Jump to content

PC monitor gezocht


SilverRST

Recommended Posts

Hallo,

mijn laptop is niet meer zo goed voor games en films/afleveringen bekijken op volledige scherm, HD of niet HD.

Dus wil ik binnenkort een nieuwe PC laten bouwen. Ik ben al zo een 5 jaar gewend aan het fijne beeldscherm van mijn HP HDX16,

de contrast, de kleuren en het aantal cd/m en het glossy beeldscherm.

Ik heb de afgelopen dagen een PC monitor besteld bij Alternate: Asus VK248H.

Ik moet eerlijk zeggen, het is geen fijne monitor. Het zwart is exact zo zwart als het beeld zelf, alhoewel ik het wel snap: 50.000.000 dynamische contrast.

Maar het hoeveelheid licht dat erop zit, heb elke dag aan de instellingen zitten te sleutelen en tot heden nog niet tevreden.

Het is lastig voor iemand die vele jaren laptops is gewend en plotseling een grote 24 inch monitor heeft.

Dus mijn vraag, bestaat er een degelijke PC monitor dat bijna hetzelfde contrast en het cd/m als die mijn HP HDX laptop heeft?

Dit zijn de eigenschappen van mijn laptop voor het beeldscherm:

http://www.notebookc...ok.16712.0.html

Ik ben me ervan bewust dat de meeste tegenwoordige monitoren zeer hoge contrast en dynamische contrast hebben en nog meer hoge dingen,

en zal ik dus eraan moeten wennen. En dat er steeds minder glossy monitoren zijn.

En daar gaat mijn voorkeur juist, De zon reflecteert niet op mijn beeldscherm Dat matte beeldscherm...nee, totaal niet mijn ding.

En is de response reactietijd in ms nou echt zo belangrijk? Ik speel graag games (du'h) maar games zijn meestal GTA en NFS

en zal ook eens nieuwe games spelen. En mijn broertje speelt FPS games op de PS3 dat aangesloten is aan mijn Asus monitor.

Dus eh, zijn er zulke monitoren met ongeveer dezelfde eigenschappen als van mijn laptop beeldscherm?

24 inch vind wel te groot dus mag best een 21 inch zijn of 20 inch. Wil wel liefst 1080p.

De prijs, geen idee dus wordt dat gewoon kijken en dan hoe en wat.

Bewerkt: door Blue_V
Link to comment
Delen op andere websites

Voor gamen is responstijd héél belangenrijk, hoe lager hoe beter want anders krijg je last bij "ghosting".

Ghosting:

zoals je ziet is het beeld niet echt 'smooth' en worden het beeld wat dubbel/wazig.

Nog een probleem is dat je perse een blinkend scherm wilt, deze worden helaas zo goed als niet meer gemaakt, tegenwoordig zijn het zo goed als allemaal matte schermen, er zal dus niet veel anders opzitten dan een mat scherm te nemen, je word het heus wel gewoon. ;)

Bewerkt: door Woody268
Link to comment
Delen op andere websites

Dus dat is ghosting. Thanks voor de duidelijke video, tearing schijnt ook vaak te voorkomen op 5ms of lager of hoger?Ghosting en tearing komen dus vaak voor op hoger response tijden?Plasma TV's en PC monitoren zijn in principe hetzelfde? Ook plasma TV's hebben response tijden?Hetzelfde probleem met de blinkende beeldschermen, laptops schijnen tegenwoordig ook vaker matte beeldschermen te hebben.Het wordt dus wennen. Echt jammer, blinkend beeldscherm heeft veel potentie (naar mijn mening) omdat je alles echt kunt zien en veel heldere kleuren.De kijkhoeken zijn ook veel beter op blinkend scherm.Kwam eens vandaag erachter dat er grote verschillen zijn tussen de VGA en HDMI. Met VGA krijg je paarsachtige tinten wanneer er zwart of (heel) donker grijs is.Ik dacht dat het door de ingebouwde speakers komt. Toekomstige PC zal DVI hebben, ben ik eindelijk af van die ouderwetse VGA.Het ziet er dus naar uit dat ik gewoon moet wennen.

Net weer aan de instellingen gewerkt aan mijn Asus monitor, ik wilde dat het de exacte kleuren en contrast hebben.

Ik probeerde het met nVidia configuratiescherm en speelde wat met de instellingen en eindelijk

is de Asus monitor bijna exact aan die van de laptop. Nou ben ik van plan om binnenkort een nieuwe PC te laten bouwen

en heeft het ook een Nvida videokaart. Is het mogelijk om de instelling over te nemen naar de nieuwe PC?

Ik zag het knopje Profielen-Opslaan. Ik neem aan dat ik het profielen bestand gewoon over moet brengen via USB stick

en dan vanaf de nieuwe PC laden?

Bewerkt: door Blue_V
Link to comment
Delen op andere websites

Alle beeldschermen hebben een respons tijd lcd, plasma, crt (a.k.a. oude beeldbuis). Tearing hangt van de verversingsfrequentie en kan gebeuren wanneer de beelden per seconde (fps) hoger zijn dan de "refresh rate" van het beeldscherm. Maar als dit gebeurd tijdens het gamen kan je dit voorkomen door " V-Sync" aan te zetten. :bier:

Als je ik een beeldscherm mag aanraden, raad ik je aan om de Iiyama E2273HDS-B1 te kopen. Ik heb zelf 2 van deze schermen en ben er heel tevreden over. :)

Link to comment
Delen op andere websites

Oke, goed om te weten over de tearing. De PC rig haalft makkelijk boven de 60FPS en misschien zelfs veel hoger.

En nou de VGA probleem, nou ja, voor mij wel want met de VGA kabel ontstaat er een paarse hue/tint en dit stoort gigantisch.

Zowel voor games als normaal gebruik. En met de HDMI blijkt dat het paarse probleem is opgelost.

Het geluid blijkt via de HDMI te zijn (op zich wel logisch) en moet ik een koptelefoon aansluiten aan de monitor. Komt het geluid

dan van de laptop zelf of echt van de speakers? Op het moment kan ik dat niet testen want momenteel is het een warboel van kabels.

Mocht de paarse probleem ook op de nieuwe PC zijn, dan heb ik nog de DVI kabel. Wat ik heb vernomen van google is dat DVI geen geluid heeft.

Is dat waar? Hoe kan ik dan geluid hebben?

Over het hoofd gezien edit van vorige post:

Net weer aan de instellingen gewerkt aan mijn Asus monitor, ik wilde dat het de exacte kleuren en contrast hebben.

Ik probeerde het met nVidia configuratiescherm en speelde wat met de instellingen en eindelijk

is de Asus monitor bijna exact aan die van de laptop. Nou ben ik van plan om binnenkort een nieuwe PC te laten bouwen

en heeft het ook een Nvida videokaart. Is het mogelijk om de instelling over te nemen naar de nieuwe PC?

Ik zag het knopje Profielen-Opslaan. Ik neem aan dat ik het profielen bestand gewoon over moet brengen via USB stick

en dan vanaf de nieuwe PC laden? Of moet het van Windows zelf?

En over de Liyama. Hoe is het beeld in bijvoorbeeld donker? En het helderheid?

Dynamische contrast van 5mln lijkt me beter dan 50mln.

Bewerkt: door Blue_V
Link to comment
Delen op andere websites

Over dat probleem met je scherm dat paars tint heeft, denk ik dat het waarschijnlijk aan de vga kabel of de vga connector aan scherm/laptop is beschadigd.Als je het scherm aansluit via HDMI moet je niet een hoofdtelefoon aansluiten aan je scherm dit kan ook aan je laptop. Wanneer je een hoofdtelefoon aansluit via je scherm dan komt het geluid van je computer om er in de monitor geen geluidskaart zit, het is een simpele pass through. ;)

Een DVI kabel geeft inderdaad geen geluid door, als je de luidsprekers van je scherm wilt gebruiken moet je een '3,5 inch head jack' aansluiten op je scherm, dit werkt enkel wanneer je scherm ingebouwde luidsprekers heeft anders zal je een speaker set moet kopen, dit is de beste optie omdat ingebouwde luidsprekers in scherm niet veel voorstellen. Het geluid van een speaker set is veel betere kwaliteit als het geluid dat uit de luidsprekers van een scherm komen.

Ik denk dat je verouderde drivers hebt van het nvidia configuratie scherm of je oude drivers hebt van je videokaart. Naar mijn weten heeft nvidia al enige tijd de mogelijkheid om je profielen te bewaren geschrapt en zal de deze optie niet meer vinden bij recente drivers (correct me if i'm wrong). :(

Bij dat Iiyama scherm is zwart echt zwart. En wat je zegt over dynamisch contrast klopt niet. Dynamisch contrast is het vershil tussen de lichte gedeeltes van je scherm en de donkere, hoe groter dit verschil is, hoe mooier de beeld kwaliteit. :bier:

Bewerkt: door Woody268
Link to comment
Delen op andere websites

Oke, ik zal is de volgende keer een andere VGA kabel testen.

Ik heb inderdaad nog de verouderde drivers van nVidia maar er is geen nut om het te updaten.

Alleen GTA SA een kwartiertje spelen blaast de ventilator keihard, je kunt m erg goed horen. Dat updaten is niet nodig

en heb er verder geen problemen mee.

Over dat DVI, kan ik niet gewoon geluid hebben door een audiojack aan de PC aan te sluiten?

Met een speaker set stoor ik anderen en heb het liefst mijn hoofdtelefoon, dat is de pure kwaliteit :puh:

GTA en NFS horen gespeeld te worden met een hoofdtelefoon.

Link to comment
Delen op andere websites

Oke, mooi :puh:

Trouwens, bestaan (eh, gekke vraag ik weet) er ook OLED monitoren of tv's van rond de 21-24 inch? Of de OLED tv's/monitoren überhaupt te koop zijn?

Het beeld is echt niet normaal! Perfecte kleuren, saturatie en contrast. PSVita heeft dat type beeldscherm ook en het is erg mooi.

De prijs zal vast wel hoog liggen maar niks is gratis in het leven.

Link to comment
Delen op andere websites

Denk niet dat het voor monitors al bestaat, maar je hebt wel IPS welke ook prachtige kleuren en contrast heeft. Maar een groot probleem bij veel IPS schermen is een vrij lange responstijd, wat dus ghosting kan veroorzaken. Als je voor een IPS scherm wilt gaan, moet je heel goed kijken naar de responstijd dat deze niet te hoog is! ;)

Bewerkt: door Woody268
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...