GuitarGuy666 Geplaatst: 22 mei 2013 Rapport Geplaatst: 22 mei 2013 Ik speel nu al een aardig tijdje basgitaar, en er is een vraag waar ik het antwoord maar niet op kan vinden: Wat is het verschil tussen een basgitaar van bijv. fender/squier en een Les Paul? En waarom is Les Paul zo gewild? Beter geluid lijkt me niet want dat is puur de versterker die je hebt. (En de snaren natuurlijk ) Supergtagamer Reageren
Djmaddox Geplaatst: 22 mei 2013 Rapport Geplaatst: 22 mei 2013 Andere elementen/hout etc. Hoe een basgitaar klinkt ligt wel degelijk aan de gitaar zelf. Fenders zijn trouwens net zo gewild als Les Paul's, ligt er gewoon aan welk model er gezocht wordt. Reageren
moechy Geplaatst: 22 mei 2013 Rapport Geplaatst: 22 mei 2013 En squiers zijn het goedkopere model van fenders. (daarom niet minder van kwaliteit) Heb zelf een squier P-bass, zeer tevreden van. Reageren
Puma Geplaatst: 25 mei 2013 Rapport Geplaatst: 25 mei 2013 (bewerkt) *comes to the rescue Wat is het verschil tussen een basgitaar van bijv. fender/squier en een Les Paul? En waarom isLes Paul zo gewild? Les Paul basgitaren worden bijna niet gebruikt, Les Paul elektrische gitaren daarentegen wel. Les Paul basgitaren vind ik er persoonlijk echt niet uit zien en heb ook geen idee hoe ze klinken, aangezien ze heel weinig gebruikt worden. Les Paul elektrische gitaren worden wel heel veel gebruikt, omdat ze gewoon een gangbare sound hebben. Het Les Paul-model al stamt uit begin jaren 50, toen het hele elektrische instrumenten-gebeure nog maar net was uitgevonden. Het model behoort tot de allereerste reeks gitaarmodellen en omdat het zo vroeg al succesvol was, zie je ze nu heel veel. Hetzelfde geldt voor het Stratocaster-model van Fender, dat uit dezelfde jaren stamt. Squier is een B-lijn van Fender, net zoals Epiphone dat van Gibson is. Ze hebben vaak dezelfde modellen, maar alles bij een Squier-model is over het algemeen kwalitatief net wat minder en dus goedkoper dan bij een Fender. Hetzelfde geldt voor Epiphones. Squiers en Epiphones zijn vaak prima beginnersgitaren en zullen niet zo snel boven de 500 euro komen (vandaar ook beginnersspul). Als je voor een echte Fender of Gibson gaat, zit je al zo rond de 1000 euro en dan heb je nog maar een standaardmodel. Je moet bij gitaren ook altijd kijken waar ze vandaan komen. Door de jaren heen (of door de decennia heen) zijn de Squier-gitaren in heel wat verschillende landen geproduceerd, zoals onder andere in Japan, Mexico, Amerika, China en Korea, terwijl Fender gitaren vaak uit Amerika komen. Het heeft simpelweg met de onderdelen- en asssemblagekwaliteit te maken. Sommige Squier gitaren die in Mexico zijn gemaakt, kunnen zomaar beter klinken dan een Amerikaanse Fender... Het Les Paul-model hoort bij Gibson (en dus bij Epiphone) en het Stratocaster-model bij Fender (en dus bij Squier). Aangezien je topic over basgitaren gaat, zal ik maar niet over het verschil bij elektrische gitaren gaan praten. Fender basgitaren zijn heel gangbaar. De twee meest gebruikte modellen van Fender zijn de Jazz- en Precision-bass. Voor een leek is het verschil lastig uit te leggen (laat staan te horen), maar een Jazz 'knort' en een Precision 'ronkt'. Je moet het echt horen om het te snappen. Er zijn echter nog heel veel andere soorten Beter geluid lijkt me niet want dat is puur de versterker die je hebt. (En de snaren natuurlijk ) No offence, maar jij hebt volgens mij echt geen reet verstand van gitaren als je dit zegt . Allereerst komt je geluid door waar het spelen begint: de aanslag. Met je vingers of met plectrum zijn al twee heel verschillende dingen. Aanslag met plectrum zorgt voor een scherpe toon, maar dat is ook het enige dat je met plectrum-aanslag kunt bereiken: met je vingers kun je veel meer. Ook al heb je exact dezelfde gear als iemand anders, je zult nooit hetzelfde klinken als die persoon omdat iedereen een andere manier van aanslaan heeft. Je slaat de snaren aan: wat voor snaren erop zitten maakt veel verschil. Je hebt verschillende materialen, verschillende diktes, lengtes en verschillende structuren. Heeft ook veel invloed op je sound. De 'body' van de gitaar resoneert mee op de trilling van de snaren. Een grotere 'massa' van de body zorgt in de meeste gevallen voor een veel diepere toon. De vorm maakt meestal niet zo veel uit. Het verschilt ook nog of de hals op de body geschroeft of gelijmd is of dat deze een geheel vormt met de body: dit heeft namelijk ook weer effect op de mate van meeresoneren van de body met de snaren. Verde maakt de houtsoort van de body/hals ook erg veel uit. De ene houtsoort zorgt voor een diepe, warme toon, de andere juist weer voor een veel scherpere. Het is maar net wat je wil. In de body van de gitaar zitten pickups. Deze pickups creëren een elektrisch veld vlak boven zichzelf, waar de snaren eroverheen gaan. Als de snaren gaan trillen, verandert het magnetisch veld en dit 'verschil' wordt opgemerkt door je gitaarversterker: geluid. Het werkt eigenlijk een beetje hetzelfde als de dynamo op je fiets. Het soort elementen dat je in je gitaar hebt zitten, heeft heel veel invloed op je sound. Sommige elementen zijn donker, andere helder, andere scheuren weer heel erg. Les Paul-gitaren hebben zogenaamde 'humbucker'-elementen, die voor een lekkere distortion- of overdrive-sound zorgen. Stratocaster-gitaren zijn gitaren die clean veel beter klinken dan Les Paul-gitaren en deze worden daarom weer veel in de funk- en blues-hoek gebruikt (allemaal 'over het algemeen', want de keuze voor een bepaald instrument is heel persoonlijk voor een muzikant). Via je pickups gaat het door potmeters en elektronica in je gitaar heen (volumeknop, treble-knop etcetera) en de kwaliteit hiervan heeft wel wat invloed op je geluid, maar niet zoveel als het soort pickups, snaren of je aanslag. Goed, vervolgens gaat het door een kabel naar de versterker. Wat voor kabel je hebt heeft invloed op de kwaliteit van het geluid. Hoe langere kabel, hoe meer ruis en hoe meer 'telefoon' je gitaar op den duur gaat klinken. Bijna iedereen gebruikt gewoon goede kabels, maar sommige gitaristen gebruiken express zo'n gekrulde telefoon-kabel (je weet wel, waar je met je vinger rondjes in draait als je aan het bellen bent), zodat ze een meer oldschool sound hebben. VIa je kabel komt je geluid aan in je versterker. Een versterker heeft veel invloed op je totaalsound. Dat je met een goede gitaar een fijn geluid uit een bepaalde versterker krijgt, betekent helemaal niet dat je dat met een kutgitaar ook lukt: integendeel. Zelfs al klinkt je ene gitaar geweldig op een bepaalde versterker, het kan best zijn dat je andere gitaar daar niet zo chill op klinkt. Er bestaan volgens mij maar twee soorten versterkers (of er worden er over het algemeen maar twee gebruikt): transistor- en buizenversterker. Even kort door de bocht zijn buizenversterkers duurder, gevoeliger en zwaarder dan transistorversterkers, maar geven ze een veel mooier geluid dan transistorversterkers, wat dan ook de reden is dat bijna elke (bas)gitarist een voorkeur geeft voor buizenversterkers, maar dit niet altijd kan betalen omdat ze significant duurder zijn. Waarom buizen beter klinken? Het is een behoorlijk technisch verhaal, maar het komt erop neer dat buizenversterkers het geluid veel 'cleaner' versterken, vooral in het laag. Er zijn echt heel erg veel verschillende versterkers en het klinkt allemaal anders. De versterker stuurt het 'versterkte' gitaargeluid door naar de speakers. Wat voor speakers je hebt heeft weer veel invloed op hoe het geluid wordt weergegeven. Basversterkers bijvoorbeeld, hebben vaak grote speakers die vooral de lage tonen goed weergeven. Grote speakers zijn echter groot (ya duh), daardoor logger in hun beweging (de speakercone) en daardoor worden de hoge tonen wat minder strak weergegeven. Heel klein schrijven gaat ook makkelijker met een kleine pen, om het even daarmee te vergelijken. Om deze reden zul je vaak zien dat bassisten (mits ze daar het geld voor hebben) een grote speaker hebben en daarbij een kleinere met eventueel een tweeter ofzo, zodat alle frequenties van het geluid zo goed mogelijk worden weergegeven worden. Naast de grootte van de speaker, is de grootte van de speakerkast ook van belang. Een grotere kast zal een veel dieper geluid geven dan een piepklein kastje. Ik ben een beetje te ver doorgegaan denk ik. Anyway, hopelijk heb je wat aan deze informatie en hebben andere mensen weer wat bijgeleerd over gitaren . Als je erover nadenkt om een basgitaar te gaan kopen, wil ik je graag helpen met het uitzoeken ervan. Bewerkt: 25 mei 2013 door Puma Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.