Games voor mobiele apparaten maken is een hele kunst. Je moet rekening houden met vele soorten apparaten, besturingssystemen en schermgrootte. Aangezien Rockstar Games van huis uit vooral games maakt voor consoles en PC. Daarnaast wilde Rockstar Games waarschijnlijk hun eigen dure programmeurs er niet opzetten. Om deze redenen hebben ze waarschijnlijk dus besloten om het uit te besteden. Zo zijn de mobiele versie van GTA3, GTA Vice City en GTA San Andreas omgezet door War Drum Studios. Nu is het dus de vraag om ze dat goed hebben gedaan. Zo ver ik weet vermaken mensen zich prima met de mobiele versies van deze games. Echter bij de release van de iOS versie van GTA San Andreas bleek dat het spel maar 1,6 gigabyte te zijn terwijl de PC versie bijna vier gigabyte groot is.
Natuurlijk is het een hele prestatie om games zo klein te krijgen dat ze ook speelbaar zijn op apparaten die er eigenlijk op zijn gemaakt om zo zuinig mogelijk met hun energie om te gaan zodat je altijd kan bellen.
Je kan veel zeggen maar vergeleken met het originele PS2 spel ziet het er goed uit!
Hoe ze een spel zo klein kunnen maken is ons nu duidelijk. Dutchy3010 merkte al op dat er helaas enkele muzieknummers in de mobiele versie van GTA Vice City ontbraken. Ash_735 van het ViceCityStories PC project heeft ontdekt dat er in de mobiele versie van GTA San Andreas ook vele nummers ontbreken. zo ontbreken onder andere nummers van Killing in the Name, You Dropped A Bomb On Me en Woman To Woman. Daarnaast zijn alle audiobestanden in grote en daarmee in kwaliteit veranderd. Zo zijn de bestanden omgezet naar MP3 bestanden van 22050Hz waarvan alles ook nog is in mono is (geen fancy stereo geluid dus).
Nu is dit bovenstaande wel jammer, maar zeer begrijpelijk als je zo'n groots en fantastisch spel op zo'n klein apparaatje wilt proppen. Maar nu komt dus het erge. Ash_735 ontdekte dat War Drum Studios niet de originele audio opnames van Rockstar Games heeft gebruikt (die er wel zijn volgens Lazlow!), maar 'simpelweg' lui de San Andreas Audio Toolkit heeft gebruikt die door een GTA-fan is gebouwd. Zo zijn alle .ogg bestanden van de PC versie van GTA San Andreas naar de mobiele versie omgezet. Doordat ze de bestanden niet professioneel hebben omgezet is dit dus helaas heel erg te horen in de audiokwaliteit van de mobiele versie. Sommige zenders/fragmenten hapert de audio zelfs van!
Om dit nieuwsbericht toch nog een beetje positief te eindigen blijkt dankzij het werk van Ash_735 en andere de bestanden van de mobiele versie van GTA San Andreas wel makkelijk uit te lezen en te bewerken. Er zijn nu al mensen bezig met ervoor zorgen dat de ontbrekende nummers weer in de mobiele versie van GTA San Andreas terug te zetten. Ook is het al gelukt om textures aan te passen en zelfs een eigen voertuig in de mobiele versie te krijgen!
Al heeft Rockstar Games modificaties en aanpassingen van hun spellen voor de PC eigenlijk altijd toegestaan, is het de vraag of de juristen van Apple en Rockstar Games hier blij mee zijn ...
Laten we maar hopen dat Rockstar Games ieder geval de opdracht geeft aan War Drum Studios om alle audiobestanden opnieuw om te zetten zodat alles weer top klinkt zoals we gewend zijn van spellen van Rockstar Games en dit dus niet om een luie bezuinigingskwestie gaat.
GTA San Andreas is te downloaden in de AppStore voor slechts €5,99. De Android versie en Windows Phone versie komen volgens Rockstar Games later deze maand uit!
Games voor mobiele apparaten maken is een hele kunst. Je moet rekening houden met vele soorten apparaten, besturingssystemen en schermgrootte. Aangezien Rockstar Games van huis uit vooral games maakt voor consoles en PC. Daarnaast wilde Rockstar Games waarschijnlijk hun eigen dure programmeurs er niet opzetten. Om deze redenen hebben ze waarschijnlijk dus besloten om het uit te besteden. Zo zijn de mobiele versie van GTA3, GTA Vice City en GTA San Andreas omgezet door War Drum Studios. Nu is het dus de vraag om ze dat goed hebben gedaan. Zo ver ik weet vermaken mensen zich prima met de mobiele versies van deze games. Echter bij de release van de iOS versie van GTA San Andreas bleek dat het spel maar 1,6 gigabyte te zijn terwijl de PC versie bijna vier gigabyte groot is.
Natuurlijk is het een hele prestatie om games zo klein te krijgen dat ze ook speelbaar zijn op apparaten die er eigenlijk op zijn gemaakt om zo zuinig mogelijk met hun energie om te gaan zodat je altijd kan bellen.
Je kan veel zeggen maar vergeleken met het originele PS2 spel ziet het er goed uit!
Hoe ze een spel zo klein kunnen maken is ons nu duidelijk. Dutchy3010 merkte al op dat er helaas enkele muzieknummers in de mobiele versie van GTA Vice City ontbraken. Ash_735 van het ViceCityStories PC project heeft ontdekt dat er in de mobiele versie van GTA San Andreas ook vele nummers ontbreken. zo ontbreken onder andere nummers van Killing in the Name, You Dropped A Bomb On Me en Woman To Woman. Daarnaast zijn alle audiobestanden in grote en daarmee in kwaliteit veranderd. Zo zijn de bestanden omgezet naar MP3 bestanden van 22050Hz waarvan alles ook nog is in mono is (geen fancy stereo geluid dus).
Nu is dit bovenstaande wel jammer, maar zeer begrijpelijk als je zo'n groots en fantastisch spel op zo'n klein apparaatje wilt proppen. Maar nu komt dus het erge. Ash_735 ontdekte dat War Drum Studios niet de originele audio opnames van Rockstar Games heeft gebruikt (die er wel zijn volgens Lazlow!), maar 'simpelweg' lui de San Andreas Audio Toolkit heeft gebruikt die door een GTA-fan is gebouwd. Zo zijn alle .ogg bestanden van de PC versie van GTA San Andreas naar de mobiele versie omgezet. Doordat ze de bestanden niet professioneel hebben omgezet is dit dus helaas heel erg te horen in de audiokwaliteit van de mobiele versie. Sommige zenders/fragmenten hapert de audio zelfs van!
Om dit nieuwsbericht toch nog een beetje positief te eindigen blijkt dankzij het werk van Ash_735 en andere de bestanden van de mobiele versie van GTA San Andreas wel makkelijk uit te lezen en te bewerken. Er zijn nu al mensen bezig met ervoor zorgen dat de ontbrekende nummers weer in de mobiele versie van GTA San Andreas terug te zetten. Ook is het al gelukt om textures aan te passen en zelfs een eigen voertuig in de mobiele versie te krijgen!
Al heeft Rockstar Games modificaties en aanpassingen van hun spellen voor de PC eigenlijk altijd toegestaan, is het de vraag of de juristen van Apple en Rockstar Games hier blij mee zijn ...
Laten we maar hopen dat Rockstar Games ieder geval de opdracht geeft aan War Drum Studios om alle audiobestanden opnieuw om te zetten zodat alles weer top klinkt zoals we gewend zijn van spellen van Rockstar Games en dit dus niet om een luie bezuinigingskwestie gaat.
GTA San Andreas is te downloaden in de AppStore voor slechts €5,99. De Android versie en Windows Phone versie komen volgens Rockstar Games later deze maand uit!
Bron aangepaste San Andreas muziek: GTAForums.com via Rockstar Nexus
Dit bericht delen
Link naar bericht
Delen op andere websites