Jump to content

Algemeen Linux topic

Gebruik jij Linux?  

44 leden hebben gestemd

1. 1. JA? of NEE?

• JA, ECHT WEL!
      24
    • NEE, HELAAS NIET!
      20

Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)

@Thundercover/Big Boss, misschien is het ook handig om dit topic te pinne?

offtopic: En waar moet ik zijn voor een naamswijziging? Vind GTA_153 een beetje saai worden...

Bewerkt: door Thundercover
Inhoud van de post hersteld. ~~ Thundercover
  • Reacties 164
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

• linux-or-unix

40

• Golf_MK1

22

• Megadreams

13

• GolfG60

13

Geplaatst:

Ik zie echt niet in waarom ik thuis op mijn desktop of netbook Linux zou moeten gebruiken. OK, het is misschien veiliger, maar daar tegenover staat wel weer dan ik moeilijk moet doen om programma's redelijk te laten werken.

Linux lijkt mij vooral handig voor servers en belangrijke bedrijven. Daar worden gerichte aanvallen op gemaakt omdat het belangrijke gegevens bevat. Ook is daar een mooie omgeving en gebruiksvriendelijkheid niet belangrijk is, zodat het extra snel word gemaakt dat er handig als er grote updates of heel veel pc veranderd moeten worden.

En nee, ik hoef geen preek van linux-or-unix, sinds jij duidelijk niet open-minded bent over OS'en en dit anders alleen maar in een fanboy topic veranderd wat niet de bedoeling is. :)

Geplaatst:

Weetje, dat dacht ik eerst ook maar dat valt reuze mee. Om programma's te installeren heb je allerlei tools tot je beschikking en het installeren gaat volledig automatisch, je hoeft alleen je wachtwoord in te voeren en de installatie te starten, verder doet het alles zelf.

Daarbij hoef je bij Linux door zijn modulaire opbouw(wow nu lijk ik net slim) niet de pc te herstarten na updates, omdat services gewoon herstart kunnen worden zonder probleem.

Wat ik zelf ook leuker vind voor dagelijks gebruik is dat je Linux stukken makkelijker en veel meer in zijn geheel kunt aanpassen door andere Desktop Environments bijvoorbeeld en programmas voor vanalles zijn er in overvloed.

Linux is ook gratis, in tegenstelling tot Windows maar je betaalt bij Linux wel voor de support, deze support heb je als thuisgebruiker niet nodig, maar is als bedrijf wel handig.

Het enige nadeel is dat je op Linux bijvoorbeeld geen gameskunt spelen, en dit komt merendeels ook maar omdat Linux geen DirectX kan en mag bevatten, mocht dit ooit gefixt worden dan zou Linux langzaam een hoofdkeuze kunnen worden voor gebruik, al moet ik zeggen dat de keuze die je hebt bij Linux OSen ze net zo hard mee als tegenwerkt.

Geplaatst:

Weetje, dat dacht ik eerst ook maar dat valt reuze mee. Om programma's te installeren heb je allerlei tools tot je beschikking en het installeren gaat volledig automatisch, je hoeft alleen je wachtwoord in te voeren en de installatie te starten, verder doet het alles zelf.

Natuurlijk zijn linux programma's makkelijk te installeren. (obvious) Maar als ik een echt windows programma nodig heb zou ik dat met bijvoorbeeld Wine moeten doen, wat een hoop gedoe is. Of zijn daar ook weer tools voor?

Wat ik zelf ook leuker vind voor dagelijks gebruik is dat je Linux stukken makkelijker en veel meer in zijn geheel kunt aanpassen door andere Desktop Environments bijvoorbeeld en programmas voor vanalles zijn er in overvloed.

Moet ik dan denken in de richting van bijvoorbeeld desktop cube voor windows? Of meer richting gewoon thema's?

Het enige nadeel is dat je op Linux bijvoorbeeld geen gameskunt spelen, en dit komt merendeels ook maar omdat Linux geen DirectX kan en mag bevatten, mocht dit ooit gefixt worden dan zou Linux langzaam een hoofdkeuze kunnen worden voor gebruik, al moet ik zeggen dat de keuze die je hebt bij Linux OSen ze net zo hard mee als tegenwerkt.

Grappig, zo ver ik weet is gaming op linux zelfs groter dan mac osx die dit wel heeft. Er komen relatief weinig games uit voor Linux, maar de bekenste engines zijn wel geport, met daarbij een hoop games. O.a. de Quake engines, en de Unreal Tournament engines. Zo zijn onder andere ook Doom 3, de Postal games, de Unreal Tournament games, Neverwinter Nights serie, Serious Sam 1 en 2, en Frets on Fire naar Linux geport. Terwijl je op mac osx naast steam haast niets meer hebt qua gaming.

Geplaatst:

Natuurlijk zijn linux programma's makkelijk te installeren. (obvious) Maar als ik een echt windows programma nodig heb zou ik dat met bijvoorbeeld Wine moeten doen, wat een hoop gedoe is. Of zijn daar ook weer tools voor?

Niet alle programma's zullen in wine draaien, maar er is inderdaad een tool voor genaamd: playonlinux

Hiermee kan je programma's of games installeren. Je selecteert welke programma of game je wilt installeren, je selecteert daarna de installatiebestanden en het programma doet de rest.

Hiermee kan je bijv. heel simpel office 2007 mee installeren wat je handmatig moeite kost

Moet ik dan denken in de richting van bijvoorbeeld desktop cube voor windows? Of meer richting gewoon thema's?

Nee, je kan echt bijna alles aanpassen van de thema's, ik zou niet weten wat ik niet zou kunnen aanpassen.

Natuurlijk heb je ook keuze uit eye-candy zoals o.a. een 3d kubus oid.

Geplaatst:

over die dingen wist ik nog niets, die ga ik zeker even uitchecken, kan ik misschien ZModeler in Linux draaien.

Geplaatst:

Grappig, zo ver ik weet is gaming op linux zelfs groter dan mac osx die dit wel heeft. Er komen relatief weinig games uit voor Linux, maar de bekenste engines zijn wel geport, met daarbij een hoop games. O.a. de Quake engines, en de Unreal Tournament engines. Zo zijn onder andere ook Doom 3, de Postal games, de Unreal Tournament games, Neverwinter Nights serie, Serious Sam 1 en 2, en Frets on Fire naar Linux geport. Terwijl je op mac osx naast steam haast niets meer hebt qua gaming.

Las een tijd terug Xfire statistieken en daar kwam neer dat 5% mac gamers waren, anderhalf linux en de rest Windows.

Geplaatst: (bewerkt)

Ben terug, maar als GolfG60 nog wil helpen met dit topic up-to-date te houden?

Ik ga ook weer dit topic bijhouden en makkelijkere en kleiner linux en unix os's toevoegen aan beginpost!

Bewerkt: door linux-or-unix
Geplaatst:

Ten eerste, als je stopt met actief zijn hier, dan hoef je niet de inhoud van al je posts te legen. Nu heeft niemand er meer iets aan, terwijl er anders nog rustig verder gediscussieerd kon worden in een verder leesbaar topic. Nu mag ik natuurlijk het topic weer gaan opschonen zodat het allemaal nog leesbaar is... Daarnaast is het ook niet aan jou om te bepalen of er in dit topic gepost mag worden: daarvoor is de crew aangesteld.

Ik zal het topic opschonen, zodat leden die nog wel willen discussiëren en over (L)unix willen praten dat ook hier prima kunnen doen.

Geplaatst:

Ik gebruik zelf Mac OS X, op een iMac.

Als mijn Mac het begeeft ga ik een PC kopen met Linux, windows begin ik nooit meer aan. (Alhoewel het op school wel moet :7)

Geplaatst:

Wat ik fijn vind aan Ubuntu, is dat mails controleren en msnen best gemakkelijk is.

Het zit namelijk geïntegreerd in Ubuntu.

Enigste nadeel, flash kan soms moeilijk doen in Ubuntu, ik gebruik daarom YouTube in Firefox en Chromium voor gewoon surfen :Y

Geplaatst:

Ik vind dat juist vervelend want die service kan ik me niet op aanmelden, ik gebruik Kopete welke ook niet erg makkelijk is qua notificaties...

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

• Create New...