Jump to content

Ethernet verbinding splitsen?


paul007

Recommended Posts

Hey!

Ik heb sinds een paar maanden een vaste internetverbinding in mijn kamer. We hebben een draad doorgetrokken vanaf de meterkast. Nu zou ik graag zowel vast internet op mijn computer als op mijn Playstation willen hebben. Is het mogelijk om deze verbinding te splitsen? Is dit mogelijk of gaat dit ten koste van de verbindingssnelheid? Ik hoop dat het duidelijk is :)

Cheers!

paul007

Link to comment
Delen op andere websites

Ja dat is zeker mogelijk, hier zul je een switch voor moeten hebben en 2 extra UTP kabeltjes. Je verbinding blijft gelijk, natuurlijk wordt hij wel gedeeld als je zowel op je PC als de PS3 van internet gebruik maakt maar over het algemeen merk je daar weinig van. Een simpele switch van 100MB/s voldoet voor de meeste thuisnetwerktjes wel en als vanaf een eurotje of 10 te koop. :)

Link to comment
Delen op andere websites

Toevallig hebben we bij ons onlangs iets vergelijkbaars gedaan, maar met toch een duidelijk verschil. Ik verwacht niet dat jullie dat ook gaan doen, maar dan weet je in elk geval hoe wij het hebben. Hoewel ik het in een heel verhaal kan uitleggen, denk ik dat het duidelijker is met dit schema:

20qdiex.png

Het ziet er wat omslachtiger uit (en vanwege de tweede router ook duurder), maar ik heb wat vergelijkingen gedaan en daaruit bleek dat de verbinding bij mij gewoon hetzelfde is als beneden als ik hem direct aan de Horizon-router koppel. Allemaal dankzij die switch en tweede router. Nogmaals, zoiets mag wat kosten, maar je hebt gelukkig niet persé een toprouter nodig. Je kunt ook een tweede switch plaatsen, maar dan verlies je weer datasnelheid. Hadden wij immers geprobeerd en je zag toch duidelijk het verschil bij verschillende tests met Speedtest.

Overigens is die tweede router voor mij al heel handig, omdat de draadloze verbindingsmodule van mijn iPhone 4 niet meer goed werkt. Moet namelijk in de buurt van een router zitten, wil ik een beetje fatsoenlijk kunnen internetten op dat ding. En ik gebruik hem vaker dan je denkt. :puh:

Even terugkomend op het hele verhaal: net als Bassiej boven mij zou ik je aanraden zo'n switch en wat UTP-kabels te nemen. Maar je kunt ook doen wat wij hebben gedaan. Het is maar net waar je genoegen mee neemt. ;)

Link to comment
Delen op andere websites

Bedankt voor de reacties mannen! Ik heb nog ergens een router liggen dus het zou mogelijk moeten zijn om die te gebruiken op jouw manier TOM. Wel vraag ik me iets af...

De router komt dan onder mijn bed te liggen. Raden jullie dit aan in verband met straling of dergelijke? Misschien een vreemde vraag maar moest er ineens aan denken.

Nogmaals bedankt :)

Link to comment
Delen op andere websites

Het is niet aangetoond dat wifi straling gevaarlijk is. Radiogolven zijn een natuurlijk verschijnsel, maar apparaten versterken dit signaal wel aanzienlijk. Persoonlijk heb ik het zekere voor het onzekere genomen, door alleen een wifi router onder in mijn meterkast te zetten. Hiernaast heb ik wel gewoon mijn telefoon elke nacht naast mijn bed liggen, dus dat is een beetje in strijd met elkaar.

Als je de computer/playstation niet tegelijk gebruikt zou het splitsen niet zoveel uitmaken. Eigenlijk zou het verschil ook pas merken als je internetsnelheid naar buiten meer dan 50mbit is, en dat je computer+playstation dat ook gebruikt (aangezien het meestal 100mbit is).

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb, zoals in mijn vorige post aangegeven is, ook een router vlakbij staan (onder de PS3 en naast m'n Apple TV). Nooit problemen gehad. En mijn iPhone en iPod touch zitten constant op dat netwerk. Ook gebruik ik m'n Apple TV weleens zo, omdat ik anders geen AirPlay (streaming) kan gebruiken.

Met andere woorden, ik zou me er geen zorgen over maken als ik jou was. ;)

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb, zoals in mijn vorige post aangegeven is, ook een router vlakbij staan (onder de PS3 en naast m'n Apple TV). Nooit problemen gehad. En mijn iPhone en iPod touch zitten constant op dat netwerk. Ook gebruik ik m'n Apple TV weleens zo, omdat ik anders geen AirPlay (streaming) kan gebruiken.

Met andere woorden, ik zou me er geen zorgen over maken als ik jou was. ;)

Het gaat dan ook om problemen op langere termijn. Wat wel kan is dat je gevoelig bent voor sommige stralingen (?) waardoor je koppijn krijgt of slapeloosheid.

Link to comment
Delen op andere websites

Omdat het hier toch gaat over straling e.d, wat al een beetje offtopic is. Maar ik heb een vraag over een soortgelijk iets. Als ik mijn iPhone 4 oplaadt, en ik doe hem daarna in mijn broekzak. Dan krijg ik na een tijdje een prikkelend gevoel op mijn been, precies de oppervlakte van de iPhone. Precies onder de telefoon. Als ik de telefoon dan uit mn broekzak haal, en gewoon in mijn hand vasthoudt, trekt de prikkeling langzaam weg. Ik krijg dit gevoel niet aan mijn handen. Kan dit ook door straling o.i.d komen? Ik heb dit overigens nog niet geprobeerd met mijn nieuwe toestel (Sony Xperia Z1). Als die het zelfde zou vertonen, zit het misschien wel in mijn hoofd. :7

Sorry als dit verhaaltje gaar overkomt, ben beetje intoxicated en probeer zo duidelijk mogenlijk te zijn. :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Bedankt voor de reacties. Gezien de router oplossing niet goed werkt ben ik toch van plan om een switch te kopen. De UTP kabels heb ik hier gelukkig al liggen. Zijn er nog zaken waarop ik moet letten bij het aanschaffen van een switch? Hebben jullie suggesties voor een switch? Ik behaal internetsnelheden van 140-150Mbit/s, mocht dit nog invloed hebben op de keuze van een switch.

Nogmaals bedankt :)

Link to comment
Delen op andere websites

http://www.alternate...8/?tk=7&lk=9769 Voor gemiddeld gebruik moet je niets meer hebben. :bier:

En deze http://www.informatique.nl/522538/tp-link-tl-sf1005d-switch-5p.html kan alleen maar max 100Mbit/s als ik het goed begrijp? En die van jouw 1000Mbit/s of zie ik dit verkeerd?

Bewerkt: door paul007
Link to comment
Delen op andere websites

http://www.alternate...k=7&lk=9769 Voor gemiddeld gebruik moet je niets meer hebben. :bier:
En deze http://www.informati...-switch-5p.html kan alleen maar max 100Mbit/s als ik het goed begrijp? En die van jouw 1000Mbit/s of zie ik dit verkeerd?

Nog een klein verschil is dat die dat ik heb gekozen iets meer energie vriendelijk is. :puh:

En zeg het maar gewoon even maar die foto van die switch die jij hebt gekozen klopt niet. :bier:

Bewerkt: door Woody268
Link to comment
Delen op andere websites

http://www.alternate...k=7&lk=9769 Voor gemiddeld gebruik moet je niets meer hebben. :bier:
En deze http://www.informati...-switch-5p.html kan alleen maar max 100Mbit/s als ik het goed begrijp? En die van jouw 1000Mbit/s of zie ik dit verkeerd?

Nog een klein verschil is dat die dat ik heb gekozen iets meer energie vriendelijk is. :puh:

En zeg het maar gewoon even maar die foto van die switch die jij hebt gekozen klopt niet. :bier:

Wow goed opgemerkt thanks! Ik denk dat ik dan toch voor de 1000Mbit/s ga met het oog op de toekomst of is het verschil met 100Mbit/s niet te groot? :)

Bewerkt: door paul007
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...