Jump to content

MS Surface RT/Pro?


Die Hard

Recommended Posts

Hello everyone,

Ik open dit topic omdat ik ten einde raad ben en eigenlijk geen idee heb wat ik moet doen. Sinds dit jaar ben ik begonnen met studeren aan de universiteit en daarvoor ben ik op zoek naar een laptop. Er zit echter zo'n complexe situatie achter dat ik liever geen lijstje hanteer, maar wat uitgebreider uitleg hoe het zit. Ik weet ook dat er over dit onderwerp veel zoekresultaten zijn op Google, maar zelfs dan kom ik er nog niet over uit. Vandaar dit topic.

Ten eerste is voor mij design heel belangrijk. Er zijn velen die dan beginnen te roepen "bah, ga toch voor goeie hardware in plaats van uiterlijk!", maar zo zit het bij mij niet. Mijn oog viel dan ook meteen op de Surface-tablets van Microsoft. Het idee achter de convertibles (tablets die je om kan toveren in laptopjes) vind ik geweldig en ik vond het dan ook prachtig hoe je er een volwaardig toetsenbord aan vast kan klikken. Het probleem van de Surface is echter dat er slechts twee versies zijn: de Surface RT en de Surface Pro.

Het grote nadeel van de RT is dat deze draait op Windows RT en dus geen desktopapplicaties als Photoshop o.i.d. kan draaien, waardoor je moet hopen dat er een app is geproduceerd voor het programma dat je nodig hebt. De battery life van de Surface RT is wel ongeveer 8 á 9 uur en de RT komt meteen met Office, Powerpoint, Excel en OneNote. De Surface Pro draait echter op het volledige Windows 8 Pro en heeft specificaties die je doen denken aan een ultrabook, maar levert daardoor in aan battery life, wat er op neer komt dat je hem slechts een uur of 4/5 achter elkaar kan gebruiken.

De Surface RT 32gb-versie kan ik via een studentendeal aanschaffen voor 300 euro (inclusief Type Cover), de Surface Pro kost me cc 900 euro (inclusief Type Cover). Dat is dan ook een gigantisch verschil, want de Pro kost me maar liefst drie keer het bedrag van de RT. Maar ik gebruik het product wellicht vier jaar lang, dus is het die extra 600 euro dan waard om voor de Pro te gaan?

Het belangrijkste: wat heb ik nodig? Voor mijn studie zal ik de Surface voornamelijk gebruiken voor het maken van aantekeningen en het tekenen van grafieken et cetera. Dan denk ik in eerste instantie: de Surface RT is voor mij de juiste keuze. Maar als ik vervolgens een review van de Surface Pro op YouTube bekijk, denk ik "wat heb ik nou aan dat Windows RT...?" Telkens als ik de keuze maak om voor de Surface RT te gaan, raak ik daardoor toch weer ontzettend aan het twijfelen. Ik zal het er de komende drie/vier jaar ook mee moeten doen, dus ik kan me niet veroorloven nu de verkeerde keuze te maken.

En als dit verhaal nog niet lang genoeg is geweest: daar komt ook nog bij dat ik begin volgend jaar de Nokia Lumia 1020 wil kopen, een nieuwe smartphone voor circa 600 euro. Natuurlijk zou het fijn zijn om de kosten te verdelen en daardoor nu voor de minder goede Surface RT te gaan, zodat ik meer geld over hou voor de Lumia 1020. Maar, zoals ik nu al voor de derde keer zeg: kan ik het me veroorloven om voor een minder goed product te gaan, terwijl ik het er vier jaar lang mee moet doen?

Na een week lang wikken en wegen kom ik nu tot de conclusie dat ik er echt niet uit kom... Ik hoop dan ook dat jullie me raad kunnen geven en ik eindelijk een keer zeker van mijn keuze kan zijn, welke van de twee het ook wordt.

Als je tot dit punt bent aangekomen: alleen al bedankt voor het lezen van deze lap tekst, hopelijk kan je me helpen. :)

Die Hard

Link to comment
Delen op andere websites

De RT is een mooie koop, 300 euro is echt niks voor dat apparaat. Het irritante aan je dilemma is dat je voor de Pro helemaal geen korting hebt, wat het prijsverschil tussen de RT en de Pro nog eens opschroeft tot een duizelingwekkende 600(!) euro. Op basis van dat prijsverschil zeg ik: neen, deze meerprijs is de Pro niet waard. Je zegt tevens dat je 4 jaar gebruik wilt maken van het apparaat, na 2/3 jaar vrees ik echter dat je batterij al serieus aan het verslijten zal zijn. De Surface Pro heeft zonder slijtage al een krappe gebruikerstijd, laat staan wanneer ie aan het verslijten is. De Surface RT echter gaat makkelijk 8 uur lang mee met de applicaties die jij vaak gaat gebruiken op de universiteit. Dus stel dat ie over X jaar 50 % van z'n capaciteit verliest, dan gaat ie nog steeds zo lang mee als de Pro op z'n best! Of de RT over 4 jaar nog jouw eisen kan inwilligen? Daar durf ik me niet over uitspreken. Maar hetzelfde geldt voor de Pro. Persoonlijk zou ik me geen zorgen maken over updates etc, Microsoft heel zoveel van die dingen verkocht dat ze wel updates zullen blijven ontvangen voor een aantal jaar. Ik zou als ik jou was de RT nemen en de 1020.

Besides, ik zou alleen al voor de Surface RT gaan zodat je een deftige smartphone kan kopen. Een Nokia Lumia 800 kan gewoon echt niet meer in 2014.. :t

Link to comment
Delen op andere websites

Besides, ik zou alleen al voor de Surface RT gaan zodat je een deftige smartphone kan kopen. Een Nokia Lumia 800 kan gewoon echt niet meer in 2014.. :t

Dan moet ik dan maar snel voor het einde van het jaar een andere telefoon zien te krijgen dan. :clown:
Ik weet niet of je het weet maar volgens mij kunnen ook studenten van een universiteit meedoen aan de Surface RT actie (als die nog is), hiermee kun je een Surface RT voor ~¤200 kopen. http://www.microsoft.com/netherlands/edusurface/ Kan nog tot 30 September.
Dat klopt via surfspot (waar volgens mij bijna alle hoge scholen en universiteiten op aangesloten zitten) kan je de Surface RT met flinke korting bestellen. Dus met type cover, komt het inderdaad op €300 wat je al zei :)

surfspot_surface_actie.PNG

Om even op je vraag in te gaan; Wanneer je het enkel wilt gaan gebruiken voor om op school te gaan internetten / tekstverwerken (Word, Powerpoint, Excel (zonder macro's) ) dan is de Surface RT daar goed genoeg voor.

Echter wanneer je ook andere dingen wilt gaan doen, zoals fotobewerking dan loop je met de RT al snel tegen beperkingen aan. Ik weet niet wat voor opleiding je doet, en of je daar specifieke programmatuur voor nodig hebt, maar dat zal dus niet werken. Echter wanneer het enkel is voor tekstverwerken etc. en je wilt perse een Surface, dan is een RT meer dan genoeg, zeker als je kijk naar de meerprijs van de Pro.

Link to comment
Delen op andere websites

Is er eigenlijk al iets bekend over de Surface tablets met hasswell processors? Als je zon CPU hebt lijkt me dat je accuduur wel kan verdubbelen (net zoals in veel laptops). Waarschijnlijk krijg je daar geen korting op ... Jammer weer

Link to comment
Delen op andere websites

Is er eigenlijk al iets bekend over de Surface tablets met hasswell processors? Als je zon CPU hebt lijkt me dat je accuduur wel kan verdubbelen (net zoals in veel laptops). Waarschijnlijk krijg je daar geen korting op ... Jammer weer

Er zijn voor zover ik weet nog geen tablets met Hasswell processors en de Surface Pro 2 is nog niet getest. Dus neen, er is nog niet bekend welk effect dit heeft op de accuduur. Wachten op de Surface Pro 2 geeft echter het probleem dat Die Hard dan niet meer de RT kan halen voor 300 euro.

Dilemma's alom hier. :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...