Jump to content

Ubuntu partitie uitbreiden


Ymosky

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik heb op mijn laptop windows 8 staan, en daarnaast had ik Ubuntu geïnstalleerd. Nu heb ik de volgende schijven / partities:

schijf 0 is 120 GB, hier staat Windows 8 op en dit is een SSD schijf.

schijf 1 die verdeeld is in 4 partities:

- E: 44134 GB, hier staan mijn documenten, muziek en verschillende programma's op.

- F: 11,34 GB, hier staat gewoon niks op, dus kan in principe weg :puh:

- dan nog 2 partities zonder naam, de ene is 5,18 en de andere is 7,89 GB

Ik had een update van Ubuntu geinstalleerd, maar sindsdien werkte Ubuntu niet goed meer. Ik kan wel opstarten, maar na het aanmelden krijg ik gewoon een compleet zwart scherm.

Nu is het vandaag wel gelukt om hem op te starten, via een Gast sessie, maar ik krijg de melding dat de harde schijf helemaal vol is. Nu wil ik dus graag de partitie waar Ubuntu staat geïnstalleerd wat groter maken, en de vraag is: hoe doe ik dat? vanuit Windows lukt niet geloof ik, want bij "Schijfbeheer" kan ik niet op het knopje "Volume uitbreiden..." klikken want die word grijs weergegeven.

Link to comment
Delen op andere websites

Gebruik Gparted vanuit een Ubuntu of Linux live cd om overbodige partities te deleten en toe te voegen aan de Ubuntu partitie.

Succes. Zie :http://www.sysresccd...scueCd_Homepage

Heeft allerlei functies, waaronder Gparted. :)

By the way, het iso-bestand kan je gewoon via ImgBurn of een ander brandprogramma op cd of dvd branden of je gebruikt iets als Unetbootin als je een bootable usb wilt maken.

Bewerkt: door linux-or-unix
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...