Jump to content

Batterij nieuwe telefoon


TekaLoca

Recommended Posts

Goedenavond mede-forummers,

ik ga binnenkort mijn nieuwe telefoon binnenkrijgen, het gaat om de Samsung Galaxy S4. Nu is mijn vraag ; hoe lang laad ik hem het beste op als ik hem voor het eerst heb? Vroeger was het altijd zo dat je hem 24u lang moest laten opladen, maar tegenwoordig zijn die dingen al voor 50 of 60% geladen als ze "de fabriek", zeg maar, verlaten.

Dus hoe lang laad ik deze het best op om een goeie levensduur van mijn batterij te garanderen?

Alvast bedankt! :tu:

Link to comment
Delen op andere websites

ik denk je kan 2 dingen doen :

of leeg laten lopen dus intensief gebruiken en dan hopen dat ie rond de avond dat je naar bed gaat leeg is.

of je laad em op vanaf bijv zoals je zelf zegt 60% en dan tot 100 en dan intensief gebruiken.

ik denk dat het 1e ook wel het beste is zo doe ik het altijd als ik een nieuwe mobiel heb.

Link to comment
Delen op andere websites

Gewoon niet, het maakt bij nieuwe batterijen niet uit of je'm eerst tot 100 procent oplaadt of niet. Batterijkalibratieapps werken overigens volgens Google niet. Wat echter wel helpt, is je telefoon tot onder de 10 procent brengen en hem dan tot 100 procent opladen. Zo kalibreert je batterij zichzelf. Het is aangeraden dit om de zoveel tijd te doen(gezien het feit het een smartphone betreft, doe je dit onbewust wel vaker :puh: ).

PS: De huidige accu's laadt je best niet tot volledig 100 procent op, maar tot zo'n 97 procent.

Link to comment
Delen op andere websites

Bedankt voor de snelle antwoorden!

ik denk je kan 2 dingen doen :

of leeg laten lopen dus intensief gebruiken en dan hopen dat ie rond de avond dat je naar bed gaat leeg is.

of je laad em op vanaf bijv zoals je zelf zegt 60% en dan tot 100 en dan intensief gebruiken.

ik denk dat het 1e ook wel het beste is zo doe ik het altijd als ik een nieuwe mobiel heb.

Als ik er geen topic over had geopend, had ik het zeker en vast zo gedaan zoals je aangeeft in de tweede optie. Wat denk ik niet echt de juiste is.

Mijn Galaxy S3 heb ik zo opgeladen toen ik hem nieuw had en het duurde een paar maand voor de batterij vlot begon mee te gaan. Hij gaat, zonder echt intensief gebruik van spelletjes, 2 dagen mee. Kunnen er zelfs 3 zijn als ik zou willen, maar dan wordt het nipt (zou die midden in de dag kunnen uitvallen bij 0%).

Gewoon niet, het maakt bij nieuwe batterijen niet uit of je'm eerst tot 100 procent oplaadt of niet. Batterijkalibratieapps werken overigens volgens Google niet. Wat echter wel helpt, is je telefoon tot onder de 10 procent brengen en hem dan tot 100 procent opladen. Zo kalibreert je batterij zichzelf. Het is aangeraden dit om de zoveel tijd te doen(gezien het feit het een smartphone betreft, doe je dit onbewust wel vaker :puh: ).

PS: De huidige accu's laadt je best niet tot volledig 100 procent op, maar tot zo'n 97 procent.

Het klopt dat ik dit vaker doe. Vooral toen ik m'n S3 net had lette ik hier op, dat die tot onder de 15% ging vooraleer inplug om op te laden. Nu laad ik hem weleens op vanaf 30 of 40%, maar ik denk niet dat het heel goed is voor de batterij.

Dus wat moet ik uit jullie twee antwoorden concluderen? Toch helemaal opladen bij ontvangst, of helemaal niet opladen?

Link to comment
Delen op andere websites

Het klopt dat ik dit vaker doe. Vooral toen ik m'n S3 net had lette ik hier op, dat die tot onder de 15% ging vooraleer inplug om op te laden. Nu laad ik hem weleens op vanaf 30 of 40%, maar ik denk niet dat het heel goed is voor de batterij.

Is niet slecht voor de batterij hoor. ;)

Dus wat moet ik uit jullie twee antwoorden concluderen? Toch helemaal opladen bij ontvangst, of helemaal niet opladen?

Laten leeglopen tot onder de 10 en dan naar 100. Echt nodig is het niet, maar het valt wel aan te raden.

Link to comment
Delen op andere websites

Huidige batterijen worden met 70-80% verscheept, om een hele simpele reden.

Het zijn namelijk Li-on batterijen of aanhang hiervan, bij niet gebruik blijven de batterijen het beste als ze rond de 75% houdt.

Ze vinden het niet leuk om 100% geladen te worden en dan niet gebruikt te worden, dan gaan de interne moleculen bewegen of iets, en dit vermindert levensduur.

Te diep ontladen en dan laten liggen is ook niet goed, dan ontlaad je ze te diep en gaan ze ook stuk.

Dit is de reden dat ze meestal vanaf fabriek rond de 60-90% zitten, niet omdat ze te gierig zijn om ze volledig te laden of iets ;)

Bij eerste gebruik, nee, het boeit dus niet hoe je ze gebruikt, je mag ze gerust een hele dag aan de lader houden, of helemaal leegtrekken tot ie uitvalt.

Je kan ze namelijk niet te diep ontladen maar ook niet overladen in je telefoon, en als dit wel gebeurd is je telefoon en accu stuk, maar ga hier maar niet vanuit.

Enigste wat je kan doen, is idd de batterij kalibreren, door hem volledig leeg te trekken en volledig te laden, meer niet.

Bij 40% procent gaan laden is ook niet erg, wat ze niet leuk vinden is dat als je ze vaak gaat laden.

Dus bv. om de 10% de lader lostrekken en dan even gebruiken en dan weer laden, iedere keer dat je de lader aansluit, is een cyclus.

En deze accu's gaan vaak zoveel cyclussen mee, bv. 500 keer, en door continu de lader los te trekken vernaggel je een cyclus!

En ja, ik heb er ervaring mee, zit zelf in de modelbouw waarbij we LiPo's gebruiken, en dit is in grove lijnen exact hetzelfde en worden hetzelfde behandeld.

Bewerkt: door GolfG60
Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

* Excuses voor mijn dubbelpost maar anders ziet men niet dat er een update is in dit topic. *

Ik heb mijn nieuwe telefoon binnegehad vandaag en na alle updates en instellingen juist te hebben ingesteld, was die nog op 50%, vervolgens heb ik hem tot de avond gebruikt en was die onder de 10% en ik heb hem 2 uur geleden ingestoken om te laden. Hij staat op 96% atm. Ga ik hem mogen loskoppelen op 100% of laat ik hem beter nog tot morgenvroeg insteken? Of heeft dat helemaal geen nut? Je kan niet voorzichtig genoeg zijn met die batterijen tegenwoordig.. :puh:

Alvast bedankt!

Link to comment
Delen op andere websites

Het beste is om 'm een paar procent voor de 100 uit te trekken, maar voor de eerste keer is een keertje naar de 100 procent niet slecht ivm kalibratie.

Laten inzitten tot morgenvroeg heeft géén zin, integendeel.

Bewerkt: door MegaPilot
Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

We zijn nu anderhalve week verder, ik heb hem al meermaals opgeladen. Elke keer van onder de 10%, tot het maximum (100% ofc.).. Nu lees ik hier wat posts terug en moet ik hem blijkbaar beter loskoppelen op 97%? Waarom is dit beter?

Link to comment
Delen op andere websites

Het voordeel van een galaxy telefoon ligt ook bij het feit dat je de batterij echt super makkelijk kan vervangen door een nieuwe. Na 1/2 jaar gebruik presteren ze toch meestal slecht en kan je er gewoon een nieuwe in doen.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik kan er geen wetenschappelijke uitleg aangeven, maar het wordt in ieder geval aangeraden op meerdere sites, zoals deze.

Ik zal het nog maar een keertje uitproberen dan, thanks! ;)

Het voordeel van een galaxy telefoon ligt ook bij het feit dat je de batterij echt super makkelijk kan vervangen door een nieuwe. Na 1/2 jaar gebruik presteren ze toch meestal slecht en kan je er gewoon een nieuwe in doen.

Een voordeel is het wel maar ik probeer het sowieso te vermijden. Overigens is het met mij ook zo dat ik vaak afwissel van GSM. Ik heb nu bijvoorbeeld een Galaxy S4 maar als de S5 dadelijk uit is, zou ik daar al meer voor gaan.. :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...