 667mhz geheugen was toen nog vrij normaal ) dus dan liep je processor en moederbord dus 1 op 1. 1 op 1 is in feite altijd het beste en professionele overclockers willen dit altijd bereiken omdat je zo het meest effectiefst werkt.

Bij bijvoorbeeld het overclocken van je bussnelheid naar 400mhz had je dus alweer x2=800mhz geheugen nodig.

Als je dus sneller geheugen haalt zal de verhouding dus anders gaan liggen, bijvoorbeeld 3 op 4 wat wil zeggen dat je 25% van de snelheid van je RAM geheugen geeneens effectief benut.

Klopt. ik heb ondertussen nagezocht op internet en veel gekeken naar de specificaties van de CPU's en moederborden.

Ik wacht nu op hoe de Haswell Intel cpu's presteren maar sommigen zeggen bijvoorbeeld dat de i7-4770R een heel slechte keus is

omdat deze te lage cache heeft?

Ik ben niet van plan om de cpu te overklokken dus is de i7-3770 goed genoeg voor mij. Ik gebruik de pc erg veel voor media en 3D en natuurlijk voor gaming.

Wacht ook op de komst van de GTX700 series, de mobiele versie, GTX780M schijnt al uitgekomen te zijn voor sommige mensen.

Heb ook veel naar de cpu koelers gekeken, het wordt de Scythe, deze:

http://www.alternate...3/?tk=7&lk=1693

Die laat ik vervangen want in de zomers heb je toch niks aan een standaard koeler van Intel.

En verder heb ik deze moederbord in gedachten:

http://www.alternate...3/?tk=7&lk=4144

Is die goed?

En de RAM geheugen zijn deze:

http://www.alternate...0/?tk=7&lk=3332

Zijn die goed of is het beter dat ik de 1600MHz versies neem?

De case wordt dit:

http://www.alternate...7/?tk=7&lk=3865

Geplaatst:

Haswell schijnt wel serieus een stuk sneller te zijn en niet meer heel erg lang te duren, maarja je kan altijd wel blijven wachten en wachten, als je nu een systeem koopt is die over een paar maanden toch weer verouderd, blijf je toch altijd houden in de ICT.

Gewoon een kwestie van een keer de knoop doorhakken, genieten van je spullen en niet meer terugkijken, of in dit geval eerder vooruit kijken naar nieuwere hardware :puh:

@ hierboven, kwestie van benchmarks bekijken van degelijke sites zoals tomshardware en anandtech, zo zijn er nog wat andere waar ik zo laat even niet op kom

Geplaatst:

Haha, nee ik ga nog geen PC kopen want als ik de GTX680 is de GTX780 al uit en lig ik weer achter.

En dat is niet de bedoeling :puh:

Daarom wacht ik ook op de Haswell. Er moeten wel nieuwe moederborden en voedingen worden gemaakt voor de Haswell.

En bovendien ben ik niet geïnteresseerd in de benchmarks of 3DMark 11 of 3D Vantage bullshit.

Wil gewoon genieten van de snelheden en games en geen zorgen meer hoeven te maken zoals ik dat moet zijn voor de laptop.

Laptops zijn wel heel leuk maar de hitte is de grootste factor, teveel limieten.

Geplaatst:

Nieuwe moederborden ja, maar nieuwe voedingen niet, de aansluitingen blijven gewoon hetzelfde zoals al jaren laat staan decennia is.

Als je een nieuw systeem koopt lig je altijd 'achter' binnen een paar maanden maar daar moet je geeneens aan denken.

Nee dat snap ik, maar je moet ook juist de benchmarks opzoeken waar vergelijkingen in verschillende games wordt bekeken zodat je ziet welke videokaarten het hoogste FPS produceren.

Klopt, sowieso kun je met een laptop wel een dikke i7 hebben en een gtx680M, deze benamingen zijn niks meer dan een schijn ten opzichte van de 'echte' desktopvarianten die ongeveer 2x zo snel zijn als de mobiele laptop varianten.

Geplaatst:

Oke, handig van de voeding. Weet alleen niet hoeveel watt de voeding moet hebben. Denk dat 550W wel voldoende is?

Nieuwe generatie videokaarten komen eens per jaar dus lig je een jaar achter :puh:

Maar het voordeel van een pc is dat je makkelijk kunt upgraden ten opzichte van de laptops.

Je hoeft alleen de cpu en de videokaart upgraden, de moederbord vast niet of niet, denk ik.

Tot nu toe lijkt mij deze videokaart zeer prima:

http://www.alternate.nl/html/product/MSI/N680GTX_Twin_Frozr_2GD5-OC/999545/?tk=7&lk=4037

En over de benamingen van de laptops zoals een dikke i7 en GTX680M, nou eigenlijk niet.

De benamingen beteken zeker wel wat en GTX680M is zeker niet niks, het is een heel goede en krachtige mobiele videokaart

dat alle spellen uit 2012 en 2013 op ultra aankan. De GTX780M is 31% sneller.

Meer info:

http://nl.hardware.info/nieuws/34962/specificaties-en-benchmarks-van-nvidia-geforce-gtx-780m-duiken-op

Het is alleen niet echt een goed idee om in de zomers zwaar te gaan gamen.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

• Create New...