Jump to content

Kosten politieinzet bij voetbalwedstrijd niet voor rekening clubs


ThunderDuck

Recommended Posts

Zoals de geïnformeerde Nederlander bekend is, was het gisteren Prinsjesdag. Onze ondemocratisch gekozen Monarch-in-chief vertelde ons dat we allemaal even de broekriem aan moesten halen, alvorens in zijn Gouden Koets te stappen. We wensen Willem dan ook veel succes het komende jaar, overleven op ~100 miljoen gaat moeilijk worden.

Wat echter ook bekend werd gemaakt was dat voetbalclubs niet hoeven op te draaien voor de kosten van politieinzet bij wedstrijden. Voor de ongeïnformeerde medemens, meer hier. Elk jaar wordt dus, ook wanneer er op zo goed als alles wordt bezuinigd (behalve de luchtmacht, vreemd genoeg), 30 miljoen uitgegeven om de fanatieke cro-magnonvoetbalfan erop te wijzen dat zij niet als Duitsers in Polen de halve stad mogen kapotslaan.

Geef je mening.

Bewerkt: door ThunderDuck
Link to comment
Delen op andere websites

Tiens, wist niet dat dit een politiek getint forum was? :dans: Maar toch; jammer op zich dat er überhaupt politie nodig is op zoiets. Ben zelf een enorme voetbalfan en ga zelf vaak kijken naar mijn plaatselijke eersteklasseclub (K. Lierse S.K.) en vindt het altijd wel een domper wanneer er problemen zijn tussen supporters van beide partijen.... achja rotte appels heb je overal... Anderzijds jammer dat de belastingbetaler hier nu mee voor moet opdraaien in Nederland.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind het sowiezo al jammer dat er bij zoiets politie nodig is! Maar als ik dat stukje erover lees blijkt het dus gewoon niet haalbaar te zijn om de voetbalclubs voor die kosten op te laten draaien. Ik betwijfel eerlijk gezegd ook of dat terecht zou zijn. Degene die eigenlijk moeten betalen zijn de vandalen zelf, die de halve stad kapot slaan en niet die voetbalclubs die er tenslotte ook niet aan kunnen doen dat hun supporters zich niet kunnen gedragen.

Dat zou toch net zoiets zijn als wanneer er bijvoorbeeld tijdens de midnight launche van GTA V rellen waren uitgebroken en vervolgens word de rekening naar Rockstar Games gestuurd omdat hun fans zich misdragen?

Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind het altijd wel leuk als er politie aanwezig is bij voetbalwedstrijden; het is toch weer anders dan een reguliere dienst cool2.gif

Maar goed, het is natuurlijk raar dat wij allemaal moeten opdraaien voor de kosten die een stel debielen maken. Aan de andere kant moet je je wel afvragen of het de clubs moeten zijn die moeten opdraaien voor de kosten omdat ze mafkezen aantrekken die zich buiten het stadion op de openbare weg niet kunnen gedragen. Waar ligt de grens? Indien fans van twee concurrenten elkaar op internet opzoeken en uiteindelijk op een weiland ergens tussen de betreffende steden elkaar afmaakt, moeten de clubs (die er niks mee te maken hebben) dan voor het politie-ingrijpen betalen? Lijkt me niet.

Link to comment
Delen op andere websites

En behalve voetbal, heb je ook nog andere (publieks)evenementen. Stewards / Beveiligers zijn dan verplicht (voor de rekening van de clubs/organisaties). Politie is voor mij een ander verhaal.Als ik voor een politieagent direct moet betalen, wil ik ook wel een marktwering zodat ik de beste kwaliteit agenten voor de laagste prijs kan krijgen (privatisering).

En daar houd het eigenlijk meteen ook bij op.

De politie is in de handen van de overheid, samen met alles wat ze doen (zoals geweldsmonopolie). Dus dat moet ook betaald worden vanuit de overheid.

Een goed plan lijkt mij het om het te verhalen op de raddraaiers!

Zo, met deze luide woorden kan ik rechtstreeks de politiek in :D

Link to comment
Delen op andere websites

En behalve voetbal, heb je ook nog andere (publieks)evenementen. Stewards / Beveiligers zijn dan verplicht (voor de rekening van de clubs/organisaties). Politie is voor mij een ander verhaal. Als ik voor een politieagent direct moet betalen, wil ik ook wel een marktwering zodat ik de beste kwaliteit agenten voor de laagste prijs kan krijgen (privatisering).

En daar houd het eigenlijk meteen ook bij op.

De politie is in de handen van de overheid, samen met alles wat ze doen (zoals geweldsmonopolie). Dus dat moet ook betaald worden vanuit de overheid.

Een goed plan lijkt mij het om het te verhalen op de raddraaiers!

Zo, met deze luide woorden kan ik rechtstreeks de politiek in :D

Er zitten grenzen aan. Er worden miljoenen aan een risicowedstrijd geïnvesteerd. Een bijdrage van de clubs op dit gebied is dan ook wel op zijn plaats. Natuurlijk ligt het basisprincipe bij de relschoppers zelf en je ziet ook tegenwoordig steeds vaker dat door de rechter een bedrag wordt toegekend die de OvJ vraagt (Bijvoorbeeld: 500 euro boete / bijdrage in het geval van de rellen in Haren). Maar de clubs kunnen ook zeker qua politie een preventieve bijdrage in leveren. Zo krijgen zij ook een groter "verantwoordingsbesef" (dus niet alleen of jij betere veiligheid wil, tegen de beste prijs; maar ook dat je toch echt ook een verantwoording hebt voor het publiek van in en om de wedstrijd dat soms eventjes voor het korte-termijn-prijskaartje gaat.) Over politiek gesproken: AT YOUR SERVICE! fortuyn_000.jpg

Bewerkt: door commandant
Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind dat ze die hele media-trend om het voetballen moeten afschaffen, juist hierdoor gaan veel jongeren(/maar ook volwassennen) dit soort misdrijven plegen.

En dan de kosten, laat dat tuig alles betalen en van mij part betalen ze 10.000 euro voor het vernielen van bushokjes, ramen, autos etc.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 4 weken later...

Haal eerst die lonen van de voetballers zelf maar omlaag en gebruik dat om de politie-inzet te bekostigen.

Ikzelf ben fan van SC Heerenveen, maar als je ziet hoe hoog die lonen zijn voor voetballers in Nederland (laat staan in landen als Spanje, Duitsland en Engeland), dan denk ik dat ze dat geld beter kunnen gebruiken voor politie-inzet, andere beveiliging en het verbeteren van de veiligheid in het stadion zelf.

Link to comment
Delen op andere websites

Dus omdat mensen zich niet kunnen gedragen, moeten voetballers inleveren op hun salaris? Vind ik een rare gedachtegang. De salarissen van voetballers staan hier helemaal los van; dat is simpelweg de wet van vraag en aanbod en men is bereid om zoveel geld te betalen voor de (voor die club) beste spelers. Een geniaal persoon in het bankleven kan ook rustig een jaarsalaris hebben van vele miljoenen; hij heeft iets wat anderen niet (of in [veel] mindere mate) bezitten. Datzelfde geldt voor voetbalspelers.

Neemt niet weg dat ik het ook van de zotte vind dat deze politiemacht uit de algemene schatkist wordt betaald.

Link to comment
Delen op andere websites

Gezien het feit dat het zo vaak fout gaat bij voetbalwedstrijden zou de logische oplossing/sanctie niet zijn om de politiekosten voor rekening van de clubs te brengen, maar de wedstrijden te verbieden. Het probleem is immers niet enkel dat de kosten hoog zijn door politieinzet, maar ook dat het onveilig is.

Link to comment
Delen op andere websites

Na de wedstrijd van PSV tegen de kampioen van Croatië (volgens mij was het die club, vergeef me als ik ernaast zat maar voetbal boeit me niet zoveel), waar het stadion leeg was doordat de FIFA hen een straf had opgelegd wegens wangedrag van de fans, vind ik dat clubs wel degelijk zeggenschap hebben over het gedrag van merendeel van de supporters. Min of meer zijn de clubs verantwoordelijk voor hun supporters, en als die het nodig vinden om alles af te breken mag de club alle onkosten van mij betalen. Voetballers die een beetje moeten inleveren zal echt niet het eind van de wereld zijn, met die monstersalarissen die ze maandelijks ontvangen.

Link to comment
Delen op andere websites

Nee, ik zeg dat de salarissen sowieso naar beneden moeten. Ze krijgen veel te veel geld.

Van dat geld wat de clubs daarmee besparen kunnen ze extra veiligheidsmaatregelen treffen ;)

En dat is mijns inziens dus onzin. Het eerste is de wet van vraag en aanbod; men legt neer wat ze kwijt kunnen en willen. Een kosten/baten analyse. Iedereen zei dat het zo vreemd is dat Bale voor 100 miljoen naar Real kwam. Uiteraard is dat ook een inmens bedrag, wat wij allemaal niet kunnen bevatten. Maar ik heb ook geluiden gehoord dat dat geld er nu al zowat uit is vanwege extra verkopen e.d. Wie zijn wij om te oordelen over een kosten/baten analyse van voetbalclubs? Zolang ze dat met gedegen bedrijfseconomische argumenten doen, dan moet iedereen niet zo zeuren op de salarissen.

Maar goed, we raken een beetje offtopic. :engel:

Link to comment
Delen op andere websites

dan denk ik dat ze dat geld beter kunnen gebruiken voor politie-inzet, andere beveiliging en het verbeteren van de veiligheid in het stadion zelf.

Ja maar dat is in principe gewoon weggegooid geld, problemen kun je beter bij de kern aanpakken. Maarja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...