Jump to content

[NEW][€450][LAP] - Studeren: IndoGuus


IndoGuus

Recommended Posts

Met het vooruitzicht dat ik volgend jaar aan mijn vervolgopleiding begin, wil ik ook een betrouwbaar hulpmiddel bij mijn studie: een laptop. Die weliswaar aan de volgende eisen moet voldoen:

Budget: €450,- (mag er ook iets boven)

Doel: Studie - tekstverwerking/presentaties/internet browsen/film(pjes) afspelen

Merk laptop: -

Benodigde randapparatuur: n.v.t. - 13" beeldscherm is wel een vereiste

SSD, ja of nee?: Absoluut, capaciteit is niet echt relevant

Besturingssysteem: -

Gewicht: Maximaal 1,5 kg en moet dun zijn

Accu bedrijfstijd: Lang! Genoeg voor een werkdag, 8 uur of langer

Verder moet het een betrouwbare en snelle laptop zijn voor de standaard taken. Stevige bouwkwaliteit maar niet te zwaar of te 'clunky'. Resolutie maakt me niet uit. Het liefst wil ik een laptop die je rechtstreeks uit de verpakking kan gebruiken, dus niet achteraf openschroeven en er een SSD in proppen en dergelijken. Als het niet anders kan moet ik dat maar (laten) doen. Ik had al gekeken naar een Macbook Air 13", die voldoet aan al mijn eisen met een geweldige batterijduur van 12 uur, maar €1000,- is gewoon te duur voor mij.

Verder had ik nog naar Chromebooks gekeken, maar die waren iets te zwak, echter vond ik de

Samsung Chromebook XE303C12 een mooi apparaat, alleen jammer dat hij maar een 11,6" beeldscherm heeft en qua specificaties iets te zwak is.

Wie kan mij helpen? Het heeft geen haast, ik schaf hem pas aan in de zomervakantie van schooljaar 2013-2014. Alvast bedankt! :D

Link to comment
Delen op andere websites

  • Macbooks zijn geen optie ivm met het budget en het feit dat de "goedkopere" modellen een HDD bevatten met relatief superlage access times en leessnelheden (Oplichterij voor die prijs als je het mij vraagt).
  • Chromebooks gaan uit van het gebruik op het internet. Je maakt dus eigenlijk alleen gebruik van webapps waarvoor je niet echt goede hardware nodig hebt. Het nadeel is wel dat je meestal online moet zijn om taken uit te kunnen voeren.
  • Een laptop uitzoeken voor 450 euro gaat moeilijk worden, qua budget zit je helemaal onderaan bij laptops.

Misschien is de Microsoft Surface RT geschikt voor jouw. Als je in het middelbare/hogere onderwijs zit kan je deze via school bestellen voor maar 250 euro, inclusief toetsenbord. Het is goed te gebruiken voor basistaken zoals internetten, notities typen enzovoort. Ik zie best veel studenten dat ook gebruiken. Het toetsenbord (wat ook de cover is) geeft echter geen respons (het zijn soort van touch toetsen, wel met relief). Het is geen toetsenbord waarop je 200 paginas gaat typen maar het is goed te doen voor casual gebruik. Hiernaast kan je nog altijd een apart toetsenbord en muis aansluiten.

Notitie: De actie voor de Surface RT is nog maar geldig tot 30 september volgens mij!

Bewerkt: door Sublime
Link to comment
Delen op andere websites

Bij mij thuis hebben we al iPads, ik zie het eigenlijk niet echt zitten om met een tablet te gaan werken met een apart toetsenbordje. Ik zoek eigenlijk een laptop met de reliability van een iPad, als je snapt wat ik daarmee bedoel? Met €450 kom je inderdaad niet ver, ik ben daarom ook van plan om door te sparen.

Ik kwam echter wel een mooie ultrabook tegen van ongeveer €680: De Samsung ATIV Book 9 Lite (model zonder touchscreen).

€700 is wel de max, ik wil niet te veel betalen voor een apparaat wat ik puur alleen voor school wil gaan gebruiken.

Link to comment
Delen op andere websites

Qua software verschilt de Surface toch wel heel erg van een iPad, iPad is meer een speeltje terwijl de surface ook als zakelijk gebruikt kan worden.

Maar als je al een iPad hebt lijkt het me handig dat je wel eens itunes of zoiets dergelijks wil gebruiken, dus dan vallen de chromebooks en surface af. Als je een ultrabook wil voor 700 euro kom je al heel wat verder. Ik zal zo wel eens kijken wat een goede kanidaat is.

Link to comment
Delen op andere websites

De samsung ATIV Book 9 lite is één van de weinige ultrabooks in het <700 euro segment waar een volledige SSD inzit (128GB). Op de verpakking staat "Quad core", maar in feite is dit een A6 CPU van AMD (een nieuwe generatie van de A6 die effiecenter en slechter is). Officeel is het dus ook geen ultrabook (want die moeten een cpu van intel hebben, maar dat neemt niet weg dat het een goede lichte laptop is).

Er zijn nog alternatieven zoals de Acer Aspire S3 (http://www.mediamark...521,537535.html), Deze heeft een HHD (combinatie tussen SSD + HDD), maar zal qua lezen/schrijven slechter presteren dan een echte SSD. Dit is een goed compromis als 128GB toch echt te weinig is. Zo is er ook nog de Asus Vivobook (http://azerty.nl/pro...-gb-flash-.html).

[table=simple]type | opslag | prijs

Samsung ATIV Book 9 | 128GB SSD | €680

Acer Aspire S3| 20GB SSD + 500GB HDD | €543

Asus Vivobook| 24GB SSD + 500GB HDD | €628[/table]

Op grafisch gebied zullen de Acer en Asus een stukje beter presteren, maar als je wil gamen zijn beide laptops toch niet echt geschikt. De accuduur van die 2 alternatieven zal echter waarschijnlijk veel lager liggen dan de Samsung, die is bedacht voor 6-8 uur (aangezien de CPU érg slecht is, maar voor internetten en word etc is dit een perfecte combi).

Bewerkt: door Sublime
Link to comment
Delen op andere websites

Bij mij thuis hebben we al iPads, ik zie het eigenlijk niet echt zitten om met een tablet te gaan werken met een apart toetsenbordje. Ik zoek eigenlijk een laptop met de reliability van een iPad, als je snapt wat ik daarmee bedoel? Met ¤450 kom je inderdaad niet ver, ik ben daarom ook van plan om door te sparen.

Als je het Surface toetsenbord erbij neemt is het net een Windows 8 laptop. Ik heb hem zelf, het is gewoon een laptop met een toetsenbord dat eraf kan. Top ding! Als je echt Windows applicaties wilt draaien is de Surface PRO (2) misschien een optie?

Bewerkt: door Davedavy
Link to comment
Delen op andere websites

@Sublime

Bedankt voor de moeite, ik zal me er in verdiepen!

Als je het Surface toetsenbord erbij neemt is het net een Windows 8 laptop. Ik heb hem zelf, het is gewoon een laptop met een toetsenbord dat eraf kan. Top ding! Als je echt Windows applicaties wilt draaien is de Surface PRO (2) misschien een optie?

Ik zal toch eens gaan kijken of het iets voor me is en als het mogelijk is: uitproberen in een winkel!

>>> Door Megadreams: Posts samengevoegd. Gebruik in het vervolg de "bewerken" knop.<<<

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...