Jump to content

Rasperi pi


dionkoffie

Recommended Posts

Hoi,

Ik ben heel mischien van plan een raspery pi te kopen. Een klein linux boxje.

Heeft iemand deze? Ik hoorde dat het instellen van de os nogal moeilijk was.

gr

Op GTAForum word er ook verwacht dat je zelf op onderzoek uitgaat.

Er zijn genoeg (Engelse, maar ook Nederlandse) artikelen op internet te vinden die uitleggen hoe je Linux op je Raspberry Pi kan installeren.

Verder heb ik geen Raspberry Pi maar ik heb er voldoende over gehoord en ken wat mensen die er een hebben gekocht. Een belangrijke vraag die je jezelf moet stellen is wat je er mee wilt gaan doen en of je al ervaring met het besturingssysteem Linux hebt.

Edit: @Hierboven:

Raspberry PI is een klein computertje waar je gewoon linux of androind etc op kan zetten. Zit een hdmi poort op en 2 usb poorten google er anders eens naar

Wat is dit nou voor een compleet nutteloze reactie? Hij vraagt helemaal niet naar wat een Raspberry Pi is. :?

Bewerkt: door ZaroX
Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb er zelf een (al een aantal maanden overigens) en gebruik het nu gewoon als XBMC Media speler, werkt allemaal prima maar ondertussen al weer 3 SD-kaartjes moeten kopen omdat ze aan de lopende band corrupt raken. Wat je jezelf moet afvragen is waarvoor wil je het gebruiken? Je kunt er gewoon geen spelletjes meespelen en ik zou het persoonlijk niet aanraden als website host of dergelijke. Wat er dan nog bijkomt is dat je hier zeker wat ervaring voor nodig hebt -mocht je geen kant & klaar systeem er op willen c.q. XBMC- en ik weet niet zeker of je die wel hebt, zeker omdat je zelf al zegt dat je denk dat het installeren lastig kan zijn?

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb er zelf een (al een aantal maanden overigens) en gebruik het nu gewoon als XBMC Media speler, werkt allemaal prima maar ondertussen al weer 3 SD-kaartjes moeten kopen omdat ze aan de lopende band corrupt raken. Wat je jezelf moet afvragen is waarvoor wil je het gebruiken? Je kunt er gewoon geen spelletjes meespelen en ik zou het persoonlijk niet aanraden als website host of dergelijke. Wat er dan nog bijkomt is dat je hier zeker wat ervaring voor nodig hebt -mocht je geen kant & klaar systeem er op willen c.q. XBMC- en ik weet niet zeker of je die wel hebt, zeker omdat je zelf al zegt dat je denk dat het installeren lastig kan zijn?

De reden dat ze corrupt raken is dat je veel schrijf acties op flash geheugen uitvoert. Flash geheugen heeft maar beperkte levensduur afhankelijk van hoeveel je schrijft.

Weet niet welke XBMC versie gebruikt maar bij Raspbmc moet je in de file /etc/fstab noatime bij de mount opties zetten.

@OP

Het instellen van het OS kan best lastig zijn. Maar als je googled dan kan je zien dat leveranciers zoals farnell ook sdkaartjes verkopen waar het OS al voor je is ingesteld. Het enige wat je dan hoeft te doen is hem aan te sluiten.

Link to comment
Delen op andere websites

Als je verstand van Linux hebt (vooral via commandline) is het best makkelijk. Er staan zelfs goede instructies voor het installeren van Debian op je SD kaartje.

Zelf gebruik ik de Pi's om aan het internet te hangen. Ik heb 3 Pi's in het huis hangen:

1) Samba share (Bestanden delen via het netwerk) met een automatische Usenet downloader voor series. Hieraan hangt ook een externe HDD

2) Web proxy / VPN voor gebruik vanaf externe locaties

3) Raspberry pi als Wi-Fi access point.

Als dat geen home cloud is weet ik het ook niet meer ;)

Bewerkt: door Sublime
Link to comment
Delen op andere websites

haha :puh:

Ik heb niet veel verstand van linux. Maar mijn doel is niet zo groot. Ik wil hem alleen hebben om er gwn mee te spellen. Een mini pctje zeg maar.

Dan heb je er echt weinig aan, of je neemt genoegen met spelletjes als Snake of een erg slechte versie van Minecraft?

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...