Jump to content

Het gevaar van technologie

Die Hard

Recommended Posts

Tja, ik snap de angst wel en laten we eerlijk zijn, die is ergens wel gegrond. Online winkelen is veel schadelijker voor de economie dan mensen denken. Het is natuurlijk een economie op zich, maar het is wel nefast voor fysieke economie zoals winkels en binnensteden. Maar het is natuurlijk niet "het kwaad", want het is ook gewoon makkelijk en dingen die je nergens anders kunt vinden online kopen is ook alleen maar een boost voor de economie. Maar het is wel waar dat huidige technologie zowel een extra vorm van contact heeft gevormd en de vroegere vorm van communicatie doet verdwijnen.

De afgelopen jaren is de technologie er niet zóóó ver op vooruitgegaan. Geloof me, of geloof me niet, maar ik heb sinds 2008 niet echt meer iets compleet vernieuwends gezien.

Bullshit. In 2008 liepen wij rond met een klein telefoontje waar je net mee kon SMS'en en bellen en als je echt geluk had, dan had dat ding een soort van surrogaatinternet, maar dat was het. We zitten nog maar 5 jaar verder en nu zit een gemiddelde aula vol met mensen die met hun iPhone of Samsung op internet zitten, Facebook afzoekend naar de laatste memes (wat een trend van de laatste 2 jaar is). Op restaurant zie ik kindjes van 5 jaar ragen tegen hun ouders omdat die hun iPad even afnemen omdat hun eten aankomt. Thuis hebben we nu een extra bakje staan dat ons een ander beekd geeft dan de kabel en een groter aanbod heeft en dan ga jij mij zeggen dat er de laatste 5 jaar niks is gebeurd? Nee, dat is puur omdat we er zelf inzitten dat we het niet merken.

In 2007 kwam de eerste iPhone, en nog geen jaar later begonnen meer fabrikanten dit voorbeeld te volgen, en dat is volgens officiële termen géén innovatie. Wat ik zelf pas echt 'innovatie' noem, is een compleet nieuw apparaat. iWatch of televisie van Apple, waar velen nu op wachten, is geen innovatie (om even als voorbeeld te noemen). Dat is het uitbreiden van een productcategorie. Innovatie = nieuwe productcategorie, vernieuwing = uitbreiden van deze productcategorie.

Ik durf best toe te geven dat de afgelopen jaren veel nieuwe producten zijn gekomen, maar ik zie het niet als innoveren. Begrijp je nu dan dus ook wat ik precies met mijn opmerking bedoelde? :puh:

Bewerkt: door Grand Theft Auto TOM
Delen op andere websites

• Reacties 46
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

• Faenty.

8

• Grand Theft Auto TOM

7

• SilverRST

5

• Michael

5

Ik durf best toe te geven dat de afgelopen jaren veel nieuwe producten zijn gekomen, maar ik zie het niet als innoveren. Begrijp je nu dan dus ook wat ik precies met mijn opmerking bedoelde? :puh:

Het maakt niet veel uit wat jij innoveren noemt, maar elk apparaat dat onze manier van leven zo verandert zodat het allemaal zelfs normaal wordt... Dat is dus een innoverend iets. Of dat het concept zo verschillend is of niet maakt niet echt uit, het is het effect van het apparaat dat telt :)

En 3D printers hebben we allemaal in huis in de korste tijden.

Ja... nee.

Ook het idee dat je een wapen kunt afdrukken met een printer is idioot. Dan zou je dus toegang moeten hebben tot Vergrijzeld Gezuiverd Ijzer, want anders werkt dat ding dus niet. Dan zijn we bezig over gigantische prijzen en tijd die je moet steken in het fabriceren van een simpel wapen terwijl je het ondergronds ook zou kunnen kopen. Wat is het makkelijkste?

Delen op andere websites

Technologie is in mijn ogen een mes dat aan twee kanten snijdt, ik ben wel akkoord dat we niet té lui mogen worden en dat we zelf moeten blijven handelen.

Alles heeft z'n voor en z'n nadelen. Zolang je je maar behalve te focussen op de voordelen, ook voor de nadelen behoed. Dat is het nadeel wanneer iets heel snel globaal oprukt en / of het heel snel vernieuwd / veranderd. Dan kan men de nadelen er niet van overzien. En dat is al zo, sinds dag 1 van de mensheid.

...Wat is het makkelijkste?

Zoutzuur in een plantenspuit :$

--------

Een ander nadeel van globalisering, is dat een nationale overheid ( of elke andere overheid op kleine schaal ) minder macht krijgt en daardoor zijn burgers minder goed kan "behoeden" tegen nadelen. Het voordeel daarvan is, dat andere "spelers" die macht krijgen. Dat heeft dan ook weer een nadeel: Omdat de andere speler mondiaal speelt; betekent het dat de speler zich ook niet altijd op nationaal niveau verantwoord vind en hoeft te veranderen aan die regels ( of cultuur voor dat nationale land ).

Dat is waarom ik een "gevaar" in de globalisering van de technologie vind zitten. Want om daadwerkelijk tot actie over te gaan tegen de speler of zijn speelstijl, moet je de speler ook globaal zien aan te pakken. Dan heb je om daar de macht voor te krijgen een goede samenwerking nodig en dat is en blijft een achilleshiel voor de mensheid ( en ook hier elk nadeel heeft z'n voordeel :sigaar: ).

Delen op andere websites

• 4 weken later...

Het gevaar van Technologie, dat zou meer de online veiligheid moeten zijn. Ik mag dan achtervolgingswaanzin hebben maar ik vind het internet een fijn plekje waar ik kan zitten. De verminderende Online Veiligheid geeft me een onveilig gevoel. Hackers kunnen nu al leuke dingen met mijn gegevens doen. En dat is iets wat ik liever niet wil.

Delen op andere websites

Het gevaar van Technologie, dat zou meer de online veiligheid moeten zijn. Ik mag dan achtervolgingswaanzin hebben maar ik vind het internet een fijn plekje waar ik kan zitten. De verminderende Online Veiligheid geeft me een onveilig gevoel. Hackers kunnen nu al leuke dingen met mijn gegevens doen. En dat is iets wat ik liever niet wil.

Tja, dat is slechts het gevolg van wat allemaal mogelijk is met het internet. Maar weet je wat het is? Niemand geeft om wat simpele burgers als wij zeggen. Er zijn zoveel mensen op de wereld waarin hackers niet geïnteresseerd zijn. Dat PRISM-gedoe waar je de laatste tijd waarschijnlijk wel van gehoord hebt, is wel wat anders natuurlijk. Maar uiteindelijk is het niet zo dat men snel misbruikt maakt van andermans data. Zou je concurrerende bedrijven elkaar laten hacken, dan krijg je oorlog. Maar laat je een groot bedrijf bijvoorbeeld jouw computer hacken, dan zullen ze niet zo snel met de data aan de haal gaan. Ik zie het niet voor me dat er morgen ineens een database van miljarden gebruikers online is gezet waarin staat wat zij allemaal voor 'raars' doen op het internet. :clown:

Kortom, maak je je maar niet druk over de internetveiligheid. Men probeert je gewoon bang te maken. Zolang je zorgt dat je accounts gebruikt met een sterk en niet te raden wachtwoord en verder oplet wáár je je aanmeldt (websites met encryptie zijn logischerwijs betrouwbaarder dan websites zónder encryptie) is er vrijwel niets aan de hand. :puh:

Delen op andere websites

Tja, dat is slechts het gevolg van wat allemaal mogelijk is met het internet. Maar weet je wat het is? Niemand geeft om wat simpele burgers als wij zeggen. Er zijn zoveel mensen op de wereld waarin hackers niet geïnteresseerd zijn. Dat PRISM-gedoe waar je de laatste tijd waarschijnlijk wel van gehoord hebt, is wel wat anders natuurlijk. Maar uiteindelijk is het niet zo dat men snel misbruikt maakt van andermans data. Zou je concurrerende bedrijven elkaar laten hacken, dan krijg je oorlog. Maar laat je een groot bedrijf bijvoorbeeld jouw computer hacken, dan zullen ze niet zo snel met de data aan de haal gaan. Ik zie het niet voor me dat er morgen ineens een database van miljarden gebruikers online is gezet waarin staat wat zij allemaal voor 'raars' doen op het internet. :clown:

Kortom, maak je je maar niet druk over de internetveiligheid. Men probeert je gewoon bang te maken. Zolang je zorgt dat je accounts gebruikt met een sterk en niet te raden wachtwoord en verder oplet wáár je je aanmeldt (websites met encryptie zijn logischerwijs betrouwbaarder dan websites zónder encryptie) is er vrijwel niets aan de hand. :puh:

Tom, er zijn ook mensen die dingen doen op het internet dat niet mag, remember that.

Delen op andere websites

Tom, er zijn ook mensen die dingen doen op het internet dat niet mag, remember that.

Uiteraard, maar is dat in het echte leven ook niet zo? Je hebt dagelijks mensen die het ziekenhuis in geslagen worden, maar op internet kan dat niet. Of je moet een psychologisch trauma oplopen omdat iemand je de hele tijd kleineert ofzo, maar dat komt echt veel minder voor dan in het openbaar.

Delen op andere websites

Of je moet een psychologisch trauma oplopen omdat iemand je de hele tijd kleineert ofzo, maar dat komt echt veel minder voor dan in het openbaar.

Geloof me, ik was een jaar lang een noob op Habbo. Waar ik elke dag werd beledigd omdat ik noobkleding draagde. Het is maar een voorbeeld. Maar dat noemen ze cyperpesten. En dat komt echt veel meer in het openbaar voor dat je denkt. Ik ben nu al bijna vier jaar gepest met het mythe dat ik een te hoge stem had of dat ik te dik was. Moet ik nu dan ook een psychologisch trauma hebben? :7

Delen op andere websites

Of je moet een psychologisch trauma oplopen omdat iemand je de hele tijd kleineert ofzo, maar dat komt echt veel minder voor dan in het openbaar.

Geloof me, ik was een jaar lang een noob op Habbo. Waar ik elke dag werd beledigd omdat ik noobkleding draagde. Het is maar een voorbeeld. Maar dat noemen ze cyperpesten. En dat komt echt veel meer in het openbaar voor dat je denkt. Ik ben nu al bijna vier jaar gepest met het mythe dat ik een te hoge stem had of dat ik te dik was. Moet ik nu dan ook een psychologisch trauma hebben? :7

Ik heb het uiteraard over ernstigere gevallen, hé. Trouwens, je had het in het begin van je post over cyberpesten. Maar het voorbeeld dat je erbij noemt, vind ik niet echt cyberpesten. Ik denk bij dat begrip meer aan bedreigingen/persoonlijke opmerkingen (zo hebben die mensen van Halt dat op de basisschool altijd gezegd). Dat tweede is dan wel weer iets dat past bij wat je als laatste voorbeeld noemt, maar het gaat vaak toch wat verder dan dat.

Delen op andere websites

Ik heb het uiteraard over ernstigere gevallen, hé. Trouwens, je had het in het begin van je post over cyberpesten. Maar het voorbeeld dat je erbij noemt, vind ik niet echt cyberpesten.

Het was enkel een voorbeeld.

Delen op andere websites

Lekker, zo'n 3D printer die mijn eten voor me print. Als het voedingswaarde heeft en te pruimen is, why not. :)

Dat zal dan waarschijnlijk zo'n smaakje zijn net als papier die je kan eten, vol met suiker.

Wie weet. Ik vind het al met al erg knap wat ze hedendaags allemaal kunnen maken.

Delen op andere websites

Ik zie dat wel zitten hoor, dan hoef je geen uur meer te wachten op je pizza. Maar ik denk dat veel mensen nog zelf zullen willen gaan koken, net zoals mensen nog zelf een boek willen vasthebben. Of een kaartje vaak nog via de psot gaat ipv e-cards. Ik denk dus niet dat we over een tijdje niks zelf meer gaan zullen doen, omdat dingen zelf maken je een goed gevoel geeft wanneer het goed gelukt is.

Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

• Create New...