Jump to content

Iemand ervaring met zelfgemaakt (thuis/media) servers?


Sublime

Recommended Posts

Ik vroeg me af of iemand hier al eens een server in elkaar heeft gezet voor thuis gebruik? Wat was hierbij het doel van je server en wat voor componenten heb je gebruikt?

Ik ben van plan om zelf een media server in elkaar te zetten om automatisch series te downloaden, die ik daarna vervolgens kan streamen naar bijvoorbeeld mijn tablet (met plex ofzo).

Link to comment
Delen op andere websites

Voor een fileserver heb je in principe niet zo veel nodig. Ik denk zelfs dat het met een simpele NAS ook wel te doen is.

Als je toch zelf wil bouwen dan heb je genoeg aan een goedkope Celeron en een latje van 2GB. Je hebt wel een degelijk moederbord nodig waar je wat RAID controllers en netwerkkaarten in kan proppen.

Link to comment
Delen op andere websites

[...]

Voor een mediaserver voor thuisgebruik heb je geen schijven in raid nodig of meerde netwerkkaarten, lijkt me zo.

Voor wat jij beschrijft, dus voor thuisgebruik zou heel goed een raspberry pi volstaan. Hier kan je al het bovenstaande mee van wat jij beschijft, en heel belangrijk: Verbruikt amper stroom. Gebruik het hier ook als web, file en media server. Echter als je er echt "veel meer" mee wilt doen, dan zal dat niet volstaan.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 3 weken later...

Ik zat inderdaad al even te twijfelen tussen een R Pi of een zelfgemaakt server, maar aangezien zon kleine computer makkelijk op te zetten was ben ik hier dan ook maar voor gegaan.

https://www.dropbox.com/s/sey2tywrg8vzlvo/2013-08-28_21.41.01.jpg

Ik heb zelf een hot-swappable harde schijf bay gemaakt van mijn oude externe harde schijf :puh:. Werkt goed tot nu toe, s'nachts als anderen er geen last van hebben start ie met downloaden en stopt weer rond 7 uur. Ik heb ook een Samba service draaien waarmee ik makkelijk bestanden kan overzetten naar bv mijn tablet.

Ik heb niet voor een media center oplossing gekozen omdat ik vaak media kijk op plekken waar geen internet is (trein etc), en naar ervaringen van anderen was de Pi niet erg geschikt voor beide taken.

Bewerkt: door Sublime
Link to comment
Delen op andere websites

Zelfgemaakt is het niet waard. Al die zelfbouw projectjes zijn leuk, maar op termijn gaat er veel meer geld en tijd in zitten in gewoon een voorgebouwde NAS kopen en daar wat schijven in te pluggen. Ik zeg niet dat het niet kan, en als je het leuk vindt moet je het ook zeker doen, maar ik zou het niet doen.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb eht ook eens uitgebreid bekekeken en hoewel mijn eisen wat hoger waren dan de jouwe, zou het in principe via een RaspberryPi kunnen. De problemen waar ik alleen tegenaan liep waren uitbreidbaarheid en snelheid. Ten eerste heeft de RPI maar een kleine USB bandwidth om schijven op aan te sluiten, dus zelfs via USB dongels is het aantal aan te sluiten schijven heel beperkt. Vervolgens is USB niet zo snel als SATA, dus zeker als je veel lees en schrijfacties tegelijk wil doen zul je merken dat het tekort kan komen. Ikzelf wil iets op gaan bouwen waarop 5 mensen tegelijk moeten kunnen werken, en daarvoor gaat de snelheid echt niet voldoen.

Dus als er dadelijk een punt komt waarop je denkt: hmm, te weinig hiervan heb je maar heel beperkte speelruimte om daar iets aan te gaan doen. Daarom ben ik van de RPI afgestapt.

Uiteraard geldt dit hoofdzakelijk voor mij, gezien jouw eisen zo te lezen veel lager zijn.

Link to comment
Delen op andere websites

Met dat punt zat ik inderdaad in het begin ook een beetje te twijfelen, maar ik vond het makkelijker om zon klein kastje te kopen die ook nog energiezuinig is, dan ergens een server neer ploffen (ivm ruimte). Het is inderdaad jammer dat er geen standaard SATA connectie op zit, maar aangezien mijn netwerk maar 100mbit is, merk ik hier niet veel van. Ik schrijf met 10MBytes/sec en heb dus maar 2MByte/s over op mijn netwerkkabel.

Wat wil je doen met 5 mensen op een Raspberry pi? Het lijkt me sterk dat je met 5 man tegelijk files loopt te kopieeren en te schrijven?

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...