Jump to content

Online kaartverkoop realiseren - hoe?


Puma

Recommended Posts

Jo! Ik zit in de organisatie voor een jazzfeest dat in juni plaats gaat vinden en we moeten hiervoor een kaartverkoop gaan realiseren (we mikken op de 800 tot 1000 gasten). Het project staat nu nog in de kinderschoenen, maar we weten al dat het geen gratis toegang gaat worden en er dus kaartjes moeten worden verkocht. Kaartverkoop op een fysiek punt gaan we natuurlijk doen, maar om zoveel mogelijk buitenstaanders te bereiken (we geven het feest namens onze studentenvereniging, een studentenjazzvereniging in Delft) willen we ook een kaartverkoop via internet realiseren, simpelweg omdat de drempel om een kaartje te kopen dan vele malen lager is dan wanneer je naar een fysieke plek toe moet.

Probleem is: we hebben geen idee wat daarbij komt kijken. Mijn vraag aan jullie is dan ook: hebben jullie hier toevallig ervaring mee? De voorkeur qua betaling gaat natuurlijk uit naar een systeem als iDeal of iets dergelijks en je moet dan ook een of ander systeem maken dat tickets genereert die niet 1-2-3 na te maken zijn. Dit zijn eigenlijk twee aparte vragen maar alle informatie die relevant is, is welkom!

Link to comment
Delen op andere websites

Voor vervalsing tegen te gaan, misschien zijn QR codes dan handig :)

Edit, als dat niet realiseerbaar is, kun je nog altijd namen op de e-tickets zetten. Moeten de gasten zich vanzelfsprekend wel legitimeren!

Bewerkt: door .Whoopdidoo.
Link to comment
Delen op andere websites

Naja je moet iets met nummers/codes doen, zodat je 1 miljard verschillende combinaties zijn, waarvan er dus maar 1000 werken. Namen kan je photoshoppen, maar de kans dat je dan de goede code gokt is 1 op 1 miljoen :puh:. Opzich kan het wel met een systeem dat bij het kopen van een ticket een random nummer kiest tussen 000 000 000 en 999 999 999 (dat nog niet gebruikt is), dat in een db logt en vervolgens op een ticket genereert.

Bewerkt: door Puma
Link to comment
Delen op andere websites

Hey Puma,

Ik heb geen idee of je op zoek bent naar iemand die je probleem kan oplossen of dat je een zetje in de goede richting zoekt, maar ik ben een Technische Informatica student aan de TU Delft. Mocht je willen dan kunnen we het een keer bespreken. :)

Bewerkt: door ZaroX
Link to comment
Delen op andere websites

Jo cool dat je dat aanbiedt! We hebben bij Groover (zo heet onze vereniging, misschien ken je 't wel?) een webcommissie en die kan het misschien wel maken, als ze weten welke kant ze op moeten. Het feest is pas in juni 2014 en ik ben nu vooral even aan het inventariseren wat de mogelijkheden zijn. Mochten we van je hulp gebruik willen maken, dan neem ik graag contact met je op!

Link to comment
Delen op andere websites

Jullie zijn in ieder geval goed op weg hoor! ;)

Als eenvoudige betaalmethode zou je kunnen kijken naar de TargetPay implementatie van iDeal. Verder zou je inderdaad tickets kunnen maken die een willekeurig gegenereerde code bevatten.

Hoe langer de code, des te veilig de tickets zijn natuurlijk. Maar als je bij aankomst van het jazzfeest de tickets gaat controleren wil je niet voor iedere persoon een negen-cijferige code moeten invullen.

Wat mij dan gaaf lijkt, is om een QR-code implementatie te kiezen. Mensen kunnen niet makkelijk een code raden (wat met 9 cijfers ook niet het geval zou zijn) en je kan iemand bij de ingang een smartphone geven met QR-scanner app. 8)

Anyways, lijkt me leuk om te kunnen helpen!

Bewerkt: door ZaroX
Link to comment
Delen op andere websites

Jo Puma,

Volgens mij zijn er inderdaad al een aantal goede aanbevelingen gedaan. Let er namelijk wel op dat als jullie zoiets zelf gaan maken, je er wel voor moet zorgen dat dergelijke zaken vertrouwelijk blijven (dus via een beveiligde verbinding, SSL, is aan te raden).

Ticketscript lijkt alles in één klap aan te bieden voor €1,50 (incl. betaalmogelijkheden), maar de vraag is of jullie dat eraan kwijt willen zijn.

Mochten jullie ervoor kiezen om zelf aan de slag te gaan, kun je overwegen om inderdaad gebruik te maken van deze QR-class voor PHP. De verkochte tickets zul je, zoals je zelf zegt, bijhouden in je eigen database. Zodra je de QR-code leest kun je die door laten wijzen naar een webpagina, waar je de ticket als gebruikt markeert (stel dat iemand leuk gaat kopiëren) en waar nog wat aanvullende data staat, zoals de naam van de koper.

Succes!

Link to comment
Delen op andere websites

Er zijn vele partijen die je kant en klaar voor enkele euro's per kaartje alles aan je kunnen bieden van voorverkoop tot aan de deur. Ik raad je aan deze optie zeker mee te nemen. Al is het misschien wat duurder is het wel betrouwbaarder.

Al is zelfbouw zeker zo leuk, leerzaam en realiseerbaar moet je echt rekening mee houden dat bijvoorbeeld je QR-code module kan falen waardoor alle tickets verkeerd zijn of op de dag zelf als je al die codes moet gaan scannen dat net het internet het niet doet (je moet al die QR codes namelijk wel aan de hand van een database checken). Dit soort scenario's moet je echt meenemen.

Ook moet je echt kijken naar de snelheid van het scannen bij de deur. Bij zelfbouw wil dit nog wel eens traag zijn. Zeker aan te raden om dit soort dingen van te voren uitgebreid te testen. Zodat bezoekers niet uren in de rij moeten staan.

Veel succes!

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...