Jump to content

Nelson Mandela overleden

NandroDavids

Recommended Posts

In Zuid-Afrika is oud-president Nelson Mandela op 95-jarige leeftijd overleden. Zijn dood werd bekendgemaakt door president Zuma.

De hele dag waren er al geruchten dat het slecht met hem ging. Zijn familie kwam bijeen in het huis van Mandela in Johannesburg.

Mandela's gezondheid was al sinds deze zomer slecht. Hij werd 8 juni opgenomen in het ziekenhuis met longklachten. Enkele dagen later leek het erop dat hij zou overlijden.

Bron: NOS Teletekst

Man, eindelijk. Typisch geval van te lang in leven gehouden met allerlei medische zorg, volgens mij. Natuurlijk, ik heb het niet van dichtbij gezien, maar deze man was al lang aan zijn einde gekomen, normaal gesproken.

Delen op andere websites

• Reacties 30
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

• NandroDavids

3

• Mr.Boss

2

• Dutchy3010

2

• xCrazyShotgun

2

Man, eindelijk.

Wow, gewoon wow, dat je dit over één van de moedigste mannen uit de vorige eeuw, die enorm veel betekend heeft voor enorm veel mensen, zegt. Hij verdiende het om 150 te worden, al dan niet met apparatuur.

Het raakt mij in mijn hart als zo'n man overlijdt.

Delen op andere websites

Man, eindelijk.

Wow, gewoon wow, dat je dit over één van de moedigste mannen uit de vorige eeuw, die enorm veel betekend heeft voor enorm veel mensen, zegt. Hij verdiende het om 150 te worden, al dan niet met apparatuur.

Alsof hij er blij van zou worden nog tot z'n 150e kunstmatig in leven te worden gehouden. Kom op, de man was oud, op, klaar. En steeds maar weer dat 'nieuws' dat z'n gezondheid achteruit gaat... ja, logisch toch, op je 95e? Dat moet je verder helemaal niet willen rekken, vind ik.

Doet niets af aan wat hij heeft betekend in z'n (lange) leven. Daar heb ik het dan ook helemaal niet over. Alleen, ik vond het wel tijd worden. Of de tijd was eigenlijk al wel geweest.

Mij dus niet.

Delen op andere websites

Je bent zelfs vroeger met het nieuws dan enkele krantensites.

Wel, het ging natuurlijk al tijden slecht met zijn gezondheid, dus een verrassing is het niet. Alleen is er altijd een moment waarop het moet gebeuren en dat is nu. Ongelooflijk veel respect voor deze man, wat hij allemaal heeft verwezenlijkt.

Het heeft inderdaad weinig zin om iemand kunstmatig in leven te houden, maar dat zo'n groot persoon sterft, dat raakt me toch zeker wel.

Delen op andere websites

Je bent zelfs vroeger met het nieuws dan enkele krantensites.

Ik heb m'n tv vaak op Teletekst 101 staan, het nieuws dus, en toen het daar op stond was ik vrij snel ja :puh:

Juist op Sinterklaas. Heel wrang.

:schater: Omdat? Vanwege de hele Zwarte Pieten-discussie?

Delen op andere websites

Man, eindelijk.

Iemand die veel betekend heeft voor de wereld verdient het om voort te leven na zijn of haar dood, in de harten en herinneringen van degenen die hem of haar voor eeuwig dankbaar zijn. Daar heb je geen apparatuur voor nodig.

Ik heb hem altijd al gerespecteerd voor bepaalde daden, en daar zal na zijn dood niets aan veranderen.

Delen op andere websites

Vandaag stond nog net een stukje over Mandela in de Metro, herinnerde me er aan dat hij nog steeds in het ziekenhuis lag en net vandaag overlijdt hij. Tja, toevallig.

Ik wou bijna zeggen een spijtige zaak, maar dat is het in essentie niet. Hij heeft in de loop van zijn leven veel bijgedragen en heeft zijn latere jaren gewoon kunnen uitleven op een normale (kunstmatig verlengd naar het einde) manier, dat die man dan sterft is op zich geen spijtige zaak. Het is wel een historische gebeurtenis, dat wel, maar geen spijtige zaak.

De essentie van een eindig leven is net dat door die beperkte tijd mensen er om zijn gedwongen om die tijd zinvol te gebruiken. Het bereiken van hoogtepunten, het sluiten van belangrijke overeenkomsten en het leiden/stabiliseren van een land. Het feit dat sommige personen er in slagen om dit daadwerkelijk te doen in hun leven maakt ze historisch en in zekere mate legendarisch. Nelson Mandela was een van de weinige historische personen van dit tijdperk. Het was een levend icoon en een icoon moet sterven. De pracht van prestaties in het leven komt voort van het principe dat de gegeven tijd gelimiteerd is en dat alles binnen die tijd bereikt moet worden, als je dan zegt dat zo iemand oneindig verdient te leven dan mis je hier toch een deel van de essentie. Ik heb respect voor wat hij heeft betekend, voor het individu en het icoon dat Mandela is, maar zijn dood is geen spijtige zaak. Het draagt bij tot zijn vereeuwiging.

Rust Nelson Mandela, je hebt het verdiend.

Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

• Create New...